اردیبهشت 8, 1403

فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه ۵۰۰ ساله استانبول

بخش دانشگاه گردی ما ظرف ۸ ماه گذشته، به معرفی گسترده فرصتای تحصیلی و بورس در کشورای جور واجور جهان پرداخته و تلاش کرده تا طیفی از مخاطبان گرامی سایت رو که علاقمند به تحصیل رایگان در دانشگاه های بیرون مرز کشور هستن رو با ظرفیتای تحصیلی، تحقیقاتی و بورسیه آشنا کنه.

همونجوریکه میدونید، هرساله ده ها هزار ایرونی علاقه مند به تحصیل در اون طرف آبا، در آزمونای بین المللی IELTS–TOEFL-GRE تو تهران و سنترای مراکز استانا شرکت می کنن تا یکی از شرایط لازم واسه پذیرش در دانشگاه های خارجی که به درستی تسلط به زبون انگلیسی (English Language Proficiency) است رو به عنوان یکی از معیارای پذیرش (admission’s requirements) در روند اپلای (apply) گرفتن.

البته تنها دانشگاه های آمریکا واسه پذیرش دانشجویان ارشد و دکترا، نیازمند مدرک GRE-GMAT هستن و بیشتر نزدیک به اتفاق دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی و حتی اقیانوسیه، به اینجور مدرک استعداد تحصیلی نیاز ندارن.

اما به هر حال،‌ همونجوریکه در بخشای قبلی سلسله گفتارای تحصیل و بورسیه در بیرون مرز کشور ما اشاره کردیم،‌دریافت مدرک آیلتس ۶.۵ آکادمیک و یا تافل اینترنتی (TOEFL IBT) با نمره ۸۰ به بالا، شرط لازم واسه اخذ پذیرش در دانشگاه ها هستش اما به هر حال، شرط کافی نیس.

واسه ارتقای شانس پذیرش در دانشگاه ها، معمولا پرونده دانشجویی باید قابل رقابت و تشویق کننده واسه واحد پذیرش بین الملل دانشگاه ها (International Admission office) باشه. داشتن رزومه قوی،‌ در اختیار داشتن پیشنهاد اسمای خوب (recommendation letters)، نوشتن انگیزه نامه موثر (statement of purpose) و ریز نمرات و معدل خوب که دلالت بر تلاش و جدیت درخواست کننده (applicant) واسه ادامه تحصیل داره، از جمله ملاک هاییه که شانس پذیرش دانشجو رو زیاد می کنه.

البته نباید از یاد برد که واسه دریافت پذیرش به خصوص با بورس تحصیلی (scholarship) ، خواهندگان باید پروزپال تحقیقاتی (research proposal) رو به استادان دانشگاه مقصد ارسال کنن تا بتونن یه سرپرست موقت (potential supervisor) رو واسه سرپرستی دوره ارشد یا دکترای خود راضی کرده و با تایید این فرد، نامه پذیرش (admission’s letter) دریافت کنن.

همه هدف سرویس دانشگاه گردی ما در طول هفته، ارائه راهکارهایی موثر و کاربردی واسه بهینه سازی روند اپلای و تحصیل و بورس و زندگی دانشجویی درخارج از کشور علاقمندان به خارج بوده و در این راه تلاش می کنیم تا خبرهای خوبی از دنیای بورس و تحصیل واسه عزیزان به ارمغان بیاریم.

تا کنون، فرصتای تحصیلی و بورس در دانشگاه های ایتالیا، اتریش، اسپانیا، ارمنستان، سوئد، فنلاند و نروژ رو مورد بحث و بررسی قرار دادیم و این روش در روزای آینده هم ادامه پیدا می کنه.
اگه واسه تحصیل و حتی بورس در بیرون مرز کشور پس از بررسی مطالب ارائه شده در ما، با پرسشی مواجه شدید، از راه کانالامون در شبکه های اجتماعی در تعامل باشین.

امروز، می خوایم شما رو به دانشگاه استانبول ببریم. جایی که نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت داشته و بیشتر از ۱۰۰ هزار دانشجوی ترک و بین المللی در اون مشغول به تحصیل هستن. دانشگاه استانبول رو باید یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ترکیه،‌اروپا و جهان دونست که قدمتش به قرن چهاردهم میلادی باز میشه.

گر چه این دانشگاه هیچ وقت در فهرست ۱۰ اولویت اول دانشجویان ایرونی واسه تحصیل در قاره اروپا و آسیا نبوده، اما به واسطه نزدیک بودن این کشور با ایران و تشابهات فرهنگی و اجتماعی و رایزنیای علمی و اقتصادی ایران و ترکیه در ۴ دهه گذشته، این کشور همیشه یکی از مقصدای بعضی از دانشجویان ایرونی واسه تحصیل در بیرون مرز کشور بوده.

دانشگاه استانبول هم به واسطه قدمت، کیفیت تحصیل و تعدد رشته هایی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به زبون انگلیسی و ترکی ارائه می کنه، با استقبال دانشجویان کشورای جور واجور از جمله ایرانیان مواجه شده.

اگه می خواید واسه تحصیل به ترکیه برید، دانشگاه استانبول در بعضی از رشته ها می تونه انتخاب خوبی واسه علاقمندان به تحصیل در دیار آتا ترک و انتاکیه باشه. با ما در این دانشگاه گردی همراه باشین.

تحصیل در ترکیه

بر خلاف نظر عموم، دانشگاه های ترکیه اعتبار بین المللی دارن و واسه تحصیل در بیرون مرز کشور یکی از گزینه های خوب حساب می شن.
مخصوصا که هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه به نسبت کشورای شمال اروپا و اقیانوسیه پایین تره و خیلی از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایرانه.

دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه‌ای بالغ بر ۴۵۰۰ دانشجوی خارجی (غیر ترک) هستن. در همین زمینه سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS (آزمون دانشجویان خارجی) شده که همه ساله در ماه آوریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به‌طور همزمان برگزار می‌شه.

با در نظر گرفتن سطح معلومات دبیرستانی دانش آموزان ایرونی در مقایسه با داوطلبان بقیه کشورای منطقه و هم اینکه اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاه‌های ترکیه، هزینه ‌های تحصیلی و هزینه‌ های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبون انگلیسی، آسون‌الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری مثل این فرصت استثنایی واسه داوطلبان ایرونی آماده شده تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه نصیبشون شه.

این مطلب را هم بخوانید :   ۹ افسانه و باور اشتباه در مورد دیکتاتورهای جهان که واقعیت ندارند [قسمت دوم]

دانشگاه‌ های ترکیه‌‌ سیستم آموزشی دانشگاه‌ های ترکیه به طور کاملً برابر با استانداردای سیستم آموزشی آمریکا بوده و دروس به‌صورت ترمی- واحدی ارائه می‌شه. زبون آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی میشه. تقویم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه تقریباً مثل دانشگاه‌های ایرانه اینجوری که شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه شروع و در ماه ژوئن به انتها می رسه و ترم‌های تابستونی از جولای تا آگوست میشه.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

انتخاب دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاه‌ های ترکیه از راه کنکور سراسری انجام نمی ‌پذیرد، بلکه دانشگاه ‌ها به‌صورت جدا گانه مدارک و امتیازای لازم رو از داوطلبان درخواست کرده و با برگزاری امتحانات داخلی مبادرت به پذیرش دانشجو در این مقاطع می‌کنن. بر این پایه ورود به دانشگاه‌ها در این مقاطع به مراتب راحت تر از دانشگاه‌های ایرانه.

دانشگاه‌های ترکیه هرساله دوبار مبادرت به اعلام لیست رشته‌هایی که در اونا پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا دارن و هم ظرفیت پذیرش دانشجو درآن رشته‌ها واسه هر دو مقطع می‌کنن. داوطلبان باید رشته‌ای رو که می‌تونن در اون ادامه تحصیل بدن انتخاب کرده و مبادرت به ثبت‌نام جهت شرکت در امتحانات مربوطه و طی مراحل پذیرش کنن. طول دوره فوق لیسانس دست کم ۲ سال و Ph.D چهار ساله.

تعداد واحدهای لازم واسه گذروندن در هر دو مقطع عموماً بین ۲۰ تا ۳۰ واحده که باید در نصف طول مدت تحصیل گذرونده شن و بقیه دوره به گذروندن پایان نامه اختصاص داره.
زبون تدریس در دوره‌های فوق لیسانس و Ph.D ، ترکی یا انگلیسیه.

فهرست دانشگاه های ترکیه (مورد تایید وزارت علوم  در سال ۹۵)

گروه الف (ممتاز)

ترکیه

 

 

 

  • Bilkent University

 

 

 

 

 

 

  • Bogazici University

 

 

گروه ب (خوب)

  • Hacettepe University

 

  • Istanbul University

 

 

 

  • Gazi Universitesi

 

  • Sabanci University

  • KOC University

 

  • Istanbul Technical  University

 

 

  • Middle East Technical University

گروه ج (متوسط)

 

  • Dokuz Eylul Universitesi

 

 

 

 

 

  • Ege Universitesi

 

 

  • Karadeniz University of Technology

 

 

  • Marmara Universitesi

 

 

 

 

 

  • Cukurova Universitesi

 

 

 

 

  • Anadolu University

 

  • Ataturk University

 

 

  • Ankara University
  • Mimar Sinan University

 

  • Yildiz Technical  University

 

 

تحصیلات‌ دانشگاهی

‌واسه‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ کشور ترکیه‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذروندن‌ آزمون‌ سراسری‌ (کنکور) اجباری‌ است.آزمون‌ سراسری‌ واسه‌ خواهندگان‌ خارجی‌ و محلی متفاوت‌ است‌ و برای‌ خارجیان‌ به‌ زبون‌های‌ ترکی‌ و انگلیسی‌ و برای‌ مردم‌ ترکیه‌ به‌ زبون‌ ترکی‌ برگزار می‌شه. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی، فیزیک، شیمی، معلومات‌ عمومی‌ و هوش‌ است. پذیرش‌ دانشجو در دانشگاه‌ها هم براساس‌ رتبه‌ اونا‌ در آزمون‌ سراسری‌ صورت‌ می‌گیرد.

دوره‌های‌ تحصیلی‌

Ön Lisans Diplomasi .۱ شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از  دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

Lisans Diplomasi .۲ شامل چهار سال‌ تحصیل‌ و گذروندن‌ دست کم‌ ۱۴۷ واحده.

Yuksek Lisans Diplomasi .۳شامل دو سال‌ تحصیل‌ تموم‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Lisans Diplomasi    الزامیه. این‌ دوره‌ شامل‌ دو نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و دو نیم‌ سال‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ می‌شه.

Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi .۴شامل پنج‌ سال‌ تحصیل‌ تموم‌ وقت‌ در رشته‌ دامپزشکی‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

DOKTORA (Ph.D.) .۵ شامل سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تموم‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌    Yuksek Lisans Diplomasi   الزامیه.

‌این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و دست کم‌ ۴ نیم‌ سال‌ برای‌ تحقیق‌ است. قبل‌ از شروع‌ تحقیق، دانشجو باید امتحان‌ کامل‌ رو با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ دوره‌ دکترا و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از تحقیق‌ انجام‌ شده، شرط‌ اعطای‌ مدرک‌ دکتراست.

نگاهی به دانشگاه استانبول

اول صحبت بگیم که خیلی از چهره های سیاسی، هنری و اجتماعی ترکیه از جمله عبدالله گل، علم آموخته دانشگاه استانبول بوده و این دانشگاه نقش زیادی در پیشرفت علمی، اقتصادی و فرهنگی ترکیه امروزی اجرا کرده.

گر چه دانشگاه هیچ وقت در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان نیستش اما تعاملات گسترده علمی با دانشگاه های جور واجور دنیا و تولید علمی که دانشکده های جور واجور دانشگاه در ۲ دهه گذشته داشتن، این دانشگاه رو یکی از مراکز مهم علمی پیش برنده ترکیه در رقابتای علم و فناوری روزگار امروزی کرد.

پس از دانشگاه استانبول میشه به عنوان یه دانشگاه تاریخ ساز در این کشور نام برد. سال ۱۴۵۳ میلادی بود که سلطان محمد عثمانی، پادشاه وقت، دستور تاسیس دانشگاه رو صادر می کنه.

اما بعضی، قدمت دانشگاه رو به سال ۱۳۲۱ نسبت میدن.

این دانشگاه بیشتر از ۸۱ هزار دانشجوی کارشناسی، بیشتر از ۱۷ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۰ هزار دانشجوی دوره دکترا و پسا دکترا داره و نزدیک به ۷۰ هزار نفر هم در دوره های آموزش از راه دور دانشگاه مشغول به تحصیل هستن.

۱۲۷۰۰ کارشناس و استاد هم، امور آموزشی دانشگاه در ۱۷ دانشکده اونو انجام میدن.

این دانشگاه تا کنون، ۲ برنده نوبل داشته.

یکی Orhan Pamul در رشته ادبیات و دیگری پروفسور عزیز سانچار در شیمی. مخزن ۲ میلیون جلدی کتابخونه دانشگاه استانبول، پر از کتابای نفیس خطی و کتب روز در علوم گوناگونه بستر خوبی واسه فرصتای مطالعاتی جفت و جور می کنه.

این دانشگاه حالا دارای ۱۷ دانشکده در پنج پردیس جور واجور در سراسر این شهره. ساختمون اصلی دانشگاه واسه کسایی که به میدون بیازیت استانبول رفته ان، عمارتی شناخته شده بوده و یکی از جاهای دیدنی این شهر گردشگری ترکیه هستش.
شهری که در سالای گذشته، اهداف فعالیتای تروریستی و کودتا شده.

دانشگاه استانبول، واسه خیلیای رشته های دانشگاهی که در ایران در نظر داریم، فرصتای تحصیل، تحقیق و بورس جفت و جور کرده. دانشکده های هفده گانه دانشگاه دولتی استانبول عبارتند از:

دانشکده علوم سیاسی، دانشکده حقوق، دانشکده روزنامه نگاری، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشکده علوم ،دانشکده پزشکی استانبول، دانشکده پزشکی کاراهپاسا، دانشکده اقتصاد، دانشکده داروسازی، دانشکده آموزش و پرورش حسن علی یوسل، دانشکده دندونپزشکی، دانشکده جنگلداری. دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده علوم دامپزشکی، دانشکده مدیریت بازرگانی، دانشکده ارتباطات ،دانشکده شیلات، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکده مدیریت کار و کاسبی.

دانشگاه استانبول، هم چون دانشگاه تهران ایران، نماد آموزش عالی در ترکیه شناخته می شه و همونجوریکه مشاهده می کنین، در بیشتر رشته های مهندسی، علوم و حتی پزشکی، فعالیت داره.
تقریبا واسه بیشتر چیزای مورد علاقه تحصیلی و تحقیقاتی، این دانشگاه فرصت تحقیقات و آموزشی جفت و جور کرده اما به هر حال، زبون تحصیل در این دانشگاه بیشتر ترکی استانبولی بوده و در بعضی دانشگدها، رشته هایی به زبون انگلیسی هم در دسترس علاقمندان قرار داره.

دانشگاه استانبول از نظر تراز علمی، همیشه در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان و ۳ دانشگاه برتر ترکیه قرار داره.
طبق بررسیای اداره کل علم آموختگان وزارت علوم، تحصیل در این دانشگاه در رتبه الف قرار داره که ارزشیابی تحصیلی مدارک علم آموختگان رو بدون شرط و شروط خاصی ممکن می کنه.

گشتی در سایت دانشگاه استانبول

پرتال دانشگاه استانبول به دو زبون انگلیسی و ترکیه در این نشانی در دسترسه. این پرتال، همه اطلاعات لازم واسه پذیرش،بورس و تعامل با استادان و روشای تحقیقاتی رو در اختیار خواهندگان تعامل علمی با این دانشگاه قرار میده و اگه به زبون انگلیسی مسلط باشین،‌ دریافت اطلاعات از این دانشگاه کار سختی نیس.

گر چه ترکا بر خلاف مردم اسکاندیناوی، تسلط زیادی به زبون انگلیسی ندارن، اما دانشکده هایی که رشته به زبون انگلیسی ارائه می کنن، مشکلی واسه رابطه و تحصیل و آموزش به این زبون بین المللی ندارن و شما می تونین واسه تحصیل به این زبون، رشته های انگلیسی زبون دانشگاه استانبول رو انتخاب کنین.

موسساتی که زیر نظر این دانشگاه فعالیت دارن عبارتند از:

موسسه حسابداری، انستیتور اصول و اصلاحات آتاتورک، انستیتو اقتصاد بازرگانی، انستیتو قلب و عروق، انستیتو بهداشت کودکان، انستیتو اوراسیا، انستیتو پزشکی تجربی، انستیتو جرم شناسی، انستیتو سل و بیماری های ریوی، انستیتو علوم دریابی و مدیریت، انستیتو علوم پزشکی، انستیتو اعصاب، انستیتو آنکولوژی، انستیتو علوم انستیتو علوم اجتماعی و انستیتو تحقیقات ترکی که اطلاعات فعالیت این مراکز رو در پرتال دانشگاه میشه بدست آورد.

همونجوریکه در تصویر فوق مشاهده می کنین، این پرتال از بخشای مهم به صورت زیر تشکیل شده:

  • بخش academic واسه معرفی دانشکده ها، موسسات، مدارس علمی، دپارتمانا و مراکز تحقیقاتی دانشگاه استانیول و اعضای هیات مدیره دانشگاه.
  • بخش Administrative که به معرفی دبیر کل دانشگاه، سیستم ممیزی داخلی، پروژه اتوماسیون، پروژه مشارکتی و سیستم ایمنی و بهداشت دانشگاه می پردازه.
  • بخش student به معرفی دپارتمان امور دانشجویی، انجمنای دانشجویان بین المللی دانشگاه استانبول، قوانین دانشگاه، تقویم آموزشی، شورای دانشجویی، قوانین آزمون در این دانشگاه واسه دانشجویان خارجی و معرفی فرصتای بورسیه اراسموس می پردازه.
  • بخش Research، به معرفی پروژه های تحقیقاتی علمی، آزمایشگاهای دانشگاه، دفتر پروژه های اروپایی، مراکز انتقال فناوری و مدیریت اطلاعات آکادمیک دانشگاه استانبول اشاره میکنه.
  • بخش press که به اخبار دانشگاه و روابط عمومی دانشگاه استانبول اشاره میکنه.
  • بخش Library هم به معرفی ظرفیتای گسترده کتابخانه های این دانشگاه قدیمی استانبول می پردازه.

نکته ای که واسه تحصیل در دانشگاه استانبول باید بدونین اون هستش که این دانشگاه واسه پذیرش دانشجوی بین المللی، آزمون ورود (entrance exam) داره که در واقع آزمونیه که توانایی داوطلبان رو در زمینه های ریاضیات عمومی مشخص می کنه.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین. روند پذیرش (application process) در این نشانی معرفی شده و ،  اسکوپ سوالاتی که در آزمون مطرح می شه رو در این لینک ببینین که موارد زیر رو هم شامل می شه:

İÜYÖS 2016 EXAMINATION WILL BE HELD IN THE SCOPE OF THE TOPICS LISTED BELOW.

 

GEOMETRY

 

CIRCLE

  • Angle of a Circle

 

  • Length of a Circle

 

 

 

 

  • Area of a Circle

 

 

 

 

 

 

TRIANGLE

  • Length of a Triangle
  • Angle of a Triangle

 

 

  • Area of a Triangle

 

  • Bisector of a Triangle

 

 

 

 

  • Median Line of a Triangle

 

 

 

 

 

  • Similarities of Triangles

 

SQUARE

 

  • Length of a Square

 

 

 

  • Angle of a Square

 

 

 

  • Area of a Square

 

 

RECTANGLE

 

  • Length of a Rectangle

 

 

 

  • Angle of a Rectangle

 

  • Area of a Rectangle

 

 

خواهندگان تحصیل در این دانشگاه می باییست به این نشانی مراجعه کرده و فرم آنلاین رو تکمیل کنن. واسه کامل کردن فرم، اول باید پروفایل تشکیل داده و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنین . بخاطر این، باید پست الکترونیک معتبر داشته باشین.

(تصویر صفحه ثبت نام آنلاین در دانشگاه استانبول)

وقتی وارد لینک بالا شید، در سمت راست، همونجوریکه در شکل بالا مشاهده می کنین، بخش login رو کلیک کرده و وارد صفحه زیر میشین.

در این صفحه، باید کد کاربری و رمز عبور بسازین و کلیه مراحل ثبت نام رو انجام بدین. در همین فرم آنلاین، هزینه application fee رو می تونین پرداخت کرده و سنتری که واسه آزمون ورودی استعداد تحصیلی دانشگاه استانبول قصد شرکت دارین رو انتخاب کنین.

یافته های پذیرش یا رد درخواست شما، در پروفایل آنلاین شما در سایت دانشگاه استانبول اعلام می شه.

اگه می خواید تا در آزمون ورودی در ایران (که در محل سفارت ترکیه تو تهران) برگزار می شه شرکت کنین، باید هزینه ۷۰ یورویی رو پرداخت کنین یا اگه در استانبول این آزمون رو شرکت می کنین، هزینه ۵۰ یورویی از شما اخذ می شه.
هزینه رو باید از راه کارتای اعتباری ارزی پرداخت کنین.

وقتی روند ثبت نامه شما تکمیل شده و هزینه رو به صورت ارزی پرداخت کردین، applicant number واسه شما صادر می شه که از این شماره واسه تعاملات با دانشگاه استفاده کنین.

آزمون ورودی دانشگاه استانبول

همونجوریکه گفتیم، خواهندگان تحصیل دردانشگاه استانبول، باید در آزمون ورودی موفق به اخذ دست کم نمره بشن. این آزمون، در سراسر جهان و در سفارت ترکیه تو تهران هم برگزار می شه.
زمان شرکت در آزمون رو از سایت دانشگاه استعلام کنین.

این آزمون شامل ۷۰ پرسشه که ۴۰ سوال موضوعات مهارت یادگیری و ۳۰ سوال مسائل ریاضی عمومی مانند زور و هندسه و انتگرال و به طور کل پرسشایی که در آزمون ریاضیات GRE با اون سر و کار داریم رو شامل می شه.
مدت زبون آزمون، ۱۱۰ دقیقه س. نمونه پرسشای سال ۲۰۱۵ رو در این نشانی ببینین.

واسه قبولی در دانشگاه، باید ۴۰ نمره بدست بیارین.

(تصویر پرسشای آزمون ورودی ریاضیات دانشگاه استانبول)

این آزمون سطح آمادگی داوطلبان تحصیل در دانشگاه استانبول در کلیه گرایشای تحصیلی رو در مورد ریاضیات و استعداد تحصیل مورد بررسی و ارزشیابی قرار میده. آزمون، ارتباطی به سطح زبون انگلیسی نداره و به سه زبون انگلیسی، عربی و ترکی هر ساله برگزار می شه.

این آزمون واسه کسانیه که می خوان به زبون ترکی در این دانشگاه تحصیل کنن.

تماس با دانشگاه استانبول

اگه واسه تماس با دانشگاه استانبول جهت اطلاعات درباره تحصیل و پذیرش و بورس، به دنبال راهکارهای بودین، اطلاعات زیر رو در نظر داشته باشین.

 

Contact Information


 

Tel: +۹۰ ۲۱۲ ۴۴۰ ۰۰ ۰۰

Extension: ۱۲۳۵۰ / ۱۲۳۵۱

Technical Assistance Extension: ۱۴۰۷۵

Faks: +۹۰ ۲۱۲ ۴۴۰ ۰۰ ۴۸

E-mail: yos@istanbul.edu.tr

 

Web: http://yos.istanbul.edu.tr

 

Address

 

Istanbul University Rectorate

 

 

Students Affairs Office

Central Building

۳۴۱۱۹ Beyazıt-İstanbul/TURKEY

پیشنهاد

۱- واسه تحصیل در دانشگاه استانبول، قبل از هر اقدامی، سایت دانشگاه و بخش علم اموختها رو واسه کسب اطلاعات تکمیلی مورد بررسی قرار بدین.

۲- از راه شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک. درباره دانشگاه اطلاعات کسب کرده و با علم جویان اون تعامل کنین.

۳- از راه یوتیوب می تونین به گشتی واقعی در دانشگاه بپردازید.

۴- پذیرش ارشد و دکترا در دانشگاه استانبول، در رشته های انگلیسی زبون، به نمره زبون خیلی بالا نیاز نداره. همیشه با بخش بین المللی مشورت کنین.

۵- سفارت ایران در ترکیه و سفارت این کشور تو تهران بهترین منبع واسه دریافت اطلاعات تحصیل و زندگی در این کشوره.

۶- اگه خواهان تحصیل پزشکی در این دانشگاه هستین، اعتبار این دانشگاه رو با وزارت بهداشت چک کنین.

۷- نمونه پرسشای آزمون ورودی دانشگاه استانبول در اینترنت خیلی راحت پیدا میشه.

۸- صدها ایرونی در ۲ دهه گذشته از دانشگاه استانبول علم آموخته شدن. اطلاعات این دانشجویان بعضی وقتا در لینکدین، فیس بوک و از راه گوگل اسکولار (از راه مقالات علمی اونا) قابل بررسی میشه.

۹- پرتالایی مانند تحصیل در ترکیه، وزارت آموزش ترکیه  راهنمای خوبی واسه تحصیل در این کشور هستن.

[ منابع: وزارت علوم، سایت دانشگاه استانبول ]