چرا کاربران سایت شما را ترک میکنند؟

تاثیر طراحی سایت بر ضریب خروج کاربران

سئو و تبلیغات دو راه اصلی واسه جذب بازدیدکننده به سایت هستن و هدف پایانی هردو تبدیل کاربر به مشتریه. وقتی که کاربر وارد سایت شما میشه باید هر دلیلی که موجب تغییر راه و خروج احتمالی اون از سایت میشه رو شناسایی و برطرف کنیم. دلیلای زیادی واسه ترک سایت شما بوسیله کاربران هست و ما در این مقاله تلاش میکنیم بعضی از عادی ترینا رو به شما معرفی کنیم.

طراحی سایت شما قدیمی شده

این یه حقیقت تلخه که همه کاربران به ظاهر سایت شما توجه میکنن. مثلا میشه از روی جلد یه کتاب حدودا تشخیص داد که چه سالی منتشر شده و چقدر کهنه س. همین دید نسبت به سایت هم هست. تحقیقات آماری نشون می ده که نزدیک به ۹۴ درصد کاربران به سایتایی با طراحی قدیمی و کاربری سخت اعتماد نمی کنن و ممکنه به سرعت سایت شما رو ترک کنن. بدیش اینه این دست طراحیا در سایتای دولتی و پرتالای کاربردی بسیار دیده میشه و کاربران مجبور به به کار گیری این فضاها می شن.

پیشنهاد میشه هر دو سال یه بار طراحی سایت خود رو بازبینی کرده و صفحات رو با تکنولوژیا و متدهای روز طراحی سایت بازنویسی کنین.

طراحی سایت با ظاهر قدیمی

ادبیات شما مناسب نیس

نمیشه یه ادبیات مشخص واسه همه سایتای اینترنتی تعیین کرد بلکه باید براساس مخاطبین سایت و نوع اجناس یا خدمات عرض شده ادبیات خود رو مشخص کنین. مثلا اگه مخاطبین شما در گروه سنی جوون هستن به کار گیری کلمات سخت و مفاهیم سنگین نمی تونه جذاب باشه و در مقابل واسه سایتایی در مورد اقتصاد و سیاست نمیشه از کلمات و عبارات روزمره استفاده کرد.

همخوانی نداشتن ادبیات شما با سلیقه مخاطب میتونه موجب بی اعتمادی یا سرخوردگی در مخاطب شه، این اختلاف یکی از مهمترین دلایل ترک سایت شما بوسیله کاربرانه.

به کار گیری تکنولوژیای قدیمی در طراحی سایت

مدت هاست که به کار گیری Flash Player در طراحی سایت کهنه و بی اعتبار شده، در حالیکه تا همین چند سال پیش به عنوان یکی از تکنولوژیای پرطرفدار طراحی سایت حساب میشد. اما هنوز سایتایی وجود دارن که بخشایی از محتوا یا الماناشون با به کار گیری فلش در سایت نشون داده می شن. این تکنولوژی الان در بسیاری مرورگرها غیرفعال شده و واسه به کار گیری اون نیاز به اجازه مستقیم کاربره. هم اینکه حجم صفحاتی مثل این بسیار بالا بوده و زمان بسیاری واسه نمایش محتوا به کاربر نیاز دارن.

به کار گیری فلش در طراحی سایت

الان پیشنهاد میشه واسه پخش ویدیو و آهنگ در سایت خود از HTML5 استفاده کنین و واسه طراحی انیمیشنا از jQuery بهره بگیرین. هردو واسه کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم بوده و سرعت بارگذاری بسیار بالاتری دارن.

به کار گیری تبلیغات زیاد و آزاردهنده

اگه پلن درآمدزایی شما براساس تبلیغات طراحی شده نمیتونین کلا اونا رو خط بزنین ولی دلیلی وجود نداره که حضور تبلیغات موجب آزار بازدیدکنندگان سایت شه. آدمایی که واسه تبلیغ در سایت شما هزینه میکنن توقع دارن کاربران سایت شما رو به سایت یا محصول خود جذب کنن ولی استفاده زیادتر از اندازه از تبلیغات در صفحه موجب میشه اول اینکه کاربر به هیچ کدوم از اونا توجه نکرده و دوم اینکه به سرعت سایت شما رو ترک کنه. تصویر زیر یه نمونه نادرست از تبلیغات در سایته. تقریبا هرچیزی که در این صفحه واسه کاربر میشه دید یه جور از تبلیغات بوده و ارتباطی با محتوای صفحه نداره.

به کار گیری تبلیغات آزار دهنده در طراحی سایت

واسه تاثیرگذاری تبلیغات باید از ایده های نو و رابطه معنایی استفاده کنین. مثلا تبلیغ خمیر دندون تو یه سایت که مطالب اون در بخش سلامت دهن و دندون هستن میتونه بسیار اثر داشته باشه ولی همین تبلیغ تو یه سایت ورزشی جذابیت زیادی نخواد داشت. تلاش کنین تبلیغاتی رو در سایت خود نمایش بدید که از نظر موضوعی به سایت شما در رابطه باشن و کیفیت محصول و ارائه اون بالا باشه.

این مطلب را هم بخوانید:
پیج رنک گوگل چیست؟

ویدیو یا آهنگایی که به صورت خودکار پخش می شن

تصور کنین که تو یه جمع خانوادگی و یا محیط کار خود نشسته اید و هنگام جستجو وارد یه سایت میشین. به محض ورود شما یه ویدیو یا آهنگ پخش میشه و اتفاقا صدای تلفن یا دستگاه شما زیاده؛ در این شرایط چه کاری انجام میدین؟ اولین عکس العمل کاربران در این موارد بستن صفحه در سریعترین زمان ممکنه و این به معنی از دست رفتن یه مشتری بالقوه س.

هم اینکه خیلی از کاربران از راه تلفنن همراه خود وارد سایتا می شن و عموما با سرعت پایین یا حجم محدود وارد سایت شما می شن. زمانیکه فهمیده باشن به دلیل وجود ویدیو یا آهنگ صفحه شما سنگینه ممکنه ترجیح بدن محتوای مورد نظر خود رو در صفحه ای دیگه جستجو کنن و این یعنی شکست در طراحی سایت. این مورد در طراحی فروشگاه اینترنتی اهمیت بیشتری هم داره چون در این فضا کاربران به سختی اعتماد میکنن و با هر بهونه ای از خرید بیخیال میشن.

ساختار منوی سایت و چگونگی دسترسی مناسب نیس

شاید واسه خود شمام اتفاق افتاده که وارد یه سایت میشین و به دنبال اطلاعات خاصی در اون هستین ولی نمیتونین راه مناسب واسه دسترسی به اون رو پیدا کنین. در این شرایط شاید فکر میکنین طراح این سایت هیچ تفکر و تجربه ای در ساخت اون نداشته.

تلاش کنین گزینه های موجود در منوی سایت به طور کامل شفاف و قابل فهم بیان شده باشن و از عباراتی بهره بگیرین که در تجارت شما و در میان کاربران رایجه. استفاده درست از وسایل جستجو در کنار منو میتونه شانس دستیبابی کاربران به محتوا رو زیاد کنه.

سرعت سایت شما پایینه

یکی از فاکتورهای موثر بر سئو سایت سرعت بارگزاری صفحاته ولی این عامل بر تجربه کاربری هم تاثیر بسیاری داره. اگه زمان لود شدن صفحه طولانی باشه کاربران واسه دریافت اطلاعات مورد نظر خود به سایت یا صفحه دیگری مراجعه می کنن. تحقیقات نشون می ده که ۴۷ درصد کاربران توقع دارن صفحه در کمتر از ۲ ثانیه به صورت کامل در دسترس باشه و هر ثانیه تاخیر در لود صفحه تقریبا ۱۶ درصد بر اندازه خروج کاربران تاثیر داره. هم اینکه بسیار مشاهده میشه که با انتخاب هاست یا سرور ارزون و ضعیف سایت شما در ساعاتی از روز از دسترس خارج میشه و کاربر با صفحات ۴۰۴ یا خطای ۵۰۰ مواجه میشه.

ایرادات سرور در طراحی سایت

واسه افزایش سرعت سایت تکنیکای مختلفی هست که در مقاله افزایش سرعت سایت به اون اشاره شده و واسه بررسی این عامل در سایت شما هم وسیله page insights از طرف گوگل معرفی شده.

طراحی سایت شما در موبایل مناسب نیس

با همه گیر شدن گوشیای هوشمند و در دسترس بودن اونا اندازه کاربرانی که با گوشی موبایل وارد سایتا می شن هر روز در حال زیاد شدنه و این عدد در بعضی سایتا نزدیک به ۸۰ درصد کاربران رو تشکیل می ده. این کاربران واسه دسترسی درست به اطلاعات صفحه نیازمند نمایش مناسب در موبایل تبلت یا اصطلاحا طراحی سایت ریسپانسیو هستن.

اگه سایت شما هنوز استاندارهای ریسپانسیو رو در خود ندارن ممکنه درصد بالایی از کاربران بدون این دست اون دست کردن پس از ورود به اون مجبور به خروج از سایت شن که این اتفاق میتونه تاثیر منفی زیادی بر سئو سایت شما هم داشته باشه. واسه اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله تست ریسپانسیو بودن سایت رو بخونین.

سخن پایانی

ما اینجا ۸ عامل موثر بر خروج سریع کاربران از سایت رو بررسی کردیم ولی به طور حتم عوامل دیگری مانند به کار گیری تصاویر ناجور، ارائه اطلاعات نادرست، طراحی نازیبا و نبود هویت چشمی مناسب و … هم میتونن بر این اتفاق موثر باشن که بیشتر اونا ریشه در طراحی سایت شما دارن.

تجربه خود رو از بازطراحی سایت و یا انجام تغییرات در هر کدوم از موارد گفته شده و تاثیر اون بر زمان حضور کاربر در سایت رو در بخش نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بذارین.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *