ناحیه پایین شکم و پهلوها دو قسمتی هستن که با ورزش و رژیم غذایی به سختی لاغر می شن. بعضی افراد روزای متمادی از جدیدترین وسایل لاغری شکم استفاده می کنن، در حالیکه هیچ کدوم از این روش ها واسه لاغر کردن شکم موثر نیس.

 

تنها یه روش به درد بخور واسه لاغر کردن نقاط مقاوم به لاغری هست که به توضیح زیره:

اجرای یه رژیم درست و علمی + انجام ورزشای هوازی+ حرکات ورزشی مربوط به شکم+ بلند کردن وزنه.

با رژیم و ورزش، کاهش چربی طبق یه قانون کلی صورت میگیره و تموم قسمتای بدن لاغر می شن و یه تیکه از بدن که سریع تر چاق می شه، به همون نسبت دیرتر از بقیه قسمتای بدن لاغرمی شه. این مسئله به ساختمون ژنتیکی افرد مربوطه؛ مثل رنگ چشم، رنگ مو و…، یعنی نمیشه اونو عوض کرد. مثلاً تو یه فرد رانا چاق تر از بقیه قسمتا و در کس دیگه ای باسن چاق تره و هنگام لاغر شدن این قسمتا دیرتر لاغر می شن.

در خانوما نقاطی از بدن که نسبت به کاهش وزن مقاوم هستن شامل باسن، ران و کمره. در آقایون قسمت پایینی شکم و پهلوهاست.

بعضی افراد چاق تصور می کنن با انجام ورزشای مخصوص یه ناحیه از بدن و بدون رژیم غذایی، می تونن اون قسمت رو لاغر کنن. به خاطر همین واسه لاغر کردن شکم، هر روز تمرینات ورزشی مخصوص این قسمت رو انجام میدن، ولی با این کار فقط عضلات شکم رو قوی می کنن، در حالیکه مقدار چربی اون تغییری نمی کنه.

بهترین راه واسه سوزوندن چربی شکم انجام ورزشای هوازیه. ورزشای هوازی مثل پیاد ه روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و کوهنوردی مقدار خیلی از چربیای بدن رو می سوزونن. ولی بیشتر افراد خیلی زود از انجام این ورزشا خسته می شن و اونو رها می کنن. ۱۰ دقیقه اول ورزش، گلیکوژن (ذخیره قندی در کبد) بدن می سوزد. اگه فقط ۲۰ دقیقه ورزش کنین، نصف عمل سوزوندن چربی رو انجام دادین که واسه حفظ سلامتی قلب خوبه، ولی چربی خیلی از بین نمی ره، چون تا وقتی که به طور کاملً ذخایر گلیکوژنی کبد از بین نره، چربی زیادی نمی سوزد. پس واسه نابود کردن چربی شکم،۴-۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی رو انجام بدین. مثلاً یه ساعت در روز پیاده روی کنین. البته این پیاده روی باید به قصد ورزش باشه نه تفریح، مثلاً واسه دیدن ویترین مغازه ها یا خرید چیزی نباشه که مجبور شید بین پیاده روی خود وایسید.

واسه نابود کردن چربی شکم،۴-۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی رو انجام بدین. مثلاً یه ساعت در روز پیاده روی کنین.

اگه مقدار کالری دریافتی شما بیشتر از کالری باشه که می سوزونین، حتی با ورزش هم، چربیا زائد آب نمی شن. شما می تونین بجای ۲یا ۳ وعده غذایی در روز، ۵ وعده غذایی کوچیک بخورین، یعنی غذای خود رو به جای ۳ وعده خود رو در ۵ وعده تقسیم کنین، ولی پرخوری نکنین. بیشتر، مواد غذایی طبیعی کم چربی و کم شیرین رو استفاده کنین مثل میوه، سبزی، نون سبوس دار، شیر و لبنیات کم چربی و گوشت کم چربی. مصرف مواد نشاسته ای رو کم کنین.

اگه رژیم غذایی اصولی و علمی نباشه، باعث کاهش آب بدن می شه و بعد از توقف رژیم، وزن کم شده دوباره برمیگرده.

در صورت وجود چربی اضافی در بدنتون باید ورزش کنین و رژیم غذایی درست و علمی رو واسه نابود کردن سلولای چربی انتخاب کنین، وگرنه راه های دیگه موجب کاهش آب بدن می شن و بعد از توقف رژیم غذایی، وزن کم شده دوباره برمیگرده.

عقیده غلط دیگه اینه که می گن واسه لاغر کردن شکم بشینین و پای خود رو بلند کنین. با این ورزش، عضلات باسن و ران تقویت می شن و واسه شکم هیچ فایده ای نداره. هم اینکه تمرینایی مثل صاف نشستن و پاها رو به سمت بالا بلند کردن کشش بسیاری رو در قسمت کمر بوجود میاره که یکی از عادی ترین دلایل کمردرده.

یکی از تمرینات بی خطر و از راه های موثر واسه لاغر کردن شکم، ورزش دراز نشست و به کار گیری دستگاه های ورزشی مناسبه.

آخرین جزء برنامه کاهش چربی شکم، تمرینات ورزشی قدرتیه. باید هنگام ورزش کل بدن رو در نظر بگیریم، نه فقط یه قسمت از اونو. تمرین روی یه عضله خاص ، بدون در نظر گرفتن سایرعضلات، باعث نبود تعادل در عضلات و بروز عوارضی در بدن می شه. مثلا اگه واسه کاهش چربی شکم، ورزش دراز و نشست رو به روش غلط انجام بدین، فشار زیادی به کمرتون وارد شده و اونو دچار آسیب می کنه .

خیلی از افراد تصور می کنن که واسه کاهش وزن فقط باید ورزشای استقامتی (هوازی) رو بکنن و بعد از لاغر شدن ورزشای قدرتی ( بی هوازی) رو اجرا کنن. ورزشای بی هوازی دارای مدت کوتاه و شدت زیاد هستن؛ مثل دوی سرعت، وزنه برداری.

هر چند که بلند کردن وزنه یه ورزش بی هوازیه و گلیکوژن بدن بیشتر از چربی در این روند می سوزد، ولی این جوری تمرینات قدرتی باعث افزایش حجم عضلات (توده بدون چربی بدن) و در نتیجه افزایش سوخت و ساز میشه. هر چی اندازه سوخت و ساز در بدن سریع تر باشه، چربی بیشتری هم خواهید سوزوند.

پس تو یه برنامه کامل باید هم ورزشای هوازی و هم ورزشای قدرتی(بی هوازی) مثل بلند کردن وزنه رو در نظر گرفت.

قبل از هر گونه اقدام اساسی راهنماییای زیر رو در نظر بگیرین.

نابود کردن چربی شکم کار ساده ای نیس، اما اگه روش درست اونو بدونین ساده س!.

واسه لاغر کردن شکم به پیشنهادای زیر عمل کنین:

۱- آب کردن چربی فرآیندی وقت گیره، پس از همین حالا دست به کار شید! صبور باشین و انتظار نداشته باشین که یه شبه لاغر شید.

۲- چربیای اضافی ناحیه شکم رو با تمرینات ورزشی هوازی بسوزونین، وگرنه تغییری مشاهده نمی کنین.

۳- از تمرینات مناسب واسه ناحیه شکم مانند دراز و نشست استفاده کنین و از تمرینات ورزشی مخصوص باسن دوری کنین.

۴- روند کاهش وزن در ناحیه شکم ، فقط با ورزش ممکن نیس ! ورزش موضعی ، بدون رژیم  غذایی مناسب ممکن نیس بتونه چربیای اضافه رو نابود کنه . پس حتمآ رژیم غذایی مناسب خودتون رو رعایت کنین .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *