بهترین روش واسه ترک سیگار چیه؟ اگه یکی از کسائی هستین که تصمیم جدی واسه ترک سیگار در سال جدید گرفته پیشنهاد میکنیم این مقاله رو با دقت بخونین.

به گزارش آلامتو به نقل از سلامت ؛ مطمئن نیستین که می توان سیگار رو ترک کرد یا خیر؟ این ۲۰+ روش رو واسه ترک سیگار امتحان کنین و قدم هایی در راه زندگی سالم و بدون سیگار وردارین.

لیستی رو راست درباره ی علل چیزهای مورد علاقه خود به سیگار جفت و جور کنین.

دکتر دنیل لیبرمن از مرکز درمانی جورج واشنگتن می گوید، کاغذی ورداشته و با خط به دوقسمت تقسیم کنین؛ تو یه طرف تموم مواردی که موجب کشش شما به سمت سیگار می شه رو بنویسین و در طرف دیگه مواردی که موجب نفرت شما از اون می شه، مثل اینکه چیجوری سیگار بر سلامت، شغل، خونواده و موارد دیگه، تاثیر منفی داره رو بگید. بعضی وقتا درباره ی لیستی که جفت و جور کرده اید فکر کنین و تغییراتی در اون بسازین. اگر به اندازه ی کافی پردل و جربزه هستین، درباره ی بازخوردهای منفی سیگار کشیدنتان از نزدیکان و دوستای خود هم سوال کنین. اگه جنبه های منفی بر جنبه های مثبت غالب بود، زمان اون شده که سیگار رو ترک کنین.

بعد لیستی مربوط به چرایی سخت بودن ترک سیگار جفت و جور کنین.

حتی اگه لیست شما طولانی و دلسرد کننده س، ناامید نشید و کاملش کنین. بخش مهم اینجاس: در کنار هرچه یادداشت می کنین، راه های شکست دادن اون رقابت رو هم یادآور شید. مثلا، یکی از موارد باید این باشه که: نیکوتین دارویی اعتیادآره. و راه کار اینکه: جانشین دیگری واسه نیکوتین پیدا کنین. یکی دیگه از دلایل: سیگار کمک می کنه تا استرسم کم بشه. و گزینه ی شما: به جای اون ۵ دقیقه قدم بزنین. هر چی رقابت های بیشتری رو پیش بینی کنین و راه حل هایی واسه اون پیدا کنین، احتمال موفقیتتون بیشتر می شه.

تاریخ ترک رو مشخص کنین.

قراردادی مبنی بر تاریخ ترک سیگار تنظیم کنین که علاوه بر امضای خودتون، امضای یه تماشاگر تشویق کننده هم زیر اون باشه.

تموم دلایلی ترک سیگار رو به صورت فهرست وار یادداشت کنین.

مواردی که باید به خاطر اونا اقدام کنم: دخترم، نوه ام، همسرم و …. شما هدف دار شده اید. همیشه این لیست رو همراه داشته باشین.

به محض اینکه آماده ی ترک شدید، خریدن کارتن های بزرگ سیگار رو متوقف کنین.

به جای اون، هر دفعه فقط یه بسته بخرین و فقط دو یا سه نخ سیگار همراه خود داشته باشین. در آخر متوجه می شید، حتی اگه بخواین سیگار بکشین، همین الان چیزی در دسترس ندارین. همین امر کمک می کنه تا کم کم سیگار رو کم و در آخر ترک کنین.

یه هفته قبل از ترک سیگار، لیستی مبنی بر زمان های که اشتیاقتان به سیگار افزایش می یابد جفت و جور کنین.

دکتر گایلن مونی، مدیر مرکز مریضی های تنفسی مربوط به سیگار و تنباکو می گوید، هم اینکه به این نکته توجه کنین که چه زمان هایی و چه ساعاتی از روز هوس سیگار می کنین و چه فعالیت هایی موجب افزایش میل به کشیدن سیگاره.

لیستی از کارایی که می توان در زمان میل شدید به سیگار انجام داد، جفت و جور کنین.

پیشنهادات شامل: قدم زدن، نوشیدن یه لیوان آب، بوسیدن همسر یا فرزندان، انداختن توپ واسه سگ، بازی کردن، شستن ماشین، تمیز کردن داشبورد یا انباری، معاشقه، جویدن آدامس، شستن صورت، مسواک زدن، چرت زدن، نوشیدن چای یا قهوه، کشیدن نفس های عمیق، روشن کردن شمع می شه. یه کپی از این لیست جفت و جور کنین، همیشه همراه خود داشته باشین تا اگه هوس سیگار کردین لیست رو خارج کرده و یکی از این کارا رو جانشین کنین.

وقتی سیگار رو ترک کنین که سرحال هستین.

یافته های تحقیقات نشون دهنده اون هستش که، اگر وقتی که احساس افسردگی می کنین یا تحت فشار عصبی شدید هستین مبادرت به ترک سیگار کنین، احتمال موفقیت بسیار کاهش می یابد.

وقتی که زمان قرارداد فرا رسید، هر چیزی که مربوط به سیگار و متعلقات اون هستش رو دور بندازید.

این شامل وسایل مربوط به سیگار، مابقی سیگارها، کبریت، فندک، زیرسیگاری، حلقه ی سیگار و حتی فندک ماشین می شه.

تموم پول هایی که صرف خرید سیگار می کردین رو در ظرف شیشه ایی بزرگ بریزین.

اینجوری مثل مشاهده می کنین که چقدر پول هدر می دادین. این پول های جمع شده رو به رویایی که همیشه در سر می پروراندید اختصاص بدید، اما هیچ گاه فکر نکنین من که توان مالی اش رو دارم پس سیگار هم بکشم، اون پول رو صرف گشت و گذار در آلاسکا کنین یا بلیط درجه ی یه واسه دیدار با دوستان دانشکده جفت و جور کنین.

تا دو ماه پس از ترک سیگار از قهوه ی بدون کافئین استفاده کنین.

مصرف کافئین زیادتر از اندازه، تا وقتی که در راه اولیه ی ترک سیگار هستین شما رو عصبی می کنه.

به رقابت های سختی که قبل از این پشت سر گذاشته اید فکر کنین.

دکتر لیبرمن می گوید، از آدمایی که خوب شما می شناسن بخواین تا از رقابت هایی که با موفقیت پشت سر گذاشته اید رو براتون تداعی کنن. این تداعی، اعتماد به نفس لازم واسه عهدی که در ترک سیگار بسته اید رو براتون به ارمغان می آورد.

اسنک های سالم رو همیشه همراه داشته باشین.

به جای مصرف سیگار و اگر نگران اضافه وزن خود هستین، تخمه ی آفتابگردان، آب نبات بدون قند یا آدامس، هویج، کرفس بخورین. هم اینکه می تونید عادت سیگار خود رو با عادت های سالم مانند خوردن آجیل جانشین کنین، البته بهتره از آجیل های پوست دار استفاده کنین تا دست و دهنتون همزمان مشغول باشه، که همون حس فیزیکی و دهانی که از سیگار دریافت می کردین رو براتون تداعی کنه.

ساعاتی که معمولا سیگار می کشیدید، یه چای گیاهی بخورین.

روند آماده سازی چای و نوشیدن اون به آرومی تا خنک شه، استرس رو کاهش داده و موجب می شه تا میل به مصرف نیکوتین فروکش کنه. یا هر گاه هوس سیگار کردین از خلال دندون با طعم دارچین استفاده کنین.

به جای اینکه در محل کار با سیگار استراحت کنین، بازی کامپیوتری یه نفره انجام بدین.

همون زمان رو سپری کرده اید اما بیشتر لذت برده اید،( هرچند اونم مانند سیگار اعتیادآوره). اگه انجام این بازی ها در محل کارتون ممنوعه، کارای ۵ دقیقه ایی دیگه رو به جای اون انجام بدین: تلفن بزنین، قدم بزنین یا میوه بخورین( اما نه در مکان هایی که عموما سیگار می کشیدید).

خود رو در حال بازی تنیس تصور کنین.

یا واقعا تنیس بازی کنین. محققان بریتانیایی به این نتیجه رسیدن اگر به آدمایی که داوطلبانه مبادرت به ترک سیگار کردن، گفته شه خود رو در حال بازی تنیس تصور کنین، انگیزه ی بیشتری واسه ترک و دوری از سیگار در اونا بوجود آمده.

منطقه ی سیگار ممنوع بوجود بیارین.

اجازه ندین هیچکی در منزل، ماشین یا حتی کنار شما در رستوران از تنباکو استفاده کنه. به درستی، تابلوی سیگار ممنوع جفت و جور کنین و در مقابل درب منزل و یا ماشین خود نصب کنین.

این لیست رو در قابل دیدتون به دیوار نصب کنین.

وقتی که وسوسه شدید یه سیگار روشن کنین، نگاهی به این لیستِ صدمات به وجود اومده بوسیله سیگار بندازید:

-افزایش احتمال خطر دچار شدن به سرطان ریه، مثانه، پانکراس، دهن، مری و شکل های جور واجور دیگه سرطان از جمله سرطان خون.

-افزایش احتمال خطر دچار شدن به مریضی های قلبی، سکته و فشار خون.

-افزایش احتمال دچار شدن به دیابت.

– کاهش سطح فولیت( از شکل های جور واجور ویتامین B )، کمبود اون موجب افزایش خطر دچار شدن به مریضی های قلبی، افسردگی و مریضی فراموشی.

-تاثیر منفی بر قوه ی تعقل و حافظه.

-عامل شکنندگی استخون

-احتمال افزایش ناتوانی جنسی

-مشکلات باروری

-تاثیر داغون کننده بر حس چشایی و بویایی

-اگر در دوران بارداری سیگار مصرف شه، منتهی به تولد نوزادان کم وزن و خام می شه.

-افزایش احتمال افسردگی در جوانان

-اگر در دوران بارداری سیگار مصرف شه، احتمال تولد کودکانی که در آینده گرفتار به چاقی بیش از اندازه و دیابت شن، افزایش می یابد.

واسه مقابله با میل به سیگار، عادات خود رو تغییر بدید.

هنگام صبحونه روی صندلی دیگری بشینین یا از راهی دیگری به محل کار خود برید. اگر بعد از تموم شدن کار نوشیدنی و سیگار مصرف می کردین، به سراغ نوشیدنی هم نرید و به جای اون قدم بزنین. اگر صرف قهوه ی روزانه با سیگار همراه بود، به جای قهوه چای بخورین.

دور و بر مواد مغذی سالم از جمله عصاره ی جو دوسر بچرخید.

طبق یافته های یکی از تحقیقات، خوردن ۱ میلی متر عصاره ی جودوسر، چهاربار در روز به افراد سیگاری کمک می کنه تا مصرف تعداد سیگارهای مصرفی خود رو به شکل زیادی کم کنن.

از احساس خود با دوستان، همکاران، رئیس، همسر و یا فرزندانتان صحبت کنین.

احساسات خود رو بروز بدید. اگه چیزی مایه ی عصبانیت شما می شه، به جای اینکه اون رو با کشیدن سیگار آرامش بدید، اون رو بگید. اگه کسل هستین و حوصله تون سر رفته، اقرار کنین و به جای روشن کردن سیگار فعالیتی انرژی زا انجام بدین.

با یه متخصص طب سوزنی دیدار کنین.

دکتر آتر علی عقیده داره، دلایلی مربوط به تائید طب سوزنی دور و بر لاله ی گوش و بی میلی و در آخر ترک سیگار هست. خود شما هم می تونید این کار رو در منزل با مهره انجام بدین، فقط کافیه با مهره ها به نقاط مخصوص طب سوزنی ضربات آهسته ایی بزنین و هر گاه تمایل شما به مصرف سیگار شدید شد، اون نقاط رو فشار بدید.

اگر عهد خود رو شکستید، دوباره شروع کنین.

شکست رو قبول نکنین. بعضی از افراد قبل از موفقیت بیشتر از هفت یا هشت بار سیگار رو ترک کرده بودن.

هفت راه واسه ترک سیگار

مضرات سیگار کشیدن

ترک سیگار خبرهای داغ روز سم زدایی مجله سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *