اردیبهشت 8, 1403

تشخیص بارداری و نقش تغذیه مناسب برای بارداری

تشخیص بارداری و نقش تغذیه مناسب برای بارداری

ممکن است شما از تست های خانگی مانند بی بی چک برای اطلاع از بارداری تان استفاده کرده باشید که در این صورت لازم است حتما تست بارداری با انجام آزمایش خون را انجام دهید. بعد از به تاخیر افتادن قاعدگی https://bestmedic.ir ، اولین قدم برای اطمینان کامل از باردار بودن، انجام تست بارداری با آزمایش خون است. برای انجام تست بارداری باید حتما به آزمایشگاه مراجعه نمایید و به نتیجه تست بارداری خانگی اکتفا نکنید.

وقتی تخمک بارور می‌شود، تغییرات جدی بدن شما شروع می‌شود. ترشح هورمون‌های بارداری می‌تواند علائمی را در بدنتان ایجاد کند. وجود و شدت این نشانه‌ها در زنان متفاوت است، اما اگر منتظر بارداری هستید و برای آن اقدام کرده‌اید وهمچنین علائم بارداری https://bestmedic.ir را دارید.

ممکن است باردار باشید و بهتر است این موضوع را با یک تست بیبی چک، بیشتر بررسی کنید. برخی از نشانه‌های اولیه‌ای که ممکن است بعد از لقاح تخمک یا لانه‌گزینی آن در رحم احساس کنید.

درمان افسردگی در بارداری چیست؟

بحث و تردیدهای فراوانی راجع به اثرات طولانی مدت درمان دارویی در بارداری وجود دارد. در برخی تحقیقات مصرف داروها با برخی مشکلات نوزادی مانند ناهنجاری‌های فیزیکی، مشکلات قلبی و وزن کم هنگام تولد همراه بوده است.

در افسردگی‌های خفیف، مادر می‌تواند با شرکت در گروه‌های حمایتی، روان درمانی و نور درمانی علایم خود را کاهش دهد. اما در موارد افسردگی شدید معمولاً ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی توصیه می‌شود.

لازم است بدانید تمامی داروهای مصرفی از طریق جفت به جنین خواهند رسید و تحقیقات کافی راجع به ایمنی داروها انجام نشده است. اما در زمان درمان افسردگی‌ https://bestmedic.ir بسیار شدید، باید نسبت خطرات مصرف یا عدم مصرف دارو مقایسه شود. ممکن است این داروها کمک بسیاری به درمان کنند و اثرات بسیار کمی بر جنین داشته باشند.

این مطلب را هم بخوانید :   بهترین کتونی نایک برای استفاده روزمره و پیاده روی

به خوبی از خودتان مراقبت کنید

استفاده کمتر از محصولات آرایشی: با توجه به اینکه احتمال جذب پوستی محصولات آرایشی ازجمله رنگ مو وجود دارد تا حد مقدور استفاده از این محصولات را کاهش دهید.

مدیریت کردن استرس: اضطراب و استرس یکی از عوامل مهم در کاهش قدرت باروری است. استرس می‌تواند حتی تخمک لقاح یافته را در چسبیدن به دیواره رحم دچار مشکل کند.

مصرف کافئین در حد متعادل: اگر عادت به نوشیدن قهوه دارید توصیه می‌شود حداکثر روزانه سه فنجان قهوه میل کنید. کافئین بالا در قهوه می‌تواند در بی‌خوابی و افزایش تنش‌های عصبی تأثیر داشته باشد.

خودداری از مصرف مشروبات الکلی: یکی از موضوعات مهمی که در بهداشت و سلامت بارداری اهمیت دارد پرهیز از مصرف مشروبات الکلی است. حتی مقدار کم الکل در خون می‌تواند به رشد جنین آسیب بزند.

اجتناب از مصرف خودسرانه داروها: با شروع بارداری باید از مصرف هر نوع مکمل و داروهای غیرضروری خودداری شود. تنها داروها و مکمل‌هایی مجاز به مصرف هستند که توسط پزشک و با آگاهی از شرایط شما تجویزشده باشند. عوارض جانبی ناشی از مصرف خودسرانه داروها یکی از تهدیدهای جدی برای سلامت جنین است.

خودداری از روان کننده‌ها در رابطه جنسی: تحقیقات علمی نشان داده است که بیشتر روان کننده‌های موجود در بازار حاوی مواد شیمایی هستند که در حرکت و شتاب اسپرم تأثیر مخرب دارند. مواد شیمیایی شانس باروری را به مقدار زیادی کاهش می‌دهند.

بهداشت دهان و دندان

باتوجه به اهمیت مراقبت از دندان‌ها در حاملگی، زن باردار بهتر است در طول بارداری، حداقل یک‌بار توسط دندانپزشک معاینه شود. با پیشرفت حاملگی به‌علت افزایش هورمون‌ها ممکن است لثه‌ها متورم و پرخون شده و خون‌ریزی از لثه‌ها پیش آید، اگر خونریزی زیاد شد و بیش از چند روز هم ادامه پیدا کرد، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای کامل برای تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین و سرکه

بهداشت روان

آرامش مادر از مسائلی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌شود. ثابت شده اضطراب و هیجانات زن حامله بر سلامت جنین تأثیر می‌گذارد. آرامش روانی مادر به‌خصوص نزدیک زایمان اهمیت زیادی دارد، مصرف خودسرانۀ دارو می‌تواند مخاطرات جبران‌ناپذیری برای جنین ایجاد کند.

ورزش

بهترین ورزش در بارداری، پیاده‌روی در هوای آزاد است. راه رفتن باعث تقویت عضلات شکم شده و در ماه‌های آخر به راحت انجام شدن زایمان کمک می‌کند. انجام تمرینات ورزشی در بارداری ضمن حفظ تناسب اندام مادر، در کاهش انقباض عضلات لگن و ران، کاهش کمردرد و درد پشت مؤثر است. رعایت این موارد مادر را به سمت زایمان طبیعی سوق می‌دهد.

سبک زندگی و مراقبت های دوران بارداری

پزشک متخصص درمورد اهمیت تغذیه و ویتامین ‌های بارداری با شما صحبت می­‌کند. درمورد ورزش، رابطه جنسی، مراقبت از دندان، واکسیناسیون و سفر در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید. همچنین بهتر است درمورد محیط کار و استفاده از دارو در این دوران از پزشکتان سوال بپرسید. اگر سیگار می کشید، از پزشک بخواهید برای ترک آن به شما کمک کند.

ناراحتی‌ های طبیعی در دوران بارداری

ممکن است در اوایل بارداری متوجه تغییراتی در بدن شوید. پستان‌­ها حساس و ملتهب می­‌شود. حالت تهوع همراه یا بدون استفراغ (حالت تهوع حاملگی) نیز شایع است. اگر حالت تهوع شدید دارید، با متخصص صحبت کنید.