چگونه برندی متمایز باشیم؟

برند تجاری خود رو منحصر بفرد کنین

برند تجاری منحصر بفرد بسازینکتاب زاگ به توضیح این مسئله پرداخته که امروزه روز باید بالاتر از رقابت رفت. وقتی که هرکسی زیگ (ZIG) می کنه، شما زاگ (ZAG) کنین. در کتاب زاگ(ZAG)، نویمایر بهترین روش هدف دار واسه ساخت نام تجاری جدا رو تشریح می کنه. زاگ تحولی در دیدگاه همه مدیران در مورد اسمای تجاریشان از تولد تا کنون بوجود میاره.

در عصر عرضه اجناس تقلیدی و ارتباطات لحظه ای، ثبات در میدون رقابت، دیگه یه روش هدف دار قابل قبول و برنده نیس. تبلیغات سنتی تو یه مارپیچ سخت قرار گرفتن چون اول اینکه مردم گفتگوی یه طرف رو دوست ندارن و دوم اینکه مردم نسبت به تبلیغات بی اعتماد هستن، در نتیجه بهتر می دونن که واسه هرچیزی شخصا به سراغش برن و اون رو از نزدیک ببینن.

بیایید جدا باشیم، تفاوت به معنی واقعی.

چه چیز شما رو منحصر به فرد می کنه؟

این جمله رو کامل کنین:نام تجاری ما تنها …….. است که …….

  • در اولین جای خالی، نام طبقه کالا رو بذارین ( مانند پیتزا منجمد، تعمیر کا مپیوتر و چیزای دیگه ای به جز اینا)
  • و در جای خالی دوم، زاگ خود رو توصیف کنین.(که با گوشت تازه جفت و جور میشه، که با یه تلفن کامپیوتر شما تعمیر می شه.)

اگه نمی تونین اون رو خلاصه کنین و کلمه تنها رو به کار برید، پس شما زاگ ندارین. بهترین راه، جفت و جور یه فهرست از رقباییه که ممکنه این ادعاا رو داشته باشن و بعد قدم بعد، تعیین روش هدف دار متفاوت از اونا هستش. یادتون باشه یه زاگ فقط تفاوت به تنهایی نیس بلکه، تفاوت باید بنیادی باشه. پس وقتی که بانک سپه پوستر بزرگی رو نصب می کنه و می نویسه: اولین بانک ایرونی، معنی و خدمت خاصی رو به من معرفی می کنه؟

زاگ، اقدامیه که سیتی بانک آمریکا انجام داد، وقتی که با شعار« غنی زندگی کنین» یا « واسه برگشت سرمایه تضمین شده، گل بخرین» خود رو به عنوان ضد بانک جایگاه سازی کرد.

«منحصر به فرد بودن »، آزمون صحت زاگه، اگه نمی تونین منحصر به فرد باشین، به عقب برگردین و از اول شروع کنین. ایده کافی شاپ از آزمون ” منحصر به فرد بودن ” سربلند بیرون میاد؟ بیایید درمورد اون بحث کنیم. « نام تجاری ما تنها زنجیره کافی شاپ هاییه که انجمن آموزش قهوه رو در سر تا سر دنیا راه میندازه» حتی با این جمله ساده می بینین که سه مشخصه منحصر به فرد، نام تجاری ما رو جدا می کنه «به جای یه محل جدا، یه زنجیره س»، «یه زنجیره س نه فقط تعدادی مشتری» و « بر مبنای آموزش پایه ریزی می شه نه فقط لذت».

حالا که اصل رو فهمیدیم، شکل های جور واجور دیگری از تمرینات منحصر به فرد بودن رو به خاطر کمک بیشتر انجام می دیم. درست مانند الگوی خبرنگاران در خبر سازی و داستان سرایی.

طبقه کالای شما چیه؟ چه طور از بقیه متفاوت هستین؟ مشتریان شما چه کسائی هستن؟ کجا هستن؟ چه وقتی به شما احتیاج دارن و به چه دلیل شما واسه اونا مهم هستین؟ مثالای زیر رو مطالعه کرده و واسه برند خود کار مشابهی انجام بدین.

منحصر بفرد بودن برند هارلی دیویدسون

چی: تنها کارخانه تولید موتورسیکلت

چه طور: که موتورهای سیکلت بزرگ و بزرگ می سازه

این مطلب را هم بخوانید:
نویسنده مهمان یا اسپمر مدرن؟

چه کسائی: افراد پر هیجان

کجا: که بیشتر در امریکا زندگی می کنن

به چه دلیل: که میخوان لذت پاتوق کابویا رو داشته باشن

چه وقتی: در عصری که آزادی فردی رو به کاهشه

 

منحصر بفرد بودن واسه مزارع گندم مونتانا

چی: تنها پخش کننده گندم

چه طور: که مستقیما گندم آرد شده رو در فروشگاه پیدا میکنین

چه کسائی: آدمایی که میخوان نون رو خودشون در خونه درست کنن

کجا: در ایالات آمریکا زندگی می کنن

به چه دلیل: کسائی که میخوان آرد تازه آسیاب شده واسه جفت و جور نون داشته باشن

چه وقتی : در وقتی که علاقه به غذاهای سالم تر و با سرعت پخت کمتر رو به رشده و همه از غذاهای حاضری خسته ان.

 

وایت استریپ چیجوری برندی منحصر بفرده؟

چی: تنها گروه موزیک پاپ دو نفره

چه طور: که کرود ولی با شعرهای هیپ راک ضبط می کنه

چه کسائی: جوانان شهر نشین

کجا: در امریکا و کشورای پیشرفته

به چه دلیل: به دنبال اصالت هویت هستن

چه وقتی: در عصری که تموم موسیقیا،تقلیدی و تکراریه.

توجه کنین که این مدل، شما رو به عمق جزئیات می بره، نه فقط طبقه کالا(چی) و نقطه تفاوت (چه طور) بلکه مخاطبان خود رو جدا کرده (واسه چه کسائی) و بازار خود رو از نظر جغرافیایی محدود می کنه (کجا)، هم اینکه دقیق شدن و فوکوس کردن بر نیاز واقعی (به چه دلیل) و روند رو به جلوی اون رو مشخص می کنه (چه وقتی).

حالا به کافی شاپ خود بر می گردیم:

برندسازی واسه کافی شاپ

چی: تنها کافی شاپای چشیدن قهوه

چه طور: که انجمن آموزش رو راه میندازه

چه کسائی: مردان و زنائی بدنبال طعم واقعی قهوه هستن

کجا: در شهرها ونواحی پیشرفته آمریکا

به چه دلیل: که میخوان بیشتر درمورد قهوه یادبگیرند

چه وقتی: در عصر بیداری فرهنگی

وقتی که نقطه تفاوت خود رو مشخص کردین، یه فیلتر اراده کردن واسه تموم تصمیمای آینده شرکت خود دارید. با بازبینی بیانیه خود می تونین به سرعت ببینین که هر تصمیم جدید به نام تجاری شما کمک می کنه یا آسیب می زنه، متمرکز می کنه یا تمرکز رو نابود می کنه.

در هر کاری جدا باشین

واسه جدا بودن احتیاجی به یه برند تجاری جهانی یا شرکت تولیدی بزرگ ندارین، هرکاری که انجام میدین نیازمند تفاوت و منحصر بفرد بودنه. سایتای بسیاری در فضای اینترنت ایران مشاهده می شن که هیچ هویت مشخصی نداشته و راه درستی رو واسه معرفی خود تعیین نکرده ان. شاید بهترین مثال واسه اینکار رشد خیره کننده سایتای خبری و دنلود در زمینه های جورواجور باشه.

در بیشتر موارد به سختی میشه تمایزی جز نام دامنه و ظاهر کلی سایت واسه سایتای دانلود پیدا کرد، حال اینکه با کمی تفکر و تغییراتی هرچند جزئی می تونین خود رو از رقبایتان جدا کنین. مثلا اگه شما فقط در مورد دانلود موسیقی راک کار کنین و در کنار اون اخبار و آموزشا در رابطه رو هم ارائه کنین، مخاطبین وفادار بسیاری جذب می کنین ولی اگه هر سبک موسیقی رو بدون هیچ فرقی در سایت خود بذارین شما هم مدیر یکی از هزاران سایت ناموفق ایرونی هستین!

همین امروز زاگ خود رو مشخص کنین، فرق شما با رقبایتان درچیست؟ تفاوتای خود رو در بخش نظرات همین مقاله ذکر کنین تا درمورد اونا و تاثیرشون بر موفقیت شما به بحث بشینیم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *