اردیبهشت 7, 1403

ادویه های معجزه گر و راه های کنترل دیابت

 

ادویه هایی همچون دارچین و زیره از دیرباز به عنوان مواد مفیدی در درمان بیماری های گوناگون بهره می گرفتند. پزشکان در طب سنتی از مواد خوراکی و ادویه های مختلف برای ساخت داروهای گیاهی استفاده می کردند و با گذر زمان و پیشرفت علم پزشکی خیلی از این ادویه ها در صنعت داروسازی نیز مهم  شمرده شدند و امروزه پایه بسیاری از قرص های کنترل دیابت و چربی خون محسوب می گردند. اگر به دنبال شناخت ادویه های معجزه گر برای کنترل دیابت هستید با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

تاریخچه ادویه

پیدایش ادویه و موارد استفاده از آن ها به 3500 سال قبل از میلاد برمی گردد و مصریان نخستین افرادی بودند که از این مواد معطر و طعم دهنده بهره گرفتند. پس از آن به مدت 5000 سال بهترین ادویه ها در انحصار اعراب قرار داشت و جهانگرد معروف مارکوپلو آن را به مدیترانه و اروپا برد. در طول تاریخ حتی نبردهایی بین کشورهای مختلف به خاطر کسب انحصار تجارت ادویه صورت پذیرفت. به طور مثال جنگ 200 ساله بین سرزمین های هند، هلند، سیلان و انگلستان موجب قتل عام هزاران نفر گردید. در ابتدا ادویه را برای ساخت داروها به کار می بردند و بعدها به صنعت آشپزی نیز ورود پیدا کرد.

ادویه های معجزه گر کدامند؟

زرد چوبه

ادویه زردچوبه مشهورترین ماده خوراکی در جهان محسوب می گردد و از آن جا که سرشار از کورکومین و آنتی اکسیدان ها است، برای درمان و پیشگیری انواع سرطان گزینه ای موثر به شمار می رود. ضمن اینکه سوخت و ساز بدن را افزایش داده و کبد را در شرایط بهتری برای ساخت انسولین قرار می دهد. همین امر موجب می گردد تا بدن قند اضافی را دفع کرده و دیابت را کنترل نماید.

زنجبیل

زنجبیل ادویه معجزه گر بیماری هایی همچون دیابت، چربی خون، انسداد شریان ها و ناراحتی های گوارشی می باشد، که در بین مردم آسیای شرقی بسیار محبوب و پرطرفدار است. پودر زنجبیل یا برش های تازه آن می تواند به عنوان چاشنی برای دمنوش، دسر، نوشیدنی یا غذاهای شما به کار برود. اگر طبعی سرد دارید توصیه می کنیم استفاده از زنجبیل را در دستور غذایی خود قرار داده و از ازدیاد چربی خون، افزایش قند خون و غلظت خون جلوگیری به عمل آورید.

این مطلب را هم بخوانید :   فروشگاه اینترنتی تجهیز محیط | بزرگترین و به روزترین فروشگاه تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی

اشخاصی که به دیابت مبتلا هستند، با مصرف هر روزه زنجبیل می توانند خود را از تزریق انسولین نیز رهایی ببخشند، البته باید حتما پرهیزهای خوراکی و ورزش را نیز در برنامه روزانه زندگی شان بگذارند.

زیره

دانه های زیره به ویژه نوع سیاه آن برای درمان و کنترل دیابت بسیار مفید بوده و امروزه در صنعت داروسازی نیز از مهم ترین مواد برای ساخت داروهای دیابت، دستگاه گوارش و چربی خون به شمار می رود. اگر به طعمی خاص و ادویه ای خوش عطر علاقه مندید توصیه می کنیم حتما زیره سیاه را امتحان نمایید.

از سویی دیگر زیره خاصیت کاهش اشتهایی بسیار قوی داشته و می تواند شما را در روند کاهش وزن و تناسب اندام یاری کند. بالابردن سوخت و ساز بدن یک دیگر از خواص زیره می باشد، و همین امر موجب می گردد به راحتی بتوانید قند خونتان را در سطحی نرمال قرار دهد.

 

 

دارچین

دارچین ادویه معجزه گر در درمان دیابت می باشد، که به وفور در طبیعت یافت می شود. دارچین در واقع پوست درختی به همین نام است که در مناطق نیمه مرطوب و حاره رشد و نمو می کند. اولین اشخاصی که از دارچین برای درمان امراض استفاده کردند، مصریان باستان و بعدها ایرانیان بودند.

دارچین علاوه بر افزایش سوخت و ساز و کاهش سطح قند به تناسب اندام، شادابی پوست، درمان آسم خفیف، التهابات و عفونت های دهان و دندان، از بین بردن تهوع، عفونت روده و بهبود زکام نیز کمک بسزایی می نماید.

شنبلیله

دانه های شنبلیله منبع بسیار خوبی برای فیبر به شمار می روند، و می توانند فرد را برای مدت طولانی سیر نگه داشته و قند خونش را در سطح نرمالی قرار دهد. افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید دانه های شنبلیله را در برنامه غذایی خود بگنجانند. ضمن اینکه تاثیر بسزایی در درمان زخم های ناشی از دیابت داشته و اگر با کمی عسل طبیعی مخلوط و بر زخم ها پانسمان شود، به سرعت کار ترمیم بافت ها را شروع می کند.

این مطلب را هم بخوانید :   قانون ارتعاش باب پراکتور

پودر شنبلیله در غذاهای مختلفی همچون انواع سالاد، ترشی، شیرینی و نان های خانگی، پلو و خورشت ها می توان استفاده نمود و از طعم عطر دلپذیرش لذت برد.

ادویه مخصوص دیابتی ها برای کباب

افرادی که به دیابت مبتلا هستند زیاد نمی توانند از کباب استفاده نمایند به ویژه اگر گوشتی که مصرف می کنند از چربی زیادی برخوردار باشد. کباب کوبیده هم به دلیل نان خشک و مواد تسهیل کننده هضم که به آن می افزایند گزینه ای مناسب به شمار نمی رود. از این رو اشخاص مبتلا به دیابت باید حتما در کنار غذاهای مصرفی خود از ادویه های مناسب بهره گرفته و روش باربیکیو را به سایر شیوه های طبخ ارجحیت ببخشند.

به طور مثال اگر برای مزه دار کردن گوشت از فلفل سیاه، نمک، زردچوبه و ادویه کاری بهره بگیرند؛ درصد زیادی از قند حاصل از پروتئین را کاهش دهند. اگر به کباب علاقه مندید از گوشت گوسفندی، مرغ و ماهی بیشتر مصرف نمایید، زیرا سازگاری بیشتری با بافت کبد و نحوه کارکردآن دارد.

سماق

درخت سماق و دانه های ارزشمندش را می توان سلطان بلا منازع کنترل دیابت به شمار آورد. این ادویه ترش مزه را در کنار هر غذایی مصرف نمایید طعمی منحصربه فرد به خوراکی می بخشد. ضمن اینکه پزشکان در طب کهن و علم پزشکی نوین به شدت مصرف سماق را در کنار انواع فرآورده های پروتئینی توصیه می کنند. سموم حاصل از مصرف گوشت قرمز در کبد با سماق به راحتی دفع شده و خون را تصفیه خواهد نمود. در طب ابوعلی سینا بیان شده که سماق را به همراه ماست برای تنظیم حرارت بدن میل کنید. چربی خون، گرفتگی عروق، صفرا، تنبلی روده و دیابت به راحتی با سماق قابل کنترل و درمان است. فراموش نکنید سماق طعمی خاص به گوشت هایی که به شیوه باربیکیو تهیه می گردند، نیز می بخشد.

این مطلب را هم بخوانید :   لباس مجلسی دخترانه

میل جنسی افراد دیابتی

بیشتر افراد مبتلا به دیابت مشکل کاهش میل جنسی دارند. آیا می دانستید که برای افزایش میل جنسی ادویه های مخصوصی وجود دارد ؟ میل جنسی از جمله مواردی است که افراد در طول زندگی خود همیشه تلاش می نمایند که نه تنها سرد و بی روح نشود بلکه آن را تقویت نمایند تا موجب رضایت بیشتر گردد. این کار به وسیله مواد غذایی و گاها داروهای شیمیایی صورت می گیرد. دارو ها اگر چه سریع تاثیر خواهند گذاشت اما قطعا عوارض جانبی نیز دارند.

مشکل یبوست افراد دیابتی

متاسفانه با تشدید عوارض دیابت و افزایش سن فرد مبتلا مشکل یبوست ایشان حاد می گردد. برای رفع و کنترل یبوست می توان از ادویه های متنوعی استفاده کرد. که در مقاله درمان سریع یبوست به آن پرداخته ایم.