راهنمای طراحی لوگو؛ چگونه خودمان یک لوگوی زیبا و ماندگار طراحی کنیم؟

با اصول و مؤلفه های مهم طراحی لوگو آشنایی دارین؟ با مطالعه این مطلب اطلاعات کامل و سودمندی رو در مورد طراحی لوگو به دست میارین.

تابه حال برند یا شرکتی رو دیدین که لوگو یا نمادی نداشته باشه؟ شک نداشته باشینً جواب شما منفیه؛ چراکه اصلاً همچین چیزی نمی تونه وجود داشته باشه. درواقع، اهمیت لوگو غیرقابل انکاره و خواه یا ناخواه اثر کلی ای بر نگاه مردم و ازجمله مشتریان هدف نسبت به برند شما داره؛ پس طبیعتاً باید لوگوی خیلی مهم و منحصربه فردی داشته باشین. اما چیجوری می تونین این هدف رو محقق کنین؟

ما در این مطلب تلاش می کنیم تا هر اون چیزی که واسه طراحی یه لوگوی تموم عیار واسه کسب وکار خود نیاز دارین رو به شکل یه روند سه مرحله ای توضیح بدیم: از تعریف هویت برند و عواملی که باعث خاص شدن لوگو می شن گرفته، تا انتخاب گزینه های درست و پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز روند طراحی. پس قدم به قدم با ما همراه باشین و مراحل زیر رو به ترتیب دنبال کنین.

مقاله در رابطه: در انتخاب رنگ یه سایت چه نکاتی رو باید در نظر بگیریم؟

مرحله اول: تأمین پیش نیازای طراحی لوگو

۱٫ هویت برند خود رو تعریف کنین

لوگوی شما باید بتونه شخصیت برندتون رو به مخاطب انتقال بده؛ به این منظور، اول خودتون باید شخصیت خاصی واسه برند خود قائل باشین. پس از درک عواملی که باعث خاص شدن و منحصربه فرد بودن برند شما می شن، بهتر و آسون تر می تونین انتخابایی داشته باشین که مکمل و تقویت کننده اون عوامل هستن. واسه تعریف هویت و شخصیت برند خود به سؤالاتی با مضامین زیر جواب بدین:

• به چه دلیل این کسب وکار رو به راه انداختیم؟

• باورها و ارزشایی که واسه ما به عنوان یه شرکت اهمیت دارن کدم ان؟

• در چه زمینه ای از بقیه بهتر هستیم؟

• عامل خاص بودن ما چیه؟

• اگه می تونستیم برندمون رو در سه کلمه تعریف کنیم، اون سه کلمه چه می بود؟

• سه کلمه ای که می خوایم مردم با اونا ما رو تعریف کنن چیه؟

۲٫ ایده پردازی کنین

دشوارترین مرحله روند طراحی لوگو مرحله ایده پردازیه. به خاطر ایده پردازی، مراحل زیر رو دنبال کنین:

– با طوفان مغزی (brainstorming) شروع کنین

به تصویر کشیده شدن ایده ها به شکل کلمه و متن می تونه به رشد اونا و آسون کردن روند انتخاب بهترین گزینه ها کمک کنه. در همین زمینه روش طوفان یا بارش مغزی روش مناسبی واسه قابل لمس تر کردن اون چیزی که به دنبالشین میشه. به کار گیری راه های زیر در بیرون کشیدن ایده های خلاقانه به شما کمک می کنه:

ایده

• از قوانین روش طوفان مغزی پیروی کنین: در این روش باید همه ایده هایی که دارین (حتی ایده های بد) رو به روی کاغذ بیارین. چه بسا یه ایده وحشتناک بتونه جرقه ای رو بسازه که به یه راه حل هوشمندانه برسه.

راه حل

• مثل مخاطبتان فکر کنین: یه فهرست از کلماتی جفت و جور کنین که برند شما رو تعریف می کنن و می خواین که برند شما نماد اونا باشه. همیشه مثل مخاطب هدف خود فکر کنین و اون چیزی که واسه ایشون مهمه رو در نظر بگیرین.

• از همه کمک بگیرین: طوفان مغزیِ یه نفره عیبی نداره، اما فقط تنوع رأیه که می تونه جادو کنه؛ پس هر کسی که می تونین، من جمله اعضای بخشا و دپارتمانای جور واجور شرکت (در صورت وجود) و حتی دوستان و شرکا رو موثر کنین.

واسه ایده پردازی به روش طوفان مغزی از متفاوت بودن و افکار عجیب و غریب ترس ای نداشته باشین.

– یه مود بورد درست کنین

مود برد (mood board) یا تخته طراحی فکر می تونه الهام بخش شما باشه. به این منظور یه تخته واقعی یا مجازی جفت و جور می کنین و هر تصویری که نظر شما رو به خود جلب می کنه (مثلاً ترکیبات رنگی جور واجور یا حتی لوگوهای دیگه) رو در اون قرار می دین. با تکمیل هر چی بیشتر این تخته، سبک و راه و روش چیزی که به دنبالشین بهتر مشخص می شه.

– نگاهی به رقبا بندازین

به لوگوهای رقبا نگاهی بندازین و ببینین که کدوم مؤلفه ها کارکرد مطلوبی داشتن و چه مواردی باحال به نظر نمی رسن. به این فکر کنین که تفاوت ها شما با اون کسب وکارها چیه و ببینین که چیجوری می تونین اون تمایزات رو در طراحی لوگوی شرکت نشون بدین. تلاش کنین که تا می تونین نسبت به رقبا متفاوت به نظر برسین. مثلاً اگه همه از یه رنگ در طراحی لوگوهای خود استفاده می کنن شاید بهتر باشه که از چندین رنگ جور واجور استفاده کنین تا متفاوت به نظر برسین؛ یا اگه لوگوی همه سبک و راه و روش سنتی داره، بد نیس که به فکر طراحی یه لوگوی مدرن باشین تا جلب توجه کنین.

مقاله در رابطه: ۹ نکته ظریف واسه بررسی سایت رقبا

مرحله دوم: درک و انتخاب مؤلفه های طراحی لوگو

حالا که درک واضحی از برند خود دارین و احساس می کنین که به اندازه کافی ایده پردازی کردین، باید اون درک و ایده ها رو به شکل یه لوگو به تصویر بکشین. عوامل مختلفی در طراحی لوگو نقش دارن: از رنگ و شکلای هندسی گرفته تا گرافیک و فونت. پرداختن جداگونه به هر کدوم از این عناصر به شما کمک می کنه تا به جای اینکه به خاطر روبرو شدن هم زمان با همه این موارد گیج شید، فرصت لازم واسه حرکت مرحله به مرحله و کسب نتیجه مطلوب رو پیدا کنین.

۱٫ انتخاب سبک لوگو

اولین قدم در مرحله دوم، انتخاب یه سبک مناسب واسه طراحی لوگوی برنده. طبیعتاً هیچ سبک خاصی وجود نداره که واسه همه مناسب باشه؛ پس باید ببینین که کدوم سبک واسه شما و مخاطبان خاصتون بهتره.

• سبک سنتی: لوگوهایی که در بازه های وقتی خاصی مد می شن معمولاً خیلی زود از مد می افتن. از طرف دیگه، طرحای سنتی ماندگارتر هستن و به شما کمک می کنن تا با جامعه وسیع تری از مخاطباتون رابطه برقرار کنین. در این سبک، سادگی حرف اول رو می زنه و به سراغ رنگا، آیتمای گرافیکی یا فونتای عجیب و غریب نمیریم. طرح سنتی معمولاً اعتبار و عمل گرا بودن برند رو نشون میده.

• سبک سنتی یا خاطره انگیز: سبک سنتی، مخاطب رو به یاد گذشته میندازه و احساسات رؤیایی نوستالژیک توأم با اونو تحریک می کنه. لوگوی سنتی به مخاطب میگه که گذشته واسه شما مهمه و چیزی که می فروشید با در نظر گرفتن سابقه ای که لوگوی سنتی تون نشون میده بادوام و موندگار میشه.

سبک مدرن و مینیمالیست: بیشترً از این سبک واسه تأکید بر مدرن و به روز بودن استفاده می شه. در سبک مدرن و مینیمالیست از حجم خیلی از فضای سفید، کمترین جزئیات و خطوط ساده ای استفاده می شه که به ایجاد لوگوهای شیک و خلوتی می رسه. سبک مینیمالیست و مدرن به مخاطب نشون میده که برند شما به روزه و بر اون چیزی که در دنیای مدرن می گذره تسلط دارین.

• سبکای خنده دار: سبک خنده دار ازجمله سبکای مناسب واسه برند هاییه که مخاطبان جوون (یا جواندل) دارن. معمولاً در این سبک از رنگای جور واجور و علائم و تصاویر مختلفی استفاده می شه تا حس مثبت و دوستانه ای به وجود بیاد. مثلاً با به کار گیری یه مسکات (mascot؛ یه شخصیت ساده کارتونی) یا یه طرح دل چسب می تونین شخصیت شوخ و خودمونی برندتون رو نشون بدین.

خنده

• سبک دست ساز: سبک دست ساز این طور به مخاطب القا می کنه که اجناس برند ساخته دست افراد کارکشته س و کیفیتی مانند کیفیت جنسای دست ساز قدیمی داره. این سبک در ترکیب با سبکای دیگه، به خصوص سبک سنتی می تونه پیامای معناداری رو به مخاطب انتقال بده.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که از روی زورً نباید فقط از یه سبک استفاده کنین؛ بلکه به فراخور نیاز و ایده هایی که دارین می تونین چندین سبک رو با هم ترکیب کنین.

۲٫ انتخاب نوع لوگو

علاوه بر سبک لوگو، ۷ نوع لوگو هم واسه انتخاب هست که بازم بنا به سلیقه خود می تونین از یه یا ترکیبی از اونا استفاده کنین تا یه لوگوی خاص و منحصربه فرد داشته باشین:

– حرف نماد (Lettermark) یا مونوگرام: در این حالت از یک یا چند حرف از نام برند در طرح لوگو استفاده می شه. این نوع لوگو مخصوصاً واسه برنده هایی که نام طولانی دارن و به خاطر آوردن نامشون سخت تره بازده بهتری داره. مثلا میشه به لوگوی HP یا CNN اشاره کرد. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این لوگوها بیشتر در به خاطر آوردن نام برند به کار میان و چیز خاصی رو درباره کسب وکار شما به مخاطب انتقال نمی دن.

– لوگوی متنی (Wordmark) یا لوگوتایپ: در این حالت از نام کامل برند در طراحی استفاده می شه. چیزی که اینجا به لوگو شخصیت میده و اونو جدا می کنه، طراحی و سبک کاربرد حروفه. اگه نام فوق العاده ای واسه برندتون انتخاب کردین این روش می تونه گزینه مناسبی واسه به رخ کشیدن اون باشه.

– لوگوی تصویری (Pictorial Mark): وقتی که به لوگو فکر می کنیم معمولاً این نوع از لوگو به ذهن متبادر می شه. لوگوهای تصویری، تصاویر آیکن مانندی هستن که خیلی راحت از همدیگه و بقیه شکلای جور واجور لوگو تمیز داده می شن. در این روش می تونین از یه آیکن ساده یا یه طرح پیچیده استفاده کنین، اما حتماً نمادی رو انتخاب کنین که با برند شما به شکل خاصی ربط پیدا می کنه. در خیلی از موارد، یه لوگوی متنی با لوگوی تصویری ترکیب می شه.

– لوگوهای ذهنی: در این لوگوها از ترکیبی از اشکال هندسی جور واجور استفاده می شه. لوگوهای هندسی، کسب وکار شما رو در نمادی که واقعاً مخصوص خودتونه خلاصه می کنن. مثلا می تونین لوگوی پپسی رو در نظر بگیرین.

– مَسکات: به کار گیری مسکات روش جالبیه که می تونه به برند شما شخصیت بده. مسکاتا شخصیتای کارتونی بیشترً رنگارنگی هستن که تصویر دوستانه و پذیراتری رو از کسب وکار شما واسه مخاطب تداعی می کنن؛ مانند لوگوی KFC.

– لوگوهای ترکیبی: در این حالت، یه علامت رو با لوگوی متنی ترکیب می کنیم تا لوگویی ایجاد شه که خیلی راحت به وسیله مخاطب قابل تشخیصه. قسمت متنی در کنار یا زیر بخش گرافیکی قرار میگیره، یا اینکه در دل اون طراحی می شه. در این حالت درواقع دو لوگو دارین که هر دو تداعی کننده برند شمان و در شرایط جور واجور می تونین از هر دو یا یکی از اونا استفاده کنین.

– امبلم (Emblem): امبلما هم ترکیبی از عناصر متنی و تصویری هستن، اما در این حالت متن و تصویر قابل تفکیک نیس. مثلا می تونین لوگوی استارباکس رو در نظر بگیرین.

این مطلب را هم بخوانید:
لینک سازی یا لینک بیلدینگ یا  Link Building چیست؟

۳٫ انتخاب رنگ

رنگا معانی و احساسات مختلفی رو تداعی می کنن و اون قدر پیچیدگی دارن که مبحثی به عنوان روانشناسی رنگا بر همین پایه بوجود اومده.

روانشناسی

• قرمز: نشون دهنده هیجان، شور و شعف و هم اینکه خشمه. اگه می خواین پرجلوه، جوون یا جدا به نظر برسین این رنگ مناسب لوگوی شماس.

• نارنجی: از نارنجی در مقایسه با قرمز کمتر استفاده می شه؛ اما تقریباً به همون اندازه انرژی و گرما رو انتقال میده. نارنجی، رنگ جوش و خروش، قدرت و خرّم دلیه.

• زرد: اگه می خواین دوستانه و پذیرا به نظر برسین، زرد واسه شما رنگ مناسبی میشه. رنگ زرد تداعی کننده شادمانی، مقرون به صرفه بودن و انرژی جوانیه.

• سبز: رنگ سبز همه فن حریفه و می تونه واسه هر برندی، مخصوصاً برندایی که با طبیعت سروکار دارن مناسب باشه.

• آبی: آبی به عنوان یه رنگ سنتی و محبوب، آرامش بخش و خوشاینده و قابل اعتماد بودن و بلوغ رو تداعی می کنه.

• ارغوانی: ارغوانی نشونه باشکوه بودنه و بسته به طیف یا غلظت رنگ می تونه رمزآلود، خاص و برگزیده یا زنونه به نظر برسه.

• صورتی: اگه محصولاتتون دخترانه یا زنونه س، هیچ رنگی مثل رنگ صورتی موثر نیس. هم اینکه، با به کار گیری طیفای جور واجور صورتی، مانند سرخابی یا صورتی کم رنگ می تونین ظاهر مورد پسند و جاافتاده و بازم جوون و دخترانه ای رو به لوگوی خود بدین.

• قهوه ای: شاید در اول به کار گیری رنگ قهوه ای واسه لوگو زیاد باحال به نظر نرسه؛ اما واسه لوگوهای سنتی بسیار مناسبه و می تونه منحصربه فرد و جاافتاده بودن و هم اینکه دست ساز بودن رو تداعی کنه.

• مشکی: اگه به دنبال یه ظاهر شیک، مدرن و باشکوه هستین، رنگ مشکی گزینه مطلوبی واسه شما میشه. یه لوگوی مشکی وسفید مینیمال هم گزینه مناسبی واسه علاقه مندان به طرحای سنتی ساده س!.

• سفید: اگه می خواین یه لوگوی صاف و ساده، مدرن و مینیمال داشته باشین استفاده بیشتر از رنگ سفید می تونه هم جهت با تحقق این هدف به شما کمک کنه. از سفید به عنوان یه رنگ خنثی میشه در کنار بقیه رنگا استفاده کرد. درهرصورت، این رنگ حس جوونی و اقتصادی بودن برند رو تداعی می کنه.

اقتصاد

• خاکستری: اگه به دنبال اون هستین که برندتون بالغ، سنتی و جدی به نظر برسه، یکی از بهترین گزینهاتون به کار گیری رنگ خاکستریه. طیفای تیره تر خاکستری رمزآلودتر و طیفای روشن تر اون آسون الوصول تر به نظر می رسن.

ترکیب رنگا

طبیعتاً لزومی نداره که فقط از یه رنگ در طراحی لوگو استفاده کنین، اما واسه به کار گیری چندین رنگ باید از رنگایی استفاده کنین که با هم متناسب به نظر می رسن. به این منظور، به چرخه رنگا دقت کنین:

– رنگای مکمل که در مقابل هم قرار دارن با ترکیب با همدیگه فضای جست و خیز رو ایجاد می کنن.

– رنگای مشابه در کنار هم قرار دارن. اگه هماهنگی رنگای لوگو واسه شما مهمه باید از این رنگا استفاده کنین.

– رنگای سه گانه که از سه قسمت با فاصله برابر از چرخه رنگ ورداشته می شن فضای مهیج و جسورانه ای رو به وجود می یارن.

۴٫ انتخاب سبک نوشتاری

از پایهً باید از فونتایی استفاده کنین که واسه لوگو و اهدافی که از طراحی اون دارین متناسب بوده و مکمل اون باشن.

• فونتای سِریف (Serif): فونتای سریف به اون دسته از فونتا می گن که در قسمت انتهایی نقوششان یه کشیدگی کوچیک هست. این فونتا قدیمی تر به نظر می رسن و سنتی بودن و سطح بالا بودن برند رو تداعی می کنن. فونتای سریف رو میشه در شرایط جور واجور استفاده کرد، اما با طرحای سنتی یا قدیمی تناسب بیشتری دارن.

• فونتای سنس (Sans): فونتای سنس در انتهای نقوش خود زائده و کشیدگی اضافی ندارن و مدرن، شیک و مینیمال به نظر می رسن.

• فونتای دست نویس (Script): فونتایی که حالت دست نوشته به متن میدن بیشتر مناسب طرحای متفاوتی هستن که هدف اونا تداعی یه شخصیت خاصه.

• فونتای نمایشی (Display): این فونتا فونتای تزئینی هستن که سبک خاصی دارن و بسیار جلب توجه می کنن.

استفاده متناسب از این فونتا می تونه جلوه مناسب و باحالی رو در لوگوی شما بسازه.

ترکیب مؤلفه های جور واجور لوگو

حالا که با مؤلفه های جور واجور سازنده لوگو و اثر خاص هر کدوم از اونا آشنا شدید باید مطمئن شید که از ترکیب مناسبی از اونا استفاده می کنین. درواقع، واسه ایجاد فضا و حسی که مورد توجه دارین باید عناصر جور واجور رو طوری در هم بیامیزید که هماهنگ و موزون به نظر برسن.

مرحله سوم: مرحله عملیاتی طراحی لوگو

حالا که همه موارد مربوط به طراحی رو روش زوم کردین وقت اون رسیده که ً طراحی لوگوی دلخواه خود رو شروع کنین. در همین زمینه می تونین از راه های مختلفی استفاده کنین؛ مثلاً از یه شرکت طراحی کمک بگیرین، یا از خدمات فریلنسرها استفاده کنین و یا اینکه یه مسابقه طراحی لوگو به راه بندازین. در همین زمینه:

– با طراح لوگو تعامل دائمی و مستقیم داشته باشین و همه چیز رو به روشنی بگید.

– گزینه های جور واجور رو آزمایش کنین: چه از یه طراح استفاده می کنین یا اینکه مثلاً یه مسابقه طراحی برگزار کردین، درهرصورت چندین گزینه واسه انتخاب در برابر شما قرار می گیره. این مرحله، مرحله سختیه؛ پس تا می تونین از دوستان، مشتریان بالقوه و همکارانتون نظر بخواین تا بهترین تصمیم ممکن رو بگیرین.

موقع آزمایش هر لوگو باید سؤالاتی رو از خود سوال کنین که مهم ترین اونا از این قراره:

• در عرض ۲ ثانیه می تونین از اون لوگو سر در بیارین؟ مردم فوراً متوجه می شن که کسب وکار شما چه شخصیت و فعالیتی داره؟

• ساده و به یادماندنیه؟ در خاطر مشتری هاتون باقی می مونه؟

• همه حولوحوش و نیازای کسب وکار شما رو پوشش میده؟

• ماندگاره، یا اینکه چند سال دیگه دوبارهً باید به فکر طراحی یه لوگوی جدید باشین؟

• منحصربه فرده و شما رو از رقبا به طور کاملً جدا می کنه؟

• به کام مخاطبان هدفتون خوش میاد؟

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نیازها و انتظارات شما بسته به محصولی که می فروشید هم متفاوت میشه؛ مثلا، اگه تولیدکننده لباس کودک هستین طبیعتاً به لوگوی ساده ای نیاز دارین که بشه اونو روی پارچه چاپ کرد؛ اما اگه اپ گران قیمتی واسه عرضه دارین شرایط متفاوت میشه. پس حتماً یه قدم به عقب وردارین و موارد جور واجور رو با دید بازتری مورد توجه قرار بدین. دقت کنین که اینجا نظر شخصی شما زیاد مهم نیس، بلکه کاری باید انجام شه که به نفع برندتون باشه.

قیمت

نبایدهای طراحی لوگو

در آخر این مبحث با در نظر گرفتن اشتباهات رایجی که در طول روند طراحی لوگو پیش میاد پیشنهادایی رو ارائه می کنیم که مانع افتادن شما در این دامای تکراری می شه:

– تسلیم کلیشه های بخش فعالیتتون نشید؛ مثلا، اگه دندانپزشک هستین حتماً نباید طرحی از یه دندون هم در لوگوی شما وجود داشته باشه.

– طرح لوگو رو زیادتر از اندازه پیچیده نکنین. سادگی، کلید به یادماندنی بودن لوگو (و قابل چاپ بودن اون) است.

– زیادتر از اندازه به دنبال این نباشین که لوگوی شما برابر با مد روز باشه. توجه به مدها و روندهای محبوب بد نیس، اما باید لوگوی خود رو طوری طراحی کنین که سه سال بعد کهنه و تاریخ گذشته به نظر نرسه.

– از طراحان آماتور و غیرحرفه ای استفاده نکنین. شاید دوست یا همکارتون قبلاً از فتوشاپ استفاده کرده باشه و تصور کنین که با کمک اون می تونین در هزینه ها صرفه جویی کنین؛ اما از این اقدام غیرحرفه ای متحمل ضررهای مستقیم و غیرمستقیم زیادی میشین.

بیشتر بدونین: کسب درآمد از اینترنت با ۱۴ راه پولساز و بدون نیاز به سرمایه

حرف آخر

با طراحی یه لوگوی قشنگتر و به یادماندنی، بنیان و شالوده ایده آلی رو واسه همه مؤلفه های برندینگ کسب وکار خود (از کارت ویزیت شرکت گرفته تا بسته بندیا و مؤلفه های طراحی وب سایتتون) ایجاد کردین. درواقع، طرح لوگو تعیین کننده سبک و راه و روش، فونت، فضا و همه ریزه کاری هاییه که در طراحی بخشا و آیتمای جور واجور از اونا بهره می گیرین. پس از طراحی لوگو، کسب وکار شما واقعا آمادگی داره تا چهره تازه ای رو از خود به جهان و جهانیان نشون بده.

مشاهده نسخه pdf مقاله: راهنمای طراحی لوگو؛ چیجوری خودمون یه لوگوی قشنگتر و موندگار طراحی کنیم؟