اردیبهشت 8, 1403

فروش عمده مونو آمونیوم فسفات

 

کاربرد مونوآمونیوم فسفات در کشاورزی:
مونوآمونیوم فسفات سال‌هاست که یک کود دانه‌ای مهم است. این ماده محلول در آب است و در صورت وجود رطوبت کافی به‌سرعت در خاک حل می‌شود. پس از انحلال، دو جز اساسی کود دوباره جدا می‌شوند تا آمونیوم و فسفات آزاد شوند. هردوی این مواد مغذی برای حفظ رشد سالم گیاه مهم هستند. PH محلول اطراف گرانول نسبتاً اسیدی است و باعث می‌شود مونوآمونیوم فسفات کود ویژه‌ای در خاک‌های خنثی و با PH بالا باشد. مطالعات زراعی نشان می‌دهد که در بسیاری از شرایط در تغذیه فسفر از کودهای مختلف فسفر تجاری تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.

مونوآمونیوم فسفات گرانول در نوارهای غلیظ زیر سطح خاک در مجاورت ریشه‌های در حال رشد یا در نوارهای سطح اعمال می‌شود. همچنین این ماده معمولاً با پخش شدن در مزارع و اختلاط در خاک سطح با خاک‌ورزی اعمال می‌شود. به‌صورت پودر شده، جز مؤلفه‌های مهم کودهای معلق است. وقتی مونوآمونیوم فسفات با H3PO4 خالص ساخته می‌شود، به راحتی در یک محلول شفاف حل می‌شود که می‌تواند به‌عنوان محلول پاشی استفاده شود یا به آب آبیاری اضافه شود. محتوای معادل P2O5 در مونوآمونیوم فسفات با خلوص بالا معمولاً ۶۱٪ است.

مزایای استفاده از مونوآمونیوم فسفات در کشاورزی:
مونوآمونیوم فسفات کودی کاملاً خالص فسفات است که به‌سرعت و به‌طور کامل حل می‌شود. این ماده دارای حساسیت پخت محدود است و در مراحل رشد ریشه و ساقه در مراحل اولیه تا زمان گلدهی و تنظیم میوه اولیه توصیه می‌شود. سطح بالای فسفات در فرمول این ماده تقسیم سلول و رشد بافت جدید گیاه را افزایش می‌دهد. وجود نیتروژن به استقرار زودرس گیاه و رشد رویشی کمک می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید :   محصولات دندانپزشکی

رشد ریشه و شاخه را بهبود می‌بخشد.
برای باروری در مزرعه‌های آزاد و گلخانه‌ها و محلول پاشی مناسب است.
کیفیت محصولات گیاهی را افزایش می‌دهد.
کاربرد مونوآمونیوم فسفات در موارد غیر کشاورزی:
مونوآمونیوم فسفات در کپسول‌های آتش‌نشانی شیمیایی خشک که معمولاً در ادارات، مدارس و خانه‌ها یافت می‌شود، استفاده می‌شود. اسپری خاموش‌کننده مونوآمونیوم فسفات را با پودر ریز پخش می‌کند که سوخت را می‌پوشاند و شعله را به سرعت از بین می‌برد.

یک منبع خلوص بالا از مونوآمونیوم فسفات به‌عنوان ماده غذایی برای حیوانات استفاده می‌شود. آمونیوم به پروتئین سنتز می‌شود و فسفات در انواع عملکردهای متابولیکی در حیوانات استفاده می‌شود.

موارد ایمنی استفاده از مونوآمونیوم فسفات:
اقدامات احتیاطی خاصی در رابطه با استفاده از این ماده وجود ندارد. اسیدیته کمی که با این کود همراه است، احتمال از دست رفتن NH3 در هوا را کاهش می‌دهد. مونوآمونیوم فسفات را می‌توان بدون توجه به آسیب NH3 در مجاورت جوانه زدن بذر قرار داد. وقتی این ماده به‌عنوان محلول پاشی استفاده می‌شود یا به آب آبیاری اضافه می‌شود، نباید با کودهای کلسیم یا منیزیم مخلوط شود.

استنشاق فسفات مونوآمونیوم و بی‌کربنات سدیم می‌تواند باعث تحریک خفیف بینی، گلو و ریه‌ها شود و علائمی مانند تنگی نفس و سرفه ایجاد کند. سرگیجه و سردرد نیز ممکن است. این علائم معمولاً با هوای تازه به سرعت برطرف می‌شوند.

مونوآمونیوم فسفات از خاصیت ذخیره‌سازی و کاربری خوبی برخوردار است. برخی از ناخالصی‌های شیمیایی (مانند آهن و آلومینیوم) به‌طور طبیعی به‌عنوان خنک‌کننده برای جلوگیری از ایجاد لک عمل می‌کنند. مونوآمونیوم فسفات با خلوص بالا ممکن است یک خنک‌کننده اضافه شده باشد یا برای جلوگیری از جمع شدن و ایجاد انعطاف‌پذیری به بررسی خاصی نیاز داشته باشد؛ مانند تمام کودهای فسفر، باید از روش‌های مدیریتی مناسب برای به حداقل رساندن از دست دادن مواد مغذی در آب سطحی یا زهکشی استفاده شود.

این مطلب را هم بخوانید :   حمل بار از مبدا مشهد به کلیه شهر های ایران

ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل مونوآمونیوم فسفات:
برای مدت طولانی با نگرانی کمی در مورد جذب رطوبت در انبار سوله ذخیره می‌شود.
پوشاندن آن با استفاده از قیر از جذب هوای مرطوب تا حد زیادی می‌کاهد.
در معرض هوای مرطوب نگذارید.
دریل یا جعبه کود بذر را در شب کاملاً پر یا خالی کنید.
تجهیزات مختلف را از خاک بالا ببرید تا رطوبت به سمت بالا در لوله‌ها متوقف شود.
محدودیت‌های استفاده از مونوآمونیوم فسفات:
برای کاشت، خطر کمی برای تحت تأثیر قرار دادن جوانه‌زنی وجود دارد، حتی در میزان بالا. به‌عنوان یک قانون کلی، باید حداکثر ۲۰ کیلوگرم در هکتار نیتروژن در بذر غلات استفاده شود.
هنگام استفاده از کود مونوآمونیوم فسفات، باید ۵ سانتی‌متر از دانه، پایین یا کنار آن باند شود.
مونوآمونیوم فسفات گوگرد کمی دارد. استفاده از Impact Goldphos یا مخلوط سولفات مونوآمونیوم فسفات آمونیاک در محصولات با نیاز به گوگرد زیاد را در نظر بگیرید.
در سیلوها ذخیره نکنید.
توصیه‌های استفاده از مونوآمونیوم فسفات:
مونوآمونیوم فسفات را می‌توان با همه کودهای محلول در آب، به جز کودهای کلسیم و محلول‌های غلیظ منیزیم، مخلوط کرد. در سیستم‌های هیدروپونیک، باید به‌طور معمول به همراه سولفات‌ها و عناصر کمیاب به مخزن B اضافه شود.
مونوآمونیوم فسفات دارای اثر بافر است که به تثبیت PH محلول در حدود ۴.۲ کمک می‌کند.

فروش عمده مونو آمونیوم فسفات