پرسونای مخاطب هدف در بازاریابی چیست؟

۱۰ نکته واسه ترسیم پرسونای مخاطب هدف

بازاریابی محتوایی هم مثل بقیه فعالیت های بازاریابیه که بدون روش هدف دار نباید وارد و غرق اون شد. واسه اینکه مطمئن شید محتوای تولیدی سایت شما نظر مخاطبان هدفتانتان رو جلب می کنه و اون ها رو وارد تعامل با شما کرده و هم اینکه تعداد کافی مشتری بالقوه براتون ایجاد می کنه، باید ویژگی و علاقه مندی های اصلی اون ها رو بشناسین.

ساختن پرسونای مخاطب به شما کمک می کنه تا فهمیده باشین که به چه محتوایی نیاز دارین. این موجب می شه تا بتونین واسه محتوای خود لحن، قالب و روش هدف دار پخش مناسبی انتخاب کنین. هم اینکه در مورد اینکه چه موضوعاتی رو واسه تولید محتوا انتخاب کرده و مشتری هاتون از کجا اطلاعات رو پیدا و مصرف می کنن، هم دید بدست می بیارید.

پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوایی معنیش چیه؟

پرسونا ها (کاربرنما) این جوری تعریف می شن:

پرسوناها شخصیت های آرکیتایپی هستن که بیان کننده نوعای جورواجور کاربران، عقایدشون، مجموعه رفتارای در رابطه شون با سایت، برند و اجناس که تشابهات زیادی هم دارن بوده و مربوط به یه جامعه مخاطبان هدف هستن.

در واقع پرسوناها شخصیت هایی خیالی هستن که واسه نشون دادن شکل های جور واجور کاربران مختلفی که از یه سایت یا محصول استفاده می کنن، تعریف می شن. یه پرسونا، نمایانگر و نماینده گروهی از کاربرانه که در عمل از سیستم استفاده می کنن.

به چه دلیل به ترسیم پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

پرسوناها ابزاری واسه در نظر گرفتن اهداف، تمایلات و محدودیت های مشتریاس.

ترسیم پرسونای مخاطب به شما در اراده کردن در مورد خدمات، اجناس، ارتباطات دوطرفه، ویژگی ها و جنبه های چشمی سایتتون کمک می کنه. در واقع یکی از اهداف بازاریابی محتوایی دسته بندی مخاطبان هدف در چند دسته س، به  طوریکه افراد در هر کدوم از این دسته ها مجموعه ای مشترک از علاقه مندی ها و خصوصیات و … رو داشته باشن.

چه تفسیری از پرسوناا اشتباهه؟

پرسوناهای بازاریابی یه کاربر تنها نیستن، بلکه بیان کننده اهداف و رفتارای گروهی فرضی از کاربران می باشن. در بیشتر موارد این ویژگی ها به صورت توضیحاتی تو یه یا دو صفحه و در مورد:

  • الگوهای رفتاری
  • اهداف
  • مهارت ها
  • عقاید

و تعداد کمی ویژگی های فرضی هستن، که پرسوناها رو تبدیل به شخصیت های واقعی می کنن.

امتیازات به کار گیری پرسوناا در بازاریابی چیه؟

  • به وجود اومدن انسجام و دیدی مشخص در سازمان واسه تعریف مشتریان بالقوه و پیام های بازاریابی
  • درک سازمانی بهتر از نیازها، خواسته ها و تمایلات مشتریان
  • تدوین روش هدف دار بازاریابی محتوا بهتر، که به وجود اومده بوسیله شناخت بهتر مخاطبان و باخبر شدن از جا و زمان استفاده محتوا بوسیله آنانه.
  • تنظیم برنامه های با کیفیت بیشتر و متناسب با هر پرسونا، واسه تولید مشتریان سرنخ (Lead) و تبدیل اون ها به خریدار پایانی
  • تحلیل هدف دار تر آمار فروش واسه تشخیص اینکه کدوم پرسونا، مشتریان بهتر و پرسودتری براتون ایجاد می کنه.

واسه ساختن پرسوناای مخاطبان هدف خود می بایست مصاحبه هایی رو با مشتریان، مشتریان سرنخ (Lead) و اعضای تیم فروش و خدمات مشتریان خود تدارک ببینین. شما هم اینکه می تونید با ارسال پرسشنامه تحقیقات خود رو انجام بدین.

واسه تعیین پرسوناا از چه ابزارهایی میشه استفاده کرد؟

از اونجایی که هدف از ساخت پرسوناا دسته بندی مخاطبان هدف براساس معیارهای مختلفه، می توان از شاخص های جور واجور تیپ شناسی روانشناسی که به دسته بندی بهتر آدم ها براساس ساختار روان اونا می پردازه هم استفاده کرد. آشنایی با این وسیله ها حتی اگه مستقیما شما رو در ساخت پرسوناای مخاطبان هدف کمک نکنه، اما دید خوبی از فرق های ذاتی آدم ها و چگونگی نگاه، ارزش ها و … به شما میده که می تونین به طور غیر مستقیم از اون ها استفاده کنین. مثلا MBTI نمونه مناسبی از این شاخصای تعیین تیپ شخصیتیه.

ترسیم پرسونای مخاطب هدف

۱۰ سوال واسه تعریف پرسونای مخاطبان هدف

این مطلب را هم بخوانید:
چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

۱۰ ویژگی واسه تعریف پرسونای مخاطبان هدف به صورت سوال مطرح شدن، طوری که شما رو در شناخت مخاطبان هدف کار و کاسبی تون کمک داده و هم اینکه شما رو در بازاریابی محتوایی و ایجاد تعامل بهتر کمک می کنه.

۱. پرسونای مخاطب هدف شما کیست؟

  • اسم و سنش چیه؟
  • اندازه تحصیلاتش چقدره؟
  • کجا زندگی می کنه؟ تو یه کلان شهر یا یه شهر کوچیک و داهات؟
  • اولویتا و سبک زندگی اون چیجوریه؟

۲. پرسونای مخاطب هدف شما واسه گذران زندگی چه کاری انجام میده؟

  • شغل اون چیه؟ عنوان دقیق شغلش چیه؟
  • اندازه درآمدش چقدره؟
  • احساس و رویکردش به پول چیه؟ سخاوتمنده یا خسیس؟
  • بودجه اون چقدره؟ به طور منظم پولی سرمایه گذاری یا پس انداز می کنه؟
  • چیجوری خرید می کنه؟ پول نقد می دهد یا چک؟ از کارت های اعتباری یا پرداخت اینترنتی هم استفاده می کنه؟

۳. سرگرمیا و اوقات فراغت پرسونای مخاطب هدف شما چیجوریه؟

  • سرگرمی های اون چیه؟ در خونه می موند یا بیشتر به بیرون می رود؟
  • چه هیجاناتی رو بیرون از شغلش دنبال می کنه؟
  • دنیایش چیجوریه و تمرکزش بروی چه چیزیه؟

۴. رفاه و سلامتی پرسونای مخاطب هدف شما چیجوریه؟

  • اون سلامته؟ اگه نه، چه نوع مشکلاتی داره و چیجوری بر زندگیش اثر میذاره؟
  • رژیم غذایی می گیرد؟ به طور مرتب ورزش می کنه؟

۵. انگیزه ها و باورهای پرسونای مخاطب هدف شما چیجوریه؟

  • دیدگاه اون چیجوریه؟
  • باور اون در مورد مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و … چیجوریه؟
  • چی واسه کار کردن به اون انگیزه می دهد؟
  • اهداف اون در زندگی چه هستن؟
  • ترس های اون چه هستن؟
  • نقش خونواده در زندگی اون چیجوریه؟

۶. کی واسه پرسونای مخاطب هدف شما مهمه و بر اون تاثیر میذاره؟

  • در میان آدمایی که در زندگی اون هستن، کی مهمه و به چه دلیل؟، همسر، فرزندان، والدین، دوستان، رئیس، همکاران و ارتباطات اجتماعی اون رو در نظر بگیرین.
  • این افراد بروی اراده کردن خرید اون اثر می گذارن؟ کی تصمیم گیرنده نهاییه؟

۷. پرسونای مخاطب هدف شما چه نوع کالاهایی در گذشته خریداری کرده؟

  • اون چه نوع کالا هایی می خرد؟ واسه کی خرید می کنه؟ اون در هر ماه به طور تخمینی چقدر خرید می کنه؟
  • اون جنسا رو واسه نمایش می خرد یا به طول عمر و ارزش دراز مدت اون ها توجه می کنه؟

۸. پرسونای مخاطب هدف شما از چه رسانه هایی استفاده می کنه؟

  • اون معمولا به دنبال چه اطلاعاتی می شه؟
  • اون از چه کانال های رسانه ای استفاده می کنه؟ تلویزیون، روزنامه، رادیو، مجلات یا اینترنت
  • اون به دنبال چه نوع اطلاعاتی قبل از خرید، در بین خرید و بعد از خرید می شه؟

۹. پرسونای مخاطب هدف شما از کدوم یکی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنه؟

  • اون در شبکه های اجتماعی مانند: فیسبوک، اینساتگرام، لینکدین، تلگرام و … فقط پست ها رو لایک می کنه یا نظر هم می دهد و مشارکت می کنه؟، در این مرحله باید چیزهای مورد علاقه و سلایق پرسونا رو در شبکه های اجتماعی به طور دقیق مشخص کنین.
  • اون هر روز یا هر هفته، چقدر از وقت خود رو در شبکه های اجتماعی سپری می کنه؟
  • شبکه های اجتماعی بر خریدهای گذشته اون موثر بوده یا نه؟ اون ها تجربیات خرید شون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارن؟

۱۰. پرسونای مخاطب هدف شما از چه وسایلی واسه ارتباطات خود استفاده می کنه؟

  • اون از گوشی های گوشی موبایل هوشمند استفاده می کنه؟
  • اون از چه نرم افزارهایی به طور روزمره استفاده می کنه؟
  • اون از چه وسایل دیگری مانند: کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، تبلت، کتاب خوان الکترونیکی و … استفاده می کنه؟

اینجاش خیلی مهمه که:

حتی اگه شما واسه پیشنهادهای فروش خود، پرسونای مناسبی واسه مخاطبان بازار هدفتون در نظر بگیرین، اولویت های شما به عنوان یه بازاریاب، مشابه اولویت های مشتریان هدفتون نخواد بود.

 

شما ترجیحات و علاقه مندی مخاطبان هدفتون رو در بازاریابی می شناسین؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *