Posted on

به صورت میانگین به ذهن هر فرد در طول زندگی اش تنها ۳ تا ۴ ایده واقعا خلاقانه می رسه که اگه می خواد موفق شه باید از اونا بهره ببره! در این مقاله روشی واسه جلوگیری از مردن ایده ها رو مطرح کردیم.

ایده های خوب همیشه و همیشه به ذهن نمی رسن. بر خلاف اینکه شک نداشته باشین روشی واسه پرورش ایده های بیشتره، فقط سه تا چهار ایده واقعا خلاقانه و نوآورانه در طول زندگی اکثریت آدما به ذهن اونا متبادر می شه. پس به کار گیری همین ایده ها و به کار گیری هر فرصت بالقوه ای که پیش روتون قرار میگیره اهمیت حیاتی داره.

ایده

با این وجود، وقتی که در جهت تبدیل برنامه های خود از ایده به واقعیت تلاش می کنین، افتادن در دامایی که باعث می شن ایدهاتون در حد نوشته های تخته برنامه ریزی تون باقی بمونن دور از انتظار نخواد بود.

برنامه ریزی

موارد پیش رو عادی ترین دامایی هستن که خیلی از کارآفرینان و نوآوران آینده بخش های اقتصادی و کار و کاسبی در اونا گرفتار می شن. اینا دلایل اتلاف ایده های خوب هستن. اطلاع از وجود و چگونگی شکست دادن اونا یه عنصر اساسی واسه موفقیت در زندگی و کسب و کاره.

اقتصادی

۱٫ از دست دادن تعهد

بسیارخوب، شما ایده ای دارین و واسه چگونگی زندگی بخشیدن به این ایده هم فکرهای زیادی تو سرتونه، اما مشکلی هست. بیشتر مردم ایده ای که دارن رو دوست دارن، اما بدون تعهد نسبت به اجرای اون ایده ها و واقعیت بخشیدن به اونا هستن.

مشکلی

اگر واقعا به کاری که دنبال می کنین ایمان دارین، باید نسبت به آرزو خود مصمم و معتقد باشین. شما واسه اجرای مناسب برنامه ها باید انضباط کاری خود رو حفظ کنین.

این ویدیوی رایگان رو هم به همین خاطر ببینین: ۳ عامل مهم که در کارآفرینی موفق نمی شین

کارآفرینی

۲٫ تحقیق کم

پس از ایجاد تعهد ۱۰۰ درصدی نسبت به ایده، خطای فاجعه بار بعد که بیشتر مردم مرتکب می شن اینه که زمان لازم رو واسه انجام مناسب و شایسته تحقیق درمورد ایده کاری خود اختصاص نمی دن.

خیلی از مردم مرتکب خطای دست کم گرفتن اهمیت تحقیق بر کل پروسه می شن. اما ناتوانی در انجام یه تحقیق کامل درباره اینکه چیجوری می تونین ایده خود رو به واقعیت تبدیل کنین، شروع کار شما رو با شکست همراه می کنه.

تا می تونین کتاب بخونین. به پادکستا گوش کنین. با کارشناسان به گفتگو بپردازید. واسه درک کامل چگونگی اجرای ایده خود و چیزی که در پیش رو دارین هر کاری که لازمه انجام بدین.

۳٫ زمانبندی ضعیف

فکر می کنین ایده شما واسه ارائه آماده س؟ به این فکر کردین که شاید شرایط واسه ایده شما به طور کامل آماده نباشه؟

واسه اینکه بتونین به ثمر نشستن پتانسیل کامل ایده خود رو نظاره کنین، زمان بندی اهمیت اساسی داره. بعضی وقتا کار و کاسبی های بزرگ با شکست مواجه می شن، چون که زودتر یا دیرتر از وقتی که باید در بازار مطلوب خود قدم گذاشته ان.

واسه اطمینان از اینکه ایده شما امکان رسیدن به بیشترین حد اندازه موفقیت رو داره، انجام موشکافی روی رقبایتان طوری که بتونین از اونا پیش بیفتید شک نداشته باشین خیلی با اهمیته، اما صبر و انتظار واسه فرصت مناسب تا وقتی که مطمئن شید بازار به ایده شما جواب مثبت میده هم به همون اندازه اهمیت داره.

موشکافی

۴٫ از دست دادن روش

تازگیا تحقیقی که به وسیله موسسه بازاریابی محتوایی (Content Marketing Institute) انجام شد نشون داد که تنها نصف برنده های مورد بررسی انگار واسه خود یه برنامه بازاریابی محتوایی داشتن.

بازاریابی محتوا

شاید پیشرفت یه برنامه راهبردی که بتونه موفقیت به دنبال داشته باشه واسه صاحبان کار و کاسبی های کوچیک مسئولیت بسیار بزرگی به نظر می رسه، اما حتما نباید اینطور باشه. یه روش خوب در دو چیز خلاصه می شه:

۱) برنامه ریزی موثر

۲) سازماندهی کامل و دقیق

در بیشتر وقتا، برنامه ریزی می تونه فرآیندی بی انتها خسته کننده و ملالت بار باشه، و آسونترین گزینه اینه که تنها موارد ریشه ای مشخص شه و کار از همانجا شروع شه. اما اگه واسه چگونگی تبدیل ایده خود از یه معنی تئوری به واقعیت، یه برنامه روشن و سازماندهی شده نداشته باشین، ممکنه با مشکلاتی غیرمنتظره مواجه شید. نتیجه چه میشه؟ ایده شما محکوم به شکسته.

مشکلات

همونطور که یه ضرب المثل قدیمی میگه: اگه در آماده سازی خود با شکست مواجه شدید، خود رو واسه شکست آماده کنین.

اما فرض کنیم که اینطور نیس و شما واقعا یه برنامه واسه اجرا در دست دارین. پس از جفت و جور و پیشرفت اون باید سازمان یافتگی خود رو حفظ کنین.

چه پیشرفت و بودجه خود رو با قلم و کاغذ، چه با Evernote و یا اکسل پیگیری کنین، باید نشونه های اصلی عملکردهای درست و مهم (KPI: key performance indicators) رو تحت نظارت قرار داده و سازمان یافتگی تون رو منطبق بر ایده خود حفظ کنین.

۵٫ انتظارات غیرواقع بینانه

فارغ از اینکه چقدر به ایده خود باور دارین، هوشمندانه اینه که با انتظارات غیرواقع بینانه ای مانند موفقیت یه شبه یا سودی سرشار در چندماه، احساسی و هیجان زده نشید. داشتن رویاهای بزرگ ایرادی نداره، اما اگه ایده شما به نتیجه مطلوب تون منجر نشد دلسرد و نا امید نشید.

چیزایی مثل این واسه رشد و پیشرفت نیاز به زمان دارن و انتظار رسیدن فوری به موفقیت ساده انگارانه س و ناچار به نا امیدی و شکست منجر می شه.

۶٫ ترس از شکست

در آخر و از همه مهم تر اینکه از شکست هراسی نداشته باشین. شکست مایه سرافکندگی نیس و نباید به اون به عنوان چیزی نگاه کنین که باید از همه مخفی شه و بخاطرش احساس شرمساری داشته باشین.

حتی اگه ایده شما به شکست برسه، بازم از کاری که ۹۹ درصد از مردم در طول زندگی خود انجام میدن بالاتر رفته اید. دنبال کردن یه ایده با دل و جون با وجود اینکه خوب میدونید احتمال شکست اون هست کار شجاعانه ایه و همین واقعیت که دست به این کار زده این شما رو از همه کسائی که در انتظار “یکی از همین روزا” روی مبل لم میدن موفق تر می سازه.

شکست چیزی جز یه فرصت واسه یادگیری و رشد شما نیس. خیلی از داستانای موفقیت از بزرگترین “شکستا” سرچشمه می گیرن. پس ترسا رو کنار بذارین. در آخر، شکست واقعی تلاش نکردن و به کار نبستن همه چیزی که در توان داریده.

اگه از این مقاله خوشتون اومد این ویدیوی رایگان هم واسه شما جذاب میشه: مهمترین عامل در موفقیت کسب و کارا

نتیجه گیری

قبرستان، ارزشمندترین و غنی ترین مکان در دنیا هستش، نه به خاطر طلا یا نقره ای که با مردگان دفن شده، بلکه به دلیل ایده های عجیب و از ان رو به اون رو کننده ای که فقط به خاطر این که صاحبان اونا تمایل به اجرایشون و خطر کردن نداشتن به خاک سپرده شدن.

جزو اکثریتی نباشین که اجازه میدن ایده هاشون همراه با اونا دفن شن. خطر رو قبول کنین، دامایی که باید از اونا دوری کنین رو بشناسین و ایده خود رو به جهانیان عرضه کنین.

مشاهده نسخه PDF مقاله: ۶ دلیل از بین رفتن ایده های خوب و روشای جلوگیری از اون