نقش مدرسه در اجتماعی شدن

در مدرسه کودک ارزشای عام گرایی، کارکرد، ویژگی و بی طرفی عاطفی رو داخلی می کنه این ارزشا هستن که کودک با اونا در محیط خانوادگی کمتر رابطه پیدا می کنه. بر این اساس مدرسه محیط جامعه پذیری اصلی واسه انگیزه های اقتصادی، عقلانیه و ارزشای یه جور جامعه صنعتیه.

اقتصادی

 

کارکرد دوم مدرسه، تربیت و آماده سازی نیروی انسانی واسه تصور مشاغل جورواجور در جامعه صنعتیه. کارکرد سوم مدرسه، در سطح آموزش عالی رابطه تنگاتنگی با تحقیقات علمی داره. بر این اساس ،مدرسه محل خلاقیت، نوآوری و دگرگونیه دانشگاه نه فقط انتقال علم از نسلی به نسل دیگه س ،بلکه محل تولید شناخت، نقد و بررسی شناختای موجود و تفسیر دوباره اوناس(روشه،۱۳۸۶: ۶۹).

خلاقیت

مهارتای اجتماعی پایه

  • رابطه چشمی: توانایی ایجاد رابطه چشمی با بقیه هنگام گوش دادن به سخن اونا و یا وقتی که با اونا حرف می زنید دست کم واسه یه دوره وقتی کوتاه.
  • رابطه چشمی

  • بیانات چهره ای: خندیدن، بیان علاقه.
  • فاصله اجتماعی: دونستن اینکه در چه فاصله ای نسبت به فرد مقابل قرار بگیریم و چه موقع ایجاد تماس بدنیه مناسبه.
  • چگونگی صدا: حجم صدا، زیری و بمی صدا، اندازه گفتار، وضوح، شامل.
  • احوال پرسی با بقیه: شروع رابطه یا جواب گویی به احوال پرسی، دعوت کردن یه کودک دیگه واسه پیوستن به شما در بعضی فعالیتا.
  • گفت و گو کردن: مهارتای محاوره ای مناسب سن، بیان احساسات، سوال کردن، گوش کردن، بیان علاقه، جواب دادن به سوال بقیه.
  • بازی و کار کردن با بقیه: رعایت کردن مقررات، مشارکت، قول دادن، کمک کردن، نوبت گرفتن، تعارف با بقیه، تشکر، بیان تأسف.
  • جلب توجه و یا درخواست کمک: به کار گیری راه های مناسب.
  • حل کردن اختلافات داخلی: کنترل خشونت، فرو نشاندن خشم خود و تحمل خشم بقیه، پذیرش انتقاد، روحیه ورزشکاری.
  • روحیه

  • آراستگی و بهداشت (متسون واولدینگ،۱۳۸۴).

مراحل آماده سازی مهارتای اجتماعی

۱-تعریف: مهارتی رو که می آموزید توصیف کنین. در این مورد که به چه دلیل این مهارت خاص مهمه و چیجوری کاربرد اون به ایجاد رابطه کمک می کنه بحث کنین. مهارت رو میشه با بهره گرفتن از یه فیلم کوتاه، یه یا کارتون، یه نمایش عروسکی و یا تذکر دادن به کودک و راهنمایی اون به فعالیتایی که در گروه همسالان در جریانه، توضیح داد. معلم می تونه بگه:«نگاه کن چیجوری اون دو دختر در ساختن پازل به هم کمک می کنن. به من بگو اونا به همدیگه چه می گن.

۲-مهارت رو الگو کنین: مهارت رو به چند جزء ساده تقسیم کنین و خودتون اون رو به روشنی توضیح بدید یا یه دانش آموز رو انتخاب کنین تا این کار رو انجام بده.

۳-تقلید و تمرین: کودک یه مهارت رو در محیطی که در اون جا آموزش دیده امتحان می کنه. واسه این که این موفقیت آمیز باشه باید اون رو تحریک کرد تا اون مهارت رو اجرا کنه و با دقت توجه کنه و اون چه رو که معلم توضیح میده یادش باشه.

۴- بازخورد: این مرحله باید اطلاع دهنده باشه:«شما هنوز اون رو به طور کاملً یاد نگرفته اید. باید هنگام صحبت به اون نگاه کنین. دوباره تلاش کن»، «این بهتره. شما نگاه کردین و لبخند زدید. خوبه». باز خورد از راه یه ضبط ویدیویی می تونه در بعضی مواقع به درد بخور باشه.

۵-فرصتی جفت و جور کنین تا کودک مهارت به کار بندد: معلم می تونه با در نظر گرفتن مهارتی که آموزش میده کارای گروهی کوچیک یا فعالیت هایکاری دو به دو ترتیب دهد تا مهارت ها در کلاس و یا دیگه مکانای طبیعی اجازه کاربرد پیدا کنن و گسترش پیدا کنن.

۶-تقویت متناوب: نمونه هایی رو که در اون کودک مهارت ها رو بدون زور، در مواقع دیگه روز یا درهفتهای بعد به کار میگیره زیر نظر بگیرین. به اون جایزه و تقویتی توصیف کننده بدین. به پایداری پس از اکتساب توجه کنین. احتمال زیادی هست که این رفتارها به محض اثبات شدن، که به وسیله ییامدهایشان مثلاً یه تعامل خوب تر با همسالان پایدار شن(وست وود[۲]،۱۳۸۱).

اجزاء تشکیل دهنده مهارتای اجتماعی

    • مهارتای ارتباطی: مهارتای کلامی، غیر کلامی، فرازبانی، مهارتای اولیه در ایجاد رابطه، رابطه با غریبها، ایجاد دوستی، رابطه با جنس مخالف و مهارتای گسترش تعاملات اجتماعی.
    • مهارتای جرئت ورزی: مهارتای مربوط به توانایی “نه”گفتن، بیان نیازای خود، شناسایی حقوق خود و بقیه، بیان خشم، انتقاد کردن، انتقاد پذیری، پذیرش خوبی ها خود، بیان احساسات و عقاید خود، تعریف و تشکر از بقیه و مهارتای مربوط به خود گویی مثبت.
    • مهارتای مربوط به پرورش حس همکاری، مسئولیت پذیری و نوع دوستی: مهارتای مربوط به همکاری در مدرسه، همکاری در منزل و همکاری در اجتماع.

 

  • مهارتای خود گردونی: مهارتای مراقبت از خود، خود گردونی، هویت یابی، مطالعه و اداره امور مالی خود.
  • مهارتای درک اجتماعی و شناسایی ارزشای جامعه: مهارتای مربوط به درک اجتماعی و مهارتای مربوط به شناسایی ارزشای جامعه.
  • مهارتای مربوط به آشنایی با قوانین و به کار گیری سرویسای اجتماعی.
  • مهارتای شغل یابی و حفظ شغل.
  • مهارتای پرکردن اوقات فراغت.
  • مهارتای مقابله ای: مهارتای مربوط به جلب پشتیبانی بقیه، ورزش و تمرین آرامش، تلاش در جهت استقلال مادی و الهی، کاهش احساسات، آشنایی با روش حل مسئله، اصلاح باورها و شناختای غلط، روبرو شدن با پیچیدگی و برنامه ریزی(رندی و میشل،۲۰۰۸؛به نقل از پورمختار،۱۳۹۲).

[۱]-Parsons

[۲]-Westwood