به گزارش آلامتو به نقل از زومیت؛ خودروهای دوره سنتی هرچند که مربوط به گذشته ان اما ساخت هر کدوم از این خودروها بر راه آینده شرکتای سازنده شون موثر بودن. شاید اگه خودروهای سنتی نبودن امروزه تماشاگر اینجور خودروهای پیشرفته ای نبودیم. با معرفی ۱۰ مورد از بهترین خودروهای اون دوران، به طور کوتاه با فناوریای به کار رفته در اونا آشنا میشیم و در بعضی موارد هم علل قطع تولید یا نبود موفقیت اونا رو بررسی می کنیم.

۱. فورد ۱۹۰۸مدل تی

بهترین خودروهای سنتی دنیا,1909 ford model t touring car 4b3b9 فورد مدل تی

هر لیستی که بخوایم از خودروهای سنتی جفت و جور کنیم نمی تونیم از اولین خودروی سنتی ساخته شده صرف نظر کنیم. خودروی فورد مدل تی (Ford Model T) که هم اینکه با نام تین لیزی (Tin Lizzie) شناخته می شه رو به عنوان اولین خودروی مقرون به صرفه و با قیمت تجاری واسه فروش در نظر می گیرن. سیستم تولید کارامد و به کار گیری خط تولید و راه اندازی برنامه ریزی شده از راه شرکت فوردموتور به مقدار چشم گیری هزینه های ساخت و تولید رو کم کرد. این باعث شد تا خودروی مدل تی با قیمت ارزون تری در دسترس مشتریان قرار گیرد. قبل از اون، همه خودروهایی که ساخته می شدن بسیار گرون و گران بودن و به عنوان یه کالای لوکس و تجملاتی تلقی شده و فقط واسه عده کمی از مردم در دسترس بودن.

مدل اولیه خودروی تی دارای یه پیشرانه ۲.۹ لیتری چهارسیلندر بود که توانی به اندازه ۲۰ اسب بخار جفت و جور می کرد. سرعت بیشینه اونم حدود ۶۴ تا ۷۲ کیلومتر بر ساعت بود که در زمان خود، خودروی بسیار سریعی به حساب می رفت. شاید این خودرو مثل خودروهای امروزی پرزرق وبرق به نظر نرسه اما اگه فورد مدل تی نبود شاید هیچکدام از خودروهای گرون قیمت و باشکوهی که امروزه می بینیم به این شکل وجود نداشتن.

۲. مرسدس بنز ۳۰۰ اس ال سال ۱۹۵۵

مرسدس بنز ۳۰۰ اس ال (۳۰۰ SL) به عنوان اولین تکرار از خودروهای جی تی (grand tourer) کلاس اس ال شناخته می شه. این خودرو به عنوان جانشین محصول موفق شرکت مرسدس بنز به نام W194 ساخته شده بود. به کار گیری درهای عمودی یا بال پرنده ای (gull wing) واسه اولین بار در این خودرو و هم اینکه سرعت بیشینه ۲۵۹ کیلومتربرساعت که در زمان خود به عنوان بیشترین سرعت واسه یه خودرو تا اون زمان میشناختنش روی هم رفته این خودرو رو به یه خودروی خاص و بی همتا بدل کرده بودن.

پیشرانه این خودرو از نوع به کار برده شده در مرسدس بنز DB 601 و ۱۲ سیلندر بود. قبلا این پیشرانه روی جنگنده Bf 109E در جنگ جهانی دوم نصب شده و مرسدس تونست توان این پیشرانه رو در آخر از ۱۷۵به ۲۱۵ اسب بخار زیاد کنه. اس ال نسبت به مدل اولیه مرسدس بنز ۳۰۰ توانش تقریبا دوبرابر شده بود. فناوریای نوین که واسه اولین بار دیده می شدن، درهای بال پرنده ای و تولید به تعداد محدود تونست خودروهای ۳۰۰ اس ال رو به یکی از باحال ترین خودروهای مورد علاقه کلکسیونرها تبدیل کنه. امروزه قیمت این خودرو بین ۱ تا ۲ میلیون دلاره.

۳. فورد موستانگ سال ۱۹۶۴

یکی از زیباترین و قوی ترین خودروهای فورد موستانگ که در کلاس بندی خودروهای امریکایی با نام خودروی پونی (pony car) شناخته می شه. پونیا معمولا حالت اسپرت و کم حجم داشته و در عین حال از توان پیشرانه بالایی بهره مند هستن. این خودرو الهام بخش ساختن خودروهای حریف در این کلاس واسه فورد موستانگ شد. خودروهایی مثل شورولت کامارو، پونتیاک فایربرد و دوج چلنجر از این گروه بودن. هنگام طراحی و ساخت فورد موستانگ، تولید خودروهای دو صندلی به خاطر استقبال نشدن از خودروی تاندربرد شرکت فورد که یه خودروی دوسرنشین بود تا حدودی از رونق افتاد. این خودرو واسه جلب نظر و ایجاد رضایت خریداران به صورت چهارسرنشین ساخته شد. دو صندلی جلو با فضای مناسب و استاندارد و یه صندلی هم در عقب که نسبت به استانداردهای عادی اون زمان فضای کمتری براش در نظر گرفته شده بود.

واسه اینکه فورد موستانگ محبوبیت لازم رو به دست بیاره از این خودرو در فیلم گولدفینگر جیمز باند استفاده کردن. قیمت اولیه فورد در اون زمان ۲۳۶۸ دلار بود و تنها پس از سه ماه ۱۰۰ هزار عدد از اون در بازارهای خودرو به فروش رفت و شرکت فورد رو خیلی زود به این نتیجه رساند که فورد موستانگ، محصول بسیار موفق بوده.

۴. بوگاتی تایپ ۴۱ رویال

بهترین خودروهای سنتی دنیا,1931 bugatti type 41 royale convertible 0e1df

بوگاتی تایپ ۴۱ که بازم با نام رویال شناخته می شه یه خودروی کلاس لوکس بود و از راه اترو بوگاتی (Ettroe Bugatti) ساخته شده بود. بوگاتی با طول ۶.۵ متر و وزن ۳۱۷۵ کیلوگرم یکی از بزرگ ترین و سنگین ترین خودروهای ساخته شده تا به امروزه. طبق برنامه ریزی بوگاتی قرار بود از این خودرو تنها ۲۵ دستگاه ساخته شه و با فروش اون به اعضای خونواده سلطنتی و تسلط در واقع به عنوان لوکس ترین و اعیانی ترین خودروی تاریخ به حساب رود. اما بحران اقتصادی دهه ۱۹۳۰ حتی طبقه تسلط رو هم واسه پرداخت ۳۰ هزار دلار واسه این خودرو تشویق نکرد و در آخر بوگاتی تنها تونست سه خودرو از شش خودروی ساخته شده رو بفروشه.

بوگاتی رویال دارای یه پیشرانه ۱۵ لیتری بود که به صورت بلوکی بزرگ ساخته شده بود و با این حجم یکی از بزرگ ترین پیشرانهای ساخته شده تا به امروز هستش. توانی که این موتور تولید می کرد حدود ۲۷۵ تا ۳۰۰ اسب بخار بود. اما واسه این پیشرانه بزرگ مشکلاتی هم وجود داشت. ساییدگی سوپاپای موتور یکی از مسایلی به حساب می فت که لازمه نگه داری و تعمیر دائمی بود و از سویی واسه انجام این عملیات نگه داری لازم بود که موتور پیاده شه و خودتون می تونین تصور کنین که واسه اجرا و هم اینکه تعویض روغن این خودرو چه مقدار انرژی و زحمت باید صرف می شد.

۵. دلاهای ۱۶۵ کابریولت

بهترین خودروهای سنتی دنیا,delahaye type 165 figoni falaschi 1938 8c7e5 دلاهای

این خودرو واسه اولین بار در نمایشگاه اتومبیل پاریس در سال ۱۹۳۸ رونمایی شد. دلاهای ۱۶۵ کابریولت یه سوپرخودروی باشکوهه. این خودرو روی شاسی مدل قبلی ۱۲ سیلندر خود که با نام دلاهای ۱۴۵ و در کلاس خودرهای مسابقه ای تولید شده بود ساخته شد. ۱۶۵ کابریولت به خاطر کارکرد خوب و تشویق برانگیزش نگاه ها رو به خود جلب کرد. مدل دوم از ۱۶۵ هم در همون موقع واسه نمایشگاه جهانی نیویورک سال ۱۹۳۸ ساخته شد. این مدل در غرفه فرانسه به نمایش گذاشته شده بود و البته روی اون سیستم پیشرانه نصب نشده بود.

با شروع جنگ جهانی دوم، مالکیت این خودرو مورد بحث و دعوا قرار گرفت و خودرو به مدت شش سال در انبار گمرگ آمریکا موند. پس از اون خودرو تو یه نمایشگاه در کالیفرنیا و با نصب یه موتور هشت سیلندر روی اون به نمایش گذاشته شد. در دهه هشتاد میلادی صاحب خودرو پیشرانه اصلی خودرو در آلمان رو روی اون نصب کرد. مدل کامل شده این خودرو آخرسر در نمایشگاه پبل بیچ (Pebble Beach Concourse) به نمایش گذاشته شد.

۶. آفا رومئو ۸ سی ۲۹۰۰ بی

بهترین خودروهای سنتی دنیا,alfa romeo 1938 8c 2900b آلفا رومئپ ۸ سی

آلفا رومئو ۸ سی ۲۹۰۰ بی، به عنوان مدلی از خودروی مسابقه ای ۲۹۰۰A واسه خریداران ساخته شد. خودرویی که آسایش و اطمینان رو به ارمغان می آورد. پیشرانه خودرو به حالتی بازبینی و بازسازی شده بود که دارای عمر و دووم بیشتری نسبت به مدل مسابقه ای اون باشه. این باعث کاهش توان خودرو از مقدار ۲۲۰ اسب بخار به ۱۸۰ اسب بخاره. این در حالیه که توربوشارژر دوگانه نصب شده روی ۲۹۰۰A پیشرانه این خودرو هم نصب شده بود. فاصله محورهای جلو و عقب واسه ۲۹۰۰ بی در دو نسخه ارائه شده بود. مدل کورتو (Corto) به معنی کوتاه دارای فاصله بین دو محور ۲.۸ متر و مدل لوندو (Lundo) به معنی بلند و به اندازه فاصله دو محور سه متر بود.

در کل ۳۲ عدد از این آلفا رومئو ساخته شد که ۱۰ دستگاه از اونا در سال ۱۹۳۷ و ۲۲ خودروی دیگه هم در ۱۹۳۸ بودن. یکی از آلفا رومئوهای ۷ سی ۲۹۰۰ بی، به قیمت ۴ میلیون و ۷۲ هزار دلار در نمایشگاه پبل بیج کالیفرنیا به حراج گذاشته شده بود. این مقدار پول در واقع دهمین مقدار در بین بیشترین مبالغیه که تا کنون در حراج یا مزایده خودروها پرداخت شده.

۷. فراری ۲۵۰ تی آر سال ۱۹۵۸

بهترین خودروهای سنتی دنیا,1958 ferrari 250 testa rossa 3c549 فراری ۲۵۰ تی آر

فراری تی آر یا تستا روزا (Testa Rossa) از ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ ساخته شد و پس از فراری ۲۵۰ جی تی اُ به عنوان دومین فراری مهم این شرکت هستش. در کل ۲۱ دستگاه تستا ساخته شد. از این میان دو خودرو واسه کارخانه و ۱۹ خودرو واسه خریداران بود. بعدا یکی از تستا ۲۵۰ا تو یه حراجی به قیمت ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رفت. با جدا از تورم، این رقم بالاترین قیمتیه که تا حالا واسه یه خودرو پرداخت شده. نام تستا روزا به معنی «سر سرخ» است که دلیل این نامگذاری به پوشش موتور با سوپاپای سرخ مربوط می شه.

با قرار دادن سپرها به صورت جداگونه از قسمت مرکزی، استایل بدنه خودرو ناصحیح و غیرمعمول به نظر می رسید. این مدل بیشتر با عنوان پونتون تی آر (Pontoon TR) مورد اشاره قرار میگیره و این واژه به معنی قایق ته پهنه. از سال ۱۹۵۸ به بعد تستا روزا با طراحی آئرودینامیکی نزدیک تری به شکل بطری نوشابه ای (coke bottle به طراحی می گن که در اون خودرو از کنارها دارای برآمدگی ملایم بوده و نمای خودروی تا حدودی مثل بطریای نوشابه شیشه ایه) تولید شد.

۸. فاسل وگا اچ کی ۵۰۰ سال ۱۹۵۹

بهترین خودروهای سنتی دنیا,facel vega hk500 1959 69d91

فاسل وگا اچ کی ۵۰۰ یه مدل تغییر نام داده از خودروی فاسل وگا FVS بود. در مرحله اول این خودرو با یه پیشرانه ۵.۸ لیتری هشت سیلندر و توان ۳۳۵ اسب بخار واسه FVS ساخته شده بود. پس از یه مدت پیشرانه اچ کی ۵۰۰ پیشرفت داده شد و یه پیشرانه ۶.۳ لیتری کرایسلر از نوع هشت سیلندر و توان ۳۶۰ اسب بخار که سرعت بیشینه اش به ۲۳۶ کیلومتربرساعت می رسید روی خودرو نصب شد. ترمزهای دیسکی هم در اول به صورت سفارشی بودن اما پس از شروع روند تولید به صورت استاندارد روی اونا تعبیه شد. اچ کی ۵۰۰ دارای شیشه جلوی پهن با میدون دید وسیع، فرمون پذیری هیدرولیک و هم اینکه ترمزهای هیدرولیک بود.

داخل کابین خودرو بسیار لوکس و با کیفیت عالی ساخته شده بود. این خودرو دارای فناوری کیسه هوا بود و در واقع یکی از اولین کالاهایی بود که در اون بین دو صندلی جلو و بالای گیربوکس یه جعبه تعبیه شده بود. صندلیای عقب به حالت تاشو بودن و در نتیجه واسه دسترسی به صندوق عقب و هم اینکه به کار گیری فضای ماکزیمم داخل کابین در صورت نیاز بسیار مناسب به نظر می رسیدن. روی هم رفته از این خودرو ۸۴۲ دستگاه ساخته شد و پس از اون با خودروی نسل بعد خود با نام فاسل وگا ۲ جانشین شد.

۹. رولز رویس فانتوم ۱ سال ۱۹۲۵

بهترین خودروهای سنتی دنیا,1925 rolls royce phantom رولز رویس فانتوم

فانتوم ۱ به عنوان جانشین خودروی نسل قبل رولز رویس با نام سیلور گوست مطرح ساخته شد. این خودرو در سال ۱۹۲۵ معرفی شد و در اون زمان دومین خودروی ۴۰ تا ۵۰ اسب بخاری بود که از راه شرکت رولز رویس ساخته می شد. رولز رویس واسه ایجاد فرق، خودروی اولی رو سیلور گوست و مدل جدیدتر رو نیو فانتوم یا فانتوم جدید نامگذاری کرد. بعد از جانشینی فانتوم جدید با مدل بعدی، نام اون به فنتوم ۱ تغییر یافت و خودروی جانشینش رو هم با عنوان فانتوم ۲ معرفی کردن.

در فانتوم ۱ از فناوری پیشرانه سوپاپ رو یا OHV تو یه پیشرانه ۶ سیلندر استفاده شده بود که به صورت دو مجموعه سه سیلندر با سرهای جداشدنی ساخته شده بودن. در سال ۱۹۲۸ جنس سیلندرها از چدن به آلومینیوم تغییر یافت و این کار منتهی به مواجه شدن فانتوم با مشکلات خوردگی فلزات شد. در کل ۳۵۰۹ خودروی فانتوم ۱ ساخته شد که از این تعداد ۲۲۶۹ خودرو در بریتانیا و ۱۲۴۰ دستگاه هم در آمریکا بودن.

۱۰. جگوار ئی تایپ سال ۱۹۶۱

جگوار از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ ساخته می شد. این خودرو آمیزه ای از زیبایی، کارکرد عالی و قیمت مناسب رو به نمایش گذاشته بود. در اون زمان بیشتر خودروها دارای ترمزهای استوانه ای با کارکرد متوسط بودن اما ئی تایپ به ترمزهای دیسکی مجهز شده بود. هم اینکه یه سیستم فنر آزاد در تعلیق عقب، جعبه فرمون دنده ای، بدنه کامل و قفلای بی حریف، ئی تایپ رو در میان رقبا به طور کامل جدا می کرد.

ئی تایپ براساس خودروی مسابقه ای جگوار به نام جگوار تایپ دی ساخته شده بود. سری اول این خودروها دارای پیشرانه کاربراتوری شش سیلندر با حجم ۳.۸ لیتر و توان ۲۶۵ اسب بخار بودن و سرعت بیشینه شون هم به ۲۴۱ کیلومتربرساعت می رسید. روکشای چرمی واسه صندلیا، پنل داشبورد آلومینیومی و جعبه کنسول بین دو صندلی ساخته شده از وینیل، از دیگر ویژگیای این خودروه. رینگای کرومی و سقف فلزی متحرک جداشدنی هم به صورت آپشنال رو ئی تایپ به کار رفته بودن. در کل ۳۸۴۱۹ از سری اول جگوار ئی تایپ ساخته شد و آخرسر در سال ۱۹۶۸ با خودروهای سری دوم از این مدل جانشین شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *