به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ بنظرتان کدوم یکی از این دو عبارت درسته: “وقتی که تب دارین، کمتر غذا بخورین و اگه سرماخوردگی دارین، بیشتر غذا بخورین” یا “اگه سرما خوردین، کمتر غذا بخورین و اگه تب دارین، بیشتر غذا بخورین”؟ مشخصه، هیچ کدوم. این احتمال هست که در فصل سرما و آنفولانزا، دست کم یه بار مریض شید اما این مسئله به اندازه غذایی که می خورید، مربوط نمی شه بلکه چیزی که می خورید می تونه به آرامش سنگینی سر و شما کمک کنه. دکتر پم پیک، نویسنده “درمان گرسنگی” میگه: مواد مغذی مناسب می تونن به بدن شما در مقابله با مریضی کمک کنن. پس ما دو برنامه غذایی ساده یکی واسه سرماخوردگی و دیگری واسه آنفولانزا میگیم که علائم مریضی رو کم می کنه، سیستم ایمنی بدنتون رو تقویت می کنه و سرعت بهبودی شما رو بالا می بره.

سوپ

برنامه غذایی واسه سرماخوردگی

شارون پالمر، متخصص و نویسنده Plant-Powered for Life. میگه: بعضی از علائم سرماخوردگی مانند “تولید مخاط”، جواب التهابی بدن به پاتوژن هستن پس علاوه بر به کار گیری درمانای شناخته شده سرماخوردگی، مصرف مواد غذایی که التهاب رو کاهش میدن، می تونه به شما کمک کنه که احساس بهتری داشته باشین.

صبحونه: املت قارچ با سالسا (۲ عدد تخم مرغ، نصف فنجون قارچ خرد شده، کمی سس سالسا)

تخم مرغ پر از “روی” است که سیستم ایمنی رو تقویت می کنه و علائم سرماخوردگی رو برطرف می کنه. تحقیقات نشون میده که مصرف “روی” در ظرف ۲۴ ساعت از شروع علائم می تونه مدت سرماخوردگی رو کوتاه کنه. شکلای جور واجور قارچها(مثلا دکمه ای و شیتاکه)، سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنن. پیک میگه: قارچا، تولید سلولای سفید خون رو که در خط مقدم سیستم ایمنی بدن ما هستن، زیاد می کنن. کمی سس سالسای تند می تونه به رفع گرفتگی و التهاب سینوسا کمک کنه.

میان وعده: ماست (یه ظرف کوچیک یا سه چهارم فنجون)

پروبیوتیکای موجود در ماست، بهترین دوستان افراد گرفتار به سرماخوردگی هستن. چون اونا، جواب التهابی بدن رو کاهش میدن. مطالعه ای که در انگلستان به چاپ رسید، نشون میده که باکتریای به درد بخور، مدت سرماخوردگی رو تا ۲ روز کاهش میدن و تا ۳۴% از شدت علائم می کاهند. پیک پیشنهاد می کنه از ماستای طعم دار که در هر وعده، ۱۵ گرم یا کمتر از این مقدار کربوهیدرات دارن، استفاده کنین یا یه ماست ساده انتخاب کنین و یه قاشق چایخوری عسل خام در اون بریزین.

نوشیدنی: یا مشکی بدون کافئین

پیک میگه: وقتی مریض هستین نمی تونین به اندازه کافی چای بخورین. اما چای سبز و مشکی، پر از آنتی اکسیدان هستن از جمله آنتی اکسیدان “ال تینین” که سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه. محققان دانشگاه کاردیف فهمیدن که نوشیدنیای گرم می تونه عطسه، گلودرد، لرز و خستگی رو کم کنه.

ناهار: برشهای فلفل قرمز و بروکلی با حوموس

تحقیقات نشون میده که ویتامین C واسه سلامت سیستم ایمنی لازمه و می تونه سرماخوردگی شما رو سریعتر برطرف کنه. پالمر میگه: توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای و مرکبات پر از ویتامین C هستن. مصرف حموس درکنار سبزیجات، به بدن شما پروتئین میرسونه. پروتئین یه ماده مغذی مهم واسه تقویت سیستم ایمنی بدنه و واسه تولید آنتی بادیای ضد مریضی، لازمه.

میان وعده: سیب زمینی شیرین(نصف سیب زمینی شیرین پخته با یه قاشق چایخوری روغن زیتون خالص و کمی نمک)

سیب زمینی شیرین شامل ویتامین A هستش. ویتامین A، یه ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنیه که به تولید سلولای سفید خون که با ویروسا مقابله می کنن و هم اینکه سالم نگه داشتن غشاهای مخاطی، کمک می کنه.

شام: سوپ مرغ

مادر شما، درست می گفت. پیک میگه: تحقیقات نشون میده که سوپ مرغ، گرفتگی و مخاط بینی رو کم می کنه. این مسئله به دلیل آمینو اسید سیستئین در مرغه که به رقیق کردن مخاط در ریه ها کمک می کنه و از اندازه سرفه و گرفتگی بینی شما کم می کنه. هم اینکه سوپ داغ از کم آبی بدن جلوگیری می کنه و می تونه گلودرد رو آرامش دهد. یه مطالعه که در مجله “قفسه سینه” منتشر شد نشون میده که لازم نیس سوپ، حتما خونگی باشه تا اینجور خاصیتی داشته باشه. سوپای آماده سوپر مارکتی هم تاثیردارن.

نوشیدنی: آب داغ با لیمو و عسل(یه برش لیمو و یه قاشق غذاخوری عسل)

تحقیقات نشون میده که عسل، گلودرد رو کم می کنه و می تونه سرفه شما رو کمتر کنه. تو یه مطالعه مشخص شد که عسل به اندازه داروی سرفه در کاهش سرفه های شبونه، موثره. لیمو هم به نوشیدنی شما ویتامین C اضافه می کنه که ضد سرماخوردگیه.

برنامه غذایی واسه آنفولانزا

پالمر میگه: در وقتی که آنفولانزا دارین باید مراقب هیدراتاسیون و انرژی دریافتی تون باشین که اگه حالت تهوع داشته باشین، می تونه خیلی سخت باشه. پالمر پیشنهاد می کنه تا زمانیکه حالت تهوع شما برطرف شه، جرعهای کوچیک از مایعات روشن بخورین و وقتی که معده شما تونست مواد غذایی رو تحمل کنه، غذاهای زیر رو بخورین.

صبحونه: بلغور جو دو سر و موز(نصف فنجون جو دوسر پرک شده یا یه بسته بلغور جو دوسر فوری و نصف موز تیکه تیکه شده)

جو دوسر شامل “بتاگلوکان” است. پیک میگه: بتاگلوکان، یه نوع فیبره که می تونه به مراحل خوب شدن، سرعت ببخشد و سیستم ایمنی بدن شما رو تقویت کنه. موز دارای پتاسیمه. پتاسیم یه ماده معدنیه که بیشتر با تب و استفراغ در بدن کم میشه.

میان وعده: آبمیوه تازه یا آب سبزیجات V8

اگه نمی تونین سبزی و میوه بخورین، از این نوشیدنیا استفاده کنین. آبمیوهای تازه، شامل مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستن که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کنه. یه مطالعه که در مجله FASEB منتشر شد، نشون میده که آنتی اکسیدانا به از التهاب ریه مربوط به آنفولانزا، کمک می کنن. اگه آبمیوه تازه در دسترس ندارین، V8 پر از آنتی اکسیدانای شفادهنده و الکترولیتای آبرسانه.

نوشیدنی: آب نارگیل

آب نارگیل آبرسانه و می تونه الکترولیتایی که به دلیل تب یا تعریق دفع شدن، جانشین کنه. می تونین کمی لیمو به اون اضافه کنین تا ویتامین C لازم واسه تقویت سیستم ایمنی بدنتون، تامین شه.

ناهار: گل کلم بخارپز یا سوپ گل کلم(۱ تا ۲ فنجون)

اجازه ندین که رنگ کم رنگ کلم، شما رو گول بزنه. گل کلم پر از ترکیبیه که سطح گلوتاتیون رو زیاد می کنه. گلوتاتیون، یه آنتی اکسیدان بسیار قویه که به سیستم ایمنی بدن کمک می کنه تا با آنفولانزا مقابله کنه.

میان وعده: کفیر(۱ فنجون)

این نوشیدنی شیر تخمیر شده که مثل ماسته، پر از پروبیوتیکه. پیک میگه: کفیر واسه معده، غذای سبکیه و در عین حال به روده، باکترای به درد بخور میرسونه.

شام: اسموتی شیربادام و توت فرنگی(یه فنجون شیربادام شیرین نشده + یه فنجون توت فرنگی یخ زده + یخ)

پالمر میگه: ویتامین C، روی و ویتامین E واسه سلامت سیستم ایمنی، بسیار مهم هستن و اسموتی، یه راه عالی واسه دریافت هر سه اوناس. توت فرنگی شامل ویتامین C هستش و بادام پر از روی و ویتامین E هستش. می تونین محتوای پروتئین رو با اضافه کردن ساده یا یه قاشق پودر پروتئین زیاد کنین.

نوشیدنی: چای بابونه یا زنجبیل

هر دو چای می تونن مشکلات معده رو برطرف کنن و التهاب و علائم آنفولانزا رو کم کنن.

بهترین دمنوش واسه سرماخوردگی

واسه پیشگیری از آنفولانزا چی بخوریم؟

سرماخوردگی مجله سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *