بهترین راه های افزایش قد برای نوجوانان

چند سانتی متر بلندتر شدن واسه هممون لذت بخشه؛ اگه به دنبال افزایش قد هستین باید در سبک زندگی خود تغییراتی بسازین. در این مقاله بهترین روش های افزایش قد رو به شما معرفی میکنیم:

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ بیشتر آدمایی که قد کوتاهی دارن همیشه حسرت افراد قدبلند رو می خورند چون قد بلند بودن به دلایل زیاد، بیشتر در میان افراد قبول شده و محبوبه. حتی اگه دلیل خاصی واسه افزایش قد خود نداشته باشین، بلند قد بودن می تونه امتیازات بسیاری واسه شما جفت و جور کنه. افزایش قد باعث افزایش اعتماد به نفس می شه و شما رو از شر پوشیدن کفش های پاشنه بلند خلاص می کنه. حالا سوال اینجاس که چیجوری می توان سرعت افزایش قد رو بهتر کرد؟ تنها درصد کمی از افراد کوتاه قد می تونن رشد کنن. تحقیقات جور واجور نشون می دهد که بیشتر افراد بعد از سن ۲۰ سالگی رشد قد نداشتن. پس اگه هنوز به دوران بزرگسالی نرسیدین، بهتره دست به کار شید.

فاکتورهایی که روی قد تاثیر داره:

فاکتورهای جور واجور و زیادی هست که می تونه نقش مثبت یا منفی روی داشته باشه. کلا می توان این عوامل رو در گروه جور واجور طبقه بندی کرد:

  1. فاکتورهای ژنتیکی:

افزایش قد و بلند قد بودن در بیشتر موارد بوسیله فاکتورهای ژنتیکی تعیین می شه. با اینحال اگه والدین شما هر دو کوتاه قد یا متوسط هستن، به این معنی نیس که شمام سرنوشت مشابهی دارید. بلند قد بودن یه مسئله پلی ژنیکه و بوسیله ژن های مختلفی تحت تاثیر قرار می گیرد. اگه در خونواده شما افراد بلند قدی وجود داشته باشه، احتمال انتقال ژن مورد توجه به شما هست. روش دقیق و برابری واسه محاسبه قد و افزایش اون تا سن رشد وجود نداره اما شما می تونید از فرمول ساده زیر واسه حدس قد احتمالی خود استفاده کنین:

قد احتمالی به اینچ: ( کل قد والدین + ۵ واسه پسران ) تقسیم بر ۲

قد احتمالی به اینچ: ( کل قد والدین- ۵ واسه دختران) تقسیم بر ۲

یادتون باشه که این تنها یه احتماله و امکان افزایش یا کاهش قد هست.

  1. فاکتورهای غیر ژنتیکی:

بقیه فاکتورهای غیر ژنتیکی هم می تونه روی رشد فرد تاثیر بزاره.بیشتر این عوامل بوسیله محیط زیست تعیین می شه.بعضی از فاکتورهای غیر ژنتیکی شامل موارد زیره:

  • قرار گرفتن در برابر دود تنباکو در طول دوره جنینی
  • مریضی در طول دوره کودکی یا نوزادی
  • کیفیت بد مراقبت بعد از زایمون
  • وزن کم موقع تولد

با اینکه بیشتر این عوامل تحتِ کنترل فرد نیستن اما می توان کارایی رو واسه افزایش قد انجام داد. در ادامه با چند روش به درد بخور واسه افزایش قد آشنا می شید:

  1. تاثیر خواب بر افزایش قد:

وقتی که صحبت از خواب کافی و مناسب به میان میاد، باید یادتون باشه که یکی از فاکتورهای مهم واسه داشتن قدی بلنده. تحقیقات انجام شده نشون می دهد که دست کم ۸ ساعت خواب در طول شب می تونه به رشد قد کمک کنه. خواب مناسب هم بسیار لازمه چون رشد بدن و تولید بافت ها در اثر خواب مناسبه. بدن ما به هنگام خواب عمیق هورمونی به نام هورمون رشد انسانی رو آزاد می کنه. پس اگه خواب کافی و مناسب ندارین، ممکنه مقدار این هورمون کاهش پیدا کنه و رشد قد هم خوب انجام نشه. حالا خوبیش اینه روش های بسیاری واسه داشتن خواب راحت هست. واسه شروع، مطمئن شید که زمان خود رو مدیریت می کنین و زمان کافی واسه خواب شبونه اختصاص دادین. دوم اینکه، یه محیط خواب مناسب واسه خود بسازین. همه فاکتورهایی که باعث تداخل در خواب می شه رو خط بزنین. مواردی مثل نور و صدا می تونه روی خواب شما تاثیر منفی بزاره. هم اینکه از نوشیدن مواد کافئین دار قبل از رفتن به تختخواب دوری کنین. به جای قهوه، چای بابونه بخورین و از اثرات اون لذت ببرین. علاوه بر موارد گفته شده، قبل از رفتن به تختخواب خود یه حموم آب گرم داشته باشین تا کیفیت خوابتون بهبود یابد.

  1. غذاهای سالم واسه افزایش قد:

خوردن مواد غذایی سالم واسه سلامت کلی بدن بسیار لازمه. این موضوع نقش مهمی در افزایش قد هم داره.واسه اینکه قد بلندتری داشته باشین تلاش کنین عادت های غذایی زیر رو دنبال کنین:

  • ویتامین D کافی بخورین: ویتامین D یه ماده مغذی لازم واسه سلامت استخون ها به خصوص در کودکانه. شما می تونید ویتامین D رو از غذاهایی مثل ماهی، قارچ، تخم مرغ، بوقلمون، توفو و لبنیات به دست بیارین. نور خورشید هم منبع دیگری از این ویتامینه.
  • کلسیم کافی استفاده کنین: مصرف کلسیم هم واسه رشد استخون ها خیلی با اهمیته. منابع غنی از کلسیم شامل پنیر، سویا، سبزیجاتی با برگ سبز، اجناس لبنی و غلات غنی شده.
  • روی بخورین: مصرف روی خود رو با مصرف غذاهایی مثل نخود، مارچوبه، تخم مرغ، شکلات و صدف زیاد کنین.
  • از مواد مغذی دیگه غافل نشید: بقیه مواد مغذی که در لیست بالا ذکر نشد باید روش زوم بشه. شما به کربوهیدرات ها واسه به دست آوردن انرژی نیاز دارین. اگه هر کدوم از مواد مغذی لازم بدن کم باشه، ممکنه مشکلی ایجاد شه.
  • برنامه غذایی خوبی داشته باشین: به عنوان یه قانون کلی باید یادتون باشه که در طول روز سه وعده غذایی متعادل داشته باشین. خوردن تنقلات سالم درمیون وعده های غذایی می تونه متابولیسم بدن رو بهتر کنه.

  1. افزایش قد با انجام تمرینات ورزشی:

شرکت در تمرینات ورزشی منظم یا بازی کردن ورزش های مورد علاقه می تونه بهترین روش واسه افزایش قد باشه. حتی اگه سن ۱۸ سالگی رو رد کردین می تونید با افزایش ورزش چند اینچ بلندتر شید.دانشی که در مورد تاثیر ورزش روی افزایش قد هست بسیارساده س. اگه بدن به صورت فیزیکی فعال باشه، به مواد مغذی بیشتری نیاز داره. در نتیجه افزایش مصرف مواد مغذی به رشد بیشتر کمک می کنه. هم اینکه شرکت در تمرینات ورزشی می تونه تولید هورمون های رشد رو تحریک کنه. وقتی که تمرینات ورزشی با رژیم غذایی سالم و خواب کافی ترکیب می شه، افزایش قد سریع تر هستش. بعضی از ورزش های به درد بخور عبارتند از:

  • شنا کردن: یکی از تمرینات ورزشی مناسب واسه افزایش قد، شنا کردن است. شنا کردن باعث رشد ماهیچه ها می شه. شما باید روزانه ۲ ساعت ورزش کنین تا از امتیازات اون بهره مند گردید.
  • آویزون شدن: تمریناتی مثل بارفیکس هم می تونه به افزایش قد کمک کنه. آویزون شدن از یه میله افقی بسیار موثره. شما می تونید یه میله افقی بخرین و روزانه با اون بارفیکس بزنین.
  • تمرینات لمس انگشت پا: لمس انگشت پا یکی از تمرینات کششی مناسبه که می تونه به افزایش قد کمک بکنه. وقتی که واسه لمس انگشتان خود خم می شید، ستون فقرات کشیده می شه. این برنامه منظم تاثیر خوبی روی قد داره.
  • کشش: مثل لمس انگشتان پا، کشش فوق العاده هم روش عالی واسه کمک به رشد قده. واسه انجام این تمرین کافیه به صورت صاف وایسید و دستان خود رو تا جایی که می تونید بکشین. در همین حالت کمی به سمت عقب خم شید. ترکیب این نوع تمرین با لمس انگشتان پا و تکرار اون می تونه نقش زیادی در رشد قد داشته باشه.
  • طناب زدن یا پریدن از روی طناب: این نوع تمرینات نه فقط واسه بیشتر کودکان بسیار سرگرم کننده س بلکه می تونه تاثیر خوبی روی قد داشته باشه.

  1. موقعیت بدنی مناسبی داشته باشین:

بیشتر افراد وقتی که می شینن موقعیت بدنی مناسبی ندارن و این کار به یه عادت همیشگی تبدیل می شه. در طول زمان، این جوری عادت ها می تونه باعث خم شدن نخاع شه. فرم خم شده در قسمت بالایی بدن باعث سرکوب رشد می شه. یعنی، یه موقعیت بدنی خوب باید به شکلی باشه که در اون سرو گردن تو یه ردیف قرار بگیرن. اگه الان موقعیت بدنی خوبی ندارین اون رو اصلاح کنین. تمرینات کششی زیادی هست که می تونه در ترک این عادت به شما کمک کنه. ایده آل ترین ورزش واسه انجام، به نوع انحنای غیر طبیعی ستون فقرات بستگی داره. واسه اینکه آسیبی به ستون فقرات وارد نشه مطمئن شید که عادت نشستن و ایستادن خوبی دارین. وقتی که راه می روید همیشه پشت خود رو صاف نگه دارین و سر رو بالا بگیرین. اگه بیشتر اوقات از رایانه استفاده می کنین، از نشستن های دراز مدت دوری کنین. تلاش کنین وقتی رو واسه استراحت خود اختصاص بدید. در این مدت می تونید تمرینات کششی رو هم انجام بدین. خستگی بیش از اندازه می تونه باعث نشستن های غیر طبیعی شه و روی ستون فقرات فشار وارد کنه.

  1. مکملای لازم واسه افزایش قد:

وقتی که در اینترنت به دنبال روش های افزایش قد هستین، می تونید مکمل های مختلفی رو پیدا کنین. در بیشتر موارد این مکمل ها تنها ترکیبی از مواد معدنی، ویتامینا و مواد مغذی هستن که واسه رشد بدن لازم ان. البته بدون مشورت یه دکتر متخصص تغذیه بهتره از این موارد استفاده نکنین. انجام تحقیقات گسترده می تونه کمک زیادی به شما بکنه. بعضی از مکمل ها دارای مشکلات جانبی شدیدی هستن و باید از اون ها دوری کرد. واسه اینکه سالم و در امان باشین، تلاش کنین از مکمل هایی استفاده کنین که دارای مواد طبیعی هستن. یکی از بهترین مواد جنسینگ هندی است. این گیاه می تونید اسکلت استخوانی رو پیشرفت داده و چگالی اون رو زیاد کنه. در نتیجه مصرف اون می تونه رشد قد رو بهتر کنه. ۲ قاشق غذاخوری از جنسینگ هندی رو با شیر ترکیب کنین و روزانه قبل از خواب بخورین.

  1. جراحی افزایش قد:

طول پا یه روش جراحی مدرنه که معمولا آدما به امید افزایش قد خود متحمل اون می شن. این نوع جراحی در برگیرنده شکستن از راه استخون بزرگ نی و نازک نی و قرار دادن یه میله تلسکوپی بین اون ها هستش.میله قرار داده شده در خارج چارچوب پا قرار می گیرد و باید چندین بار تنظیم شه. میله های تلسکوپی روزانه یه میلی متر استخون ها رو می کشد اما پروسه کلی به ۶ ماه زمان نیاز داره. این جوری جراحی ها تنها هفت سانتی متر باعث افزایش قد می شه. با اینحال هفت سانتی متر در افراد کوتاه قد می تونه مهم باشه. یادتون باشه که این پروسه باید آخرین گزینه درمانی باشه چون انجام اون گرون و دردناکه و می تونه مشکلات بدی داشته باشه.

واسه افزایش قد کودکان چه کنیم؟

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

افزایش قد مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *