اردیبهشت 8, 1403

درآمد ورزشکاران مدال آور المپیک و داستان هایی جالب در مورد آن ها

واسه شمام پیش اومده از خود سوال کنین که ورزشکارایی که در المپیک شرکت کرده و مدال می گیرن چه دستمزدها یا جوایزی دریافت می کنن؟ ثروت و دستمزد ورزشکاران المپیکی بسته به اندازه معروفیت و سالای فعالیتشون فرق داره.
در حالی که ممکن بعضی از ورزشکاران حرفه ای که در این میدون هستن ثروت خیلی خیلی از راه جوایز و دستمزدهای خود اندوخته باشن، یه سریای دیگه هم که تازه کار خود رو شروع کردن معمولاً ثروت زیادی ندارن.

هر ورزشکاری که در المپیک شرکت می کنه با در نظر گرفتن مدالی که دریافت می کنه، جوایز اضافی که با گرفتن مدال به اون تعلق میگیره و دستمزدی که واسه تبلیغات یه برند خاص دریافت می کنه در آخر دستمزد زیادی واسه حضور در در این مسابقات دشت می کنه.
با در نظر گرفتن این که مسابقات المپیک زمستونی پیونگ چانگ در کره جنوبی در حال برگزاریه می خوایم در این مطلب شما رو با داستانایی باحال در مورد ورزشکاران المپیکی و درآمدهایی که مدال آوران این رشته داشتن آشنا کنیم.

۱-جوایز مربوط به مدال

در واقع آسون ترین راه واسه کسب درآمد به وسیله بازیکنان حاضر در المپیک اینه که با مدالای طلا، نقره یا برنز به خونه برگردن. خیلی از کشورای جهان واسه هر مدالی که در این مسابقات کسب شه جایزه مشخصی تعیین کرده و به مدال آورنده تقدیم می کنن. براساس گزارشا در سال ۲۰۱۲ ایتالیا بیشترین جایزه رو واسه مدال آوران المپیک در بین تموم کشورای جهان داشت که واسه هر مدال طلا به ورزشکاران خود ۱۸۲٫۴۰۰ دلار اهدا می کرد.
روسیه با ۱۳۵٫۰۰۰ دلار در رتبه دوم این فهرست و فرانسه هم با ۶۵٫۲۰۰ دلار در رتبه سوم قرار داشت.

این مطلب را هم بخوانید :   پرخوری عصبی را با ۷ روش ساده از بین ببرید

باحال این که بریتانیا از کشورهاییه که به مدال آوران المپیک خود در این مورد جایزه ای نمی ده. در آمریکا هم دولت این کشور تعهدی در قبال پرداخت جایزه به مدال آوران این کشور در مسابقات المپیک نداره اما یه موسسه غیرانتفاعی به نام کمیته المپیک هزینه های این جوایز رو پرداخت می کنه.
براساس گزارشا این کمیته واسه هر مدال طلا ۲۵٫۰۰۰ دلار، واسه هر مدال نقره ۱۵٫۰۰۰ دلار و واسه هر مدال برنز هم ۱۰٫۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۶ پرداخت کرده. باحال این که دولت آمریکا از مالیات این جوایز نگذشته و ورزشکاران باید مالیات این جایزه خود رو بپردازند.

۲- پردرآمدترین ورزشکار در مسابقات المپیک ریودوژانیرو

مجله فوربس فهرستی از پردرآمدترین ورزشکاران حاضر در مسابقات المپیک تابستونی ریودوژانیرو در سال ۲۰۱۶ جفت و جور کرده که کوین دورانت، ستاره بسکتبال ان بی اَی با داشتن درآمد ۵۶٫۲ میلیون دلار بین ژوئن ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۶ در بالاترین جایگاه این فهرست قرار داره.
هم اینکه ایشون در المپیک ۲۰۱۲ عضو تیم بسکتبال آمریکا بود که مدلال طلا رو در این مسابقات به گردن آویزون کرد پس باید توقع داشت که ایشون درآمد خیلی زیادی واسه حضور در مسابقات المپیک داشته باشه.

۳- المپیکیای دوومیدانی

ورزشکاران رشته دوومیدانی که در مسابقات المپیک شرکت می کنن درآمد قابل توجه ای ندارن اما این وسط بعضی ورزشکاران شرایط به طور کاملً متفاوتی دارن. اوسین بولت جاماییکایی بین ژوئن ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۶ از محل به دست آوردن مدال المپیک و جوایز مربوط به اون بیشتر از ۲۰٫۳ میلیون دلار درآمد بدست آورد. البته این موضوع در مورد بقیه ورزشکاران حرفه ای این رشته صدق نمی کنه چون براساس گزارشا بیشتر از ۵۰ درصد دوندگانی که در میان ۱۰ دونده برتر آمریکا قرار دارن سالیانه درآمدی ورزشی کمتر از ۱۵٫۰۰۰ دلار دارن.

این مطلب را هم بخوانید :   نگاهی به پرفروش‌ترین مایکروفرهای بازار ایران

۴- گبی داگلاس: یه داستان سیندرلایی

گبی داگلاس، ژیمناست آمریکایی، مطمئنا پس از مسابقات المپیک تابستونی ۲۰۱۲ در لندن میلیونا دلار کسب درآمد داشته اما تا قبل از این مسابقات خونواده اون در فقر به سر می بردن. به گفته روزنامه واشنگتن پست، مادر داگلاس که ناتالی هاوکینز نام داشت اونقدر شرایط بدی داشت که در سال ۲۰۰۹ توان پرداخت قبض آب خونه رو نداشت. دو سال بعد ایشون نتونست دخترش رو در سفر به توکیو در مسابقات قهرمانی جهان همراهی کنه، مسابقاتی که گبی در اون برنده مدال طلا شد.
علاوه بر این ایشون چندین ماه قبل از شروع مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن اعلام ورشکستگی کرده بود چون هر اون چه که داشت رو صرف آماده سازی دخترش واسه این مسابقات کرده بود. اما حضور گبی در مسابقات المپیک شرایط رو به کلی عوض کرد.
گبی در فقر مطلق وارد مسابقات المپیک شد اما به عنوان یه میلیونر این مسابقات رو ترک کرد.

۵- حراج آدام نلسون

آدام نلسون پرتابگر آمریکایی بود که در مسابقات المپیک ۲۰۰۴ آتن مدال نقره رو بدست آورد. ایشون در این مسابقات از نداشتن اسپانسر شکایت می کرد اما واسه حل این مشکل یه خلاقیت باحال استفاده کرد.

۶- قوی ترین زن در آمریکا

سارا روبلز رو قوی ترین زن آمریکا می دونن و ایشون این مقام رو با کسب رتبه هفتم در مسابقات وزنه برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن بدست آورد. اما راه اون تا رسیدن به این مسابقات بدون مشکل نبود. ایشون علاوه بر به کار گیری حقوق ماهانه ۴۰۰ دلاری خود از کمیته وزنه برداری آمریکا، با به کار گیری کوپنای غذای مجانی و کمکای دوستان و خونواده خود تونست به این مسابقات راه یابد. باحال این که قسمت بزرگی از تبلیغاتی که وزنه برداران انجام میدن مربوط به داروهای نیروزا و به خصوص قرصای لاغری و مکملای غذاییه.

این مطلب را هم بخوانید :   نگاهی کوتاه به زندگی و آثار برجسته ترین فیلم ساز تاریخ؛ «اینگمار برگمن»

به خاطر همین مردان وزنه بردار عموماً بدنای عضلانی و بعضی وقتاً بسیار ورزیده دارن اما کسی اینجور بدنی واسه زنان رو خوشش نمیاد به خاطر همین وزنه برداران زن هیچ وقت این تبلیغات رو بدست نمی اورند. سارا روبلز دوباره به مسابقات المپیک برگشته و در سال ۲۰۱۶ مدال طلای این رشته رو بدست آورد.

یسرا از حضیض تا بالاترین درجه؛ از جنگ با مرگ تا المپیک

ورزشکاران المپیک چیجوری فشارها رو تحمل می‌کنن؟

“ترین”های المپیک

مراسم افتتاحیه المپیک سال ۱۹۳۶ برلین با حضور هیتلر [تماشا کنین]