نردبان سئو و راهنمای صعود از آن

راهنمای قدم به قدم واسه بالارفتن از نردبون سئو

ارائه تعریفی قابل فهم در مورد سئو کاری ساده س! ولی زمانیکه به تکنیکای اجرای اون و ترتیب و اهمیت اونا میرسیم مفاهیم کمی پیچیده و بعضی وقتا گمراه کننده می شن. در این مقاله تلاش میکنیم تا این مفاهیم رو با یه مثال ساده و قابل لمس بازگو کنیم.

نردبون سئو، معنی مورد نظر ما در این مقاله س، در واقع می خوایم تکنیکا و مراحل اجرای اونا رو با دستورالعمل به کار گیری نردبون مثل سازی کنیم. شاید این مثال در اول کمی دور از ذهن باشه ولی پیشنهاد میکنیم این متن رو تا انتها دنبال کنین.

۱- دیواری که از اون بالا میرید رو مشخص کنین

تنها وقتی از نردبون استفاده میکنیم که می خوایم به نقطه ای بالاتر و معمولا دور از دسترس برسیم. در سئو هم شرایط همینطوریه یعنی قبل از هر فعالیتی باید هدف خود رو مشخص کنیم. در واقع تدوین روش هدف دار سئو اولین و مهمترین قدم واسه شروع فعالیتامون هستش.

واسه تدوین روش هدف دار، نیازمند بررسی و تحقیق در بخش کاری خود هستیم. قبل از هر چیز باید کلمات کلیدی هدف که با کار و کاسبی ما در رابطه هستن رو شناسایی کرده و با به کار گیری وسایل جورواجور مانند Keyword Planner اندازه جستجوی ماهانه اونا رو تخمین بزنیم.

کلمات کلیدی هدف، همون دیوار شما هستن. ارتفاع این دیوار نقش بسیار مهمی در انتخاب نردبات شما داره البته در نظر داشته باشه که هرچقد نردبون شما بلندتر باشه احتمال سقوط یا نبود تعادل هم بیشتر هستش.

انتخاب کلمات کلیدی هدف اولین قدم در روش هدف دار سئو هستش

خیلی از شرکتا هنگام انتخاب کلمات کلیدی به دنبال پرجستجوترین و پر رقابت ترین عبارات هستن و دیواره های بلندی رو واسه کار و کاسبی خود انتخاب میکنن، همین اشتباه ساده در هدف گذاری موجب میشه که در میونه راه دلسرد شن و یا هیچوقت موفقیتی کسب نکنن.

۲- نردبون رو متناسب با ارتفاع دیوار انتخاب کنین

در قدم بعدی اندازه رقابت و درجه سختی هر کلمه رو تعیین کرده و متناسب با اون، نوع صفحات هدف در سایت رو مشخص میکنیم.

مثلا اگه واسه کلمه “خرید لپ تاپ” برنامه ریزی میکنیم نمیشه توقع داشت که با منتشر کردن یه مقاله به جایگاه مناسبی برسیم. واسه عبارتی با این سطح رقابت معمولا صفحه اصلی سایت یا صفحه دسته بندی که شامل تعداد زیادی محصوله هدف ما هستش.

براساس ارتفاع دیوار و نوع فعالیتی که قراره انجام بدیم نردبون مناسب رو انتخاب می کنیم. یعنی با در نظر گرفتن اندازه پیچیدگی و رقابت در کلمات هدفه که روش هدف دار خود رو تعیین میکنیم.

با در نظر گرفتن اندازه پیچیدگی و رقابت در کلمات هدفه که روش هدف دار خود رو تعیین میکنیم

در این بخش معمولا دو اشتباه عادی اتفاق میفته:

۱- دیوار ما بیشتر از اندازه بلنده

زمانیکه بخش فعالیت شما رقابت بالایی داشته باشه به کار گیری نردبون (سئو) واسه رسیدن به اون کافی نیس. در این شرایط شما به تبلیغات، برندینگ، سرمایه گذاری و … نیاز دارید. اگه بودجه و زمان لازم واسه صعود از این دیوار رو ندارین پیشنهاد میکنیم اهداف کوتاه تری رو انتخاب کنین و راه صعود رو مرحله به مرحله طی کنین.

۲- نردبون انتخابی تناسبی با دیوار نداره

نردبانی که انتخاب میکنین باید دقیقا با ارتفاع دیوار همخوانی داشته باشه، اگه نردبون از دیوار کوتاه تر باشه شما به هدف خود نمیرسید و اگه بیشتر از اندازه بلند باشه شرایط سختی رو واسه رسیدن به بالای دیوار دارید.

در نظر داشته باشین که؛ تیم اجرایی، زمان و هزینه صرف شده و نوع محتوا باید متناسب با هدف شما برنامه ریزی شه.

اهداف کوچیک واسه یه تیم قوی خسته کننده و اهداف بزرگ واسه یه تیم ضعیف دست نیافتی هستن.

۳- پایه های نردبون رو تا حد امکان تقویت کنین

اگه دیواری که انتخاب کردین خیلی بلند باشه هر چقدر که به پله های بالایی نزدیک میشین حفظ تعادل سخت تر میشه. واسه اینکه با اطمینان بیشتری تا انتهای راه بالا برید باید پایه های نردبون خود رو در جایی محکم و مناسب قراردهید.

یعنی طراحی سایت شما هر چقدر همخوانی بهتری با استانداردهای سئو و تجربه کاربری داشته باشه شانس بالاتری واسه کسب جایگاه و رسیدن به رتبه اول گوگل دارید.

سئو تکنیکال یعنی رعایت استانداردهای سئو در طراحی سایت

نمایش درست در موبایل، سرعت بارگذاری صفحات، استفاده درست از تگای Canonical و اجرا ساختار استاندارد کدنویسی در طراحی رو میشه فاکتورهای مهمی واسه موفقیت یه سایت در سئو دونست.

این مطلب را هم بخوانید:
پیج رنک گوگل آپدیت نمیشود!

این مجموعه عوامل که با نام سئو تکنیکال شناخته می شن نقش مهمی در تاثیر روش هدف دار شما و درک گوگل از محتوای تولید شده دارن.

خیلی از شرکتا در اول راه توجهی به این موضوع ندارن و زمانیکه به نیمه های راه صعود از نردبون خود میرسن متوجه نبود تعادل اون می شن. در این نقطه باز طراحی سایت یا تغییر اساسی در ساختار اون میتونه موجب سقوط شما یا هزینه های جانبی بسیاری واسه کار و کاسبی شما شه.

۴- صعود از نردبون رو آهسته و پیوسته انجام بدین

فارغ از اینکه ارتفاع دیوار چقدر باشه و پایه های نردبون شما چقدر محکم شده باشن بالا رفتن سریع میتونه موجب سقوط شما شه. در این پروسه باید آهسته و پیوسته حرکت کنین.

موفقیت در سئو نیازمند صبر و همت بسیاره. صعودهای هیجانی و تغییر رتبه یهویی ممکنه در نگاه اول جذاب و مورد پسند باشه ولی احتمال سقوط شما رو شدیدا زیاد می کنه.

موفقیت در سئو نیازمند صبر و همت بسیاره

در راه سئو معمولا با پیشنهادات و تکنیکایی مواجه میشیم که وعده رشد سریع رو به ما میدن ولی اگه دقیق تر به اونا نگاه کنین متوجه میشین که معمولا تکنیکای سئو کلاه سیاه یا روشی واسه فریب موتور جستجو هستن.

هرچقدر پروسه رشد شما یواش تر باشه، پایداری و موندگاری اون هم بیشتر هستش.

۵- اگه ارتفاع نردبون زیاده حتما از کسی کمک بگیرین

حادثه خبر نمی کنه! اگه هدف شما بسیار بزرگ باشه یعنی در ارتفاع بالایی قرار گفته باشه، هر چقدر هم که آهسته حرکت کنین و پایه نردبون رو محکم کرده باشین باز احتمال لغزش و سقوط هست. در اینجور شرایطی بهتره که در پله های بالاتر از نیروهای کمکی استفاده کنین.

روش هدف دار مناسب و تولید محتوای مهم تو یه سایت استاندارد فرمولی موثر و کامل واسه بیشتر سایتای اینترنتیه ولی در رقابتای بزرگتر و کلمات سخت نیاز به روشای دیگری واسه تقویت اعتبار سایت داریم.

لینک سازی خارجی شامل فعالیت در شبکه های اجتماعی، خرید رپورتاژ آگهی یا حتی خرید بک لینک میتونن وسایل تقویتی واسه ادامه راه رشد شما باشن.

در اول راه این فعالیتای مربوط به لینک سازی خارجی لزومی ندارن ولی هرچقدر که رقابت شما سخت تر و فاصله تا هدف کمتر باشه ارزش و تاثیر اون بیشتر می شه.

لینک سازی عجیب ممکنه موجب جریمه سایت شما بوسیله گوگل شه

اجازه بدید با یه مثال دیگه این بحث رو روشن تر کنیم.

واسه دانشجویی در ترم یه لیسانس، شرکت در کلاس و انجام تمرینا کافیه و معمولا در این مرحله انتظاری جز درس خوندن و دستیابی به مناسب از اونا نداریم. ولی همین دانشجویان زمانیکه به سال آخر تحصیل خود میرسن یا در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل میکنن باید پا رو بالاتر گذشته و تحقیقات جدیدی در بخش درسی خود بکنن.

داشتن یه مقاله معتبر بین المللی واسه یه دانشجوی ترم یه کارشناسی شاید حتی دور از ذهن و خنده دار بنظر برسه ولی نداشتن چندین مقاله معتبر واسه یه دانشجوی مقطع دکترا یه ضعف بزرگ حساب میشه.

لینک سازی خارجی سایت هم شرایط مشابهی داره، واسه یه سایت نوپا داشتن چندین لینک مهم از سایتای معتبر و قدیمی عجیبه و نداشتن اعتبار کافی و لینکای قوی واسه یه سایت قدیمی تر میتونه نقطه ضعف حساب شه.

۶- اجازه ندین کسی از نردبون شما بالا بیاد

سئو و رقابت دو معنی پیچیده و در رابطه هستن، کسب جایگاه بهتر در یافته های جستجو به این معنی هستش که سایتا یا صفحات دیگری جایگاه خود رو دست دادن. همین موضوع موجب میشه تا بعضی از سایتا با به کار گیری تکنیکایی تلاش کنن تا شما رو از نردبون موفقیت در سئو پایین بکشن.

تکنیکایی که با هدف از دست رفتن جایگاه سایت حریف اجرا می شن رو سئو منفی می گیم. واسه مقابله با سئو منفی راهی ندارین جز معتبر و قوی شدن. در راه صعود از نردبون باید همیشه مراقب آدمایی که قصد پایین کشیدن شما رو دارن، باشین.

تکنیکایی که واسه افت جایگاه حریف استفاده می شن سئو منفی نام دارن

چیزی که واسه درک این معنی و روشای مقابله با اون نیاز دارین در مقاله ای با عنوان سئو منفی چیه به صورت کامل توضیح داده شده.

سخن پایانی

سئو ارزون نیس، بلکه بصرفه س! اگه تصور میکنین موفقیت در سئو چیزی آسونه و با هزینه پایین میشه به اون رسید سخت از مرحله پرتین، مهمترین دلیلی که موجب شده سئو در سالهای گذشته به یکی از مهمترین مجراهای بازاریابی اینترنتی تبدیل شه؛ ارزش بدست اومده در مقابل هزینه و وقتیه که واسه اون صرف میکنین.

واسه موفقیت در سئو صبور باشین و تا رسیدن به هدف خود دست از تلاش ورندارید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *