Posted on

محتوای همیشه سبز

در زبون انگلیسی به محتوای موندگار، محتوای همیشه سبز هم می گن. این کلمه از موسیقی نشأت گرفته و در اونجا به موسیقیایی که مردم در گذشته گوش می دادن، در زمان حال گوش میدن و در آینده هم گوش میدن موسیقی همیشه سبز می گن. البته این سبز بودن در واقع  ریشه در طبیعت و نماد زنده بودن داره. حال می خوایم همین ویژگی رو واسه محتوا به کار ببریم.

پادکست

بهترین کاری که یه تولیدکننده محتوا می تونه انجام بده، تولید محتوای همیشه سبزه. با اینکه خیلی از افراد در بازاریابی محتوایی تلاش دارن محتوای همیشه سبز تولید کنن، درصد بسیار کمی از محتواهای تولید شده بوسیله اونا، محتوایی موندگار می شه. یکی از مواردی که باعث می شه درصد بسیار کمی از محتواهای تولید شده، محتوای همیشه سبز شن، توجه به وقایع جدید و یا اخباره که به زودی اهمیت خود رو از دست میدن. هم اینکه بعضی افراد هم با تمرکز زیادتر از اندازه روی سئو سایت، از پرداختن به موضوعات کلی و بلندمدت دست میکشن. در این مقاله تلاش داریم در مورد چگونگی تولید محتوای همیشه سبز که حتی در ده سال دیگه هم واسه ما ارزش تولید کنه، توضیحاتی بدیم.

محتوای معاصر

محتوای سبز، محتوایی معاصره. محتوای معاصر همیشه ارزش خوندن رو داره. البته این موضوع در بعضی از زمینه ها جواب نمی ده. مثلا تولیدکنندگان محتوا در بخش تکنولوژی یا اخبار، کار بسیار سختی دارن چون همه چیز به سرعت در حال تغییره.

مثلا وقتی که شما محتوایی با موضوع “چیجوری محتوای همیشه سبز بنویسیم؟” تولید می کنین در حال تولید یه محتوای موندگار هستین. اما وقتی که دارین درباره دوربین  به کار رفته تو یه گوشی موبایل محتوا تولید می کنین، محتوای شما به احتمال زیاد در چند سال دیگه اهمیت چندانی نخواد داشت. همین مسائل کار رو واسه تولید محتوای سبز در بخش های تکنولوژی سخت می کنه، اما نه نشدنی. البته در بخش های تکنولوژی به روز بودن محتوا از اهمیت بالایی برخورداره میشه با همیشه به روز نگه داشتن وبلاگ باعث جذب مخاطب شد.

تولید محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)

واسه تولید محتوای همیشه سبز، گوگل آنالیتیکز یا بقیه نرم افزارها و برنامه هایی که شما واسه بررسی انتخاب می کنین، بهترین دوست شما هستن. اگه شما مدت زیادیه که وبلاگ نویسی می کنین، حتما مجموعه ای بزرگی از مقالات در دسترس شماس. به مقالات خود مراجعه کنین و لیستی از مقالاتی که هنوز مورد توجه قرار می گیرن رو جفت و جور کنین. اونا رو با دقت خاص ای بررسی کنین و اگر امکان آپدیت رو دارن اونا رو آپدیت کنین.

محتواهای محبوب وبلاگ شما همیشه باید تازه به نظر برسن. هم اینکه در وبلاگ خود به جای اینکه زمان ارسال پست رو نمایش بدید، زمان آخرین آپدیت رو نمایش بدید. واسه این کار می تونین ار پلاگین Last Modified Timestamp استفاده کنین. نمایش آخرین زمان آپدیت باعث می شه که مخاطب ببینه پستی که در حال مشاهده اون هستش پستیه که به روز شده و اطلاعات قدیمی به اون ارائه نمی ده.

چیجوری محتوای همیشه سبز تولید کنیم

۵ نوع محتوای همیشه سبز

به احتمال زیاد شما تا کنون یه محتوای معاصر با عنوان “چیجوری…” تولید کردین. این یه نوع از دسته بندی مورد نظر ماه. این نوع مقالات شامل پیشنهاد هایی واسه سلامت، آشپزی، ارائه دستور عمل، راه حل و … هستش. در ادامه به ارائه ۵ پیشنهاد واسه ایجاد محتوای همیشه سبز می پردازیم:

۱. سوالات رایج

اگه از جواب دادن به سوالات تکراری خسته شدین یا فکر می کنین احتمال پرسیدن بعضی سوالات از طرف مخاطبان زیاده، ایجاد یه صفحه سوالات رایج موقع طراحی سایت ایده خوبیه. لیستی از سوالات رایج جمع آوری کنین و به اونا جواب بدید. با پرسیده شدن سوالات جدید و تکراری صفحه رو آپدیت کنین. این موضوع باعث ایجاد یه رابطه قوی تر با مخاطبان می شه و نمونه ای از یه محتوای همیشه سبزه.

۲. واژه نامه

به عنوان یه متخصص در مورد کاری تون، شما بر خیلی از کلمات و اصطلاحای بخش خود تسلط دارین، این در حالیه که مخاطبان شما در سطح شما اطلاعات ندارن. واسه اینکه مخاطبان خود رو با خودتون هم سطح کنین از فهرست واژگان یا واژه نامه استفاده کنین. این باعث می شه که مخاطب حرف شما رو بفهمه و بهتر با مقاله شما رابطه برقرار کنه.

۳. موضوعات تاریخی

تاریخ همیشه در گذشته س و هیچ وقت تغییر نمی کنه. اگه درباره موضوعات تاریخی می نویسید به احتمال زیاد شما بیشتر از چند مقاله در سایت خود دارین که واسه گذشته ان و پستای قدیمی حساب می شن. مثلا شما می تونین مقالاتی درباره دوره انقلاب صنعتی یا درباره زندگی چند نفر از بزرگان گذشته با دقت محتوا تولید کرده باشین. اگه وبلاگ شما درباره این نوع موضوعاته، شما خوش شانسین. این وب سایتا خیلی کم پیدا هستن و واسه آدمایی که در حال جستجو و تحقیق هستن، به عنوان منبعی همیشگی واسه به دست آوردن اطلاعات حساب می شن.

۴. چک لیست

چک لیستا مانند لیستای دستورالعمل هستن، فقط فرقش اینه که پایان باز دارن. چک لیستا معمولا دستورالعملای دقیقی ارائه نمی دن، بلکه یه دید کلی در مورد چگونگی انجام کارا به مخاطب میدن. با این حال، چک لیستا کاربردی هستن و همه اونا رو دوست دارن، در واقع چک لیستا باعث افزایش بهره وری و کارایی مطالب شما می شه. هممون به انجام رسوندن کارا و اتمام وظایف رو دوست داریم. پس به چه دلیل محتوایی براساس این روند تولید نکنین؟

۵. محتوای بهره وری

خیلی از محتواهای تولید شده درباره افزایش بهره وری و کارایی رو میشه با هم در رابطه دونست. موضوع بهره وری و کارایی واسه خیلی از افراد جذابه. کی از افزایش بهره وری بدش میاد؟ محتوای بهره وری به شما اجازه میده قایق خود رو به هر جهتی که می خواین هدایت کنین. شما می تونین مطالبی رو با موضوعاتی درباره اینکه چیجوری کاری رو در زمان کمتر یا کارای بیشتری رو در زمان مشخص انجام بدین، تولید کنین. تجربه نشون داده که این نوع مقالات بازخورد خوبی از طرف مخاطبان در بر داره.

اگه در حال تولید اینجور محتوایی واسه سایت خود هستین، به کار خود ادامه بدید. محتوای همیشه سبز فضای مناسبی واسه ایجاد لینک داخلی و افزایش ترافیک سایتتانه. محتوای همیشه سبز شما رو به عنوان یه متخصص نشون میده و همین هم باعث افزایش ترافیک سایتتون می شه.