اردیبهشت 8, 1403

اعجوبه المپیک را بیشتر بشناسید

رقابتای المپیک ۲۰۱۶ به طور رسمی از امروز در شهر بندری زیبای ریو دوژانیروی برزیل شروع شد و بیشتر از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور دنیا، تا آخر مرداد واسه کسب صدها مدال رنگارنگ، به رقابت می پردازن. در میان ورزشکارایی که به دهکده المپیک ریو اومده ان، همه نگاه ها، به پر افتخار ترین ورزشکار تاریخ مسابقان المپیکه. اون فردی نیس جز مایکل فلپس آمریکایی

همه نگاه ها از هفته آینده به مسابقات شنای مایکل فلپس، سوپر قهرمون شنای جهان و المپیک متمرکز می شه.
جایی که ایشون دوباره می خواد از آوردگاه ریو به عنوان آخرین رقابتای رسمی بین المللی که در اون حضور پیدا کرده، واسه تاریخ سازی و ثبت رکورد دیگه استفاده کنه.
بیشتر از ۴۵ سال زمان برد که مایکل فلپس بتونه رکورد مدالای المپیک رو که قبلا در اختیار یه ژیمناست شوروی قبلی بود بکشن. شاید شکستن رکوردهای اونم، تا نیم قرن دیگه به طول برسه و ورزشکاری در حد و قوارهش در تاریخ ورزش المپیک ظهور نکنه!

 

مایکل فلپس کیست؟

 

مایکل فلپس Michael Fred Phelps متولد ۳۰ ژوئن ۱۹۸۵ در بالتیمور مریلند آمریکا، شناگر حرفه ای و پر افتخار ترین ورزشکار آمریکا حساب می شه.
این ورزشکار ۳۱ ساله آمریکایی، دارنده ۲۲ مدال المپیک بوده و پر افتخار ترین ورزشگار تاریخ بازیای المپیک هستش و رکورد اون وقتی خاص شد که در بازیای ۲۰۰۴ آتن، در ۱۹ سالگی تونست ۸ مدال که ۶ مورد اون مدال طلا بود، به دست بیاره. ۴ سال بعد در ۲۰۰۸ پکن هم ۸ مدال طلا تصرف کرد که دنیا رو حیرت زده کرد.

فلپس، پر افتخار ترین ورزشکار علم آموخته دانشگاه معروف میشیگان آمریکا س و در سال ۲۰۱۲ میلادی هم تونست عنوان مرد سال ورزش جهان رو به دست بیاره. قهرمون تاریخی رشته شنای جهان، در ۷ سالگی شنا رو آموخت و به خاطر ساختار بدنی فوق العاده اون که به کمکش در هنر شناگری اومد، گوی سبقت رو سریع از رقبا ربود. طول ۲ دست اون در حالت باز، بیشتر از ۲ متره که از قد ۱۹۳ سانتیمتری اون بیش تره.

این مطلب را هم بخوانید :   چگونه از کسانی که دوستشان داریم در طول دوره شیمی درمانی مراقبت کنیم؟

(بدن ورزیده مایکل فلپس، در موفقیتای تاریخی اون در رقابتای المپیک نقش خاصی داشت)

جالبه که بدونین آقای فلپس، روزانه بیشتر از ۱۲ هزار کالری مصرف می کنه و بخاطر این، قلب اون دو برابر اندازه عادی، به پمپاژ خون اقدام می کنه.
تمرینات سخت و رژیم غذایی حرفه ای و سبک زندگی خاص دلیل شده تا ایشون فلپس، یکی از رکورد داران ورزش در عصر ما شه.

مایکل فلپس در صبحونه، ۳ تخم مرغ با پنیر می خوره که در کنار، پیاز سرخ شده و سس مایونز هم قرار داره.
سه تیکه نون فرانسوی تست شده که پر از شکر پودر شده روی اون باشه، از دیگر بخشای برنامه غذایی ایشون در میز صبحونه س. بعضی وقتا هم سه تیکه شکلات با دو فنجون قهوه می خوره. در نهار هم، معمولا نیم کیلوگرم پاستا می خوره. اونو عاشق نوشیدنیای انرژی زا می دونن. بسیار اتفاق افتاده که آقای فلپس مخصوصا در لندن ۲۰۱۲، مشغول خوردن پیتزا در زمان شامه!

در رشته های کرال پشت، شنای پروانه، شنای آزاد و شنای جداسازی نشده، مایکل فلپس، در فهرست برترینای جهان در بخش مردان قرار داره.

مایکل فلپس با دریافت هشتمین مدال طلای خود در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، در اون سال به‌عنوان دارندهٔ بیش‌ترین مدال طلا در تاریخ المپیک (۱۴ مدال) رسید و از دید تعداد مدال تو یه دورهٔ المپیک هم از رکورد شناگر آمریکایی مارک اسپیتز در بازی‌های المپیک تابستونی ۱۹۷۲ پیشی گرفت.

(تصویر مراسم بدرقه از مایکل فلپس قبل از عزیمت به دهکده بازیای المپیک ریو ۲۰۱۶)

فلپس هم اینکه با حضور در بازی‌های المپیک تابستونی ۲۰۱۲ لندن با کسب ۶ مدال (۴ طلا و ۲ نقره) رکورد بیشترین مدال المپیک رو که تا قبل از این با کل ۱۸ مدال، در اختیار لاریسا لاتینینا ژیمناست اوکراینی تیم اتحاد جماهیر شوروی قبلی بود، پس از ۴۸ سال ازآنِ خود کرد و به رکورد ۲۲ مدال المپیک رسید. واسه همینه که در میان ده هزار ورزشکار المپیکی که از امروز به رقابت در رشته های جور واجور ورزشی می پردازن، مایکل فلپس و رقابت هاش، داستان دیگری داره و شک نداشته باشین رسانه های حاضر در رقابتا، توجه خاصی به اخبار و برنامه هاشون دارن.

این مطلب را هم بخوانید :   خوب و کامل بخوابید و لاغر شوید

(تصویر مایکل فلپس، اسطوره شنای جهان در کنار محمد علی کلی، اسطوره بوکس سنگین وزن جهان)

خبرهای داغ از مایکل

اگه دوست دارین درباره این ورزشکار پر افتخار بدونین باید عرض کنیم که این ورزشکار آمریکایی که در چند سال گذشته هم با مسائل حاشیه ای درگیر بوده (مانند رانندگی در حالت مستی) می خواد واسه آخرین بار حضور در بازیای المپیک رو تجربه کنه.
ایشون تازگیا به دهکده بازیا رفته و روز گذشته، اولین تمرین خود رو گذروند.

حضوری که این شناگر آمریکایی تاکید کرده آخرین حضور اون در بازی‌های المپیکه. بعد از اعلام بازنشستگی و منصرف شدن از اون، این شناگر در رقابتای ریو هستش تا اولین شناگر مرد آمریکایی باشه که حضور در پنج دوره بازیای المپیک رو تجربه می کنه.

ریو، ایستگاه آخر مایکل

این ورزشکار ۳۱ ساله درباره آخرین حضور خود در بازی‌های المپیک به سایت المپیکو گفته بود که بدون هیچ شکی این آخرین حضور من در المپیک میشه. کار من تموم شده.
بدن من دیگه توان رقابت بیشتر رو نداره. بخاطر این بعد از ریو دیگه مسابقه نخوام داد.

فلپس بعد از المپیک لندن از شنا خداحافظی کرد ولی ۱۸ ماه بعد از تصمیم خود بیخیال شد و واسه حضور دوباره در میدون شنا به رقابت پرداخت.

حضور در فقط ۴ ماده

تیر ماه بود که مایکل فلپس اعلام کرد که در مسابقه ۲۰۰ متر شنای آزاد انتخابی المپیک مسابقه نمیده. به ‌این‌ ترتیب فلپس که تا حالا ۱۸ بار مدال طلای المپیک رو کسب کرده فقط در چهار ماده مسابقات شنای المپیک ریو شرکت می کنه.  اون می تونه در آخر تعداد مدالای خود رو به ۲۶ مورد برسونه و پرونده اون بسته می شه.
البته باید تا ۱۰ روز دیگه صبر کرد تا ببینیم این رکورد تاریخی ثبت می شه یا خیر.

مایکل فلپس در این باره گفت: اولین مسابقه من در المپیک ریو شنای پروانه ۲۰۰ متر میشه. من در مسابقات ۱۰۰ متر پروانه، ۱۰۰ متر آزاد و ۲۰۰ متر تکی هم شرکت می‌کنم.

این مطلب را هم بخوانید :   نگاهی به پرفروش‌ترین مایکروفرهای بازار ایران

مایکل با همسر و کودکش به ریو اومد

(تصویر مایکل فلپس، همسر و فرزنده ۳ ماهه اونا که به ریو اومدن)

مایکل فلپس به خاطر ویروس زیکا بر خلاف بعضی از بزرگان بسکتبال NBA آمریکا از شرکت در رقابتای المپیک ۲۰۱۶ انصراف نداد. با وجود اون که  نگرانی‌ ها درباره ویروس زیکا بیشتر شده  و خطر این ویروس واسه زنان باردار بیشتره، چون ممکنه نوزادان اونا با مشکل مغزی به دنیا بیان. اما با این وجود، مایکل فلپس اعلام کرد که در این رقابتا با وجود تهدیدات بهداشتی حضور پیدا می کنه.

(مایکل فلپس جدید ترین تصویرش در اینستاگرام رو به یه سلفی با بچه خردسالش اختصاص داده)

همسر فلپس (نیکول جانسون) باردار بود و  ۳ ماه پیش بچه اونا به دنیا اومد.  فلپس در این باره گفت: در این باره نگران نیستیم. فکر می‌کنم در هر المپیکی که شرکت کنیم، همیشه پیشامدی هست.
فلپس اعلام کرده به همراه همسر و نوزادش به برزیل سفر می کنن. این در حالیه که تنیسور معروف زن آمریکایی، سرنا ویلیامز هم اعلام کرده که قبل از سفر به ریو حتما درباره ویروس زیکا تحقیق می کنه و به هنگام سفر به ریو، طرف احتیاط رو رعایت می‌کنه. ویلیامز در این باره به رویترز گفته بود که  چند مقاله در این باره خوندم. باید بیشتر در این باره مطالعه کنیم.
مطمئنا باید درباره این موضوع مراقب باشیم. در ریو حضور پیدا می کنم.

(مایکل فلپس در مک دونالد مشغول خریدن همبرگر و سیب زمینی و نوشابه قندی گاز دار)