قاصدک

تکنیکای ؛ ۱۳ تکنیکی که مخاطب رو میخکوب می کنه 

 

گوساله ی کوچیکی که بستنی ایکس رو به شیر مادرش ترجیح می ده، فردی که با آواز از مهندس دلیل تموم شدن بنزین رو جویا می شه و نمونه های خیلیِ دیگری از که شاید تو ذهن تون مونده… اما چه چیز باعث می شه که بعضی اجناس و خدمات تو ذهن مون بمونه و به اونا توجه کنیم؟ تکنیکای وسیله ارتباطی ای واسه جلب توجه، درگیری ذهنی مشتری و تحریک احساسات و آخرش تغییر باور ی مخاطبه. اگه تکنیکای رو به درستی بشناسیم، قوی تر و پرمخاطب تری ساخته می شه. روشای مختلفی واسه جلب توجه مخاطب هست. بحث جاذبها و تکنیکا در دو مفهومه. جاذبه همون چگونگی جذب مخاطب و روشای تاثیرگذاری بر روح و روان و دست کاری در افکار و ترجیحات اوست و تکنیکای روشای انجام کاره. تکنیکای مختلفی واسه مؤثر هست ازجمله ایجاد شخصیتای جالب، جون بخشی به اشیا، بزرگ نمایی و… . با ما همراه باشین تا با تکنیکای بیشتر آشنا بشین.

۱. ایجاد شخصیتای جالب

سعی کنین شخصیتای جالبی رو ایجاد و از اونا در خود استفاده کنین. به یاد داشته باشین که این شخصیت می تونه انسانی با شغل مشخص مثل دکتر، معلم، دانشمند، راننده و… یا شخصیتی خیالی و کارتونی مثلا یک حیوان باشه. نکته ی کلیدی در جذاب شدن این شخصیتا، طراحی ویژگیای بامزه و عقاید عجیب وغریبه. یادتون باشه شخصیت برند که مجموعه ویژگیای برند شما رو به ذهن مخاطب متبادر می سازه باید نماینده ای از خواستهاتون در مورد محصول یا خدمات باشه، اما شخصیتا باید موجوداتی جداگونه تعریف بشن که تنها نماینده ای واسه معرفی برند باشن و باید مرز باریکی رو بین شخصیت برند و شخصیت ابداعی حفظ کنین. نمونه این شخصیتا در کمپینای تبلیغاتی زیاد دیده شده. گاو معروف تو یه جور پنیر خارجی، میمونای خوشحال و سرزنده که خوراکیای ترد و شور تبلیغ می کنن و البته خرسی که پشتش گرمه!

۲. جون بخشی

شما می تونین با به کار گرفتن آرایه جون بخشی واسه محصول خود توانایی صحبت کردن، داشتن احساسات و افکار خاص رو در نظر بگیرین. مثلا اگه کمپین تبلیغاتی بانک یا بیمه رو در دست دارین می تونین با اجرا جلوهای ویژه ی مناسب از کیف پول یا کارت اعتباری سخنگو به خاطر جالب تر شدن کار در تکنیکای خود بهره ببرین یا از اجسام بی جون به شکل آدما استفاده کنین. مثلا واسه نشون دادن افرادی که در فضای مجازی غرق شدن می تونین به جای سرو کله انسانی صفحه گوشی گوشی موبایل رو روی تن آدما مونتاژ کنین. شوخی با مونالیزا هم یکی از عادی ترین تکنیکای در بحث جون بخشیه. مثلا مونالیزا از قاب صامت خود با چشمک زدن، زبون درازی و… واکنشی به محصول و خدمت نشون می ده و این تکنیکا موجب طنازی و شوخی با مخاطب می شه.

  تکنیک طوفان نقش ها و کاربرد اون در طوفان فکری 

۳. بزرگ نمایی و غلو

بزرگ نمایی و غلو کردن، هم بامزهه و هم اثر زیادی در حافظه ی مخاطب می ذاره. با کمک گرفتن از جلوهای ویژه ی رایانه ای سعی کنین تبلیغی بسازین که در موردای مختلف بنا به سلیقه و نوع محصول در ارائه ویژگیا غلو می کنه. می تونین در اندازه، ویژگیای خاص، ظاهر، محصول و خدمت بزرگ نمایی به کار ببرین یا حتی می تونین در نشون دادن عمق یک مشکل کمی زیاده روی کنین. فرض کنین می خواید واسه تبلیغ یک مایع ظرف شویی از تکنیک بزرگ نمایی استفاده کنین؛ نشون بدین که سرتاسر خونه با ظرفای نشسته پر شده اما در یک چشم برهم زدن مایع نامبرده همه ظرفا رو برق میندازه و تموم. یا مثلا پوشکی که حتی می تونه باران رو هم جذب و حفظ کنه، نمونه ای از تکنیکای در بخش بزرگ نمایی و بزرگ نماییه. این یعنی در ارائه مشکل و پیشنهاد راه حل بزرگ نمایی کردین.

۴. توجه به بخش بندی جمعیت شناختی

تکنیکای بعضی وقتا متوجه بخشی از مخاطبین و مشتریانه. با در نظر گرفتن عناصر جمعیت شناختی مثل سن، جنس، نژاد، وضعیت تأهل، درآمد یا سطح تحصیلات میشه بازارهای نوپا رو تحت اثر قرار داد. مثلا تورهای مسافرتی مخصوص بانوان، کالاهایی ویژه آقایان و … . اهداف جمعیت شناختی در تکنیکای قشر یا گروه خاصی از مخاطبان رو متوجه خود می سازه.

۵. نمادها، کنایه و تشبیه

استفاده از نمادها یکی از خلاقانه ترین تکنیکایه. در تشبیه دو چیز رو به هم مثل و با استفاده از وسایل مثل سازی بین اونا رابطه برقرار می کنیم. مثلا به سفیدی مثل برف، به نرمی مثل پَر و… . در کنایه دو چیز رو بی واسطه به هم در رابطه می کنیم، مثلا در مورد آرامش واسه بیمه و… واسه استفاده از تکنیکای ظاهری دست شما خیلی بازه و می تونین محصول خود رو به چیزی تشبیه و ویژگیای برجسته و فرق اونو به مخاطب گوشزد کنین.

۶. جاذبه های احساسی

مفاهیم احساسی و موسیقی و در کل چیزی که احساسات و احساسات مخاطب رو تحریک می کنه هم از تکنیکای تبلیغاتی خیلی خوبه. چیزی که باعث ترس، آرامش، هیجان، تحریک حس ثواب و پاداش، مهر مادری و… در مخاطب می شه تأثیرگذاری بالایی داره. واسه استفاده از جاذبه های احساسی و بیدار کردن احساسات مخاطب درباره یک موضوع خاص می تونین از مفاهیم آشنا استفاده کنین. هر کشوری وقایع تاریخی، ورزشی یا شخصیتای برجسته و محبوبی داره که یادآوری اونا در روی بیننده و شنونده اثر می ذاره.

  جاهای دیدنی آنتالیا؛ ۱۴ جاذبه ای که نباید از زیبایی شون غافل شد 

۷. قول و تعهد

هدف از خرید هر محصول یا خدمتی، جواب انگار به نیازای ویژه ایه. فروش زمانی مؤثره که به نیازها و خواستهای مشتری جواب مناسبی بده. پس واسه برجسته کردن ویژگیای هر محصول باید بتونین فهرستی از منافع و امتیازات استفاده از اونو نشون بدین. به دنبال فرق محصول خود باشین و با ارائه تعهد و قولایی که سود و منفعت استفاده از اونو نشون می ده در قلب و ذهن مخاطب جای بگیرین. از صفات کلی و عمومی مثل حرفه ای، قشنگ، منحصربه فرد و … استفاده نکنین. هیچکی نمی گه ماست من ترشه پس نام بردن عناوین کلی چیزی رو به مشتری ثابت نمی کنه. محصول خود رو با ویژگیای خاص و تخصصی معرفی کنین و به مخاطب اطمینان بدین که براش مفیده. این تعهد و قول می تونه به شکل خدمات پس از فروش یا برشماری امتیازات پایانی و ویژه ی محصول نمود پیدا کنه.

۸. ارائه تأییدیه

با مخاطب در رابطه باشین و اثر رو در فاصله ها زمانی ممکن . در این صورت با مخاطبان خود رابطه برقرار می کنین و نظر واقعی مشتری رو می شناسین. ارائه تأییدیه یکی از تکنیکایه که در اون از شاهدین عینی واسه برشماری امتیازات و ویژگیای محصول استفاده می شه. این شاهدین عینی می تونن مشتریان واقعی یا پزشکان، کارشناسان و افراد مشهوری باشن که مخاطب به اونا اعتماد و ادعای شون رو قبول می کنه.

۹. حل مشکل

خیلی از اجناس واسه حل یک مشکل خاص و رفع مسئله طراحی و تولید می شن. یکی دیگر از تکنیکای نشون دادن مشکل و مسئله، ارائه راه حل و آخرش معرفی محصوله. هرچه مشکل رو بزرگ تر نشون بدین با تکنیکای خلاقانه تری می تونین محصول خود رو معرفی کنین. مثلا وجود حشرات در منزل مشکلیه که بیشتر افراد با اونو به رو هستن. اگه محصول شما حشره کش و از بین برنده ی آفته می تونین با ترکیب روش ها و تکنیکای تبلیغاتی ای که اشاره شد، رفع مشکل رو با استفاده از محصول خود به مخاطب نشون بدین. مثلا در تبلیغی واسه حشره کشا و از بین برنده ی آفات از تصویر قورباغه ای استفاده شده بود که پلاکاردی باعنوان «کار در برابر غذا» با خود حمل می کرد. این تصویر خلاقانه توجه مخاطب رو جلب می کنه و اونو به فکر فرو می بَرد و پیام غیرمستقیم اون نشون می ده که حشره کش نامبرده اون اونقدر قویه که باعث می شه تموم حشرات از بین برن و پس قورباغه ی بی نوا واسه خوردن لقمه ای حشره به کار مجانی مجبور می شه.

  جاهای دیدنی ارمنستان؛ ۱۵ مکانی که هر گردشگری رو به طرف خود میکشونه 

۱۰. اختلاف داستانی و نمایشی

با ایجاد شخصیتا و داستانایی که عناصر مخالف در اونا به کار رفته می تونین سهم بزرگی از توجه مخاطب رو به خود اختصاص بدین. مثلا داستانی بنویسین که در اون زن و شوهر، رئیس و کارمند، آدمای فضایی و آدما و… در مقابل هم قرار می گیرن. سعی کنین با تعریف کردن داستانایی جذاب این اختلاف بین عناصر متفاوت و قطبای ناهمنام رو به محصول و خدمات خود ربط بدین.

۱۱. بررسی و دلیل

به مخاطب خود دلایل کافی واسه خرید محصول بدین و اونو قانع کنین که استفاده از فلان محصول چه فواید و فایدهایی داره. این امتیازات رو برشمارید و در این راه از ویژگیای شاخص و منحصربه فرد محصول خود کمک بگیرین. می تونین طنز رو هم چاشنی خود کنین؛ مثلا استفاده از محصول ما باعث می شه سوسکا عصبانی بشن. حالا چرا؟ مثلا چون وجود ماده فلان باعث می شه در یک چشم برهم زدن سوسکا از پای دربیایند یا هر دلیل منطقی دیگری که واقعا در محصول شما هست.

۱۲. جلوهای چشمی آسون

همیشه در کارهای هنری دو بحث کلی هست؛ ایده و اجرا. بعضی وقتا ایده های آسون با اجرای چشم گیر و جالب می تونن تاثیرگذاری فوق العاده ای داشته باشن. بهره گرفتن از تصویر، نقاشی، کارتون به شکل آسون ولی قشنگ می تونه حواس چشمی مخاطب رو تا حد زیادی به خود جلب کنه. از ایده های آسون، تمیز و جذاب تصویری واسه نشون دادن محصول در تکنیکای غافل نشید.

۱۳. واقع گرایی

استفاده از تکنیک واقع گرایی، هم ذات پنداری مخاطب رو برمی انگیزاند. لازم نیس از هنرپیشها و مدلای خوش بَر ورو استفاده کنین. بعضی وقتا نشون دادن برشی از زندگی به همون شکلی که واقعا هست مثلا استفاده از چهرهای عادی، وقایع روزانه و مشکلات عمومی تأثیرگذارتر می شه. خیلی مواقع دیدن خونواده ای که سرتاپا سفید پنهون ان و از نوک پای نوزادشان تا فرق سر پدر خیلی برق می زنه یا یخچالی که پر از خوراکیای کم پیدا و خوشمزهه، نه تنها جذاب نیس بلکه لج مخاطب رو هم درمی آورد.

برگرفته از:adcracker.com


دیدگاهتان را بنویسید