اردیبهشت 8, 1403

آنچه باید درباره نگهداری از گربه بدانید

 

گربه ها بسیار شیطون و بازیگوش هستند و داشتن یکی از آنها قطعا خالی از لطف نیست. اما  شاید برایتان جالب باشد که بدانید نگهداری و مراقبت از گربه ها درست مانند نگهداری از یک نوزاد انسان است. نوزادی که هرگز بزرگ نمیشود و برای همیشه کودکی شلوغ و بازیگوش میماند. بنابراین، این نکته غیر قابل انکار است که قبل از اینکه تصمیم به خرید گربه بگیرید، باید درباره نگهداری از آنها اطلاعات کافی بدست بیاورید. در این مقاله، به بیان چند نکته در این زمینه پرداخته ایم.

حواستان به غذای گربه باشد
توجه به غذای گربه یکی از اصلی ترین مسائل در رابطه با تضمین سلامت گربه است. گربه های خانگی معمولا با غذای خشک تغذیه میشوند. اما این که فقط به آنها غذای خشک بدهید، کاملا اشتباه است. بر طبق آمارهای معتبر، گربه ای که مدام غذای خشک میخورد، در آینده با مشکلات کلیوی و بیماری های جدی روبرو میشود. با افزودن یک وعده غذایی نرم یا آبکی روزانه به رژیم غذایی گربه می‌توان از بسیاری از مشکلات سلامتی جلوگیری کرد. می‌توانید به آن‌ها آب مرغ و مرغ (بدون افزودن هیچ ادویه‌ای) بدهید. همچنین می‌توان از کنسروهای مخصوص گربه برای تهیه غذای گربه استفاده کرد.

گربه‌ را اصلاً تنبیه نکنید
هرگز گربه خود را با کتک زدن یا فریاد کشیدن، تنبیه نکنید. فریاد زدن بر سر گربه‌ها بسیار برای آن‌ها اضطراب‌آور است. گربه‌ها مانند انسان یا سگ‌ها با تنبیه کردن آموزش نمی‌بینند. راه‌های زیادی وجود دارد که گربه را از انجام کاری منع کنید. اتفاقا برای آموزش دادن گربه، تشویق کردن بسیار بهتر از تنبیه کردن جواب میدهد. آنطور که دامپزشکان معتقدند اکثر گربه هایی که بیرون از خاک، دستشویی میکنند، گربه هایی هستند که مورد تنبیه و آزار قرار گرفته اند.

این مطلب را هم بخوانید :   خرید پودر پسته

گربه را مضطرب نکنید

وقتی گربه ای را به خانه میاورید، باید او را راحت بگذارید. حتی اگر در همان لحظه نخست ورود به منزل، در گوشه ای پنهان شد، نباید او را مضطرب کنید. بگذارید او با محیط اطرافش آشنا شود تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند. به او زمان بدهید تا به فضا عادت کند و احساس راحتی کند.

به گربه اجازه دهید قلمرو یا حریم خود را مشخص کند
یکی از مهمترین نکات در رابطه با نگهداری از گربه این است که باید به او اجازه دهید که برای خود قلمرو یا حریم شخصی مشخص کند. به یاد داشته باشید که گربه‌ها مثل سگ ها نیستند. آن‌ها نوازش کردن را دوست دارند اما در عین حال، دوست دارند در ساعاتی از روز تنها باشند. انتظار نداشته باشید که آنها مدام در آغوش شما باشند. زمانی که می‌خواهند تنها باشند، نباید آن‌ها را آزار دهید.

به سیستم ایمنی گربه‌ توجه کنید
باید به سیستم ایمنی گربه خود توجه کنید. گربه‌ها به خصوص بچه گربه‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های بسیاری از جمله بیماری‌های قارچی پوستی مختلف هستند زیرا آنها دارای سیستم ایمنی بسیار حساس و ضعیفی هستند. در این زمینه میتوانید غذاهای خانگی ای که برای گربه مفید و دارای ویتامین های زیادی هستند، تهیه کنید. همچنین میتوانید با مشورت دامپزشک، به گربه، قرص های مخصوص تقویت سیستم ایمنی بدهید.