بررسی روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج البلاغه- قسمت ۴۰

که آمیزگاری بپوشد عیوب »

 

 

(همانجا)

 

 

  1. زن خوش اخلاق و سازگار بر زن کم سن و سال برتری دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«زن خوب خوش خوی آراسته
در او دم چو غنچه دمی از وفا
چه ماند به نادان نوخاسته؟
که از خنده افتد چو گل در قفا»

 

(یوسفی،بوستان، ص۱۶۶)
۵-۶-۴- نحوه ارتباط با خویشاوندان
خویشاوند، کسی است که به نسبت خونی به شخص دیگر، نزدیک است از جمله مصادیق خویشاوندی، می توان به عمّه، خاله، عمو و دایی اشاره کردو گروه دیگر خویشاوندان هم با انسان ، پیوند سبی دارند که از طریق ازدواج ایجاد می شود. خداوند متعال برای تحکیم مبانی خویشاوندی و افزایش پیوندها از اینکه شخص نسبت به خویشان خود کوتاهی کند و از لغزش های ایشان نگذرد به شدّت نهی کرده و از بنی اسرائیل ، برای احسان و نیکوکاری در حقّ خودشان، پیمان و عهد گرفته و می فرماید: «وَ اِذ أخَذنَا مِیثَاقَ بَنِی اِسرائیلَ لَا تَعبُدُونَ إلَّا اللهَ و بِالوَالِدَینِ اِحسَاناً وَ ذِی القُربَی وَ الیَتَامَی و … ؛ یاد آرید هنگامی که از بنی اسرائیل عهد گرفتیم که جز خدای را نپرستید و نیکی کنید درباره پدر و مادرو خویشان و یتیمان.» (بقره/۸۳)
پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این زمینه می فرماید: «پاداش پیوند با خویشاوندان از نیکی های دیگر زودتر می رسد کیفر بریدن از خویشاوندان از بدیهای دیگر زودتر می رسد.» (نهج الفصاحه، ص ۵۷)
امام علی (علیه السّلام ) در مورد رفتار نیک با خویشاوندان می فرماید: «وَاکرِم عَشِیرَتَکَ فَإنَّهُم جَناحُکَ الَّذِی بِهِ تَطِیرُ وَ اَصلُکَ الَّذِی اِلَیهِ تَصِیرُ وَ یَدُکَ الَّتِی بِهَا تَصُولُ؛ خویشاوندانت را گرامی دار، زیرا آنها پر و بال تو می باشند ، که با آنها پرواز می کنی و ریشه تو هستند که به آنها باز
می گردد و دست نیرومندتو می باشند که با آنها حمله می کنی.» (نهج البلاغه، ص ۳۰۷، نامه ۳۱)
یا
«مَن ضَیَّعَهُ الاَقرَبُ أُتِیحَ لَهُ الاَبعَدُ؛ کسی را که نزدیکشانش او را واگذارند، بیگانه او را پذیرا
می گردد.» (نهج البلاغه، ص ۳۶۲، حکمت ۱۴)
سعدی نیزهمانند سایر بزرگان ارتباط با خویشاوندان را توصیه می کند؛اما برای ارتباط با خویشاوندان یک شرط می گذارد ؛آن هم داشتن دیانت و تقوا است.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«چون نبود خویش را دیانت و تقوا قطع رحم بهتر از مودت قربی »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *