اردیبهشت 8, 1403

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک برنامه نرم افزاری است که زیرساخت های پس زمینه ای را که برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوا در یک وب سایت نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد. یک CMS به شما کمک می‌کند بدون داشتن دانش تخصصی یا مهارت‌های فنی، برای وب بسازید.ایران سایت قدیمی ترین شرکت طراحی سایت iransite.com در ایران

یک CMS دارای دو بخش است. اولین مورد یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) است که رابطی است که شخصی که سایت را می سازد از آن استفاده می کند. بخش دیگر یک برنامه تحویل محتوا (CDA) است که محتوای وب سایت را به روز می کند. بسیاری از پلتفرم‌های CMS مختلف در دسترس هستند که برای همه چیز از شرکت‌ها چند وب‌سایتی عظیم تا سازندگان وب‌سایت ساده برای مبتدیان یا مشاغل کوچک طراحی شده‌اند. .

بدون یک CMS، توسعه‌دهندگان باید هر صفحه را در وب‌سایت یک به یک بسازند – که باعث اتلاف وقت و انرژی مکرر برای محتوای تکراری و قالب‌بندی شده مانند پست‌های وبلاگ، مطالعات موردی و پست های دیگر یک CMS به شما این امکان را می دهد که صفحات قالب بندی شده را در یک مکان استاندارد و مدیریت کنید، نه اینکه مجموعه گسترده ای از صفحات جداگانه جدا شده را حفظ کنید.

انواع پلتفرم‌های CMS

سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب و متفاوت زیادی وجود دارد و بسیاری از آنها کاملاً متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند. از نظر فنی، برخی از اینها تولیدکنندگان وب سایت با قابلیت های CMS هستند تا سیستم های مدیریت محتوای کاملاً کاربردی. با این حال، همه آنها به شما این امکان را می دهند که وب سایت خود را بسیار کارآمدتر از زمانی که آن را از ابتدا کدنویسی می کنید، بسازید و مدیریت کنید. چهار دسته اصلی از پلتفرم های CMS وجود دارد: CMS های Visual-first، CMS های منبع باز، CMS های بدون هد و پلتفرم های تجربه دیجیتال (DXP).

Visual-first CMS

A Visual-first CMS، گاهی اوقات CMS چابک نامیده می شود، یک رابط بصری است که به کاربر اجازه می دهد تا نماهای جلویی یک وب سایت را بدون نوشتن هیچ کدی ایجاد کند. این پلتفرم‌ها برای توسعه بخش جلویی و سفارشی‌سازی مدیریت محتوای یک وب‌سایت بدون نیاز به مهندس مجهز هستند.

نمونه‌هایی از پلتفرم‌های Visual-First CMS:

  • Webflow
  • Squarespace
  • Wix
  • Bubble

بعضی از پلتفرم‌ها، مانند Wix، ساده و بیشتر بر مصرف‌کننده متمرکز هستند. سایرین، مانند Webflow، می‌توانند وب‌سایت‌های درجه یک سازمانی بسازند.

CMS منبع باز

یک CMS منبع باز نرم‌افزاری است که کد منبع آن برای هر برنامه‌نویسی برای ویرایش و افزودن به آن باز است. . یک پلت فرم منبع باز آزادی و انعطاف زیادی را ارائه می دهد. می‌توانید از کد برای ایجاد تغییرات خود استفاده کنید، از میان طیف وسیعی از تم‌ها و قالب‌ها انتخاب کنید، و افزونه‌ها یا افزونه‌ها را برای عملکرد نسبتاً نامحدود اضافه کنید.

با این حال، اتکا به افزونه‌ها و نیاز به منابع توسعه می‌تواند خطرات و ناکارآمدی‌های امنیتی را ایجاد کند. افزونه‌ها اغلب توسط شرکت‌های شخص ثالث تأیید نشده ایجاد می‌شوند و می‌توانند قدیمی و آسیب‌پذیر در برابر حملات سایبری شوند، بنابراین چارچوب‌های منبع باز نیاز به نگهداری و به‌روزرسانی‌های مداوم دارند تا صرفاً آنلاین بمانند

نمونه‌هایی از منبع باز پلتفرم‌های CMS:

  • وردپرس (مخصوصا WordPress.org، نه WordPress.com)
  • دروپال
  • جوملا

CMS بدون سر

یک CMS بدون هد قسمت پشتی وب سایت شما را از قسمت جلویی جدا می کند. قسمت پشتی با استفاده از یک API محتوا را به “سر” وب سایت شما ارائه می دهد. جداسازی قسمت جلویی و پشتی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که چندین “سر” برای CMS شما بسازند، همه با استفاده از محتوای یکسان. این هدها می توانند برای انواع مختلفی از پلتفرم ها از جمله دسکتاپ، تبلت، موبایل و حتی کیوسک های خرده فروشی باشند.

آزادی ساخت با پشته‌های فناوری چندگانه در سطوح مختلف در یک CMS برای شرکت‌هایی با حضور وب بزرگ‌تر مهم است. آن‌ها می‌توانند وب‌سایت‌هایی برای چندین کشور، شرکت‌های تابعه یا مکان‌های خرده‌فروشی بسازند، همه با استفاده از یک سیستم محتوایی. اما این رویکرد مستلزم منابع مهندسی مداوم برای ساخت و به‌روزرسانی قسمت‌های جلویی سفارشی برای یک CMS بدون هد است و آن‌ها را برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر مناسب‌تر می‌کند.

نمونه‌هایی از پلتفرم‌های CMS بدون سر:

  • Jamstack
  • Adobe Commerce (که قبلا Magento نامیده می شد)
  • Strapi (همچنین یک پلت فرم منبع باز)

سکوهای تجربه دیجیتال

یک پلت فرم تجربه دیجیتال ( DXP) یک چارچوب نرم‌افزاری یکپارچه است که شامل مجموعه‌ای از ابزارها برای مدیریت محتوا در حضور وب یک کسب‌وکار است. این معمولا شامل ابزارهای خاصی برای تجارت الکترونیک، شخصی سازی مشتری و تجزیه و تحلیل، علاوه بر مدیریت محتوا است. DXP یک سیستم مدیریت محتوای سازمانی قدرتمند است که عمدتاً سازمان‌هایی را هدف قرار می‌دهد که نیاز به مدیریت حجم عظیمی از محتوا در بسیاری از پلتفرم‌ها دارند.

نمونه‌هایی از پلتفرم‌های تجربه دیجیتال:

  • Adobe Experience Manager
  • Sitecore
  • Acquia

Cloud-based در مقابل on-premise

علاوه بر دسته بندی های بالا، سیستم های مدیریت محتوا به دو نوع نصب عمده تقسیم می شوند. یک CMS می‌تواند مبتنی بر ابر (مانند Webflow)، جایی که نرم‌افزار توسط فروشنده میزبانی می‌شود و از طریق وب به آن دسترسی پیدا می‌کند، یا در محل (مانند WordPress)، جایی که نرم‌افزار بر روی سرور شما دانلود می‌شود.

مزیت CMS مبتنی بر ابر این است که به‌طور خودکار توسط شرکتی که آن را مدیریت می‌کند به‌روزرسانی می‌شود. وب‌سایت‌هایی که با CMSهای داخلی ساخته می‌شوند باید هر چند سال یک بار به نسخه به‌روز شده نرم‌افزار منتقل شوند، که کاری بزرگ و گران است.

چرا به یک CMS نیاز دارید

متفاوت پلتفرم های CMS دارای رابط ها، پایگاه های داده و ویژگی های بسیار متفاوتی هستند. همه سیستم های مدیریت محتوا به شما کمک می کنند تا محتوا را سازماندهی کنید و برای وب بسازید. بهترین پلتفرم‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند محتوا را راحت‌تر مدیریت کنید و یک رابط نرم‌افزاری را در اختیار شما قرار می‌دهد که همکاری یکپارچه‌تر را امکان‌پذیر می‌کند.

این خانه برای همه محتوای شما فراهم می‌کند

CMS شما ذخیره و سازمان‌دهی می‌کند. محتوای دیجیتال شما وب سایت ها از حجم عظیمی از متن، داده و فایل های رسانه ای از جمله گرافیک، عکس، فیلم و صدا استفاده می کنند. محتوای شما باید سازماندهی شود، بنابراین می توانید از آن برای پر کردن طراحی سایت خود استفاده کنید.

محتوای CMS مجموعه‌ها پایگاه‌هایی هستند که به‌طور خودکار محتوای خود را سازماندهی کنید تا به راحتی در وب سایت شما درج شوند. ممکن است مجموعه هایی برای پست های وبلاگ، نویسندگان، پروژه ها یا مشتریان داشته باشید. سایت‌های تجارت الکترونیک ممکن است مجموعه‌هایی برای محصولات یا انواع محصول جداگانه داشته باشند. یک CMS همچنین نمایه‌سازی را ارائه می‌کند که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها (با نام، تاریخ، انواع فایل و غیره) را برچسب‌گذاری کنید، بنابراین می‌توانید آنها را جستجو کنید.

در قوی‌ترین حالت، یک CMS می‌تواند یک مرکزی باشد. محل ذخیره سازی مقادیر زیادی از محتوای وب (به عنوان مثال، اطلاعات محصول و تصاویر برای یک سایت بزرگ تجارت الکترونیک). محتوا را می توان در چندین وب سایت و برنامه تلفن همراه استفاده کرد.

چگونگی ساخت محتوای وب توسط تیم ها را ساده می کند

یکی از بزرگترین نکات اثبات استفاده از CMS صرفه جویی در زمان و انرژی آن است. یک CMS به شما امکان می دهد صفحات قالب را در یک مکان استاندارد و مدیریت کنید، که نیاز به ساخت و نگهداری صفحات جداگانه را از بین می برد. در نتیجه، تیم‌هایی که از CMS برای مدیریت محتوا در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، می‌توانند سریع‌تر و آسان‌تر برای وب بسازند. و سیستم های Visual-First این امکان را برای کاربران غیر فنی فراهم می کنند که برای وب طراحی کنند، و باعث کاهش اتکا به توسعه دهندگان و صرفه جویی در هزینه های نیروی کار می شود.

کارکرد رابط کاربری برای هر CMS متفاوت است. برخی بر اساس مضامین، قالب‌ها یا افزونه‌ها هستند. می توانید تنظیمات را تغییر دهید و محتوا را در فرم ها وارد کنید تا ظاهر وب سایت خود را سفارشی کنید. پلتفرم های دیگر از صفحه ساز کشیدن و رها کردن استفاده می کنند که یک رابط طراحی ساده است. عناصر قابل استفاده مجدد به شما کمک می کنند صفحات تکراری را سریعتر بسازید و بدون تغییر در هر صفحه، تغییرات گسترده ای در طراحی خود ایجاد کنید. عناصر تکرار شونده برای بازاریابان که صفحات فرود خاصی را اضافه می‌کنند یا وبلاگ نویسانی که پست‌ها را به طور منظم منتشر می‌کنند، مفید هستند.

به شما امکان می دهد نقش ها و مجوزهای کاربر را تنظیم کنید

CMS همچنین زمانی مفید است که چندین عضو تیم نیاز به مشارکت در ساخت و نگهداری یک وب سایت داشته باشند. بسیاری از پلتفرم‌های CMS به چندین فضای کاری یا انواع مختلف ورود اجازه می‌دهند – مانند ویرایشگر، نویسنده یا مدیر – که دارای مجوزهای خاص هستند. مجوزها به شما این امکان را می‌دهند که همکاران را با فرآیند ساخت وب‌سایت خود آشنا کنید و در عین حال از دیدن اطلاعات حساس یا خطر تخریب ناخواسته طراحی شما جلوگیری می‌کنند.

ورود با مجوزهای محدود به کپی‌نویس‌ها اجازه می‌دهد تا مستقیماً متن را در وب‌سایت تغییر دهند و منتظر توسعه‌دهندگان نباشند. . مشتریان می توانند لاگینی داشته باشند که به آنها امکان می دهد دارایی های جدید را مستقیماً در CMS برای توسعه دهندگان و طراحان بارگذاری کنند. هنگامی که چند طراح در حال کار بر روی یک پروژه هستند، برخی از پلتفرم‌های CMS راه‌هایی دارند که به آنها اجازه می‌دهند کنترل پروژه را به دست بگیرندالف> بدون دخالت در کار یکدیگر.اولین و مهمترین قدم برای سفارش طراحی سایت پیدا کردن شرکت معتبری است که در این زمینه فعالیت می کند. https://iransite.com/سفارش-طراحی-سایت

عوامل کلیدی که باید هنگام انتخاب یک پلتفرم CMS در نظر بگیرید

بهترین CMS برای شما معمولاً به عملکرد و ویژگی های اضافی آن بستگی دارد. شما پلتفرمی می‌خواهید که بتوانید از عهده آن برآیید، استفاده از آن آسان باشد و به شما کمک کند ویژگی‌های خاصی را که وب‌سایتتان به آن نیاز دارد بسازید.

قیمت‌گذاری

گستره وسیعی از گزینه‌های قیمت‌گذاری وجود دارد. برای پلتفرم های CMS موجود است. باید چندین قیمت ابزار مختلف را مقایسه کنید، از آزمایش‌های رایگان استفاده کنید، و هزینه‌های جاری را قبل از تصمیم‌گیری در مورد یکی یا فقط استفاده از CMS با کمترین قیمت، محاسبه کنید.

بعضی از پلتفرم‌ها نسخه آزمایشی رایگان ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید با آنها آزمایش کنید. رابط ها و نحوه کار آنها را بیاموزید. برخی از پلتفرم‌ها بر اساس نیازهای خاص یا اندازه شرکت شما سطوح اشتراک دارند. سایرین معمولاً برچسب‌های قیمت بالاتری دارند و فقط شرکت‌ها را هدف قرار می‌دهند.

به خاطر داشته باشید که قیمت برچسب همیشه هزینه نهایی استفاده از یک CMS خاص. به عنوان مثال، وردپرس برای شروع استفاده رایگان است، اما شما باید برای تم ها و افزونه ها هزینه کنید، که می توانند به سرعت اضافه شوند – بدون ذکر هزینه های مداوم توسعه دهنده و زمان نگهداری و به روز رسانی آن. اگر پلتفرم میزبانی را ارائه نمی‌کند، ممکن است نیاز به پرداخت هزینه برای ارائه‌دهنده میزبانی وب داشته باشید.

سهولت استفاده و انعطاف‌پذیری طراحی

یک CMS برای آسان‌تر ساختن آن طراحی شده است. برای وب، اما برخی از سیستم عامل ها هنوز پیچیده هستند و منحنی یادگیری دارند. پلتفرم هایی که چالش برانگیز تر هستند اغلب به شما کنترل بیشتری بر طراحی و توانایی بیشتری برای افزودن عملکردهای پیچیده می دهند.

شما ابزاری می خواهید که استفاده از آن به اندازه کافی آسان باشد، بنابراین فرآیند طراحی وب سایت شما همچنان با مشتریان، بازاریابان و سایر اعضای تیم همکاری می کند. با این حال، شما باید آن را با کنترل طراحی و توانایی ایجاد طرح های پیچیده تر برای مشتریان یا کسب و کار خود متعادل کنید. بررسی‌ها و تابلوهای پیام توسعه‌دهنده را بخوانید، به نمونه‌هایی از طرح‌های ساخته‌شده در یک پلتفرم خاص نگاه کنید، و از آزمایش‌های رایگان برای ارزیابی CMS مناسب برای نیازهای خود استفاده کنید.

بعضی از پلتفرم‌های CMS، مانند Squarespace و Wix، هستند. کاربر پسند و یادگیری آسان است، اما میزان کنترل شما بر طراحی خود را محدود کنید. گردش کار سایر پلتفرم ها منحنی یادگیری شیب تری دارند اما سفارشی سازی نسبتاً نامحدودی را ارائه می دهند. ابزارهایی مانند Webflow حتی دارای ویژگی هایی هستند که ساختن عملکردهای پیچیده مانند انیمیشن ها و تعاملات را آسان تر می کند.

امنیت

امنیت اطلاعات حساس شما و محافظت در برابر حملات مخرب برای هر وب سایت حرفه ای اگر یک فروشگاه آنلاین دارید یا اطلاعات خصوصی مشتریان را در سایت خود میزبانی می کنید، ویژگی های امنیتی بسیار مهم هستند.

به ویژگی های امنیتی CMS نگاه کنید. ویژگی‌هایی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، قابلیت ورود به سیستم، گواهینامه‌های SSL، و گواهینامه SOC 2 همگی به حفظ وب سایت شما امن تر است افزونه‌ها می‌توانند خطرات امنیتی ایجاد کنند، بنابراین با CMS که به شدت به آنها متکی است محتاط باشید.

ادغام‌ها

یکپارچه‌سازی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند روندهای کاری را خودکار کنید، تجارت الکترونیک، و CMS خود را برای کمک به CRM خود متصل کنید شما مشتریان را مدیریت می کنید

یکپارچه‌سازی راه‌حل‌های SaaS اضافی می‌تواند به شما کمک کند عضویت‌ها و ورود به سیستم را اضافه کنید، قابلیت‌های پردازش پرداخت و ابزارهای تجزیه و تحلیل.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

CMS شما همچنین می تواند بر توانایی شما برای بهینه سازی سایت برای جستجو تأثیر بگذارد و به مخاطبان شما کمک کند تا وب سایت شما را پیدا کنند.

می‌خواهید یک CMS با کنترل‌های SEO داشته باشید که به شما امکان می‌دهد سئوی صفحه را مانند alt سفارشی کنید. متن، توضیحات متا، اسلاگ URL، و عنوان صفحه. برخی از پلتفرم‌های CMS این کار را به صورت بومی انجام می‌دهند، در حالی که برخی دیگر افزونه‌هایی را برای SEO ارائه می‌کنند.

CMS جایی است که محتوا با طراحی روبرو می‌شود

اجازه دهید، محتوا یکی از آن اصطلاحات مبهم اینترنتی است که یعنی همه چیز و هیچ چیز به یکباره اصطلاح سیستم مدیریت محتوا به توصیف قدرت و دامنه کاری که یک CMS می تواند برای گردش کار شما و وب سایت هایی که با آن می سازید.

می‌خواهید از یک CMS سریع، امن و سازمان‌یافته استفاده کنید. شما همچنین یک CMS مقیاس پذیر می خواهید که امکانات خلاقانه شما را گسترش دهد و به شما قدرت دهد. برای طراحی وب سایت هایی که تصور می کنید. بنابراین به یاد داشته باشید: هنگام انتخاب یک CMS، آن را به عنوان ابزاری در نظر بگیرید که به طراحی خلاقانه شما کمک می کند در حالی که قطعات فنی در پس زمینه مراقبت می شوند.

منبع: https://iransite.com/