رزومه باید کارای مهمی براتون بکنه؛ قراره فقط در ۲۰ یا حتی ۱۰ ثانیه معرف هوش، تجارب و نتیجه های کاری قبلی، شخصیت و درک کلی شما از کار و کاسبی باشه. اگه رزومه شما خوب نباشه، هیچکی به شما نمی گه: «تجارب کاریتون عالیه ولی رزومه تون خوب نیس. لطفاً اونو اصلاح کنین و دوباره برامون بفرستید». بلکه اونا خیلی راحت رزومه تون رو کنار گذاشته و شما رو رد می کنن و ممکنه یه فرصت شغلی مناسب رو به همین سادگی از دست بدین. در ادامه نشونه هایی که ثابت می کنن رزومه خود رو به درستی تنظیم نکردین، رو بررسی می کنیم:

۱- مسئولین استخدام همیشه سوالاتی رو از درخواست کننده شغل می پرسن؛ ولی اونا معمولاً در مورد شغل یا فعالیتای مورد علاقه سوال نمی کنن. لازمه بدونین که نبود ذکر علاقه مندیا در رزومه، موجب ناقص بودن اون می شه و اطلاعات کافی رو در اختیار مسئول استخدام قرار نمی ده.

۲- رزومه خود رو براساس تخصص لازم موقعیت شغلی تنظیم می کنین. غافل از اینکه در قرار مصاحبه میفهمید که قراره شغل متفاوتی به شما پیشنهاد شه.

۳- یکی از اولین سوالاتی که در مصاحبه پرسیده می شه، اینه که «واسه گذران زندگی خود چه می کنین؟». اگه رزومه تون اطلاعات کافی در این مورد ارائه نمی ده، پس باید اونو اصلاح کنین.

۴- در بالا گفتیم که تنظیم رزومه براساس تخصص لازم موقعیت شغلی اشتباهه. ولی در طرف مقابل باید توجه داشت که این مسئله مثل یه چاقوی دو لبه س؛ ارائه یه رزومه به تموم شرکتا هم می تونه منتهی به از دست دادن موقعیت شغلی مورد نظر شه و باید در صورت نیاز، بخشایی از رزومه رو بسته به شغل مورد نظر حذف کرده یا جزئیاتی به اون اضافه کنین.

۵-  ممکنه با خود تصور کنین که رزومه تون دقیقاً برابر با شغل درخواستیه.؛ ولی در آخر هیچ خبری در مورد بررسی رزومه یا درخواست مصاحبه از شرکت نامبرده نگیرین و دلیل این اتفاق می تونه این باشه که در رزومه تون خوب رابطه بین تجربیات قبلی و شغل جدید رو تشریح نکردین.

۶- شاید براتون پیش اومده که به خاطر جستجوی شغل، رزومه خود رو به دوستان و آشنایان بدین و بعد از یه مدت هیچ خبری در مورد موقعیتای کاری از اونا نگیرین. در واقع ممکنه که اونا ندونن چیجوری در مورد این رزومه بد با شما حرف بزنن یا حتی اصلاً نخوان صحبتی در این مورد با شما بکنن و شمام بی خبر از موضوع مونده و تصور می کنین که مشکل از جای دیگه ایه و به رزومه تون ارتباطی نداره. پس در تحویل دادن رزومه خود به دوستان یا آشنایان بیشتر دقت کنین.

۷- بعضی از افراد عادت دارن که رزومه خود رو به هر فردی که می بینن، ارائه بدن. وقتی رزومه خود رو به شخص جدیدی  ارائه می دید، اولین سوالی که واسه اونا پیش میاد اینه: «دقیقاً به چه دلیل رزومه ات رو به من می دی؟». پس قبل از تحویل رزومه به بقیه، در مورد دلیل اون فکر کنین.

۸- اگه به خاطر راضی کردن فرد مصاحبه گر، مجبور به تماسا تلفنی یا ایمیلای زیاد هستین، پس رزومه تون خوب نتونسته نشون دهنده قابلیتاتون باشه.

۹- شاید براتون پیش اومده باشه که فرد مصاحبه گر میگه: «شما تجربیات متفاوت و عالی داشتین!». این گفته نشون میده که نتونسته اید رابطه بین تجارب جور واجور خود رو خوب در رزومه برقرار کنین؛ چون از دید شخص مصاحبه گر، فعالیتای قبلی شما ارتباطی با هم ندارن.

۱۰ نکته جهت نوشتن یه رزومه حرفه ای

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *