اردیبهشت 8, 1403

پرخوری عصبی را با ۷ روش ساده از بین ببرید

تا الان به این فکر کرده‌اید که بدون بر هم زدن برنامه غذایی خود و فقط با تکیه روی احساساتتون می‌تونید به اندازه خیلی از وزن خود کم کنین؟

براساس تحقیقات زیادی که در مورد روانشناسی و تناسب اندام انجام شده، باید بدونین که با کنترل احساسات خود – خوب یا بد – می‌تونید اندازه کمر خود رو کم کنین و این تمرین بعضی وقتا بسیار موفق‌تر از رژیم‌های غذایی سخته.

براساس تحقیقات جدید یه گروه مطالعاتی فنلاندی که در نشریه آمریکایی «کلینیکال نوتریشن» منتشر شده، هر فردی میتونه عادات پرخوری خود رو با کنترل احساساتش نابود کنه.

این تحقیق روی عادات غذا خوردن ۲۳۰ زن تو یه دوره ۱۲ ماهه انجام گرفته و به واسطه اون محققان فهمیدن زنائی که فشار کاری زیادی دارن واسه کاهش استرس‌های خود دست‌به‌دامن غذا و خوراکی‌ها می‌شن. در واقع، غذاخوردن‌های عصبی این زنان و کنترل نداشتن روی تغدیه‌شون بسیار بیشتر از زنان دیگری بود که فشار و اضطراب به وجود اومده به وسیله کار نداشتن.

نتیجه این کشف این بود که محققان فهمیدن واسه تغییر دادن عادات اشتباه غذا خوردن اول باید اندازه استرس‌های به وجود اومده به وسیله کار و مشکلات زندگی رو کم کرد.

سوزان آلبرز، یکی از روانشناسان کلینیک سلامت پزشکی خونواده Cleveland و نویسنده کتاب «۵۰ روش واسه آروم کردن خود بدون غذا» در این رابطه گفته: «دلایل و عوامل مختلفی منتهی به بروز غذاخوردن‌های عصبی تو یه فرد می‌شن. از جمله می‌توان به استرس، اضطراب و عصبانیت اشاره کرد.»

اونم اینکه اضافه: «البته احساسات مثبتی مثل خوشحالی بسیار زیاد هم می‌تونه در افزایش اشتهای کاذب افراد نقش داشته باشه. اینطوری لازمه بدونین که اشتهای عصبی ادما از هر دو جنس احساسات بشر یعنی مثبت یا منفی سر می‌گیرد.»

تمایل به خوردن عصبی وقتی روی می‌دهد که روند ترشح هورمون‌های بدن به واسطه یه عامل خارجی تغییر می‌کنه. به‌طور مثال، وقتی ترشح کورتیزول در بدن زیاد می‌شه فرد گرایش زیادی به صرف غذاهای شور، شیرین یا چرب پیدا می‌کنه.

البته این اشتهای عصبی می‌تونه در نتیجه تماشای تبلیغات رسانه‌ای هم ظاهر شه.
مثلا در بعضی از آگهی‌ها به کاربر القا می‌شه که با خوردن شکلات می‌تونه استرس خود رو نابود کنه.
این نوع تبلیغات بیشتر در ناخودآگاه فرد جای خوش کرده و در مواقع بحران سرو کله‌شون پیدا می‌شه و پرخوری‌های عصبی رو شکل میدن.

این مطلب را هم بخوانید :   ۷ نشانه که می‌گویند شما انسان جذابی هستید حتی اگر این‌طور فکر نکنید

بعضی افراد هم براساس عادت‌های کودکی خود به پرخوری عصبی ادامه میدن.
مثلا در کودکی یاد گرفته‌ان که پس از پشت سر گذاشتن یه روز بد در مدرسه اگه ماکارونی یا بستنی شکلاتی بخورند، احساسات منفی‌شون از بین می‌رود و همین عادت رو ناخواسته در بزرگسالی خود هم تکرار می‌کنن.

بیشتر مردم تصور می‌کنن با خوردن غذا و خوراکی می‌تونن حس‌های بد و منفی رو از بین ببرن و این طرز فکر صحت داره اما باحال اینجاس که هیچ‌کسی به گزینه‌های سالم فکر نمی‌کنه و همه سراغ گزینه‌هایی می‌روند که واسه بدن و سلامت بدن ضرر دارن.

آلبرز در این رابطه می‌گوید: «وقتی که ما احساسات متفاوتی داریم، بیشتر به این حس‌ها با گرسنگی جواب می‌بدیم بدون اینکه واقعا بدونیم که چیه. این لازمه شناخت درست خود و تحریک‌کننده‌های احساسی خوده.»

واقعا، شناخت این احساسات کمک می‌کنه تا افسار پرخوری‌های عصبی رو بکشین و بتونین غذاخوردن‌های بی‌دلیل رو از زندگی خود خط بزنین.

یه تحقیق علمی که در دانشگاه کنتاکی انجام شده به بررسی «هوش احساسی» مشتری‌ها پرداخته – به معنی توانایی تشخیص دادن، برآورد کردن و کنترل احساسات یه فرد و بقیه – و متوجه شده کسایی که انتخاب‌های سالم‌تری در رستوران دارن، هوش احساسی بالاتری دارن و از انتخاب خود هم مطمئن‌تر هستن.

یعنی، شناخت احساسات به فرد کمک می‌کنه تا حتی در وقتی که تحت فشار روحی یا استرس قرار داره، انتخاب غذایی مناسب‌‎تری داشته باشه. یعنی، اشخاصی که احساسات «تنظیم‌نشده» دارن، یعنی نمی‌تونن براساس احساسات و توانایی‌های احساسی خود تصمیم‌گیری کنن، آدمایی هستن که پرخوری احساسی زیادی رو تجربه می‌کنن.

به‌طور خلاصه باید بگیم، کسایی که ضعف‌های احساسی دارن باید تلاش کنن به مواد غذایی سالم به عنوان جانشین غذاهای ناسالم روی بیارن. اما به صورت کلی هممون باید بیاموزیم که چیجوری می‌توان بدون خوردن غذا احساس آرامش پیدا کرد و استرس‌ها رو نابود کرد.

این مطلب را هم بخوانید :   تمامی اتفاقات بزرگی که در اپیزود پایانی فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» رخ داد

واسه این منظور شاید راهکارهای زیر واسه شکست دادن پرخوری‌های احساسی بتونه شما رو در این راه کمک کنن.

به سایت پینترست سر بزنین

شاید به نظر عجیب باشه اما یکی از راه ‌هایی که آلبرز واسه نابود کردن ولع غذا خوردن‌های عصبی پیشنهاد داده، سر زدن به سایت پینترسته. این سایت پر از تصاویر جور واجور و الهام‌بخشه و وقتی فرد در صفحه‌های جور واجور اون گشت می‌‎زند حواسش از همه چیز پرت می‌شه و دیگه سراغ غذا خوردن‌های احساسی نمی‌رود.

چای دم کنین و بخورین

وقتی که احساسات شما زیاد می‌شه، یعنی هورمون کورتیزول زیادی ترشح می‌شه. در این شرایط، نوشیدن چای مشکی دلیل کاهش استرس شده و به بدن کمک می‌کنه تا به حالت متعادل خود برگردین.

اگه احساس می‌کنین که سرعت کاراتون کم شده، بهتره چای سبز رو امتحان کنین. چای سبز، اندازه دوپامین خون رو زیاد کرده و دلیل افزایش انرژی می‌شه.

پس، وقتی مضطرب یا عصبی هستین، یه لیوان چای داغ بخورین تا آرامش یافته و حالت روحیتون عوض شه.

به کلاس‌های یوگا برید

همه نوعای جورواجور یوگا واسه آرامش پیدا کردن و رفع استرس بسیار به درد بخور هستن چون به واسطه این ورزش شما کنترل همه اعضای بدن خود رو بدست می‌گیرید. شما در یوگا می‌آموزید که چیجوری احساسات خود رو حس کنین، اینکه بدنتون به چی نیاز داره و بهترین عکس العمل واسه اون چیه.

آلبرز در این رابطه می‌گوید، یوگای خنده یکی از بهترین گزینه‌هاست چون مردم یاد می‌گیرند که چیجوری به طور طبیعی بخندن و احساس استرس کمتری داشته باشن.

البته خنده هم تقریبا همون اثر رو داره.

وقتی به موضوعی می‌خندید در واقع حواستون از غذا خوردن‌های عصبی پرت می‌شه.

پسته بخورین

پسته کالری و کلسترول پایینی داره و عوضش فیبر اون زیاده. هم اینکه به تنظیم قندخون می‌پردازه. وقتی خوراکی‌هایی مثل شکلات می‌تونن قندخون رو تنظیم کنن اما بعد از مصرف، حس عذاب وجدان به شخص ببخشند، آجیلی مثل پسته می‌تونه بدون هیچ اثر منفی همین اثر رو در بدن داشته باشه. یعنی شما بدون اینکه سراغ غذاهای چرب و شور و شیرین برید، می‌تونید با چند عدد پسته، پرخوری عصبی خود رو خاموش کنین.

این مطلب را هم بخوانید :   ایده های لوکس دکوراسیون با الهام از خانه چهره ها

البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که پسته با پوست بخرین تا روند پوست کندن اون باعث شه که تعداد کمتری از این آجیل رو بخورین و در عین حال سرگرمتان هم بکنه.

شیر نارگیل بخورین

شیرنارگیل از جمله نوشیدنی‌هاییه که می‌توان در برطرف کردن حس پرخوری عصبی به فرد کمک کنه.
شیرنارگیل پر از پتاسیمه و کمک می‌کنه تا قندخون شخص تنظیم شده و استرس‌هاش کم بشن. هم اینکه آبرسانی قوی هم هست.
شاید لازم باشه بدونین که کم‌آبی بدن دلیل شدید شدن استرس می‌شه.

به اندازه کافی بخوابین

 

 

داشتن خواب کافی واسه کاهش استرس و حساسیت‌های فرد بسیار مهم و لازمه. وقتی فرد خسته باشه، نمی‌تونه تصمیم‌گیری‌های درست و منطقی داشته باشه.خستگی هم اینکه موجب تحریک هورمون‌های گرسنگی و ‌به‌خاص مصرف غذاهای چرب و شور می‌شه.

مدیتیشن کنین

مدیتیشن کردن کار سختی نیس.
موبایل خود رو خاموش کنین. چندین دقیقه تو یه مکان ساکت و آروم نفس‌های عمیق بکشین. روی اندام‌های بدن خود تمرکز کنین و همزمان نفس‌های عمیق بکشین و با تلقین همه اعضای بدنتون رو آروم کنین. کم کم به خودتون تلقین کنین که در حال خوابیدن هستین. این کارا باعث می‌شه تا بدنتون تا حد زیادی آروم شه و بر احساسات شدید واسه پرخوری عصبی هم پیروز شدین.