نمایش توضیحات طولانی در نتایج گوگل

افزایش طول متن توضیحات در نتایج جستجوی گوگل

تازگیا چگونگی نمایش توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل تغییر مهمی داشته و الان تعداد کلمات و کاراکترهایی که نشون داده میشه به شکل چشم گیری زیاد شده. این تغییر به ظاهر کوچیک میتونه تاثیر زیادی در سئو و جذب مخاطب از گوگل داشته باشه.

افزایش تعداد کاراکترهای توضیحات در یافته های جستجو، هم در نسخه دسکتاپ و هم در نسخه موبایل اجرا شده و محتوای اون بازم از تگ meta description صفحه دریافت میشه. اگر این تگ خالی باشه متن از محتوای موجود در صفحه برداشت میشه. هفته پیش گوگل رسما اعلام کرد:

ما به صورت رسمی طول متن، تعداد کاراکترهای مجاز و چگونگی نمایش توضیحات یه سایت در لیست نتایج جستجوی گوگل رو افزایش دادیم.

مثلا امروز عبارت “بوت استرپ چیه” رو در گوگل جستجو کردیم و همونطور که می بینین طول متن نشون داده شده به مراتب بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر بوده و با احتساب فاصله ها ۲۹۸ کاراکتره. الان به جای نمایش ۲ یا ۳ خط از توضیحات در نتایج جستجوی گوگل تماشاگر افزایش اون به ۳، ۴، ۵ و حتی در مواردی ۶ خط توضیحات هستیم.

توضیحات طولانی در نتایج جستجوی گوگل

تعداد کاراکترها دیگه مانند گذشته یه عدد خاص نیس و تو یه مورد ممکنه ۲۷۳ کاراکتر و در مورد دیگری ۲۶۶ کاراکتر باشه. بنظر میرسه اگر فاصله تا انتهای جمله کم باشه گوگل تعداد کاراکترها رو بیشتر کرده و تا حد امکان از نمایش … در یافته های دوری میکنه.

دلیل اصلی این تغییرات نمایش محتوای بیشتر به کاربران و کمک به انتخاب دقیق تر اوناس. الان کاربران میتونن متن بیشتری رو در نتایج جستجوی گوگل مطالعه کرده و تصمیم بهتری در مورد رابطه واقعی اون سایت با موضوع مورد نظر خودشون بگیره. این تغییر به ظاهر کوچیک میتونه تاثیر زیادی بر رفتار کاربران و سئو داشته باشه و البته هنوز مشخص نیس که شانس رتبه های بالاتر واسه جذب مخاطب بیشتر از گذشته شده یا کمتر.

استاندارد نوشتن توضیحات متا تغییر کرده

تا همین یه ماه پیش همیشه پیشنهاد میدادیم که تعداد کاراکترهای توضیحات متا باید بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ کاراکتر باشه تا مطمین باشیم تموم متن مورد نظر ما بوسیله کاربر میشه دید. این عدد به صورت رسمی از طرف خود گوگل معرفی شده بود.

در بروزرسانی جدید گوگل اعلام کرده که هیچ محدودیتی واسه توضیحات متا در نظر نگرفته ولی Danny Sullivan به عنوان یکی از مدیران ارشد جستجوی گوگل در توییتر رسمی خود اعلام کرده که نمایش توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل بیشتر از ۳۲۰ کاراکتر نخواد بود. در همین توییت پیشنهاد شده که فعلا به فکر تغییر در توضیحات صفحات خود نباشین و الگوریتم گوگل این کار رو انجام میده.

توییت گوگل در مورد طولانی شدن توضیحات متا

تغییر طول توضیحات در یافته ها از چه تاریخی شروع شد

میشه گفت تاریخ رسمی این تغییرات از ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ بوده و در مدت یه ماه بیشتر از ۵۰ درصد یافته های جستجو دست کم دارای یه نتیجه با توضیحات طولانی هستن. شاید یکی از مهمترین دلایل نبود نمایش توضیحات طولانی واسه بقیه یافته های، متنایی باشه که مدیران وب سایتا براساس استاندارد قبلی جفت و جور و در meta description خود نوشتن. با در نظر گرفتن اینکه نگاه گوگل قبل از هر چیز به تگ meta موجود در صفحه س در بسیاری موارد بازم توضیحات کوتاه نشون داده می شن.

این مطلب را هم بخوانید:
وردپرس چیست؟ چرا وردپرس؟

تغییر توضیحات متا چه تاثیری بر سئو داره؟

به طور حتم این تغییرات میتونه بر رفتار کاربران و در نتیجه رتبه بندی یافته های جستجو اثر داشته باشه. تاثیر اون رو میتواد از سه دید بررسی کرد:

چگونگی نوشتن توضیحات متا تغییر میکنه

با در نظر گرفتن اینکه فضای موجود واسه درج متن زیاد شده، متخصصین سئو میتونن عبارات کامل تر و البته جذاب تری واسه صفحات خود درج کنن. این فضا به شما اجازه می ده توضیحات دقیق تری از محتوای صفحه و سوالاتی که در اون جواب داده شده در اختیار کاربران بذارین و با این کار شانس خود رو واسه کلیک زیاد کنین.

هرچقدر انتخاب شما از طرف کاربران در یافته های جستجو بیشتر باشه شانس کسب جایگاه هم زیاد شده و به سرعت در رتبه بندی گوگل پیشرفت میکنین.

بر اندازه کلیک یافته های موثر هستش

اگه کمی نسبت به این تغییر توضیحات بدبین باشیم میشه گفت که درصد کلیک کاربران روی نتایج جستجوی گوگل کم میشه چون شاید بخشی از سوالات کاربران در همون یافته های جستجو جواب داده می شه. مثلا کاربری که به دنبال قیمت یه خودروه در صورت مشاهده اون در توضیحات صفحه دیگه احتیاجی به کلیک روی نتیجه نخواد داشت یا کاربری که به دنبال نشانی و شماره تماس یه رستورانه دیگه وارد صفحه تماس با ما نمیشه.

رتبه های پایین تر سهم کمتری دارن

با افزایش طول توضیحات هر نتیجه در لیست گوگل فضای بیشتری اشغال می کنه و در نتیجه واسه مشاهد یافته های بعدی نیازمند اسکرول بیشتری در صفحه هستیم. در گذشته بدون اسکرول میتوانستیم ۴ یا ۵ نتیجه رو مشاهده کنیم ولی با این تغییرات این عدد ممکنه به ۳ یا ۴ نتیجه محدود شه. هرچقدر یافته های بعدی پایین تر باشن شانس کمتری واسه جذب مخاطب دارن و ارزش رتبه ۱ گوگل بیشتر از گذشته هستش.

به عنوان یه متخصص سئو چه کاری باید انجام بدیم؟

این تغییرات واسه بسیاری یه تهدید حساب میشه، آدمایی که اخبار روز سئو رو دنبال نمی کنن و به تکنیکای قدیمی اکتفا میکنن ممکنه خیلی دیر متوجه فرصت ایجاد شده شن. ولی شما با مطالعه این مقاله می تونین یه قدم از اونا پیشی بگیرین.

  • در اولین قدم لیستی از صفحات مهم و پربازدید سایت خود جفت و جور کنین و توضیحات متا واسه اونا رو بازنویسی کنین.
  • قدم بعدی انجام تغییراتی در ساختار کدنویسی سایت شماس که تا کنون توضیحات متا رو به ۱۷۰ کاراکتر محدود میکرده س. ساختار کدنویسی خود رو تغییر داده و عدد استاندارد رو به ۲۳۰ تا ۳۲۰ کاراکتر زیاد کنین.

اگه در مدت یه ماه س گذشته متوجه تغییراتی در اندازه ورودی خود رو گوگل و تغییراتی در جایگاه یافته های شدین که اون رو وابسته به تغییر طول توضیحات متا می دونین در نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بذارین تا با هم اون رو بررسی کنیم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *