به دومین مقاله از سری آموزش سئو مقدماتی خوش اومدید. در این بخش نگاهی دقیقتر به موتورهای جستجو و عملکردها اون در سطح وب داریم. دونستن اینکه کاربران چیجوری از موتور جستجو استفاده میکنن و موتورهای جستجو چیجوری صفحات وب رو رتبه بندی میکنن میتونه مهمترین ملاک ما واسه شناخت تکنیکای سئو و بهینه سازی سایت باشه.

موتورهای جستجو چیجوری کار می کنن؟

موتورهای جستجو واسه تحلیل محتوای وب و سرویس دهی مناسب به کاربران خود سه وظیفه اصلی دارن :

  • Crawling  – خزش در محتوای سایتا
  • Indexing – جفت و جور یه نسخه و تحلیل محتوای اون
  • Results – نمایش عواقب مناسب براساس محتوای ایندکس شده

موتورهای جستجو چیجوری ایندکس میکنن

در ادامه هر کدوم از این مراحل رو با هم بررسی می کنیم.

موتورهای جستجو چیجوری محتوای صفحات رو بررسی میکنن؟

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/02-Search-Engines.mp4

در این بخش نگاهی دقیقتر به موتورهای جستجو و عملکردها اون در سطح وب داریم. این ویدیو برگرفته از محتوای موجود در همین صفحه بوده و راهی سریعتر واسه درک موضوعه.

Crawling چیه؟

گوگل واسه دسترسی به محتوای سایت رباتای نرم افزاری طراحی کرده که اونا مثل یه کاربر وارد سایت شما شده و با خزش (crawl) در اون تلاش میکنن محتوای صفحه رو دریافت کنن. در این پروسه همه بخشا شامل محتوا، عنوان، تصاویر، لینک و هرچیزی که دسترسی به اون واسه ربات گوگل ممکن باشه بررسی می شه.

رباتا هنگام بررسی یه صفحه شاید با لینک به صفحات دیگه مواجه می شن، اگه این لینک نوفالو نشده باشه ربات وارد اون صفحه هم شده و همینطوری راه خود رو در وب ادامه می ده. یکی از دلایل اهمیت بالای بک لینک در سئو هم همین رفتار رباتا واسه شناسایی و ایندکس صفحات جدیده. رباتای گوگل معمولا در بازه های وقتی جور واجور (متغیر واسه هر صفحه) دوباره به همون صفحات مراجعه کرده و تغییرات اون رو بررسی میکنن.

رباتای گوگل از پروتکلای مشخصی واسه بررسی صفحات وب استفاده میکنن و اگه دوست داشته باشین صفحه ای از سایت شما بوسیله گوگل بررسی نشده و در نتایج جستجوی گوگل نشون داده نشه می تونین از راه فایل robots.txt این کار رو انجام بدین. واسه اطلاعات بیشتر می تونین به مقاله آموزش به کار گیری Robots.txt مراجعه کنین.

Index گوگل چیه؟

وقتی که بررسی یه صفحه بوسیله ربات تموم شد پروسه ایندکس کردن شروع میشه. تصور کنین که وب یه کتابخونه بسیار بزرگه و گوگل تلاش میکنه یه فهرست کامل از کتابای موجود، موضوع هرکدوم و محتویات اونا جفت و جور کنه. زمان ایندکس شدن یه صفحه بوسیله گوگل همیشه به یه اندازه نیس و فاکتورهای مختلفی بر اون اثر میذاره. پیشنهاد میکنیم مقاله ۹ روش افزایش سرعت ایندکس رو هم بخونین.

هر بار که ربات گوگل به صفحه شما مراجعه کنه اگه متوجه تغییراتی در اون صفحه؛ شامل تغییر محتوا یا اضافه شدن محتوا شه دوباره پروسه ایندکس کردن گوگل واسه اون صفحه انجام میشه.

تا زمانیکه یه صفحه بوسیله گوگل ایندکس نشه هیچوقت در یافته های جستجو نشون داده نمیشه. پس اولین قدم واسه قرار گرفتن در یافته های جستجو مطمئن شدن از ایندکس صفحاته.

جفت و جور لیست یافته های جستجو واسه کاربر

یافته های جستجو هم واسه کاربران و هم واسه صاحبان سایت اهمیت زیادی داره. زمانیکه به عنوان یه کاربر عبارت مورد نظر خود رو در گوگل جستجو میکنین، گوگل از بین صفحاتی که قبل از اون ایندکس کرده یافته های مربوط به جستجوی شما رو پیشنهاد می ده. این پروسه بسیار پیچیده س چون از بین صدها میلیون سایت و شاید میلیاردها صفحه موجود در وب باید یافته های مورد نظر شما رو شناسایی کرده و نمایش دهد.

واسه اینکار الگوریتمای متنوعی نوشته شده و گوگل همیشه در حال پیشرفت و بهتر کردن این الگوریتم هاست. هیچوقت پروسه بررسی صفحات و رتبه بندی بوسیله گوگل اعلام نشده و نمیشه ولی براساس مشاهدات وبمستران و آموزشایی که بوسیله خود گوگل منتشر میشه چندین عامل موثر براین رتبه بندی شناسایی شدن. گوگل اعلام کرده که واسه رتبه بندی صفحات بیشتر از ۲۰۰ عامل رو در نظر میگیره.

فاکتورهای موثر بر رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل

معرفی هر کدوم از این عوامل و بررسی اندازه تاثیر اونا در بقیه مقالات آموزش سئو وبسیما انجام شده و از حوصله این مقاله خارجه ولی اینجا به تعدادی از مهمترین فاکتورهای مورد نظر گوگل اشاره میکنیم:

  • اندازه به روزرسانی سایت و اندازه تولید محتوا
  • حجم صفحات سایت و سرعت بارگذاری
  • اندازه اعتبار و رابطه موضوعی بک لینکای سایت
  • حجم محتوای صفحه و رابطه موضوعی محتوای همه صفحات سایت
  • چگونگی به کار گیری کلمات کلیدی در متن، عنوان، تصاویر و لینکا
  • نوع نگراش محتوا و غلطای املایی
  • ساختار لینک سازی داخلی سایت
  • طراحی ریسپانسیو سایت و نمایش درست در موبایل و تبلت
  • اعتبار دامنه
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • رفتار کاربران، ارسال دیدگاه و امتیازدهی در صفحه
  • تجربه کاربری و اندازه رضایت کاربران (User Experience)
  • ضریب خروج (Bounce rate) از سایت و اندازه کلیک در نتایج جستجوی گوگل (CTR)

همونطور که در مقاله قبلی صحبت کردیم میشه فاکتورهای موثر در سئو رو به دو دسته اصلی سئو داخلی و خارجی یا همون On-page و Off-page تقسیم کرد. که هر کدوم از این دو بخش در مقالات آینده به صورت کامل بررسی می شن.

تاثیر رفتار کاربران بر یافته های جستجو

اولین نکته ای که باید در سئو بیاموزیم اون هستش که همزمان به کاربر و سئو اهمیت بدیم و تعادل درستی میون این دو برقرار کنیم. شما تموم دقیق شدن و فوکوس کردن وانرژی خود رو روی موفقیت در سئو قرار میدین ولی کاربرانی که وارد سایت شما می شن از صفحه ای که مشاهده میکنن رضایت ندارن. رفتار کاربران در این شرایط میتونه بر سئو شما تاثیر منفی داشته و شما جایگاه خود رو کم کم از دست بدین. اطلاعات بیشتر در این مورد رو می تونین در مقاله تاثیر رفتار کاربران بر سئو بخونین.

تصور کنین که کاربران به دنبال دستور پخت پیتزا باشه و این عبارت رو در گوگل جستجو کنه، گوگل سایت شما در یافته های خود نشون داده و کاربر هم شما رو انتخاب میکنه. ولی بعد از ورود به سایت شما به هردلیل (مثلا نبود محتوای مناسب، سرعت پایین صفحه، طراحی ناجور، فونت بد، نبود نمایش درست در موبایل) به سرعت از اون خارج شده و دوباره به یافته های جستجو باز میشه. این رفتار کاربر بوسیله گوگل قابل درک بوده و به اون نشون می ده که کاربر از سایت شما راضی نبوده.

نبود رضایت کاربران از یه صفحه اگه چندین بار تکرار شه میتونه موجب از دست رفتن جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل شه. نقطه مقابل این داستان وقتیه که کاربر شما رو در رتبه های پایین تر پیدا میکنه و به سایت شما وارد میشه اما از محتوای اون رضایت کافی داشته و دیگه این عبارت رو در گوگل جستجو نمی کنه. حتی ممکنه کاربر با اشتراک گذاری محتوای شما یا ارسال دیدگاه سطح بالاتری از اندازه رضایت خود رو به شما و گوگل نمایش دهد. در این شرایط شما به سرعت رشد کرده و جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب میکنین.

رفتار کاربران هنگام جستجو در گوگل

راه حرکت کاربران در یافته های جستجو و سایتا میتونه جور واجور باشه ولی عادی ترین روش ممکن به توضیح زیره:

  1. کاربر اول واسه دریافت اطلاعات، محصول و یا جواب یه سوال به گوگل مراجعه میکنه
  2. عبارت مورد نظر خود رو در گوگل جستجو میکنه
  3. اولین یافته های ارائه شده بوسیله گوگل رو مشاهده و بررسی میکنه.
  4. یک یا چند گزینه در لیست رو انتخاب میکنه.
  5. محتوای صفحات بازشده رو بررسی کرده و به دنبال جواب خود میشه.
  6. در صورت نبود دریافت جواب به گوگل برگشته و یافته های بعدی رو بررسی میکنه یا عبارت دیگری رو جستجو میکنه.

این پروسه به صورت یه چرخه اتفاق میفته تا کاربر به جواب مورد نظر خود برسه. این رفتار به صورت کامل بوسیله گوگل رصد شده و این وسط بعضی سایتا با بهبود جایگاه و بعضی با افت جایگاه مواجه می شن.

هرکدوم از موتورهای جستجو چه سهمی از بازار دارن؟

در نمودارهای زیر می تونین اندازه استفاده کاربران از هر موتور جستجو  رو ببینین. نمودار اول سهم موتورهای جستجو از کاربران دسکتاپ و نمودار دوم سهم اونا از کاربرانی که با موبایل و تبلت جستجو کردن رو نمایش می ده. طی سالهای گذشته معمولا گوگل ۷۱ درصد از دسکتاپ و ۹۵ درصد از موبایل رو به خود اختصاص داده که درصد بسیار بالاییه. دلیل بالاتر بودن این عدد در موبایل استفاده گوشیای هوشمند از سیستم عامل اندرویده که در این سیستم عامل گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض تعریف شده.

سهم موتورهای جستجو از تعداد کاربران

بررسی نمودار و توجه به سایتا نشون می ده که درصد کاربران گوگل در ایران شاید بیشتر از متوسط جهانیه چون کاربران ایرونی از بایدو یا بینگ بسیار کمتر استفاده میکنن. با در نظر گرفتن همه این موارد تمرکز ما در سئو باید روی فاکتورهای گوگل باشه و تا حد امکان کاربران این موتور جستجو رو به سایت خود جذب کنیم.

صفحه اول در مقایسه با رتبه اول

بودن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل خوبه و بودن در میان سه نتیجه اول خیلی خوبه ولی در واقع تنها یه برنده واقعی هست؛ رتبه اول گوگل. جایی که شما می تونین ۳۰ تا ۵۰ درصد از کاربران رو به خود جذب کنین. محتوای وبسایتا دائم در حال تغییره و این تغییرات موجب تغییر جایگاه اونا در نتایج جستجوی گوگل می شه. در نتیجه رسیدن به رتبه یه گوگل تنها شروع یه رقابت بزرگتر واسه حفظ این جایگاهه.

در نمودار زیر می تونین تاثیر رتبه های بالاتر در جذب کاربر رو خوب ببینین. هرچقدر توانایی گوگل در بررسی صفحات و پیشنهاد یافته ها در رابطه زیاد شه درصد کلیک روی یافته های پایین تر هم کاهش پیدا می کنه و ارزش رتبه یه گوگل هر روز بیشتر از قبل می شه. اندازه کاربرانی که رتبه اول از گوگل جذب میکنه تقریبا برابر با کل کاربران رتبه های ۲ و۳  است. یعنی اگه شما نفر اول گوگل باشین مانند اون هستش که همزمان رتبه های ۲ و ۳ در نتایج جستجوی گوگل رو داشته باشین.

تاثیر جایگاه در نتایج جستجوی گوگل بر بازدید

تا اینجا با موتورهای جستجو و کارکرد اونا خوب آشنا شدیم. در مقاله بعدی تلاش میکنیم مهمترین عوامل در سئوی داخلی رو به شما آموزش بدیم.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *