بهترین رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید

رژیم لاغری کم کاری تیروئید

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ بیشتر ازم می پرسند: «واسه افزایش کارکرد تیروئیدم، چه کاری می توانم بطور طبیعی انجام دهم؟» یه سیستم تیروئید کم کار، یه مشکل سلامتی شایعه که باعث نشونه هایی مانند انرژی کم، زیاد شدن وزن، ریزش مو، و افسردگی می شه. خبر خوب اینه که کارای زیادی هست که می تونید در این مورد، بطور طبیعی انجام بدین.

از هر ۱۰ زن بالای ۵۰ سال، یه نفر از این مریضی رنج می برد. پس ممکنه بخواین این مقاله رو واسه هر دوستی که اینجور نشونه هایی داره بفرستید. بیشتر از ۱۰ میلیون نفر از مردم آمریکا، از دست کم یه مشکل سلامتی رنج می برند که رابطه مستقیم با مشکلات تیروئید داره. مشکل کارکرد تیروئید اگر درمان نشه، می تونه خطرناک باشه.

هورمون تیروئید بوسیله هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، و غده تیروئید که درست در زیر حنجره قرار داره تولید می شه. غده تیروئید، یه جزء کلیدی از سیستم غدد درون ریزه، و وظیفه اصلی اون، تبدیل کردن ید از غذای مصرفی تون به هورمون های تیروئیده. این هورمون ها در تنظیم متابولیسم شما لازمن، و حتی یه تغییر کوچیک در مقداری که تولید می شه، می تونه تاثیر زیادی بر بدن داشته باشه. یه تیروئید ضعیف که به کم کاری تیروئید معروفه، به دلیل تولید کم هورمون های تیروئید بوجود میاد.

علائم سطوح پایین تیروئید

سطوح پایین تیروئید، وقتی ایجاد می شن که غدد تیروئید، کمتر از مقداری که واسه متعادل نگه داشتن بدن نیازه، هورمون تولید می کنن. به این وضعیت، تیروئید کم کار هم می می گن. هم زنان و هم مردان می تونن از سطوح پایین تیروئید رنج ببرن. علائم بسیاری واسه کم کاری تیروئید هست. بعضی از اونا عبارتند از:

  • ضعف و خستگی
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • یبوست
  • پوست خشک
  • حافظه ضعیف یا زوال عقل
  • عصبانیت
  • دست ها و پاهای سرد
  • افسردگی
  • چاقی
  • دوره های قاعدگی سخت در زنان

اینا، نشونه های اولیه سطوح پایین تیروئید هستن، که مردم بیشتر اونا رو ندیده می گیرند. کم کاری تیروئید، در درجه اول بوسیله عادات نادرست غذا خوردن بوجود میاد، پس اگه شما یک یا چند مورد از علائم بالا رو تجربه می کنین، با پزشکتون مشورت کنین.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

آدمایی که دچار کارکرد ضعیف تیروئید هستن، باید یه رژیم غذایی بهبود دهنده تیروئید رو دنبال کنن. مواد غذایی به درد بخور واسه کم کاری تیروئید عبارتند از:

مواد غذایی غنی از پروتئین:

وقتی که صحبت از کنترل وزن و سطوح تیروئید می شه، مواد غذایی غنی از پروتئین، بسیار به درد بخور هستن. دلیل اصلی پشت این مسئله، اون هستش که بیشتر غدد از پروتئین ساخته شدن، پس مواد غذایی پر از پروتئین باید بخشی از رژیم غذایی روزانه رو تشکیل.

مواد غذایی که شامل اسیدهای چرب لازمن:

اسیدهای چرب نیاز به بدن کمک می کنن که سیستم هورمونی اش رو حفظ کنه. سبزیجات، مخصوصا سبزیجات برگ دار و سبز و هم اینکه بادام درختی، گردو، گوشت بدون چربی، ماهی، سفیده تخم مرغ و روغن ماهی باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشن.

مواد غذایی غنی از ید:

بیشتر از ۳/۲ ید بدن در غده تیروئید ترشح می شه. از این رو کمبود ید، اصلی ترین دلیل در پشت غدد تیروئید کم کاره. اجناس غذایی مانند نمک دریا، بیشتر ماهی های تازه مانند ماهی کاد و روغن ماهی های کوچیک، جلبکای دریایی مانند اشنه دریایی و تخم مرغ ها، غنی از ید هستن.

مواد غذایی غنی از سلنیوم:

سلنیوم، یه آنتی اکسیدان عالی با مقدار زیادی آنزیم های لازم ضد سرطان و ضد پیری می باشه. مصرف متعادل سلنیوم واسه یه سیستم ایمنی سالم، مهمه. سلنیوم در غلات خالی از گلوتن، مانند برنج، آجیل برزیلی، گردو، پیاز، سیر، لوبیای سویا، تخم مرغ، مرغ، گوشت گاو، ماهی کاد و بوقلمون هست. اگه مقدار سلنیوم از ۴۰۰ میلی گرم در بدن تجاوز کنه، احتمال مشکلات جانبی هست.

غذاهای متراکم از نظر مواد مغذی:

محصولا غذایی که شامل ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6 و ویتامین C هستن، واسه حفظ سطوح هورمونی مناسب، بسیار لازم می باشن. مواد غذایی کاملی مانند کدو، هویج، اسفناج، زرده تخم مرغ، انجیر، بروکلی، بوک چوی و چیزای دیگه ای به جز اینا، منابع غنی از این ویتامین ها هستن.

گواتر زاها و کارکرد تیروئید

گواتر زاها، مواد طبیعی هستن که می تونن در کارکرد غده تیروئید در بعضی افراد، مشکل بسازن. اسم گواتر زا از اصطلاح «گواتر» میاد که به معنی بزرگ شدن غده تیروئیده. اگه غده تیروئید در ساخت هورمون تیروئید مشکل داشته باشه، ممکنه به عنوان یه راه تلاش واسه جبران این تولید کم هورمون، بزرگ شه. گواتر زاها می تونن در تولید هورمون تیروئید، مشکل بسازن.

مواد غذایی که شامل گواتر زاها هستن:

دو دسته کلی از مواد غذایی وجود دارن که با مشکل تولید هورمون تیروئید در افراد، در رابطه دونسته شدن: غذاهای مربوط به سویا و سبزیجات چلیپایی. هم اینکه، چند ماده غذایی دیگه هم وجود دارن که شامل این دسته بندی ها نمی شن، مانند هلو، توت فرنگی و ارزن، اما شامل گواتر زاها هستن.

غذاهی مربوط به سویا:

غذاهای حاضر در این دسته بندی شامل خود سویا، هم اینکه عصاره سویا و غذاهای ساخته شده از سویا از جمله توفو و تمپه هستن. در حالیکه غذاهای سویا دارای مواد تشکیل دهنده بسیار متداولی می باشن، اما ایزوفلاون های موجود در سویا با کم شدن تولید هورمون تیروئید، در رابطه دونسته شدن. ایزوفلاون ها، مواد طبیعی هستن که به خونواده فلاونوئیدها تعلق دارن.

فلاونوئیدها که تقریبا در هر گیاهی وجود دارن، رنگدونه هایی هستن که به گیاهان، مجموعه رنگهای حیرت انگیزشان رو میدن. بیشتر مطالعت پژوهشی در علم سلامت، روی خواص به درد بخور فلاونوئیدها تمرکز کردن، و بارها ثابت شده که این مواد مغذی گیاهی طبیعی، شدیدا پشتیبان سلامتی هستن.

اما رابطه بین ایزوفلاون ها و کاهش کارکرد تیروئید، در واقع یکی از تک و توک بخش هاییه که در اون، مصرف فلاونوئید، مشکل ساز در نظر گرفته می شه. بنظر می رسد ایزوفلاون هایی مانند جنستئین، با بستن فعالیت آنزیمی به نام تیروئید پراکسیداز، تولید هورمون تیروئید رو کاهش میدن. این آنزیم، مسئول اضافه کردن ید به هورمون های تیروئیده (هورمون های تیروئید، بمنظور کارکرد درست معمولا باید ۳ یا ۴ اتم ید داشته باشن که به ساختار اونا اضافه شده).

سبزیجات چلیپایی:

دومین دسته از مواد غذایی مربوط به مشکل در تولید هورمون تیروئید، خونواده کلم ها هستن. مواد غذایی واسه این خونواده، چلیپایی نامیده می شن، و شامل بروکلی، گل کلم، جوونه های بروکسل، کلم، خردل، کلم قمری و شلغم هستن.

ایزوتیوسیانات ها، دسته ای از مواد موجود در سبزیجات چلیپایی هستن که با کم شدن کارکرد تیروئید، در رابطه دونسته شدن. بنظر می رسد که ایزوتیوسیانات ها مانند ایزوفلاون ها، با بستن تیروئید پراکسیداز و هم اینکه توسط دچار اختلال کردن پیام هایی که در سراسر غشای سلول های تیروئید ارسال می شن، باعث کاهش کارکرد تیروئید می گردند.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه مشکل تیروئید ندارین، هیچ مدرکی وجود نداره که نشون بده مواد غذایی گواتر زا، تاثیر منفی بر سلامت شما می ذارن. در واقع دلایل زیادی هست که نشون می دهد سبزیجات چلیپایی با کم شدن خطر دچار شدن به مریضی ها در رابطه هستن.

باتوجه به منافع اونا، وقتی که سطح هورمون تیروئیدتون متعادل شد، مقدار محدودی از سبزیجات چلیپایی می تونن در رژیم غذایی تیروئید گذاشته شن. پختن این سبزیجات می تونه ترکیبات گواترزا مانند ایزوتیوسیانات ها راغیر فعال کنه، چون بنظر می رسد اونا به گرما، حساس باشن.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

رژیم غذایی مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *