نظرات منفی یا مغرضانه در نقشه گوگل

حذف نظرات منفی از نقشه گوگل

یکی از فضاهای بسیار مناسب واسه معرفی شرکت یا سایت شما ثبت اطلاعات تماس در نقشه گوگله. با این کار هنگام جستجوی نام برند یا نشانی سایت اطلاعات تماس، موقعیت جغرافیایی و گالری تصاویر شما به کاربر نشون داده میشه که تاثیر زیادی در ایجاد اعتماد در مخاطب داره.

هم اینکه ثبت سایت در نقشه گوگل این فرصت رو واسه شما بوجود میاره تا نظرات مشتریان و مخاطبین خود رو دریافت کرده و در برابر دید عموم بذارین. البته این کار مشکلاتی رو هم واسه شما بوجود میاره چون ممکنه با درج نظرات منفی و مغرضانه از طرف رقبا اعتبار شما زیر سوال بره.

درج نظرات کاربران در نقشه گوگل

 

گوگل الگوریتمای مختلفی واسه تایید نظرات کاربران و نمایش اونا داره ولی در بیشتر موارد در بیشتر موارد کارایی لازم واسه حذف نظرات مغرضانه از نقشه گوگل رو نداره. در این مقاله تلاش میکنیم تکنیکایی کاربردی واسه مقابله با این نظرات منفی به شما ارائه بدیم. بعضی از این تکنیکا میتونه به موضوع بازاریابی دیدگاه هم در رابطه باشه پیش پیشنهاد میکنیم سری مقالات کامنت مارکتینگ رو دنبال کنین.

چه کسائی میتونن نظر خود رو در نقشه گوگل ثبت کنن؟

کلا میشه گفت هرکسی که با حساب Gmail خود یافته های جستجوی گوگل و موقعیت شما در نقشه گوگل رو مشاهده میکنه امکان مشاهده نظرات و امتیاز دهی به شما رو داره. این کار هم از راه دسکتاپ و هم از راه گوشی موبایل شدنیه.

یعنی وقتی که یه کاربر با حساب جی میل خود در گوگل جستجو انجام می ده میتونه نظر خود رو در مورد شرکتای ثبت شده در نقشه گوگل اعلام کنه. گوگل راه کاری واسه امتحان رابطه اونا با شرکت یا سایت شما رو نداشته و بیشتر نظرات تایید می شن.

نمایش نظرات مشتریان در صفحه یافته  های جستجوی گوگل

هم اینکه با به کار گیری App نقشه گوگل در گوشی موبایل میشه واسه موقعیتای ثبت شده اعلام نظر و امتیازدهی انجام بدین. فرقی نمی کنه که یه شرکت، رستوران، کافه، محل گردشگری یا حتی یه پارک باشه. واسه هر نقطه ثبت شده در نقشه گوگل توانایی درج نظر و امتیازدهی هست.

چیجوری با نظرات منفی در نقشه گوگل برخورد کنیم؟

نظرات منفی کاربران به دو دسته اصلی تقسیم می شن. نظرات واقعی و نظرات مغرضانه. نظرات واقعی از طرف مشتریان شما ارسال می شن و مستقیما به تجربه اونا از همکاری با شما یا به کار گیری خدمات و اجناس مربوط میشه ولی نظرات مغرضانه معمولا از طرف رقبا و با هدف تخریب اعتبار و وجهه عمومی شما درج می شن.

شاید فکر کنین که به چه دلیل باید به این نظرات توجه کنیم. ۲ نکته بسیار مهم در این بخش هست. اول اینکه نظرات منفی میتونه روی اعتبار شما تاثیر منفی داشته و شانس جذب مشتریان جدید رو کم کنه. دومین نکته توجه گوگل به رفتار و رضایت کاربران در رتبه بندی یافته ها در سال ۲۰۱۸ه. واسه اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله تاثیر رفتار کاربران بر سئو و سری مقالات سئو ۲۰۱۸ رو بخونین.

جواب گویی به نظرات منفی واقعی

اگه یه مشتری ناراضی فضایی مانند نقشه گوگل رو واسه درج نظرات خود و امتیاز دهی به شما انتخاب میکنه؛ به این معنیه که از جواب گویی شما کلا ناامید شده و یا راهی واسه بیان مستقیم اون به خود شما نداشته.

در قدم اول بهترین کار رابطه مستقیم با این فرد و دلجویی از اونه. شاید واقعا شما در این همکاری دچار ضعف بودین و یا در حق ارسال کننده نظر اجحاف کردین. در این شرایط می تونین مستقیما با فرد شاکی تماس گرفته و با ارائه پیشنهادات جور واجور رضایت اون رو جلب کنین.

نظرات منفی کاربران در نقشه گوگل رو جواب بدید

با جلب رضایت مشتری ناراضی شاید اولین اتفاق تغییر دیدگاه ارسالی اون در بخش نظرات گوگل هستش و البته اتفاق مهمتر شناسایی نقاط ضعف خودتون در ارائه خدمات و جلب رضایت مشتریاس.

در بعضی موارد مشتریان ناراضی بدون اینکه حقی از اونا گرفته شده باشه مبادرت به این کار میکنن و تصور میکنن که حق با اونا بوده در حالیکه نظر شما چیز دیگه ایه. در این شرایط بهترین راه حل واسه شما جواب گویی به نظر کاربر در همون فضای نقشه گوگل و رفع ابهام واسه بقیه افرادیه که این نظر رو مشاهده میکنن.

تصور کنین که صاحب یه رستوران هستین و یکی از مشتریان شما در مورد کیفیت غذا یا چگونگی ارائه اون ناراضیه. مثلا در بخش نظرات گوگل نوشته که غذا خیلی تند بود یا سرد سرو شد.

در این شرایط شما دسترسی مستقیم به مشتری واسه دلجویی ندارین ولی می تونین در همین فضا با پیشنهاد یه غذای مجانی و توضیح شرایط پیش اومده از اون دلجویی کرده و به بقیه کاربران نشون بدید که واسه نظرات اونا و رضایت مشتریان ارزش زیادی قائل هستین.

جواب گویی به نظرات منفی مغرضانه

در بسیاری موارد نظرات منفی مغرضانه همراه با امتیاز ۱ ستاره و با لحنی تند درج می شن. این نظرات عموما از طرف رقبای شما یا آدمایی که از موفقیت شما ناراحت هستن ارسال شدن. در این شرایط راه زیر رو در پیش بگیرین.

این مطلب را هم بخوانید:
چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم

۱- درخواست حذف نظر منفی از نتایج جستجوی گوگل

در کنار هر نظر ثبت شده در نتایج جستجوی گوگل یه آیکون پرچم قرار داره که به شما اجازه می ده درخواست حذف اون رو به گوگل بفرستین. با کلیک روی اون صفحه ای واسه شما باز می شن که در اول نشانی gmail شما رو درخواست کرده و در ادامه دلیل شما واسه حذف نظر از نقشه گوگل رو میپرسد.

فرستادن درخواست حذف نظرات از نقشه

عادی ترین دلایل به توضیح زیره:

  • نظر درج شده شامل عبارات بیریخت، نفرت انگیز یا نامناسبه
  • نظر درج شده شامل تبلیغات یا هرزنامهه
  • به موضوع این موقعیت در رابطه نیس
  • نظر درج شده غیرمنطقی بوده و خود رو نقض میکنه

فرم report policy violation واسه حذف نظرات کاربران

در انتخاب هر کدوم از این گزینه ها دقت کنین چون فقط در صورتی درخواست شما بررسی و تایید میشه که گزینه مناسبی انتخاب کرده باشین. اگه نظر درج شده همراه با الفاظ رکیک باشه کار شما بسیار ساده هستش و با انتخاب گزینه اول به سرعت جواب میگیرین.

وگرنه کار سختی واسه حذف دیدگاه کاربران از نقشه دارید و عموما می تونین با انتخاب گزینه ۲ یا ۳ شانس خود رو واسه حذف اون امتحان کنین.

هرچقدر افراد و اکانتای جی میل بیشتری درخواست حذف یه نظر رو به گوگل ارسال کنن شانس شما واسه حذف بیشتر هستش. بعد از تقریبا دو هفته از فرستادن درخواست به گوگل بررسی اون پایانی شده و در صورت تایید این نظر از یافته های جستجو حذف میشه.

۲- جواب گویی مستقیم و رفع ابهام واسه بقیه

در بسیاری موارد نظرات منفی فقط با درج ستاره و بدون دیدگاه هستن در این شرایط کاربر هیچ کدوم از استانداردهای گوگل رو زیرپا نگذاشته و امکان حذف اون وجود نداره. اگه به هردلیل در قدم اول موفق نبودین باید از خود دفاع کنین. در بیشتر موارد آدمایی که نظرات مغرضانه درج میکنن هویت خود رو مخفی میکنن. یعنی نام یا تصویری از اونا وجود نداره.

در این شرایط دفاع از خود بسیار راحته، اولین پاسخی که میشه داد اینه که از فرد ارسال کننده نظر بخواین هویت خود رو واسه شما مشخص کنه تا بتونین رضایت اون رو با پیشنهادات جانشین جلب کنین. در دیدگاه خود حتما به ناشناس بودن فرد نامبرده اشاره کنین.

با این کار بقیه آدمایی که این دیدگاه رو مشاهده میکنن متوجه می شن که شاید نظر ارسالی مغرضانه و بی اعتبار بوده. هم اینکه از توجه و پیگیری شما به قصد واقعی و کیفیت خدمات شما پی میبرن.

هرچقدر جواب ارسالی شما دقیق و طولانی باشه شانس تاثیرگذاری اون بیشتر بوده و افراد بیشتری اون رو لایک می کنن. با افزایش تعداد لایکا نظر شما جایگاه بالاتری در لیست نظرات پیدا کرده و افراد بیشتری اون رو می بیننن.

۳- جبران نمره منفی با نظرات مثبت

از دوستان، مشتریان و همکاران خود بخواین تا با ارسال نظرات مثبت و تجربیات واقعی خود از همکاری با شما تاثیر این نظرات منفی رو کمرنگ کنن. به صورت میانگین امتیاز بین ۴٫۲ تا ۴٫۵ یه امتیاز منطقی و به نظر واقعی از طرف گوگله.

شما می تونین با درج ۴ تا ۵ نظر واقعی و با امتیاز بالا تاثیر یه نظر منفی رو از بین ببرین و امتیاز خود رو دوباره زیاد کنین. در این بخش دقت کنین که ارسال نظرات غیرواقعی و طرف دارانه میتونه واسه کاربران شک برانگیز باشه.

پیشنهاد میکنیم نظرات فرستاده شده از طرف افراد واقعی و مشتریان راضی شما باشن نه اینکه خودتون چندین حساب جور واجور بسازین و با به کار گیری اونا به خود امتیاز بدید.

پیشنهاد وبسیما واسه نظر دهی در نقشه گوگل

با مطالعه این مقاله شاید دو مورد به ذهن شما خطور می کنه. اول دادن امتیاز بالا به خودتون و پس از اون دادن امتیاز منفی به رقبا! ولی قبل از اقدام لطفا پیشنهاد وبسیما رو بخونین.

۱- صداقت در کار ارزش خیلی بالایی داره، ابزارهایی مثل این واسه نمایش اعتبار شما طراحی شدن پس مهمترین نکته حفظ صداقت هنگام نمایش صداقته! اگه از این فضا واسه بازاریابی یا ایجاد اعتبار غیرواقعی واسه خود استفاده کنین مردم به سرعت میفهمن و تاثیر معکوسی روی اونا می ذاره.

۲- رقابت سالم به رشد همه شرکتای فعال تو یه بخش کمک میکنه. با تخریب رقبا اعتماد مشتریان به صنف و بخش کاری خود رو از بین میبرین. سقوط یه هواپیما حتی اگه به دلیل مشکل فنی یا مشکلات جوی باشه اعتبار و امنیت کل ناوگان هوایی کشور رو زیر سوال میبره.

شما می تونین تجربه خود از نظرات منفی کاربران در نقشه گوگل رو در بخش نظرات همین صفحه درج کنین و یا سوالات خود در مورد بخشای جور واجور مقاله رو مطرح کنین تا کارشناسان وبسیما جواب گوی شما عزیزان باشن.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *