اردیبهشت 8, 1403

خوب و کامل بخوابید و لاغر شوید

خواب یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش وزن در بدن آدم حساب می‌شه و باوجوداینکه مهم بودن این موضوع به طور کامل شناخته و ثابت‌شده ولی از طرف خیلی از مردم ندیده گرفته می‌شه. بدیش اینه باید گفت که فعالیت‌های زیاد کاری و اجتماعی، روی زمان خوابیدن تاثیر منفی داره و موجب کم شدن اندازه استراحت می‌گردند.

همیشه فکر می‌کنیم خوابیدن بی‌اهمیت‌ترین کاریه که انجام می‌بدیم چون هنگام خواب چیزی تو ذهن ما ثبت نمی‌شه. پس اگه قراره کاری رو دنبال کنیم، در اولین قدم از استراحت و خواب خود می‌کاهیم که این موضوع می‌تونه به‌سلامتی فرد در طولانی‌مدت آسیب جدی وارد کنه.

 

اهمیت خواب و کاهش وزن

 

می‌دونین وقتی‌که خوابین، اعضای بدن شمام به استراحت می‌پردازند؟ هورمون‌های بدن ما که بخشی از وظایفشون کنترل وزنه و بدون استراحت کافی نمی‌تونن کارکرد خوب و مناسبی داشته باشن.

کم خوابیدن باعث می‌شه اندازه کورتیزول در سطح بالایی بمونه و این مسئله به ذخیره بیش‌ازاندازه چربی در بدن منجر می‌شه. حتی ورزش و کم کردن کالری هم در رفع این اشکال موثر نیس و حتی بد نیس بدونین که این فعالیت‌ها هر دو به افزایش کورتیزول در بدن کمک می‌کنن.

واسه کاهش وزن باید رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی داشته باشین، آب زیاد بخورین و دست‌کم بین ۷ تا ۸ ساعت در شبونه‌روز بخوابین. آدمایی که از تغذیه کم بهره مند هستن باید زمان استراحت خود رو زیاد کرده و دست‌کم ۱۰ ساعت در شب بخوابن.

پس اگه تمایل دارین درباره کاهش وزن بیشتر بدونین، مطالب زیر رو که نکات آموزنده‌ای در این مورد داره رو از دست ندین.

این مطلب را هم بخوانید :   تمامی اتفاقات بزرگی که در اپیزود پایانی فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» رخ داد

 

نکاتی واسه بهتر خوابیدن

 

اگه نمی‌تونید راحت بخوابین، بهتره قبل از رفتن به تختخواب دوش آب گرم بگیرین، چای بابونه و سنبل‌الطیب بخورین که باعث آرامش شما می‌شن. هم اینکه تلاش کنین قبل از خوابیدن  بجای دیدن تلویزیون و به کار گیری لپ‌تاپ، دست‌کم نیم ساعت کتاب بخونین.

مطمئن باشین دمای اتاق واسه خوابیدن خنکه و در صورت نیاز از پنکه استفاده کنین، چون دمای پائین بدن باعث می‌شه تا سطح کورتیزول در بدن هم کاهش‌یافته و به خواب راحت‌تر کمک  می‌کنه.

آخرسر اینکه اگه شما نیاز به داروی آروم‌بخش واسه خوابیدن دارین، ملاتونین بهترین و ایمن‌ترین انتخابه که از این دارو می‌تونید به‌طور موقت واسه اینکه ساعت بدن شمارو به حالت طیبعی برگرداند، استفاده کنین. این دارو بدون نسخه در داروخونه‌ها عرضه می‌شه.

غذای مناسب قبل از خوابیدن و واسه یه خواب طبیعی و کاهش وزن چیه؟

نوع غذا موقع شب تاثیر زیادی در خوابیدن داره.

تلاش کنین از خوردن غذاهای چرب یا پر ادویه و فلفلی قبل از خوابیدن دوری کنین. این غذاها سیستم گوارش رو تحریک کرده  و در روند خوابیدن تداخل ایجاد می‌کنن.

بهتره واسه شام از مواد غذایی که هضم آسون و کربوهیدرات دارن، مثل برنج، جو دوسر، برنج قهوه‌ای یا سیب‌زمینی شیرین در کنار مواد پروتئینی کم‌چرب استفاده کنین. به دلیل اینکه آمینواسیدها باعث آرامش در بدن شده و چربی سوز حساب می‌گردند.

از غذاهایی که چربی داره در شب استفاده کنین و از اون لذت ببرین. چربی موجود در غذا باعث بهتر جذب شدن مواد به بدن می‌شه. هم اینکه این چربی باعث می‌شه تا ذهن شما به آرامش برسه. اما باید دوباره تاکید کرد از خوردن چربی زیاد دوری کنین.

این مطلب را هم بخوانید :   ۹ نمونه از اشیا و کالاهای معمولی که با تزئینات ویژه قیمتی سرسام آور پیدا کرده اند

کربوهیدرات‌های ترکیبی و آمینواسیدها نه‌تنها باعث خوابیدن سریع می‌شن، بلکه گلیکوژن رو در عضلات جمع می‌کنن و این تجمع باعث می‌شه تا هنگام سوزندان کالری، عضله‌ها چربی خود رو از دست بدن و شکل مطلوب به دست بیارن. هم اینکه از سبزی‌هایی مانند گیاهان سبز و زرد به‌اندازه کافی در وعده شام بذارین.

به‌طورکلی بهتره روزانه نیم پیمانه از کربو هیدارتای ترکیبی استفاده کنین تا اندازه قند خون زیاد نشه. به کار گیری کربوهیدرات‌ها در وعده غذایی شبونه حتما باعث زیاد شدن وزن نمیشه اما بهتره در مصرف اون‌ها حد میونه روی رو رعایت کنیم.

اگه از اون دسته آدمایی هستین که تمایل به خوراکی شیرین دارن، می‌تونید میوه استفاده کنین. میوه‌ها پر از فیبر و آب هستن که آب بدن رو هم تأمین می‌کنن. اما بهتره میوه‌هایی رو انتخاب کنین که قند کمی داشته باشن مثل شکلای جور واجور توت‌ها، آناناس و سیب سبز که یه پیمانه از اون‌ها کمتر از ۱۵ گرم قند داره.

استراحت کافی مطمئنا وزن بدن شمارو بدون اینکه کار خاص دیگری بکنین تغییر میده، پس اگه با وزنتون مشکل‌دارین تلاش کنین بیشتر بخوابین.