سئو سایت با تمرکز بر برندینگ

به چه دلیل باید تمرکز سئو سایت شما بر برندسازی باشه؟

گوگل همیشه به برند های تجاری راه حلی حرفه ای ارائه کرده.
راه حل

برنده های تجاری با های کمتر، رتبه بندی بهتری دریافت می کنن و البته براساس کارکرد ناجور “مجازات” می شن، اما چند هفته بعد دوباره به صفحه اول برمی گردن.

برندای کوچیک، اما هیچ وقت اینجور سودی نمی برن؛ بلکه باید دوبرابر بک لینک بدست بیارن، و هیچوقت شانس برگشت دوباره ندارن!

بک لینک

سئو و موتورای جستجو “SERP” به شکل زیادی در حال تغییر هستن

گوگل به پیشرفت معروفه. هزاران بار در سال.

اما موضوع فقط سایت براساسآپدیت الگوریتما نیس که ما باید مهم بدونیمش. تاثیر تنظیمات چیدمان (layout adjustments) هم رفتار کاربر رو تغییر میده.

مثلا، اسنیپت های خاص ،افزایش پیدا کردن.

Moz فهمید که تنها ظرف دو سال از ۵٫۵ درصد به ۱۶ درصد رشد داشتن. اما تازگیاً تماشاگر کاهش ۱۰ درصدی اسنیپتای خاص درزمان چهار روز بوده!

پس چه اتفاقی افتاده؟

پنلای آموزشی واسه مبتدیان، افزایش زیادی داشتن. واژه های جستجو مانند “طراحی گرافیک”، که وقتی اسنیپت خاص داشتن، حالا تبدیل به پنلای دانشی کامل شدن:

و تموم اون جستجوهای در رابطه در بالا، هم اون ویژگی رو دارن. حتی یه جستجو عمومی واسه “سفر” این رو به شما نشون میده:

Moz هم اینکه یه افزایش ۳۰ درصدی در پنلای آگهی واسه SERPا بدون اسنیپت خاص (featured) در جایگاه اول پیدا کرده.

پس، چه اتفاقی در حال رخ دادنه؟

گوگل در حال تلاش واسه جواب دادن به جستجوئه. با محتوای بقیه افراد. بدون نیاز به کلیک روی شون به خاطر مشاهده منبع!

جایی که وقتی ، جستجو واسه “سفر” رو به پستای وبلاگ متمرکز بر سفر و یا تعاریفی که روی سایتای برند جفت و جور شده بودن رو نشون میداد ، حالا دیگه گوگل اطلاعات رو مستقیما به سمت SERPs میکشه.

و خیلی از این نوع محتوا از سمت برندای بزرگ و منابع تعریف-محور مانند Wikipedia میاد.

این بدون معناست که یه سری از محتوای به درد بخور، فقط به چند بازیکن بزرگ محدود شده.

افراد دیگه مجبور نیستن روی فهرست ارگانیک کلیک کنن تا اطلاعات بیشتری بدست بیارن. الان، تنها یه برند تو یه پنل دانشی به صورت خاص (featured) نشون داده می شه.

الان افراد کمتری روی لیست واقعی موتورهای جستجو کلیک می کنن. ما الان تو یه تقسیم بندی ۶۰/۴۰ هستیم.

تنها ۶۰ درصد از جستجوهای گوگل منتهی به کلیک می شن. این یعنی اون ۴۰ درصد هیچ کلیکی به همراه نداره. و مردم باهوش تر ازم، توقع دارن که این درصد به زودی به ۵۰ درصد تبدیل شه.

باهوش

این واسه سئو برند های کوچکتر ، خبر بدیه.

اجرا Graph Knowledge گوگل، در حال حل مشکلات کاربر بدون نیاز به کلیکه. و بیشتر برندایی که در رتبه بندی بالا در پنلای دانشی هستن ، از دسته برندای بزرگ هستن.

مشکلات

این به معنی ترافیک کمتر، کلیک کمتر و مهمتر از همه: فروش ارگانیک کمتر میشه!

شناسایی یه برند، واسه رسیدن به کلیک خیلی با اهمیته.

یه کار مهم انجام بدین:

به سرعت در گوگل یه آزمایش ساده انجام بدین. یه جستجوی مبهم و طولانی واسه یه کلید واژه خاص یه صنعت بکنین و SERPs رو تحلیل کنین.

چی میبینین؟ چی فورا ظاهر می شه؟

برندای خاص.

باحال اینکه حتی اگه یه سایت تازه وارد رتبه اول رو داشته باشه، شاید شما از روی اون رد شده و به سمت یه سایت آشنا می رید.

درست مثل وقتی که شما کوکا کولا رو به یه فروشگاه مواد غذایی محلی خود بهتر می دونین و اون رو انتخاب می کنین.

به رسمیت شناختن یه برند، بسیار مهم و اثر میذاره و این اهمیت رانشان می ده. به اندازه ای قوی که شما پست بالا در صفحه اول گوگل رو رد کنین. به اندازه ای قوی که فروش گرون تری رو به دنبال داره.

ما نمی تونیم کاری در این مورد انجام بدیم. ما موجوداتِ عادت هستیم! ما کاری رو انجام می دیم که احساس راحتی کنیم. کاری که بشناسیم و اعتماد کنیم.

مثلا، Nielsen متوجه این مسئله شد که مصرف کنندگان جهانی به احتمال زیاد، اجناس جدید رو از برندای شناخته شده، خریداری می کنن. ۶۰ درصد از مصرف کنندگان بهتر می دونن اجناس جدید رو از برنده های آشنایی که به یاد میارن، بخرند، نه اینکه به یه برند جدید مهاجرت کنن.

مثلا، یافته های جستجوی اسپانسرشده “کفش بسکتبال” رو نگاه کنین:

شما کدوم کفش رو می خرید؟ شایدً نایک

اونا یه برند معروف هستن که به تولید کفشای بسکتبال با کیفیت بالا شناخته شدن. هم اینکه اونا Lebron و Kobe و مایکل جردن رو دارن.

از طرف دیگه ، کفش Champion

کفش Champion شایدً باید ارزون تر باشه. با این حال شما هنوزم اولین بار بیشتر روی نایک، کلیک می کنین. اعتماد یکی از مهمترین عوامل اراده کردن در خرید است. و این موضوع هنگام یافته های ارگانیک جستجو هم صدق می کنه.

اراده کردن

شما روی اون چیزی که می شناسین و اعتماد دارین کلیک می کنین. و تموم اینا با برندینگ ممکن می شه.

مثلا، این SERP گوگل رو واسه سئو سایت کار و کاسبی های کوچیک بررسی کنین:

محتوا تقریبا یه جوره. یعنی کلیکا به یه چیز بستگی دارن:

Brand recognition یا تشخیص برند

Forbes فوراً تو ذهن شما به عنوان یه منبع محبوب اطلاعاتی خطور می کنه؟ اونا کلیکای زیادی دریافت می کنن هرچند که به کیفیت محتوای شون هیچ ارتباطی نداره.

تحقیقات برگرفته از Search Engine Land و Survey Monkey دوباره این روند اساسی رو ثابت می کنن. اونا از بیشتر از ۴۰۰ نفر تو یه مورد خاص این سوال رو پرسیدن:

در اراده کردن واسه اینکه روی کدوم لینک در جستجوی خود کلیک کنین،  چی مهمترین مسئله س؟

براساس اطلاعات بدست اومده ، تقریبا ۷۰ درصد از مصرف کنندگان آمریکا اعلام کردن که هنگام اراده کردن واسه کلیک، به “برنده های شناخته شده” توجه می کنن.

هر چی تشخیص برند قوی تر باشه، احتمال شانس دریافت کلیک بیشتر میشه. که یعنی احتمال بیشتر خرید.

  SERP CTR رتبه بندی ها رو بهتر انجام میده

داشتن رتبه یه ، دیگه به معنی گذشته اون نیس! حالا  برندای که به دیجیتال مارکتینگ اهمیت بیشتری میدن، در سئو SEO هم موفق تر هستن.

دیجیتال

نمودارهای اندازه کلیک SERP براساس تاریخ ،دیگه قابل اعتماد نیستن. در واقع ، اونایی که میگن رتبه اول گوگل ، ۳۰٪ از کلیکا رو واسه جستجوهای غیر برندی، به سمت شما هدایت می کنه در اشتباه هستن!

آماری که در بالا ذکر شد ثابت می کنه که این مورد دیگه اتفاق نمی افته.

اهمیت برندسازی در رتبه بندی گوگل

اگه هیچکی شما رو نمی شناسه، در نتیجه ۳۰٪ + درصد از کلیکای ارگانیک رو دریافت نمی کنین. محتواتون ممکنه عجیب باشه. اما شما معروف نیستین پس هیچکی به شما فرصتی نمی ده.

SERP CTR نسبت به رتبه بندیای سنتی از اهمیت بیشتری برخورداره

و در واقع، CTR SERP شاید در رتبه بندی هم تاثیر میذاره.

با این که بک لینکای با کیفیت در سایتای پربازدید و تولید محتوا دو عامل اصلی رتبه بندی مستقیم هستن، SERP CTR به عنوان یه عامل غیر مستقیم در حال رشده.

این توییت  Fishkin از Moz رو چک کنین:

این یه گواه س از کوئریای جستجوی موشکافی گوگل و کلیکایی که مشخص می کنه کاربران چه محتوایی رو بهتر می دونن.

موشکافی

در موقعیت اول کلیکی دریافت نمی کنین؟ این به گوگل سیگنالی می فرسته که این محتوا ، یه محتوای تاپ و رده بالا نیس. در واقع، کلیکای بیشتر ممکنه باعث افزایش رتبه بندی شن.

داده های WordStream هم این موضوع رو تأیید کردن، که هرچه صفحات شما CTR ارگانیک قابل انتظار بیشتری واسه پرس و جوها دریافت کنه، بیشتر احتمال داره که اونا در لیستای ارگانیک، رتبه بالاتری داشته باشن.

اما وقتی که شما باخبر شدن از برند عالی نداشته باشین، افراد محتوای شما رو تا وقتی که کلیک نکنن نمی بینن. پس اونا واقعا نمی فهمن که اون محتوا چقدر حیرت انگیزه.

و متأسفانه، شاید هیچوقت متوجه نمی شن:

اکثریت نزدیک بیشتر به دلیل شناخت یه نام تجاری(برند) کلیک می کنن، و نه بخاطر قدرت محتوا !

این موضوع، در تبلیغات و رفتار خرید دیجیتال هم همینه.

حالا کاربران برند شناس،  ۲ برابر احتمال بیشتری داره که از شما خرید کنن.

اگه HubSpot دو پله زیر شما باشه، می تونین شرط ببندین که سهم اشتراک شما از “ترافیک” به سرقت میره. اون هکهای تیترهای (headline) چشم گیر و ترفندهای توضیحات متا، حتماً می تونن CTR شما رو بهتر کنن.

برخلاف الگوا ، حرکت کردن و تیترهای کلیک گیر تولید کردن، ممکنه ۱-۲ درصد افزایش کلیک واسه شما داشته باشه:

  • اما این واسه تاثیرگذاری بزرگ کافی نیس.
  • واسه گرفتن ترافیک و دو برابر کردن اون کافی نیس.
  • تغییرات کوچیک یافته های بزرگی رو بدنبال نخواد داشت.
  • اگه داشتن، هممون در رقابتا، کنترل و قدرت داشتیم و من این پست رو نمی نوشتم.
  • یه تست A / B یا تغییر رنگ دکمه ساده، این کار رو انجام نمیده.

تغییرات در اندازه بزرگی، واسه تولید یافته های بهتر سئو، لازمه.

برندینگ تنها راه انجام این کاره، و روش هدف دار بادوام سئو در بازار امروزه.

دقیق شدن و فوکوس کردن روی برندینگ کمک می کنه تا اندازه بالاتری از کلیک در SERPs کسب شه، که با اندازه تبدیل بالاتر ربط داره. روش فوق العاده و ارزون واسه عملی کردن این کار، به کار گیری  و تبلیغات شبکه های اجتماعی ارزون قیمت واسه شناسایی برند است.

قیمت

تبلیغات در فیسبوک ارزون ترین CPM رو نسبت به هر پلتفرم تبلیغاتی ای که تا کنون ایجاد شده، ارائه می کنه. شما می تونین با صرف ۱ دلار در روز، تا ۴۰۰۰ کاربر جدید با تبلیغات باخبر شدن از برند، به دست بیارین. این عمل برند شما تقریبا در دید ۱۲۰،۰۰۰ چهره جدید فقط با ۳۰ دلار ماهیانه قرار میده.

دلار

هیچ راه ارزون تری واسه ایجاد باخبر شدن از برند نسبت به تبلیغات شبکه های اجتماعی وجود نداره. از اونا واسه هدایت ترافیک به سمت آخرین مطالب تون استفاده کنین و واسه برند خود معروفیت زیادی بسازین.

برندینگ، یه سرمایه گذاری واسه آینده شرکت شما هستش

سرمایه گذاری

مطمئناً، اثرات اون فوری نیستن، اما وقتی که ترافیک ارگانیک شما کم میشه و بقیه برندا از شما جلو میزنن، آرزو می کنین که کاش در اون زودتر سرمایه گذاری می کردین.

نتیجه

گوگل در سالای گذشته با برنده ها رفتار ترجیحی داشته. و این رفتار ترجیحی با هر کدوم از بروز رسانیای جزئی و بزرگ گوگل زیاد می شه.

این یه تله غیر اخلاقیه که غنیا رو بالا نگه داره و فقیران غرق شن!

برندینگ تنها امید ما واسه انجام است.

اکثریت نزدیک به اتفاق از مصرف کنندگان، ذکر کردن که تشخیص برند ، کلید هدایت کلیک و فروشه. و این به این معنا هستش که اون نمودارهای CTR ارگانیک ، تکمیل کننده BS هستن.

در مقایسه با جایگاه، یادآوری کردن برند باعث می شه که کلیکا و فروش بیشتری انجام شن.

وقتی که گوگل SERPs بیشتر از برندای بزرگ طرفداری می کنه، زمان اون شده که برند های کوچکتر، سهم بیشتری از بودجه سئو سایت خود رو در ساخت یه برند به یاد موندنی، سرمایه گذاری کنن.

پس وقتی که بدنبال پیداکردن واسه دریافت مناسب ترین سایت هستین این موارد رو در نظر بگیرین.