Posted on

مقالات قدیمی چه تاثیری بر سئو سایت دارن؟

اوایل قرن ۲۱ بود که بعضی از کار و کاسبی های قوی و شناخته شده فهمیدن ارائه مقالات تخصصی و تولید محتوای مهم حلقه گمشده بازاریابی آنلاینه که می تونه حجم خیلی از کاربران رو به صفحه اصلی سایت و صفحات هدف کشانده و باعث فروش بیشتر اجناس و خدمات شه.

بعضی از کسب و کارا هم وبلاگا رو به عنوان فرصتی مناسب واسه کسب درآمدهای تبلیغاتی در نظر می گرفتن.

بدیش اینه اولین تلاشا واسه ایجاد وبلاگ تجربه های خیلی جذابی نبودن. در تولید محتوای این وبلاگا هیچ توجهی به کیفیت و جذابیت انجام نشده بود. وبلاگ خیلی از شرکتا تنها سیاه س ای از متون بودن و در تولید مقالات اونا توجهی به اصول بازاریابی محتوایی انجام نمی شد.

بهترین تشبیهی که میشه داشت اینه که؛

وبلاگ هر کار و کاسبی، بیشتر از هر چیز مثل یه گلخانه در منزله. وجود یه گلخانه در فضای منزل می تونه به زیبایی منزل کمک کنه، هوای داخل منزل رو تصفیه کنه، مهمونا رو به ذوق و شوق و خوشحالی بیاره و در کل فضایی مطبوع در منزل بسازه.

امروزه شرایط این گلخانها کمی بهتر از گذشته شده و بیشتر کسب و کارا ارزش این فضا رو بیشتر از قبل درک کردن. تنها نکته آزاردهنده اینه که در بعضی از وبسایتا مقالات قدیمی و زیادی هست که به حال خود ول شدن!

این شرایط تیمای محتوا و سئوی کسب و کارا رو در هاله ای از ابهام و دودلی قرار میده که سوالاتی اساسی رو به دنبال داره:

  • با مقالات قدیمی سایت که جایگاه مناسبی دارن ولی محتوای اون کاربردی نیس چه کنیم؟
  • حذف این مقالات موجب از دست رفتن اعتبار و جایگاه سایت میشه؟

این مقالات قدیمی باعث ایجاد چه مشکلاتی می شن؟

توجه زیادتر از اندازه مدیران وبسایتا فقط به کمیت مقالات تولید شده، مزرعهای محتوایی رو بوجود می آورد و باعث غفلت از کیفیت محتوای تولید شده می شه. اگه از جهت فنی به این ماجرا نگاه کنیم، از بین رفتن مقالات قدیمی و بی ارزش می تونه باعث کارکرد بهتر رباتای گوگل (Crawl Budget) در صفحات سایت شما شه.

بذارین به مثال گلخانه برگردیم. اگه قرار باشه هزاران گیاه و علف هرز در گلخانه خود بسازین باعث شه انرژی کمتری به گیاهان اصلی و پراهمیت شما برسه. در واقع علفای هرز از انرژی موجود در خاک تغذیه می کنن و باعث می شن گیاهان اصلی خوب تغذیه نشن و این به معنی اتلاف انرژیه.

یه وقتی که رباتای خزنده در سایت شما به بررسی مقالات تولید شده می پردازن محدوده و این زمان نباید واسه بررسی مقالات قدیمی و بی ارزش سایت شما صرف شه.

از طرفی، محتوای مقالات شما نشون دهنده برند شماس. بهبود کیفیت مقالات باعث افزایش اعتبار و ارزش شما تو ذهن مخاطبان می شه. محتوای سایت شما باید واسه مخاطبان شما خلق ارزش کنه و این جز با بهینه سازی و مراقبت همیشگی از محتوای تولید شده عملی نیس.

اگه فهمیدین که وجود یه وبلاگ مهم چقدر می تونه واسه سئو سایت به درد بخور باشه، در ادامه به شما کمک میکنیم تا بدونین چیجوری از این فرصت به شکل بهینه تری استفاده کنین.

ارزش گذاری مقالات قدیمی سایت

اولین گامی که باید واسه بهتر شدن سئوی سایت با به کار گیری مقالات قدیمی وبلاگ وردارین، جمع آوری آمار و اطلاعات کافی از کارکرد اونا هستش.

با در نظر گرفتن اینکه از چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS) استفاده می کنین می تونین به بانک اطلاعاتی محتوای تولید شده برسین. هم اینکه می تونین URL مقالات رو از راه وسایل سرچ کنسول و گوگل بررسی استخراج کنین.

بازنویسی مقالات میتونه بر سئو سایت شما تاثیر مثبت داشته باشه

پس از اینکه اطلاعات لازم رو جمع آوری کردین باید به بررسی و آزمایش این مقالات بپردازید. حالا نوبت سخت ترین کار دنیاست؛ پس از آزمایش این مقالات باید در مورد نگهداری یا حذف اونا تصمیم بگیرین. ۵ سوال مهم هست که هنگام آزمایش مقالات باید به اونا جواب بدیم:

۱– محتوای مقاله واسه کاربر خوبه؟

محتوای به درد بخور به کاربر اطلاعات میده و یا اون رو سرگرم می کنه. یه مقاله به درد بخور باید به سوال کاربر جواب دهد، باعث حل مشکل کاربر شه یا واسه اون دارای جذابیت باشه. این محتوای به درد بخور می تونه هر یه جور از محتوا که فکرش رو میکنین باشه (متن، تصویر یا ویدیو).

۲– محتوای مورد نظر ارزشمنده؟

صفحاتی که آمار بازدید بالایی از راه موتورهای جستجو دارن، مقالاتی که موفق به کسب بک لینک طبیعی واسه سایت شده باشن و یا اونایی که منتهی به خرید کاربر شده باشن، در دسته محتوای مهم واسه وبسایتا قرار می گیرن. واسه درک مهم بودن این موضوع پیشنهاد میکنیم مقاله لینک شکسته چیه رو بخونین.

۳– محتوا به قدر کافی خوبه؟

ممکنه مقالاتی در وبلاگ شما وجود داشته باشن که از نظر ارزش محتوایی دارای ارزش افزوده باشن، اما خوب جفت و جور نشده باشن و اصول تولید محتوا در اونا رعایت نشده باشه. مثلا مقالاتی که دارای اشکالات نگارشی فراوون هستن در این دسته قرار می گیرن.

۴– مقاله مورد نظر با موضوع کار و کاسبی رابطه داره؟

محتوای مقالات باید با سایت و بخش کاری شما در رابطه باشن. وگرنه دلیلی واسه نگهداری این مقالات وجود نداره. حتی محتوایی که دارای ارزش افزوده کرده اگه با بخش کاری شما در رابطه نباشه، نگهداری اون غلطه.

۵– موضوع و یا متن محتوای شما تکراریست؟

در بین ارزشیابی مقالات ممکنه به مقالاتی برخورد کنین که از نظر موضوعی مشابه همدیگه هستن یا به طور کامل کپی به نظر برسن. این مقالات ممکنه مشکلاتی مثل محتوای کپی شده و Cannibalization رو به وجود بیارن.

با مقالات قدیمی که هنوز مهم هستن چیکار باید کرد؟

با جواب دادن به ۵ سوال بالا در مورد سرنوشت مقالات قدیمی اراده کردن کنین. مقالاتی که باید حذف شن رو می تونین با ریدایرکت ۳۰۱ به در رابطه ترین مقاله یا صفحه اصلی سایت خود برگشت بدید.

پس از اینکه مقالات قدیمی مهم رو از مقالات بی ارزش جدا کردین، باید واسه به کار گیری ارزش این مقالات کارایی انجام بدین. بروزرسانی، افزایش اطلاعات درون مقالات و بهتر شدن وضعیت نگارشی و ظاهری از مواردیه که باید در دستور کار شما قرار گیرند.

۱- بهبود کیفیت و ساختار محتوا

واسه شروع بهتره این مقالات رو از نظر نگارشی اصلاح کنین. مقالات باید فن بیان خوبی داشته باشن و به آسونترین شکل ممکن با کاربر رابطه برقرار کنن.

مرحله بعد رعایت اصول سئو و تولید محتوا در مقاله س. بررسی و قرار دادن لینکای داخلی در رابطه، متن جانشین تصاویر و نشونه گذاری Schema از جمله موارد پراهمیتیه که باید انجام شه.

مرحله سوم بهتر شدن وضعیت ظاهریه. اضافه کردن تصاویر جذاب و ویدیو، یا به کار گیری بولت پوینتا و اعداد واسه بهتر شدن وضعیت ظاهری مقالات از مهمترین مواردیه که باید در مقالات قدیمی انجام شه.

۲- بروزرسانی و اضافه کردن اطلاعات

مقالاتی که محتوای به روز و با ارزشی ارائه ندن، کاربردی واسه مخاطب شما ندارن. اما بعضی از مقالات پتانسیل بسیار زیادی واسه بروزرسانی و کسب جایگاه دارن. یکی از روشای برگردوندن مقالات قدیمی به دور مقالات مهم به روزکردن اطلاعات اوناس. طبق آمارهای منتشر شده وبلاگایی که پستای قدیمی رو به روزرسانی می کنن تا ۷۴ شانس افزایش بازدیدکننده دارن.

اضافه کردن اطلاعات یکی دیگه از راه های غنی سازی مقالات قدیمیه. اطلاعات جدید به دست اومده، تغییر قوانین و یا اضافه شدن قوانین جدید، رویدادهای جدید و موارد مشابه از سوژهایی هستن که می تونن به شما در اضافه کردن اطلاعات مهم به مقالات قدیمی کمک کنن.

۳- باز نشر محتوا در شبکه های اجتماعی

اگه زمان و هزینه ای واسه بهبود و تولید محتوا صرف کردین بهتره محصول پایانی رو به شکل بهتری در برابر دید مخاطباتون بذارین. واسه این کار پیشنهاد میکنیم محتوای به روز شده رو در شبکه های اجتماعی معرفی کرده و با تغییر تاریخ انتشار، در بالاترین جایگاه مقالات یا حتی صفحه اصلی سایت به کاربران نمایش بدید.

آخرین قدم، پیگیری یافته های

هر زمان که ماموریت شما درباره حذف یا به روزرسانی مقالات قدیمی تموم شد، باید آخرین قدم رو وردارین. در واقع آخرین قدم پیگیری یافته های کار و تاثیر تغییراتیه که ایجاد کردین.

وسیله گوگل سرچ کنسول به شما کمک میکنه تا جایگاه و آمار بازدید هر صفحه رو پیش و پس از انجام تغییرات مقایسه کنین. بهبود رتبه در کلمات کلیدی هدف، افزایش اندازه CTR و افزایش زمان حضور کاربران در صفحه فاکتورهایی هستن که میتونن مثبت یا منفی بودن تغییرات انجام شده رو مشخص کنن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بهبود و به روزرسانی محتوا بهتره به صورت دائمی انجام شه. در واقع بخشی از فعالیتای تیم محتوایی بازبینی مقالات قدیمیه. اگه طی مدت مشخصی همه مقالات سایت رو بازبینی کرده و تا مدتا از اونا غافل شیم درک درستی از تاثیر تغییرات نداریم.

یکی دیگه از تکنیکای کاربردی واسه بهبود سئو با به کار گیری مقالات قدیمی سایت در مقاله تقویت لینک سازی داخلی مقالات جدید به صورت دقیق آموزش داده شده، پیشنهاد میکنیم این مقاله رو هم بخونین.