چه زمانی از لینک نوفالو استفاده کنیم؟

لینک نوفالو استفاده کنیم یا نه؟

با اینکه بیشتر از ۱۳ سال از توانایی نوفالو کردن (nofollow) لینکا میگذره، اما هنوزم وقتی که در کارگاه های تخصصی سئو صحبت از لینکای نوفالو می کنیم، بیشتر افراد ابهامات بسیاری دارن. این موضوع از این جهت تعجب برانگیزه که تازگیاً یکی از آنالیزورهای گوگل آقای Nathan Johns در همایش دورهمی تخصصی سئو SEMX West عنوان کرده که توانایی نوفالو از زمان عرضه تا الان کوچیکترین تغییری نکرده.

در این مقاله به طور کامل توضیح میدیم که نوفالو کردن لینک چیه، ارزش لینکای نوفالو چیجوری تعیین می شه و هم اینکه به شما کمک می کنیم بفهمین چه وقتی باید از لینکای فالو و چه وقتی از لینکای نوفالو استفاده کنین. اما اگه هنوز دقیقا با معنی نوفالو آشنا نیستین پیشنهاد میکنیم اول مقاله لینک نوفالو چیه رو بخونین.

گذشته لینکای نوفالو

در اول ببینیم نوفالو کردن لینکا از کجا آمده. اوایل سال ۲۰۰۰، بیشتر سئوکاران می دونستن که لینکا عضو مهمی از الگوریتم گوگل هستن، پس واسه کسب جایگاه بهتر از لینکا سوء استفاده می کردن! تمرکز اونا به جای کیفیت، بر کمیت بود و افراد واسه لینک سازی دست به هر کاری می زدن؛ مثل لینک گذاریای غیرعادی در قسمت نظرات وبلاگا (که امروزه هم رایجه.)

سایتا از کامنتای اسپم پر شده بودن و گوگل به دنبال راه حل میگشت؛ نتیجه تلاش برنامه نویسان گوگل، معرفی صفت نوفالو بود (Nofollow). از این پس کاربران میتونستن با نوفالو کردن لینکا به گوگل سیگنال بدن که نمی خوان لینکای مورد نظر اونا بوسیله گوگل در آزمایش کلی لینکای ورودی به سایت، دید شه.

در اویل عرضه، صفت نوفالو اکثراً در قسمتایی از سایت که کاربران مجاز بودن خودشون لینک اضافه کنن، به کار می رفت. در ادامه گوگل از کاربران درخواست کرد تا از توانایی نوفالو، واسه لینکای تبلیغاتی و قسمتایی از سایت که بوسیله کاربران وارد نمیشه هم استفاده کنن.

در همین زمان گوگل با به کار گیری الگوریتم پنگوئن سایتایی رو که به طور عجیب لینک سازی کرده بودن (مثل دایرکتوریا، رد و بدل کردن لینک، پست مهمون و …) رو جریمه می کرد.

گذشته به روزرسانیای الگوریتم پنگوئن

نکته ای که این وسط ندیده گرفته شده خود لینکا هستن؛ لینکا، بنیان اینترنت رو تشکیل میدن و ۲۸ سال پیش بوسیله محقق بریتانیایی Tim Berners-Lee اختراع شدن. تا قبل از ظهور موتورهای جستجو، کاربران فقط به یه روش میتونستن سایتای جدید رو پیدا کنن و اونم بوسیلۀ دنبال کردن لینکا بود. اما از اونجا که امروزه Home Page مرورگر بیشتر کاربران (اگه نگیم همه) گوگله، این شرکت به شکلی سلطه جویانه و آمرانه، به دنبال سروسامون دادن به لینک سازی سایتا هستش.

از مطالب بالا میشه فهمید که گوگل اصلا طرفدار لینک سازی عجیب نبوده و سایتایی که به طور طبیعی لینک سازی می کنن رو دوست داره. لینک سازی طبیعی یعنی، لینک سازی باکیفیت. پس در صورت نبود پیروی از دستورالعملای گوگل، سایت خود رو جریمه می کنین. پیشنهاد میکنیم مقاله لینک سازی عجیب از نظر گوگل رو بخونین.

لینکای نوفالو هم ارزش دارن

لینکای نوفالو مانع از انتقال اعتبار سایت از یه صفحه به صفحه دیگه می شن؛ در نتیجه تعداد و کیفیت لینکای داخل صفحه بوسیله گوگل ندیده گرفته می شن. مهمترین دلیل به کار گیری لینک نوفالو اینه که گوگل دیگه شما رو به دلیل لینک دهی به سایت کم ارزش جریمه نمی کنه؛ علاوه بر این تعداد لینکا هم اهمیتی نداشته و واسه لینک دهی زیادتر از اندازه مجازات نمی شین.

اما جنبه منفی به کار گیری لینک نوفالو اینه که هیچ ارزشی واسه سایتای دیگه نداره؛ خیلی از کمپانیای بزرگ، مثل CNN یا NFL، همه لینکای خروجی سایت خود رو نوفالو می کنن؛ همونطور که قبلاً گفته شد این یعنی لینکا هیچ ارزشی از نظر انتقال اعتبار ندارن؛ با این وجود بازم لینکای این سایتا ارزش بالایی دارن چون کاربران زیادی این لینکا رو مشاهده میکنن.

پس حتی لینک نوفالو هم ارزشمنده؛ چون به بازدیدکنندگان امکان بازدید از سایت شما رو میده و موجب شناخت برند شما می شه.

جالبه بدونین آوردن نام یه سایت – حتی بدون لینک دهی به اون – منتهی به افزایش آگاهی کاربران از برند شما می شه.

هیچ قانون مشخصی واسه نوفالو کردن لینکا وجود نداره؛ ولی در ادامۀ این مقاله چندین دستورالعمل کاربردی واسه اینکه چه وقتی از لینکای فالو استفاده کنین و چه وقتی نوفالو کنین آوردیم تا بهتر اراده کردن کنین.

کدوم لینکا رو باید نوفالو کرد؟

این سوال شاید اولین سوال کسائی باشه که در اول راه لینک سازی هستن. حواستون باشه که لینکای زیر رو باید همیشه نوفالو کنین

۱- لینکای قرار گرفته در دیدگاه ها و فروما

معمولاً محتواهای user-generated اسپم هستن! حتی با وجود مدیریت بی اشکال، بازم بعضی از محتواهای این چنینی از زیر دستان شما در می رن. خطر محتواهای اسپمی که بوسیله کاربران ساخته می شن اونقدر جدیه که می تونن با وجود نوفالو شدن، بازم منتهی به جریمه دستی سایت شما شن.

اگه لینکای بخش نظرات رو نوفالو نکنین میتونن بر ارزش و اعتبار صفحه ای که در اون قرار گرفتن تاثیر منفی داشته باشن.

این مطلب را هم بخوانید:
چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

۲- تبلیغات بنری

تموم لینکایی که وجود تبلیغاتی داشته یا به شکلی از طرف اسپانسر درج شدن رو باید نوفالو کنین؛ این یعنی لینکای قرار گرفته در بخش لینکای به درد بخور، منابع، تصاویر تبلیغاتی و تبلیغات چرخشی (به سایتای دیگه) رو باید نوفالو کنین.

۳- رپورتاژهای خبری (Press Release)

معمولا از رپورتاژای خبری واسه کسب بک لینک و بهتر شدن وضعیت سئو استفاده میشه که اصطلاحا به اون رپورتاژ آگهی می گیم. بیشتر سایتایی که وجود مطبوعاتی دارن، به طور پیش فرض تموم لینکا رو نوفالو می کنن. اگه مطلب درج شده در سایت شما به صورت رایگان و بدون دریافت وجهه بهتره لینکای خروجی رو نوفالو بذارین.

۴- بک لینکای پولی یا تبلیغات متنی

اگه در ازای لینک دهی پول می گیرین، بهتره همه لینکای خروجی سایت خود رو نوفالو کنین. بنظر غیرمنطقی میرسه ولی در نظر داشته باشین که فروش بک لینک درآمد زیادی واسه شما ایجاد نمی کنه و اگه از این روش درآمدزایی بیشتر از اندازه استفاده کنین ممکنه سایت شما جریمه شده و به کلی منبع درآمد خود رو از دست بدین.

فروش بک لینک موجب جریمه سایت میشه

تبلیغات متنی یکی از فاکتورهای مهم گوگل واسه تعیین سلامت لینک سازی یه سایته و الگوریتم پنگوئن شدیدا روی اون حساسه. قبلا در مقاله ای با نام تبلیغات متنی هدف جدید پنگوئن به این نکته اشاره کردیم.

چه وقتی از لینکای فالو استفاده کنیم؟

کلا میشه گفت زمانیکه لینک خارجی به یه سایت معتبر و مهم داده میشه بهتره به صورت فالو قرار داده شه، البته در لینک سازیای خارجی معمولا تلاش میکنیم به سایتایی که حریف ما در سئو حساب می شن لینک ندیم. در دامه بعضی از مواردی که در اونا میشه از لینکای فالو استفاده کرد رو عنوان می کنیم.

۱- پستایی که کاربران مورد اطمینان به شکل مهمون فرستادن

خیلی از نویسندگان معتبر بهتر می دونن تا با سایتایی همکاری کنن که در ازای نویسندگی و ارائه محتوای به درد بخور، به سایت شرکت اونا لینک داده شه. این مورد فقط واسه ارسال کنندۀ مهمانی که مرتباً در حال پست گذاری در سایت شماس، سایت معتبری داره و خودتون به طور کاملً به اون اعتماد دارین صادقه.

با این وجود بازم اجازۀ گذاشتن فقط یه لینک رو بدین و از کاربر بخواین تا فقط نام خود یا نام شرکت رو به شکل انکر تکست بذاره.

۲- لینک به سایت افراد معروفی که با اونا مصاحبه کردین

اگه با یه سلبریتی، شرکت مطرح یا فرد متخصصی در مورد کاری خود مصاحبه کردین، لینک دادن به سایت شخصی اون اشکالی نداره. در این جور موارد بازم واسه اطمینان بیشتر از اونا بخواین تا فقط از نام خود یا شرکت در انکر تکست استفاده کنن. همکاری با این گروه از کاربران بسیار ارزشمنده، چون باعث می شه تا در آینده با افراد معروف بیشتری مصاحبه کنین.

اگر مجبورین با آدمایی که شناخت کافی از اونا نداشته، یا کسائی که فکر می کنین در سایتای خود از تکنیکای لینک سازی کلاه سیاه استفاده می کنن مصاحبه کنین، لینکا رو حتماً نوفالو کنین.

۳- لینکای سرمقاله ای (Editorial)

به لینکای زیر، لینکای سرمقاله ای می گن که ارزش لینک دهی بالایی دارن:

  • نقد و بررسی سفارشی نشده و صادقانۀ یه محصول یا خدمت.
  • لینک منبع مقاله ای مهم.
  • بیان کردن همکاری سازنده با سایت همکار.

به کار گیری لینک فالو در مقالات تخصصی

توجه: اگه کار شما نوشتن تعداد زیادی نقد و بررسیه، اگه محصولی رو مجانی گرفتین تا اون رو بررسی کنین و اگه فقط از یه محصول خاص، بدون مقایسه کردن اون با دیگه اجناس هم رده، تعریف و تعریف بیخود کردین، به گوگل این پیام رو می رسونین که در حال تولید محتوای اسپانسر شده هستین.

این پایان کار نیس

Duane Forrester، از مدیران ارشد قبلی بینگ، عقیده داره که لینک واقعی، لینکیه که اصلاً انتظار گرفتن اون رو نداشتین. با اینکه واسه موفق شدن در راه لینک سازی عمل کردن فقطً طبق این جمله شدنی نیس، ولی یادآوری خوبیه واسه کسائی که میخوان لینک سازی کنن.

اگه مقاله با ارزشی رو از سایتی ترجمه کردین و لینک اون رو بدون اینکه صاحب اون سایت فهمیده باشه در انتهای مقاله گذاشته اید، بهتره لینک رو به صورت فالو بذارین. علاوه بر این اگه قراره از نقل قول فردی، یا مطالب وبلاگ اون در مقاله خود استفاده کنین، می تونین به اسم اون در مقاله خود اشاره کنین و لینک سایت اون رو هم به صورت فالو بذارین؛ با این کار تشکر خود رو نشون دادین.

پیشنهاد وبسیما

با امید به اینکه با خوندن این مقاله، زمان درست فالو و نوفالو کردن لینکا رو به طور کامل فهمیده باشین. بهترین پیشنهاد ای که می تونیم به شما بکنیم اینه که تا اونجا که می تونین، لینک سازی رو به شکل طبیعی انجام بدین. زمانی پیش میان که بدون هیچ فشار و نگرانی ای و با میل خود به یه سایت دیگه لینک می دید (لینک رو فالو کنین)؛ زمانی هم هست که در ازای پول از شما خواسته می شه به سایتی لینک بدین که ارزش زیادی نداره (بهتره لینک رو نوفالو کنین.)

به نظر شما بهتره در چه زمانی لینکا رو نوفالو یا فالو کرد؟ لطفاً نظرات، سؤالات و تجربیات خود رو در قسمت نظرات با ما در میان بذارین.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *