واژه نامه سئو

واژه نامه سئو

به خاطر اجرا سئو واسه یه سایت از اصطلاحات مختلفی استفاده می شه که بیشتر دارای معانی پیچیده ای هستن. در این قسمت تلاش گردیده تا بیشتر واژگان مورد استفاده در سئو جمع آوری و به زبون ساده بیان شن.

A

Automated Submitting

به کار گیری یه سری نرم افزارهای جور واجور واسه معرفی و ثبت خودکار سایت شما در موتورهای جستجو .

ASP

مخفف  Active Server Pages, . زبون برنامه نویسی واسه شرکت مایکروسافت واسه ساختن وب سایتای داینامیک .

API

مخفف Application Program Interface. . یه API یه سری از روالا، وسیله ها و قوانینیه که واسه ساخت نرم افزارا بکار میره.

Announcing

به معنی Submitting Definition مراجعه شه.

announce site to search engines

معرفی یه سایت به موتورهای جستجو با اضافه کردن نشانی اون سایت تو یه سایت دیگه.

Animated Ad

یه تبلیغ متحرک که بیشتر از java applet و یا فایل Gif در ساخت اونا استفاده می شه.

Anchor text

یه لینک متنی (معمولا به همراه خط زیرین) که بوسیله موتورهای جستجو به عنوان یه ملاک مهم استفاده میشن . گوگل توجه خاص ای رو به متنای داخل anchor textا داره و هم اینکه به کلمات کلیدی که در این متنا بکار برده شده حساسه و این متنای لینک دار در Seo از اهمیت زیادی بهره مند هستن. واسه اطلاعات بیشتر به بخش “Google Bombing” مراجعه کنین .

Alt tags

محتوای این شناسه، متنیه که یه عکس رو توضیح میده. موتورهای جستجو با خوندن این تگ میفهمن که محتوا از نوع تصویر بوده و اون رو از متن جدا می کنن.

Alt Attribute

یه جانشین متنی واسه توضیح دادن تصاویر

AllTheWeb

یه موتور جستجوئه که بوسیله یاهو خریداری گردیده و مورد استفاده قرار میگیره .

Algorithm

الگوریتم به یه سری از قوانین برنامه نویسی می گن که به موتورهای جستجو فرمون میدن که چیجوری محتوای صفحات وب سایتا رو بررسی کرده و اونا رو به کاربران نمایش بدن. مثلا گوگل از الگوریتمای مختلفی مانند: پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و … جهت رتبه بندی سایتا در صفحه یافته های جستجوی خود استفاده می کنه.

AJAX

مخفف  Asynchronous JavaScript And XML

آژاکس به شما اجازه میده تا نرم افزارهای تحت وب کاربرپسند تری رو طراحی کنین ، در واقع با به کار گیری تکنولوژی آزاکس به جاوا اسکریپتا این امکان داده می شه که اطلاعات لازم خود رو دریافت و ارسال کنن بدون اینکه صفحه دوباره بارگذاری (Reload) شه .

Agent Name

این نام crawler و یاspider  است که از یه صفحه در حال بازدیده. Spider یه روبات هوشمنده که از طرف موتور جستجو واسه به نمایش در آوردن محتوای یه سایت در اینترنت بکار میره .

AdWords

Ad words سیستم تبلیغاتی گوگله. با این سیستم تبلیغاتی می تونین بدون هیچ سختی ای و به سرعت تبلیغات کالا، خدمات خود رو ایجاد کرده و اونو به همه آدمایی که به دنبال اون هستن نمایش بدید. Adwords ابزاریه واسه نمایش تبلیغات شما فقط واسه آدمایی که در جستجوی اون هستن.

وقتی که جستجوکننده یکی از کلمات کلیدی شما رو جستجو می کنه در صفحات نمایش جستجوی گوگل، تبلیغات گوگلی (Google Adwords) شما جدا از رقبا نشون داده می شه. با این روش تبلیغات شما فقط واسه کسائی نشون داده می شه که بدنبال اجناس و یا خدمات شما هستن.

می تونین واسه هر گروه از اجناس خود، متنهای تبلیغاتی جور واجور و گروه های مختلفی از واژه های کلیدی در رابطه رو انتخاب کنین. زمان نمایش، منطقه جغرافیایی نمایش و بودجه روزانه، پرداخت واسه هر کلیکی که روی آگهی شما می شه و همه این عوامل قابل تعیین و ویرایش هستن.

AdSense

Google AdSense  یکی از بهترین و سریعترین روش ها واسه صاحبان وب سایتایی با هر اندازه س  که تبلیغات در رابطه گوگل رو در سایت خودنمایش داده و کسب درآمد کنن. چون تبلیغات نشون داده شده از طرف گوگل در سایت شما به طور کامل با موضوع و مطالبی که کاربران در سایت شما بدنبال اون می گردن منطبقه، بنابر این نمایش این تبلیغات هم دلیل درآمد زایی می شه و هم باعث ارتقا محتوا و ارزش صفحات شما می شه .

Accessibility

فرایندیه که با انجام اون صفحات سایت واسه افراد معلول مخصوصا نابینایان قابل استفاده می شه . مهم بودن این موضوع از اونجا ناشی می شه که موتورهای جستجو هم نابینا هستن یعنی اونا هم نمی تونن تصاویر و فایلای فلش رو ببینه . پس انجام پروسه فوق می تونه به بهتر یافت شدن یه سایت در موتورهای جستجو هم کمک کنه .

Absolute link

“<a href=”http://www.websima.com”>www.websima.com</a>”

لینک بالا مثالی از یه لینک absoluteه و نمایانگر قرارداد نقل و انتقال(http) ، نام دامنه و بیشتر نام یه فایله.

B

Bulk submission services

یه نرم افزار که وظیفه ثبت خودکار نام دامنه تعداد خیلی از وب سایتها رو در موتورهای جستجو رو دوش داره.

Broad Match

یه حالتی از برابری کلمات کلیدیه و به برابری نتیجه جستجو و کلمات کلیدی مورد توجه شما می گن .

این بدون معنا هستش که اگه شما بدنبال واژه “کفش ورزشی” تو یه موتور جستجو بگردین ممکنه یافته های زیر رو بدست بیارید :

–    کفش ورزشی

–    لباس ورزشی

–    کفش طبی

در حالت Broad Match  یافته های بالا ممکنه دقیقا با واژه مورد جستجوی شما برابری نداشته باشن .

Bridge page

به معنی Doorway Page مراجعه شه.

Bot

خلاصه Robot . به معنی Spider مراجعه شه .

Body copy

نسخه متنی یه سایت .Body copy به متنای قابل دیدن بوسیله کاربر می گن که بدون هرگونه عکس و گرافیک باشه .

Blog

بیشتر با نام weblog هم شناخته می شه. بلاگ در واقع یه دفتر خاطرات یا نوشته های شخصی، یه فضای همکاری، یه محیط سیاسی، بازار ارائه آخرین اخبار، یه سری از لینکا، افکار خصوصی شما و در آخر یادداشتهایی واسه تموم دنیاست. وبلاگ شما میتونه هر کدوم از این موارد باشه. میلیونها وبلاگ در شکلها و اندازه های جور واجور هست. با وجود تموم مسائلی که مطرح شد هنوزم نمیشه قانون و تعریف خاصی واسه بلاگ تعریف کرد.

Blacklist

بلک لیست (لیست سیاه) همون لیستیه که موتورهای جستجو و یا کاربران خاصی اونو تدوین کردن تا از به نمایش درآمدن spammerا در نتیجه جستجو جلوگیری کنن .

Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه همون افزایش ترافیک بازدیدکنندگان یه سایت با روشای غیر قانونی و اجرا سئو به شکل غیر واقعی و فریب دادن موتورهای جستجوئه.

روشای زیر جزء روشای غیر قانونی واسه افزایش ترافیک سایت هستن :

–    به کار گیری متن و لینکای مخفی

–    به کار گیری روش هایی که به شکل مصنوعی تعداد لینکای ورودی به سایت شما رو زیاد می کنن. بطور مثال به کار گیری سایتهای لینکدونی

–    استفاده زیادتر از اندازه از لینکای دوطرفه میان دو سایت به منظور ساختن تعداد بک لینکای زیاد (رد و بدل کردن لینک دو طرفه)

–    نمایش دو محتوای جور واجور به موتورهای جستجو و کاربران عادی سایت

–    به کار گیری صفحات پرش، صفحات درگاهی و یا صفحاتی که محتوای اونا تعداد زیادی لینکه که ارزش محتوایی چندانی ندارن

–    راه اندازی یه  سایت دیگه با محتوای برابر با سایت قبلی (کپی)

–    به کار گیری نرم افزارهای تولید کننده خودکار  محتوای سایت که واسه کاربر به درد بخور نباشن

این مطلب را هم بخوانید:
چرا خرید بک لینک اشتباه است؟

–    لینک دادن زیادتر از اندازه به وب سایتایی که در امور spamming فعالیت می کنن

Bidding

Bidding (پیشنهاد یا مزایده) به معنی مشخص کردن یه قیمت واسه نمایش تبلیغ شما در موتورهای جستجوئه . یعنی شما یه قیمتی رو واسه به نمایش درآمدن تبلیغ خود به موتور جستجوگر اعلام می کنین و این هزینه رو در صورتی خواهید پرداخت که روی آگهی شما کلیک شه ، پس با هر بار کلیک روی آگهی شما مبلغ مشخص گردیده از حساب شما کسر می شه . حال اگر در بخش کلمات کلیدی که انتخاب کردین رقبای دیگری هم آگهی سفارش داده باشن اول آگهی کسائی نشون داده می شه که قیمت Bidding بالاتری رو انتخاب کردن . دست کم مبلغ Bidding  ۵ سنت به ازاء هر بار کلیک شدنه .

Bid management tool

نرم افزاریه که واسه مدیریت قیمت پیشنهادی هربار کلیک شدن روی تبلیغ در موتورهای جستجو بکار میره.

Beyond The Banner

هر نوع تبلیغی که به شکل بنر نباشه و مثلا به شکل pop up باز شه .

Beacon

یه خط کد برنامه نویسیه که در داخل یه تبلیغ و یا گوشه ای صفحه وب قرار داده می شه تا فعالیتای کاربران مثل عضویت و عملیات خربد رو زیر نظر داشته باشه . این فایل معمولا غیر قابل دیدنه چون که اندازه اون معمولا ۱ * ۱ پیکسل بوده و بدون رنگه .

Banner Ad

یه تصویر گرافیکیه که بیشتر به شکل فایل GIF ویا JPEGه که می تونه در هر نقطه ای از صفحه سایت قرار گیرد . اندازه استاندارد یه بنر تبلیغاتی ۶۰ * ۴۶۸ پیکسله . و اندازه رایج اون ۱۲۵ * ۱۲۵ پیکسله .

Banned

وقتی که یه موتور جستجو از نمایان شدن سایت شما در صفحه نتیجه جستجوی خود جلوگیری می کنه .

Bait and Switch

تغییر دادن محتوای صفحه بعد از اون که در موتور جستجو یا فهرست ثبت شد. مثلاً معرفی سایت یه آژانس املاک مسافرتی به گروه املاک دایرکتوری DMOZ و بعد تغییر دادن محتوای اون به “فروش مواد خوراکی” بعد از اون که سایت واسه نمایش در گروه املاک مورد تأیید قرار گرفت.

Back links

لینکی که به صفحه‎ای از سایت داده شه، لینک ورودی به اون صفحه می گن. اگه سایت A به سایت B لینک دهد، لینک از سایت A یه “بک لینک” واسه سایت B هستش. تعداد بک لینکای یه سایت از سایتا دیگه عامل مهمی در بهبود رتبه سایتا در یافته های جستجوی گوگل حساب می شه. در سالای گذشته گوگل ارزش بیشتری به کیفیت بک لینکا قائل شده و از صاحبان سایت می خواد تا بیشتر بک لینکایی از سایتای معتبر و مربوط به موضوع سایت خود دریافت کنن.

C

CTR – Click Through Rate

درصدی از کاربران که تبلیغی رو می‎بینن و روی اون کلیک می‎کنن. درصدی از کاربران که لینک سایت رو در یافته های جستجو می‎بینن و با کلیک کردن بر اون به سایت مراجعه می‎کنن. تحقیقات نشون داده که نسبت آدمایی که روی لیست یافته های جستجو حاصل از موتورهای جستجو کلیک می کنن ۶ برابر کلیک روی تبلیغات بنریه. در سالای گذشته اندازه کلیک صفحات یه سایت از دیدگاه گوگل به عامل مهمی واسه رتبه بندی سایتا در صفحه یافته های جستجو تبدیل شده. واسه مطالعه بیشتر در این مورد مقاله ۵ نکته در سئو توضیحات متا رو بخونین.

Crawler

به معنی Spider مراجعه شه .

Cost Per Thousand -CPM

هزینه پرداختی واسه هزار بار نمایش آگهی تو یه موتور جستجو.

Cost Per Sale -CPS

هزینه فروش از یه تبلیغ انجام یافته در موتور جستجو رو CPS می گن. بطور مثال چناچه یه مشتری روی یه تبلیغ کلیک کنه و نتیجه این کلیک کردن، خرید کالا و خدمات باشه، هزینه انجام این پروسه رو CPS می گن.

Cost Per Order -CPO

هزینه سفارش گیری از یه تبلیغ انجام یافته در موتور جستجو رو CPO می گن . بطور مثال چناچه یه مشتری روی یه تبلیغ کلیک کنه و نتیجه این کلیک کردن ، سفارش کالا و خدمات باشه، هزینه انجام این پروسه رو CPO می گن.

Cost Per Lead -CPL

هزینه ایجاد یه مشتری بالقوه. بطور مثال چناچه یه مشتری روی یه تبلیغ کلیک کنه و نتیجه این کلیک کردن، پر کردن یه فرم استعلام قیمت باشه ، هزینه انجام این پروسه رو CPL می گن .

Cost Per Click -CPC

هزینه پرداخت شده واسه هر کلیک. یعنی واسه این که یه بار روی لینکی کلیک شه، چه هزینه‎ای باید پرداخت شه .

Cost Per Action -CPA

هزینه های پرداخت شده واسه انجام یه عمل در یه سایت ، مثل هزینه تموم شده واسه ارسال یه خبرنامه، هزینه ثبت نام در سایت ، دانلود یه نرم افزار آزمایشی و …

Conversion rate

درصد موفقیت در تبدیل بازدیدکنندگان عادی به مشتری و یا موفقیت در نزدیک کردن اونا به عملیات خرید .(مثل درصد موفقیت در گرفتن مشخصات فردی مثل نام ، نام خانوادگی و ایمیل اونا). پس اگه از ۱۰۰ بیننده ای که به سایت مراجعه می کنن تنها یه خرید انجام شه و یا فقط یه فرم تماس پر شه، اندازه تبدیل ۱% است.

Conversion

عملیات تبدیل کاربران عادی سایت به مشتری و یا دست کم نزدیک کردن اونا به پروسه خرید . (مثل تشویق اونا به ثبت نام در حبرنامه و…).

Cloaking

نمایش دو محتوای جور واجور به موتور جستجو و کاربر عادی سایت. در این روند اول IP بازدید کننده صفحه مشخص می‎شه. اگه درخواست کننده موتور جستجو باشه محتوای خاص اون موتور جستجو به ایشون نشون داده می‎شه و اگه درخواست کننده کاربر باشه، صفحه اصلی به ایشون نشون داده می‎شه. این فوت وفن جز تکنیکهای سئو کلاه سیاه حساب می شه.

Clickthrough

عملیات کلیک کردن روی یه تبلیغ و رفتن به یه سایت دیگه.

D

Dynamic URL

نشانی یه صفحه داینامیک. صفحات داینامیک معمولاً دارای کاراکترهایی مانند ?, &, =, %, +, cgi هستن.

Doorway page

صفحاتی که مخصوصاً واسه کسب رتبه بالا طراحی می‎شن و نه واسه کمک به کاربران. این صفحات متناسب با هر موتور جستجو ساخته می‎شن. معمولاً در روند Cloaking از اون‏ها استفاده شه. در ساخت این صفحات تلاش می شه تا وزن‎ها واسه همه پارامترها در بهترین حالت باشه و از همه پارامترها استفاده می‎شه. این فوت وفن هم جز سئو کلاه سیاه حساب می شه.

Domain name

نامی اختصاصی که سایتی رو مشخص می‎کنه مانند organet.ir.

Directory enhancement

روند نوشتن عنوان و توضیح مناسب واسه یه سایت و انتخاب مناسب‎ترین گروه فهرست واسه معرفی سایت به اون.

Directory

وب دایرکتوری سایتیه که سایت‎های دیگه رو در گروه‎های خود دسته‎بندی می‎کنه و نمایش می‎دهد.

Destination page

صفحه‎ای که کاربر بعد از کلیک کردن بر لینکی در یافته های جستجو به اون می‎رود.

Deep linking

لینک دادن به صفحه‎ای که دو سطح و یا بیش‏تر از صفحه اول سایت پایین تره.

E

Entry page

اولین صفحه‎ای که کاربر بعد از کلیک کردن بر لینکی از راه اون وارد سایتی می‎شه.

F

Full-text index

بایگانی کردن همه کلمات موجود تو یه صفحه بدون حذف کلمات رایجی مانند با، به، از…

Frame

تکنیکی در HTMLه که صفحه نمایش رو به چندین بخش تقسیم می‎کنه.

Filter words

کلمات عمومی و عادی. مواردی مانند a, and, or, for, is, but و به فارسی از، به، با، بر، در…

FFA, free for all

رایگان واسه همه. سایت‎هایی که هرکی می‎تونه لینک خود رو در اون بذاره. صفحاتی که شامل لینک هایی نامربوط هستن.

False drop

نمایش صفحه‎ای در یافته های جستجو که ارتباطی به عبارت جستجو شده نداره.

Fake copy listing

صفحه‎ای که رتبه بالا داره اما محتوای اون از صفحه‎ای در سایتی دیگه دزدیده شده.

G

Gibberish

محتوایی که نظم و ترتیب منطقی نداره و واسه کاربر قابل فهم نیس. در این متن‎ها تلاش می‎شه که فقط کلمات خاصی تکرار شه و اصلاً با معنی بودن جملات و کل متن مورد توجه قرار نمی‎گیرد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *