فروردین 10, 1403

تحلیل فاندامنتال چیست؟

 

برای فعالیت در هر بازار مالی و موفقیت در آن نیاز است که اطلاعات کاملی در مورد وضعیت بازار داشتم باشیم. برای این منظور باید از روش های مختلفی برای تحلیل بازار استفاده نمود. یکی از بهترین تحلیل های ممکن تحلیل فاندامنتال است که به خوبی به بررسی وضعیت بازار و نوسانات آن می پردازد. اگر می خواهید با تحلیل فاندامنتال بیشترآشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا به عبارتی همان تحلیل بنیادی از جمله روش هایی است که از آن به منظور اندازه گیری ارزش ذاتی اوراق بهادار استفاده می کنند. در این روش تحلیلگران به بررسی تمامی عوامل تاثیر گذار بر ارزش سهام می پردازند. از جمله این عوامل می توان به عوامل اقتصادی خرد و کلان، شرایط صنعت و … اشاره نمود. تحلیل بنیادی به این منظور انجام می شود که سرمایه گذار در نهایت به قیمتی دست یابد که بتواند به مقایسه آن با قیمت فعلی اوراق بهادار بپردازد و به این ترتیب تصمیم به خرید یا فروش بگیرد. از این رو نیاز است که هر سرمایه گذاری برای کسب سود بیشتر به آموزش تحلیل تکنیکال بپردازد.

 

مهم ترین شاخص های تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال دارای پارامترهایی است که به کمک آن ها سلامت مالی یک سهام و ارزش قیمت آن را تعیین می کند. با استفاده از این تحلیل راحت تر می توان در خصوص خرید یا فروش سهام تصمیم گرفت. از مهم ترین شاخص های تحلیل فاندامنتال می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • P/E نسبت قیمت به درآمد
این مطلب را هم بخوانید :   مشاور روانشناسی

این شاخص به بررسی قیمت سهام یک شرکت و سود هر سهم آن می پردازد و مشخص می کند که سهام مد نظر در مقایسه با سایر سهام های آن بخش کمتر یا بیشتر ارزش گذاری گردیده است. در صورتی که میزان این نسبت پایین باشد به معنی کم بودن قیمت فعلی سهام نسبت به درآمد آن می باشد. چنین سهامی می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. برای به دست آوردن این نسبت قیمت فعلی سهام هر شرکت را به سود آن سهم تقسیم می کنند.

  • EPS سود هر سهم

منظور از سود هر سهم در واقع میزان سود شرکت می باشد که به هر سهمی از سهام های آن تعلق می گیرد. سود هر سهم همان سود خالص آن می باشد. در صورتی که شاخص EPS رشد مثبتی داشته باشد سهام مورد نظر سهام خوبی است زیرا این سهام دارای ارزش بیشتری می باشد. برای تعیین سود هر سهم، سود کل شرکت را بر تعداد سهام های آن که در دست سهامداران است تقسیم می کنند.

  • PEG رشد درآمد برآورد شده

از دیگر شاخص هایی که در بازار بورس برای تحلیل بنیادی مورد بررسی قرار می گیرد شاخص PEG می باشد. این شاخص میزان رشد درآمد آینده را نشان نمی دهد و محدود است. شاخص رشد درآمد برآورد شده نرخ رشد سود یک ساله سهام را پیش بینی می کند. با بررسی نرخ رشد گذشته شرکت می توان به راحتی نرخ رشد آینده آن را تخمین زد و پیش بینی نمود. به طور کلی اگر میزان شاخص PEG هر سهم بیش از 1 باشد سهام بیشتر از ارزش واقعی که دارد ارزش گذاری شده و در صورتی که کمتر از 1 باشد قیمت گذاری سهام کمتر از اررزش واقعی آن انجام شده است.

این مطلب را هم بخوانید :   پنل اس ام اس

چرا باید از تحلیل فاندامنتال استفاده نمود؟

به منظور تعیین ارزش گذاری صحیح سهام در بازار بورس درک تحلیل فاندامنتال کاملا لازم است. تحلیلگران بورس برای آنکه بتوانند سهام هایی که بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی شان قیمت گذاری شده اند را مشخص کنند باید با استفاده از تحلیل فاندامنتال به بررسی عوامل خرد و کلان موثر بر آن بپردازند. در صورتی که قیمت گذاری یک سهم به درستی انجام نگیرد سهام دارای ارزش پولی بیشتری خواهد بود و سود بالاتری به همراه دارد. این تحلیل بنیادی است که برای یک سهم خاص ارزش منصفانه بازار را تعیین می کند. از این رو نیاز است که سرمایه گذاران حتما از این تحلیل استفاده نمایند.

سخن پایانی

برای موفقیت و پیشرفت در بازار بورس باید به خوبی بتوان به تحلیل بازار و عوامل موثر بر آن پرداخت. از این رو افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بازار مالی را دارند باید همواره اخبار بورس و نوسانات سهام ها را بررسی نمایند تا بتوانند با ارزش ترین سهم ها را خریداری کنند.