بهترین روش ترک سیگار واسه شما چیه؟ اگه سیگار رو ترک کردین پس این مقاله رو با دوستان سیگاری خود به اشتراک بذارین و اگه هنوزهم در دام دود سیگار هستین با حوصله این مقاله رو بخونین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ با اینکه خیلی از افراد خوب از زیانای سیگار با خبر هستن با این حال روزی در زندگی اونا وجود نداره که بدون سیگار بگذره.

با هر سیگاری که روشن می کنین، خطر دچار شدن به سرطانایی چون ریه، مثانه، پانکراس، دهن، مری و بقیه سرطانا رو بالا می برید. علاوه بر این کشیدن سیگار می تونه به حملات قلبی، نازک شدن استخوانا، چاقی و بسیاری دیگه از مشکلات منجر شه.

در کنار تموم موارد گفته شده، سیگار می تونه بر تواناییای مغزی و ذهنی هم تاثیر بزاره و توانایی جسمی و باروری رو در زنان کم کنه. زنائی که در دوران بارداری خود سیگار میکشن، بیشتر کودکانی با وزنای پایین و خام رو به دنیا میارن.

ترک کردن سیگار کار بسیار سختیه و خصوصا وقتی که به یکی از عادات روزمره زندگی تبدیل شده باشه سخت تر هم می شه.

نیکوتین موجود در سیگار به طور موقتی مود فرد رو بالا می آورد و وقتی که این اندازه کاهش پیدا کنه نشونه هایی ظاهر می شه.

این اتفاق در وقتی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از آخرین سیگاری که کشیده می شه روی میده. اگه فرد سیگار رو به طور کامل کنار بزاره، این روند تا هفته ها ممکنه ادامه پیدا کنه و اثرات اون از یکی به یکی دیگه تفاوتایی داره.

بعضی از نشونه های ترک سیگار می تونه به صورتایی چون تحریک پذیر شدن، خشم، اضطراب، عصبانیت، دشواریایی در تمرکز، نا آرومی، افزایش اشتها، بی خوابی، خستگی، کاهش ضربان قلب و سردرد ظاهر شن.

مهم نیس که این روند چقدر واسه تون سخت باشه، چیزی که اهمیت داره اینه که موقتیه. با سم زدایی کامل از بدن تون همه این نشونه ها هم از بین میرن.

بهتره بدونین که تموم سیگاریایی که اون رو ترک کردن این روند رو گذرونده ان. واسه این کار لازمه که اراده کافی داشته باشین. در کنار اراده باید برنامه ریزی و دلایل کافی هم داشته باشین.

در ادامه ۱۰ راه حل رو که به شما در ترک سیگار کمک می کنن رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

  1. خونه رو پاکسازی کنین

هر چیزی رو که در خونه بوی سیگار رو واسه تون تداعی می کنه رو پاکسازی کنین. وگرنه هوس می کنین پوک دیگری به اون بزنین.

  • تموم زیر سیگاریا و فندکا رو جمع کنین.
  • تموم لباسای تون که بوی سیگار میده رو بشورید.
  • قالیا، پردها و رومیزیا رو بشورید.
  • اگه در ماشین هم سیگار می کشیدید همه جای اون رو تمیز کنین.
  • واسه نابود کردن اون بوی آشنا از خوشبو کننده ها استفاده کنین.

هر چقدر محیطی که در اون حضور پیدا می کنین اثرات کمتری از سیگار داشته باشه، کارتون آسون تر می شه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اجازه ندین که هیچ کسی در منزل، ماشین و یا در کنار شما در رستوران سیگار بکشه.

  1. از نزدیک شدن به تموم محرکا دوری کنین

قدم بعدی اون هستش که محرکایی که دلیل می شن هوس کشیدن سیگار کنین رو موقتا کنار بذارین. این هوسا موقتی بوده و همونجوریکه گفته شد با سم زدایی به پایان می رسن.

می تونین راهکارهای زیر رو به کار ببرین:

  • از کافئین دوری کنین چون که هوس کشیدن سیگار رو شدیدا در شما تقویت می کنه. به جای اون آب بخورین.
  • به جای مراوده با دوستان سیگاری، یه مدت رو با دوستان غیرسیگاری سپری کنین.
  • به مکانایی برید که سیگار کشیدن در اونا ممنوع باشه.
  • به اندازه کافی استراحت کنین و بخوابین. خستگی می تونه شما رو به کشیدن سیگار مایل کنه.
  • اگه عادت به کشیدن سیگار بعد از وعده های غذایی رو داشتین، مسواک بزنین، کمی پیاده روی کنین و یا سرتون رو با فرستادن اس ام اس به دوستان تون پرت کرده و آدامس بجوید.
  • زمانایی رو که قبلی بر این واسه کشیدن سیگار استراحت می کردین، به انجام یه بازی کامپیوتری یا یکی از بازیای موبایل تون اختصاص بدید.

  1. دستا و دهن خود رو مشغول نگه دارین

آدمایی که سالیان طولانی با کشیدن سیگار دست و دهن خود رو مشغول نگه داشته بودن، واسه شون سخته که این اعضا رو بدون جنب و جوش نگه دارن.

واسه اینکه بتونین این عادت خود رو با چیزای دیگری جانشین کنین، می تونین آدامس یا آبنباتای بدون قند بجوید، هویج، کرفس، یا چوب شیرین بیان و دانه های آفتاب گردان رو گاز بزنین.

واسه اینکه بتونین دستای رو هم مشغول نگه دارین، می تونین خودکاری رو بین انگشتان خود بازی بدید، توپی رو در داخل دستان تون فشار بدید و یا با یکی از بازیای کامپیوتری خودتون رو سرگرم کنین.

وقتی هم که به بیرون از منزل می رید می تونین یه نوشیدنی در دست داشته و واسه اینکه دهن رو هم بیشتر درگیر کنین در داخل اون نوشیدنی یه نی بذارین.

ترک سیگار واسه همیشه

ترک سیگار واسه همیشه

  1. نفس کشیدن عمیق رو تمرین کنین

وقتی که هوس کشیدن سیگار در شما به بالاترین درجه می رسه، نفس عمیقی کشیده، اون رو نگه دارین و به بیرون هدایت کنین. این کار می تونه باعث ایجاد احساس آسودگی در شما شه.

تنفس عمیق نه فقط واسه ریهاتون خیلی خوبه بلکه می تونه مود پایین آدمایی رو که در حال ترک نیکوتین هستن رو بالا بیاره.

تمرین نفس کشیدن عمیق

  1. خیلی راحت و تو یه وضعیت راحت دراز بکشین و دستا رو روی شکم بذارین.
  2. از راه بینی تون نفس بکشین و شش ها رو از هوا پر کنین.
  3. نفس خود رو به مدت ۳ ثانیه نگه دارین و بعد از راه دهن و به آرومی هوا رو از داخل شش ها تخلیه کنین.
  4. به دم و بازدم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ادامه بدید.
  5. این کار رو ۲ تا ۳ بار در روز انجام داده و از اون لذت ببرین.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام قبول کرد، نشون داده شد که اینجور تنفسایی نشونه های سخت ترک سیگار در افراد و هوس اونا واسه کشیدن سیگار رو نابود می کنه.

راه حل دیگه تنفس عمیق

  1. به پشت تکیه بدید و صاف روی یه صندلی بشینین.
  2. دستا رو روی شکم قرار داده و ریلکس کنین.
  3. از راه بینی نفس عمیقی بکشین و شش ها رو از هوا پر کنین. تا عدد ۵ در زمان دم بشمارید.
  4. نفس خود رو تا ۳ شماره نگه دارین.
  5. از راه دهن هوا رو خارج کنین و دوباره تا ۵ بشمارید.
  6. دم و بازدم عمیق رو به مدت ۱۰ دقیقه ادامه بدید.

تنفس عمیق به صورت معجزه آسایی میتونه روی نشاط شما هم تاثیر مثبت بزاره.

  1. آب بخورین

یکی از راهکارهایی که به شما در کنار گذاشتن نیکوتین کمک می کنه، نوشیدن آبه. آب می تونه در سم زدایی و خارج کردن نیکوتین از بدن هم به درد بخور باشه چون که با نوشیدن آب کافی، نیکوتین از راه ادرار بیشتر از بدن تون خارج می شه.

هم اینکه واسه بهبود سردرد که یکی از نشونه های ترک نیکوتینه هم کمکرسانه. اگه هم نگران اضافه وزن تون بعد از ترک سیگار هستین، خوردن آب می تونه در کنترل اشتهای تون تاثیر داشته باشه.

اینکه همیشه با خود بطری آبی به همراه داشته باشین هم می تونه دست و دهن شما رو مشغول نگه داره.

اندازه مصرف آب روزانه شما هم به وزن، فعالیت بدنی و وضعیت جوی بستگی داره اما نوشیدن بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز پیشنهاد می شه که بر سر اون مناقشاتی هم هست.

  1. طب سوزنی رو امتحان کنین

اگه می خواین خیلی سریع سیگار کشیدن رو ترک کنین از طب سوزنی کمک بگیرین.

این کار به آزاد شدن «اندورفین» که یه جور مسکن طبیعی هستش کمک کرده و احساس آسودگی بیشتری پیدا می کنین. هم اینکه با انجام طب سوزنی هوس کشیدن سیگار، تحریک پذیری و نبود آرامش شما کم میشه و به خروج سموم از بدن تون کمک می کنه.

در مطالعه ای که در حدود شش سال به طول رسید و در آخر در سال ۲۰۰۱ میلادی در «پریونتیو مدسین» به منتشر کردن رسید، نشون داده شد، طب سوزنی می تونه در کم شدن اندازه کشیدن سیگار و هم ترک اون اثر داشته باشه. اثرات ترک سیگار می تونه تا ۵ سال هم ادامه پیدا کنه.

وقتی که هوس کشیدن سیگار کاهش پیدا کنه، طعم اون هم واسه فرد غیرقابل تحمل می شه.

بهترین روش ترک سیگار

بهترین روش ترک سیگار

  1. سرگرمی جدیدی رو واسه خودتون به وجود بیارید

یکی از کارای دیگه می تونه روی آوردن به سرگرمیای جدیدی مثل نقاشی، سفال گری و نویسندگی خلاقانه باشه که حواس شما رو از کشیدن سیگار پرت می کنه.

در مطالعه علمی انجام شده در سال ۲۰۱۴ میلادی که نتیجه اون در «پلاس وان» به چاپ رسید نشون داده شد، انجام بعضی از سرگرمیای فردی مثل حل کردن جدول یا پازل می تونه هوس نیکوتین رو کاهش داده و باعث ترک سریع تر سیگار شه.

تلاش کنین سرگرمی رو انتخاب کنین که همیشه آروزی انجام اون رو داشتین.

  1. مدیتیشن کنین

مدیتیشن هم بر جسم و هم بر روح تاثیر میذاره و دلیل ایجاد آرامش در فرد می شه. با این کار سطح استرس کم میشه.

هم اینکه می تونه از خیلی از بیماریای تنفسی حاصل از کشیدن سیگار جلوگیری به عمل آورد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ میلادی در این مورد انجام قبول کرد نشون داده شد، که مدیتیشنای هوشمندانه که هم بر جسم و هم بر روح تاثیر می ذارن و از اون به IBMT هم یاد می شه، تا ۶۰ درصد در ترک سیگار کمک می کنه.

میشه واسه شروع با دقایق کمتری این کار رو شروع کرد و بعد زمان اون رو به حدود ۱۰ دقیقه در روز بالا برد.

  1. ورزش کردن همیشگی رو شروع کنین

انجام بعضی از فعالیتای بدنی مثل دوچرخه سواری و دویدن می تونه واسه سلامت به درد بخور و به ترک سیگار هم کمک کنه.

با انجام فعالیت بدنی «اندورفین» آزاد می شه که به جلوگیری از سردرد حاصل از ترک سیگار و بازپروری دوباره فرد می پردازه. هم اینکه کالری ای که بر اثر انجام فعالیتای بدنی می سوزونین می تونه به افزایش وزنی که بر اثر ترک سیگار در شما به وجود اومده کمک کنه.

تحقیقات علمی انجام پذیرفته در این مورد که یافته های اون در «سایکوفاماکولوژی» به منتشر کردن رسید هم نتیجه های یکسانی رو بدست آورد و بر تاثیر تمرینای ورزشی بر کاهش هوس کشیدن سیگار تاکید کرد.

وقتی که در مرحله ترک سیگار هستین ۱۰ دقیقه پیاده روی در فضای آزاد می تونه به شما در کاهش هوس تون کمک کنه.

  1. میوه و سبزیجات بخورین

به دلیل افزایش اشتها پس از ترک سیگار، از خوردنیای سالم و کم کالری مانند هویج و کرفس استفاده کنین. همیشه خوراکیای این چنینی رو به همراه داشته باشین تا بتونین از طریق اونا دهن خود رو مشغول نگه دارین.

می تونین چایای گیاهی هم بخورین. اگه چای گرم رو یواش یواش بخورین همون احساس مصرف سیگار رو در شما بوجود میاره.

نکات دیگه واسه ترک سیگار

  • دائم دندون خود رو مسواک بزنین این کار هوس شما واسه کشیدن سیگار رو کم می کنه.
  • به جای روشن کردن سیگار با فندک این کار رو با روشن کردن شمع جانشین کنین.
  • با کارایی مثل گرفتن دوش آب گرم، مدیتیشن، مطالعه کتاب و موسیقیای ملایم انرژیای منفی رو از خود دور کنین.
  • در این کار مثبت اندیش باشین و تموم انرژیای منفی رو از ذهن خود بیرون کنین.
  • از اعضای خونواده و دوستان تون واسه نابود کردن این اعتیاد کمک بگیرین.
  • به فرد متخصصی واسه کاهش سختی این راه مراجعه کنین.

هفت راه واسه ترک سیگار

مضرات سیگار کشیدن

ترک سیگار خبرهای داغ روز ما سم زدایی چیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *