هشتگ چیست و چه کاربردی دارد؟

هشتگ چیه؟

هشتگ یا همون Hashtag اولین بار واسه نام گذاری گروه ها و موضوعات در چت IRC استفاده شد. با اضافه کردن کاراکتر ‘#’ قبل از رشته ای از حروف یا کلمه ای خاص امکان جستجوی سریع اون عبارت واسه کاربران جفت و جور میشد. پیدا کردن راه درست به کار گیری هشتگ و چیزی که امروزه کاربرد داره رو در عمل مدیون توییتر هستیم.

در سال ۲۰۰۷ واسه اولین بار گروه کاربران Chris Messina که یه نرم افزار کد بازه در توییتر مبادرت به به کار گیری هشتگ کردن و این اولین استفاده رسمی اون در توییتر بود.

در اول به کار گیری هشتگ واسه کاربران عمومی انگار ترفند جهت بهبود رتبه در یافته های جستجو بود و کاربرد دیگری بهمراه نداشت. ولی یه سری های دیگه از کاربران استفاده درست از هشتگ رو فرا گرفته بودن، بطور مثال #sandiegofire به عنوان یکی از اولین Hashtagا واسه دنبال کردن اخبار استفاده شد.

توییتر هشتگ رو رسمی کرد

در جولای ۲۰۰۹ توییتر فهمید که کاربران روش بسیار خلاقانه ای رو بکار گرفتن و به کار گیری اون هر روز بیشتر میشه. به خاطر همین هشتگ ها رو به لینک تبدیل کرد که به صفحه ای جدا از هم و شامل تموم موضوعات مربوط به اون منتهی میشد. هم اینکه امکان جستجو براساس هشتگ و پیدا کردن موضوعات مربوط به اون ایجاد شد.

در سال ۲۰۱۰ توییتر بخش مطالب مورد توجه یا همون Trending Topics رو راه اندازی کرد که به کاربران نشون میداد در هر لحظه کدوم موضوع یا هشتگ بیش ار بقیه روش زوم شده. اونایی که به سرعت محبوب میشدند به بالای لیست میرسیدند.

کم کم اتفاق عجیبی شکل گرفت. بخش مطالب داغ پر از موضوعات ناجور و بی معنی شد. با زیاد شدن کاربران توییتر تا چندصد میلیون نفر دیگه هشتگ های مورد استفاده به بخشای خبری با موضوعات علمی مربوط نمیشد. ولی بازم در کل تاثیر به کار گیری هشتگ مثبت بود، چون امکان دسته بندی و فیلتر مطالب بسته به موضوع و محل رو جفت و جور کرد.

کاربرد هشتگ

یه نمونه استفاده درست از هشتگ در توییتر

چیجوری در اینستاگرام هشتگ مناسب پیدا کنیم؟

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هدف از استفاده هشتگ جستجو در موضوعی خاصه. در اینستاگرام هشتگا واسه دسته بندی مطالب در رابطه در صفحات جداگونه استفاده میشن. انتخاب هشتگ مناسب مهم زیادیه و شما با این کار امکان بازدید پستا و مطالب صفحه اینستاگرام خود رو بالا می برید. بازدید بیشتر پستاتون بوسیله هشتگای مناسب کار و کاسبی تون، موجب افزایش فالوورهای صفحه اینستاگرام شما هم می شه.

واسه پیدا کردن هشتگای مناسب کافیه مخاطبان هدف خود رو مشخص کنین. یعنی بدونین مشتریان شما چه کسائی هستن و معمولا از چه کلمات کلیدی یا هشتگایی واسه جستجو استفاده می کنن. یکی از آسونترین راه ها واسه تشخیص هشتگ مناسب، بررسی پستای اینستاگرام رقبایتانه. شما با این کار چندین هشتگ مناسب پیدا می کنین، اما نباید بدون این دست اون دست کردن اونا رو مورد استفاده بذارین، بلکه اول باید با جستجوی اون هشتگ در اینستاگرام از تعداد پستای منتشر شده در صفحه اون هشتگ اطلاع به دست بیارین. بعد اگه تعداد پستای در رابطه در صفحه اون هشتگ مناسب بود، شما هم اون رو بکار ببرین.

این مطلب را هم بخوانید:
چطور در ۴۵ روز هیولای سئو شویم؟

۳ نکته کلیدی واسه به کار گیری هشتگ در اینستاگرام

۱.داشتن روش هدف دار مناسب در انتخاب هشتگ

وقتی که هشتگای مناسب کار و کاسبی تون رو پیدا کردین باید تعدادی از اونا رو گلچین کرده و در پستای خود استفاده کنین. کلا سه نوع هشتگ از نظر اندازه رقابت هست، هشتگایی:

  1. با رقابت بالا
  2. با رقابت متوسط
  3. با رقابت کم

واسه اینکه شما بتونین به بهترین راه از هشتگا استفاده کنین، باید تنوع رو در اندازه رقابت هشتگای خود رعایت کنین. یعنی از هر ۳ نوع هشتگ در پستای خود استفاده کنین. معمولا هشتگای تک کلمه ای رقابت بالایی دارن، مانند: #طراحی، #گرافیک، #بازاریابی و … اما هشتگایی با کلمات بیشتر، رقابت متوسط و کمی دارن، مانند: طراحی_سایت، طراحی_وبسایت، بازاریابی_آنلاین و …

۲.رسیدن به ۹ پست برتر اینستاگرام

یکی از نکاتی که افراد حرفه ای در بازاریابی با اینستاگرام رعایت می کنن، رسید به ۹ پست برتر اینستاگرام واسه یه هشتگ خاصه. وقتی شما یه هشتگ خاص رو در اینستاگرام جستجوی می کنین، در اول با ۹ پستی رو به رو میشین که بیشترین تعداد لایک و کامنت رو داشتن، در ادامه پستای دیگه مربوط به اون هشتگ به ترتیب زمان انتشار از جدید به قدیم مرتب شدن. اگه شما هشتگایی با رقابت متوسط یا کم مربوط به کار و کاسبی تون رو بکار ببرین، به احتمال زیاد به ۹ پست برتر اینستاگرام می رسین و فالوورهای صفحه اینستاگرام تون زیاد می شه.

۳.به کار گیری هشتگای فارسی به جای انگلیسی

یکی از اشتباهات عادی صفحات اینستاگرام ایرونی، به کار گیری هشتگای انگلیسی در پست هاشونه. اگه کار و کاسبی شما مخاطب هدف بین المللی نداره و مشتریان تون رو فقط ایرانیا تشکیل میدن، به کار گیری هشتگ غیر فارسی کاری اشتباه بوده و هیچ سودی نداره. حتما یادتون باشه که به کار گیری هشتگ روشی واسه رسیدن به فالوورها و مشتریان بیشتره، و کاربران ایرونی اینستاگرام هم اکثرا از زبون فارسی واسه جستجوی جنسا و خدمات لازم خود استفاده می کنن. مثلا هشتگ #کادو #هدیه رو به جای #gift# present و … جستجو می کنن.

شما چیجوری از هشتگ در شبکه های اجتماعی استفاده می کنین؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *