اردیبهشت 8, 1403

معمای جمال خاشقجی؛ آیا روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان شکنجه و تکه تکه شده است؟

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت عربستان بعد از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه پنهون شد.
روز گذشته مقامات پلیس استانبول در اظهاراتی ترسناک اعلام کردن که این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان شکنجه شده، به قتل رسیده و تیکه تیکه شده.
جمال خاشقجی ۵۹ ساله به خاطر دریافت مدارک رسمی لازم واسه برگزاری مراسم عروسی خود که قرار بود به زودی انجام گیرد وارد کنسولگری شده و دیگه بیرون نیومد. مقامات پلیس ترکیه می گن که خاشقجی در درون ساختمون کنسولگری به قتل رسیده، موضوعی که مقامات ریاض شدیدا اونو رد کرده و ادعا کردن که این مرد عربستانی پس از خارج شدن از کنسولگری در بعدظهر سه شنبه پنهون شده.

جمال خاشقجی از منتقدان پر طاقت و سمج سیاستای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بوده و ً به خاطر همین به قتل رسیده. به گفته مقامات پلیس ترکیه از همه مراحل شکنجه و قتل خاشقجی فیلم گرفته شده تا مقامات عربستانی از مرگ اون مطمئن شن و این ویدیو هم به بیرون مرز کشور (ترکیه) منتقل شده.
پلیس قبلاً هم اعلام کرده بود که ۱۵ عربستانی، از جمله چند مقام رسمی، از راه دو پرواز وارد استانبول شده و همزمان با خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول حضور داشتن. براساس یافته های اولیه مقامات پلیس، روزنامه نگار منتقد عربستانی به وسیله این تیم کشته شده، تیمی که بدون این دست اون دست کردن پس از اجرای ماموریت خود خاک ترکیه رو ترک کردن.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هم اعلام کرده که تحقیقات پلیس ترکیه در این مورد به طور رسمی شروع شده و علاوه بر کنسولگری عربستان در استانبول، فرودگاه های این شهر هم تحت نظر هستن. ایشون خاشقجی رو یه «روزنامه نگار و دوست» خطاب کرده و گفته «به امید خدا با موقعیتی که دوست نداریم مواجه نمی شیم». آژانس خبری رسمی دولت عربستان هم از قول یکی از مقامات کنسولگری عربستان در استانبول، شایعات مربوط به قتل خاشقجی رو رد کرده و گفته تیم مقامات رسمی عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول مشغول همکاری با مقامات محلی بودن.

این مطلب را هم بخوانید :   چگونه از کسانی که دوستشان داریم در طول دوره شیمی درمانی مراقبت کنیم؟

حدیث چنگیز، نامزد ترک خاشقجی در حساب توییتری خود نوشته که انتظار تایید رسمی مقامای دولتی ترکیه در مورد کشته شدن آقای خاشقجی رو میکشه تا این مسئله رو باور کنه.
خانوم چنگیز ۳۶ ساله میگه که همراه با نامزد خود واسه دریافت مدارک رسمی اجازه ازدواج به کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده بودن. ایشون که بیرون از ساختمون کنسولگری انتظار همسر آینده اش رو می کشید میگه که خاشقجی از کنسولگری خارج نشده. جمال خاشقجی در ستون مربوط به خود در روزنامه واشنگتن پست نسبت به بعضی از سیاستای محمد بن سلمان و هم اینکه دخالت این کشور در جنگ یمن انتقاد می کرد.
اون که قبلاً مشاور دولت عربستان هم بوده در روزای آینده ۶۰ ساله می شد و از سال گذشته واسه جلوگیری از دستگیری احتمالی، در تبعیدی خودخواسته در آمریکا زندگی می کرد.

خاشقجی در یکی از مقاله های خود در واشنگتن پست در ماه فوریه اینجور نوشته بود:«نویسندگانی مانند من که انتقادات خود رو خیلی با احترام میگن، ً بسیار خطرناکتر از مخالفان پر طاقت و سمج نظام سعودی موجود در لندن هستن». ایشون هم اینکه گفته بود که کمپین پشتیبانی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان باعث شده که فضای محدود اما موجود واسه انتقاد عمومی در کشور از بین بره. فرد زندگی، سردبیر روزنامه واشنگتن پست گفته که اگه گزارشا صحت داشته باشه، قتل آقای خاشقجی «یه عمل وحشیانه و غیرقابل درک» است. ایشون در این باره اینجور میگه: «جمال یه روزنامه نگار معتقد و پردل و جربزه بود و با امید به اینکه باشه. اون با عشق به کشورش و ایمان عمیق به شرافت انسانی و آزادی می نوشت».

این مطلب را هم بخوانید :   نمره های زبان مورد نیاز مهاجرت به کانادا

یاسین آکتای، از رهبران حزب حاکم عدالت و پیشرفت ترکیه که از دوستان نزدیک این روزنامه نگار عربستانی بوده میگه که آقای خاشقجی از قبل در کنسولگری عربستان وقت رزرو کرده و به اون گفته شده بود که واسه دریافت مدارک خود به این محل مراجعه کنه.
آقای آکتای در این باره اینجور میگه:«دوستانش به اون اخطار داده بودن. اونجا نرو، امن نیس.
اما اون گفت که اونا نمی تونن در ترکیه بلایی سر اون بیارن». محمد بن سلمان هم در مصاحبه ای که روز جمعه با روزنامه بلومبرگ داشته ادعا کرده که جمال خاشقجی کنسولگری عربستان رو ترک کرده و مقامات ترکیه می تونن این ساختمون رو تفتیش کنن تا از این موضوع مطمئن شن.

وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه واسه بررسی این موضوع، سفیر عربستان رو فرا خواند. سازمان گزارشگران بدون مرز هم از مقامات سعودی خواسته که گزارش کاملی در مورد این موضوع ارائه داده و اعلام کرده که در صورت صحت داشتن ماجرای قتل آقای خاشقجی، این اقدام حمله ای ترسناک ، ناراحت کننده و غیرقابل قبول بر علیه آزادی رسانه ای میشه. جمال خاشقجی در سپتامبر ۲۰۱۷  و چند ماه بعد از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد و پس از شروع به کار کمپینی واسه دستگیری مخالفان سیاسی مثل افراد روشنفکر و محافظه کاران مذهبی، از عربستان فرار کرد.

جمال خاشقجی گفته بود که ایشون رو از نوشتن مقاله در روزنامه پان عرب الحیات منع کردن، روزنامه ای که به شاهزاده خالد بن سلطان آل سعود تعلق داشته و به خاطر پشتیبانی هاش از جنبش اخوان المسلمین شناخته می شه، سازمانی که در سالای گذشته به وسیله عربستان در فهرست سازمانای تروریستی قرار گرفته. خاشقجی، هم اینکه، به انتقاد از سیاستای عربستان در یمن پرداخته و درگیری نظامی در این منطقه رو غیرقابل قبول دونسته. عربستان در مورد آزادی رسانه ها شرایط خوبی نداشته و در میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۶۹ رو به خود اختصاص داده. از زمان روی کار اومدن محمد بن سلمان، تغییرات زیادی در این کشور انجام شده و این شاهزاده جوون و قوی عربستانی گفته که می خواد با اجرا برنامه های خود تا سال ۲۰۳۰، کشورش رو به یه کشور مدرن تبدیل کنه.

این مطلب را هم بخوانید :   هیولای تنهایی در کمین سلامتی انسان؛ نگاهی به صدمات جسمی و روانی تنهایی

در کارایی بی سابقه و غیرمنتظره، منع قانونی رانندگی زنان در کشور ورداشته شده و سینماها واسه اولین بار باز شدن. اما این اصلاحات بی سابقه با مخالفت بعضی از چهره های سرشناس خاندان آل سعود همراه بوده.
جمال خاشقجی یکی از کسایی بود که چه در داخل و چه خارج از عربستان، این سیاستا رو به باد انتقاد می گرفت و ً بهای اونو هم با از دست دادن جانش پرداخته.