قاصدک

تیم سازی؛ ۵ سوالی که واسه انجام کار تیمی موفق باید جواب بدید 

شاید شمام شنیده باشین که در ایران کار تیمی و گروهی جواب نمی ده، اما اگه پای حرف کارآفرینان غیرایرانی هم بشینین، متوجه میشید که این مشکل در همه تیما و سطوح سازمانی هست و ایران و خارج نمی شناسه. تیم سازی مهارت و تجربه بالایی می خواد. واسه اینکه بتونین در تیم سازی موفق عمل کنین، لازمه به سوالایی جواب بدین. با ما همراه باشین تا بیشتر با روند تیم سازی آشنا شید.

۱. میدونید شناخت افراد مناسب چقدر مهمه؟

همکاری با اعضای تیمی که کفایت و لیاقت کافی ندارن، خیلی سخته. در اینجور تیمی واسه مقابله با مشکلات، باید تنها به میدون جنگ برید و در عمل یاوری نخواهید داشت. همه در تیم سازی به اهمیت وجود اعضای زبده اشاره می کنن، ولی در بیشترِ تیم سازیا این موضوع فقط در حد حرف باقی می مونه.

اهمیت شناخت و جذب افراد مناسب رو باید در عمل درک کرد. مثلا ناپدیدشدن استرسا و فشارها از نتایجِ داشتن تیمی منظم و قویه. وقتی تیمی قوی داشته باشین، شبا آسون می خوابید، لازم نیس همیشه نگران خراب کاریای ریزودرشتی باشین که اعضای تیم درست به بار آورده ان. اگه زمانی به مرخصی برید، موقع بازگشت، همه چیز سر جای خودش هستش و شرایط به هم نخواد ریخت.

بعضی وقتا نبود نیروی انسانی واسه مسئولیتی خاص در تیم، هزاران بار باارزش تر از وقتیه که نیرویی ضعیف و بد، اون جایگاه رو پر می کنه. پس یادتون باشه در تیم سازی نباید به بهای حل یک مشکل، مثل پرکردن نقش و جایگاهی خالی، هزینه های سنگینی مثل جذب افراد به درد نخور رو به تیم مجبور کرد.

۲. فرد مناسب تیم شما چه کسیه؟

واسه جذب افراد مناسب در تیم خود، قبل از هرچیز باید بدونین از هر نقش چه انتظاراتی دارین. واسه همین باید مهارتای لازم واسه اجرای هر نقش رو تعریف کنین و بدونین وجود این مهارت ها در خواهندگان ورود به تیم رو از چه راه هایی میشه سبک و سنگین کرد؟

  جاهای دیدنی ارمنستان؛ ۱۵ مکانی که هر گردشگری رو به طرف خود میکشونه 

۳. با مراحل مصاحبه ی رفتاری با خواهندگان آشنایید؟

  • توجه به تعدادی ویژگی رفتاریِ مهم در خواهندگان، خیلی مهمه. باید در مراحل مختلفِ مصاحبه، بعضی ویژگیای رفتاری رو که از نظر شما واسه تیم مهمه، در فرد خواسته کننده جست وجو کنین.
  • افرادی که جذب تیم می شن، باید ویژگیای کارآفرینان رو داشته باشن. به عبارت دقیق تر، این افراد باید توان اجرای امور و کسب موفقیت در اونا رو داشته باشن و واسه پیگیری کارا و وظایف مختلف نیاز به نظارت همیشگی بر فعالیتای شون نباشه. باید هدف شون از فعالیت، فقط جمع به پربارکردن رزومه و سابقه کاری شون نباشه. اونا باید مشتاق رسیدن به موفقیت و نتیجه باشن و خود رو بخشی از تیم بدونن.
  • تفکر منظم از ویژگیای مهمیه که اعضای هر تیمِ موفق باید داشته باشن. این مورد رو با تعاریف سنتی از ضریب هوشی اشتباه نگیرید، چون حتما کسی که ضریب هوشی بالایی داره، از قدرت تفکر منظم بهره مند نیس و حتی بعضی وقتا به آشوب و بی نظمی مسائل هم اضافه می کنه. برخورداری از تفکر منظم، به معنای توانایی کشف دوسه چیز مهمیه که در هر مسئله، مهم ان. شامل قدرت حذف عوامل مزاحمیه که مانع از ایجاد تمرکز می شن.
  • خودآگاهی، ویژگی رفتاری مهم دیگریه که در مراحل مصاحبه باید در نظر گرفت. باید حواس تون باشه که از افرادی در تیم تون کمک بگیرین که خودآگاهی خوبی دارن، نه از کسائی که همیشه بر چهره ی خود ماسک میزنن و راست و دروغ شون پیدا نیس. افراد خودآگاه خیلی آسون قبول می کنن که بعضی چیزها رو نمی دونن، سؤال می کنن و به اشتباهات خود معترف ان.
  • توانایی تیم سازی و کار تیمی خیلی مهمه. باید افرادی انتخاب کنین که از استانداردهای عالی و برتر آگاه ان، قدرت مدیریت گفت و گوا سخت رو دارن و بی خراب کردن فضای تیم، می تونن واکنشای منفی رو مدیریت کنن و از حواشی به دور بمونن.
  • توجه به مشتری مداری خیلی مهمه. همه اعضای تیم مجبور به رعایت مشتری مداری ان. از اون مهم تر، رعایت و توجه به مشتری مداریِ درون تیمی و داخل سازمانیه. بخشای مختلف باید به درستی با همدیگه رابطه برقرار کنن. مثلا، روش برخورد مدیر تولید باید با نیروهای بخشای عملیات و بازاریابی درست و قابل احترام باشه. درواقع توجه به مشتریان داخلیِ هر تیم هم مشتری مداری به حساب میاد.
  ثروتمندان دنیا درباره پول چه نگرشی دارن؟ 

۴. خطاهای عادی در تیم سازی چیه؟

بعضی وقتا بعضی خواهندگانِ پیوستن به تیم شما، با داشتن مهارتای اجتماعی قوی، همه رو تحت اثر قرار میدن. اما بعضی وقتا این افراد، درواقع از زیر جواب دادن به چیزی که واقعا واسه به دست آوردن اون جایگاه لازمه، درمی روند. پس، از امتحان تواناییا و ظرفیتای لازم واسه گرفتن شغل غافل نشید.

نکته ی دیگر اینکه به خاطر داشته باشین اگه شخصی در مورد ای به ویژه کار کرده و عضوی از مجموعه فعالی در مورد ای خاص بوده، حتما توانایی مدیریت کردن و ایجاد اون زمینه کاری رو به تنهایی نداره. پس واسه جذب نیروهایی با توانایی مدیریت و اجرای خواسته تون در بخشی به ویژه، باید توانایی لازم واسه اون وظیفه رو .

تعلل در جذب نیرو همون قدر مضره که عجله کردن و انتخاب فردی نامناسب به تیم ضرر میرسوند. پس تنها باید به نیروهایی اعتماد و اونا رو جذب کرد، که خوب واسه اجرای نقش خود در تیم لیاقت دارن. گذشته از تموم موارد مطرح شده، به عنوان مدیر باید توانایی ایجاد انگیزه و سرحالی لازم در نیروهای فعلی خود رو داشته باشین. نباید واسه ایجاد تغییرات و بهبود وضعیت فقط به دنبال جذب نیروهای تازه از خارج تیم باشین. قدرت ایجاد انگیزه، ویژگی مهمیه که در تیم سازی باید در نظر بگیرین.

۵. از هماهنگی تیم با اهداف تون مطمئنید؟

اعضای تیم تون خوب و بی اصطکاک در کنار همدیگه فعالیت می کنن؟ برابری و هماهنگی در تیم، برابر چشم اندازه های تعریف شده پیش میره؟ باید تیم به دسته ای یکدست و هم صدا تشکیل شه که درصورت غیبت و نبودتون، درباره تصمیماتی که گرفته می شه، هیچ گونه نگرانی احساس نکنین.

  ثروت آفرینی با چند راه حلی که حتما باید بدونین 

واسه ایجاد اینجور راه و روش و فضایی در تیم باید ارتباطات و تعاملات رو محکم پایه ریزی کنین و از همون شروع کار، سیاستا و رویکردهای جاری واسه جلو بردن اهداف رو بین همه خوب جا بندازین. مثلا نیروها باید بدونن در تیم شما سرعت و فوریت، مهم ترین ارزشا هستن و حواشی و داستان پردازی جایی نداره، یا برخلاف اختلافات، رفتار اعضای تیم همیشه باید قابل احترام باشه. پس واسه ایجاد هماهنگی بین اعضا و کسائی که تازگیا به تیم می پیوندند، باید اینجور هماهنگی و برابری ای به وجود بیاد.

نتیجه گیری

تیم سازی فرایندی زمان بره و در موردای مختلف اون، مثل جذب نیرو، امکان اتفاق خطا هست. در این مواقع باید سریع بررسی کرد که اشتباهات اتفاق افتاده، قابل اصلاح ان یا فرد / افراد خطاکار باید به طورکلی از سیستم و تیم حذف شن؟

هدایت تیم، نیازمند زمان و انرژیه، اما تموم زحمات و سعیایی که واسه تیم سازیِ موفق به کار می گیرین، موفقیتای خیره کننده ای به دنبال دارن. پس سعی کنین تیمی فوق العاده بسازین، فرهنگ تیمی دلخواه رو در اون جاری کنین و اون اونقدر قوی عمل کنین که هر تیمی از تیم اصلی منشعب شد و پا گرفت، واسه تون افتخارآفرین باشه.

دیدگاهتان را بنویسید